REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poczęstunek dla kontrahenta – koszt podatkowy, czy reprezentacja?

poczęstunek dla kontrahenta, koszty podatkowe
poczęstunek dla kontrahenta, koszty podatkowe
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Organy podatkowe z reguły nie pozwalają podatnikom zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wydatków na poczęstunek (posiłki) dla kontrahentów podczas spotkań biznesowych. W najbliższych miesiącach spodziewana jest uchwała NSA w tym zakresie.

1. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT, do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się „kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.”

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

2. Termin „reprezentacja” użyty w powyższym przepisie, należy rozumieć jako „przedstawicielstwo podatnika, działanie w jego imieniu, w jego interesie, na jego rzecz”, a nie jako „wystawność, wytworność, czy okazałość”.

REKLAMA

3. W związku z powyższym, wszelkie wydatki na usługi gastronomiczne, żywność lub napoje związane z reprezentowaniem podatnika, należą do kosztów reprezentacji i nie mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poczęstunek dla kontrahentów w siedzibie firmy, a koszty uzyskania przychodów

To zasadnicze tezy wynikające z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 9 stycznia 2013 r., wydanej z upoważnienia Ministra Finansów (nr IPTPB1/415-654/12-2/KO).

Interpretacja dotyczyła indywidualnego przedsiębiorcy, uiszczającego PIT. Trzeba jednak zauważyć, że kluczowy dla interpretacji przepis – art. 21 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT – ma dokładny odpowiednik w ustawie o CIT (art. 16 ust. 1 pkt 28).

Można zatem założyć, że gdyby wniosek o interpretację, dotyczący tej samej kwestii, został złożony przez spółkę handlową, rozliczającą się na podstawie ustawy o CIT – interpretacja byłaby identyczna.

Nie ma firmy bez spotkań biznesowych

Interpretacja dotyczyła indywidualnego przedsiębiorcy, zajmującego się działalnością handlową i usługową.

Czy poczęstunek dla pracowników jest ich przychodem?

W szczególności, przedsiębiorca zajmuje się usługami transportowymi, które są wykonywane w kraju i za granicą. Ta działalność wymaga częstych spotkań z kontrahentami, bądź potencjalnymi kontrahentami.

Podczas spotkań, o których tutaj mowa, omawiane są sprawy biznesowe, takie jak zasady współpracy, czy oferty składane przez uczestników spotkania.

Zdarza się, że spotkania są organizowane w restauracji lub kawiarni. Zdarza się też, że miejscem spotkania jest siedziba firmy przedsiębiorcy lub jego kontrahenta. Siłą rzeczy, w wielu przypadkach, finansowy ciężar organizacji spoczywa na przedsiębiorcy, a to wiąże się z wydatkami na usługi gastronomiczne lub na zakupy żywności i napojów.

Poczęstunek w firmie kosztem uzyskania przychodu

Jak ogólnie wiadomo, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT, do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Przedsiębiorca zastanawiał się, czy przepis ten nie obejmuje ponoszonych przez niego wydatków, opisanych powyżej. Dla wyjaśnienia tej kwestii, złożył wniosek o interpretację do Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi.

We wniosku wyjaśnił, że przedmiotem jego zainteresowania są wyłącznie takie koszty, które są zwyczajowo przyjęte w naszym kręgu kulturowym oraz w obecnych realiach życia gospodarczego. Innymi słowy, spotkania z kontrahentami nie mają charakteru szczególnie uroczystego, wytwornego czy okazałego, a ich celem nie jest imponowanie kontrahentom wystawnością. Chodzi wyłącznie o to, by omówić kwestie związane z działalnością gospodarczą w warunkach, które zwykle towarzyszą takim rozmowom.

Dwie różne linie interpretacyjne

Wydatki na reprezentację nie są kosztem uzyskania przychodu

Zastrzeżenia poczynione przez przedsiębiorcę nawiązywały do jednej z linii interpretacyjnych w sprawie kosztów reprezentacji. Jak twierdzi część składów sędziowskich, reprezentacja to okazałość, bądź też wystawność, związana ze stanowiskiem lub pozycją społeczną.

Dlatego, w tym ujęciu, przez koszty reprezentacji rozumie się wyłącznie takie wydatki, które kreują pozytywny wizerunek firmy, a przy tym mają charakter ponadstandardowy. Nie mają takiego charakteru np. wydatki ponoszone w restauracjach, podczas spotkań z kontrahentami, o ile ich przedmiotem są posiłki, które - w obecnych realiach życia gospodarczego - są zwyczajowo przyjęte podczas spotkań przedsiębiorców.

Ten sposób pojmowania kosztów reprezentacji znalazł wyraz m.in. w wyroku NSA z 25 maja 2012 r. (sygn. II FSK 2200/10). Co więcej, jeszcze kilka lat temu, podobne stanowisko można było zobaczyć w niektórych interpretacjach indywidualnych.

To już niestety historia, bo obecne stanowisko fiskusa jest znacznie bardziej restrykcyjne, a przy tym – jednolite. Organy podatkowe są zdania, że każdy wydatek poniesiony na usługę gastronomiczną związaną ze spotkaniem biznesowym i każdy wydatek na poczęstunek dla kontrahenta jest wydatkiem reprezentacyjnym, a co za tym idzie – nie może być zaliczany do kosztów uzyskania przychodów.

Takie też stanowisko zostało wyrażone w – sygnalizowanej na wstępie – interpretacji indywidualnej z 9 stycznia 2013 r. (nr IPTPB1/415-654/12-2/KO).

Reprezentacja i reklama

Wszystko jest reprezentacją?

Posiłek w restauracji to reprezentacja – wydatki nie są kosztem uzyskania przychodu


Czy zakup wody, kawy i herbaty można zaliczyć do kosztów?

Trzeba przy tym zauważyć, że część składów sędziowskich również opowiada się za takim stanowiskiem. Reprezentatywnym przykładem tego nurtu orzecznictwa jest wyrok NSA z 25 stycznia 2012 r. (sygn. II FSK 1445/10), w którym czytamy, że termin reprezentacja „w zakresie języka prawnego i prawniczego należy rozumieć jako ,<<przedstawicielstwo, reprezentowanie czyichś interesów, występowanie w czyimś imieniu>>, a nie <<wystawność, okazałość, wytworność>>".

Odczytując znaczenie kluczowego dla omawianych spraw terminu, sąd posiłkował się siatką pojęciową zaczerpniętą z ogólnego prawa gospodarczego, w tym – przede wszystkim – z prawa cywilnego.

Jednocześnie, cytowana powyżej konkluzja została uznana za wstęp do dalszego rozumowania, dowodzącego że wszelkie wydatki na usługi gastronomiczne i poczęstunki mają charakter wydatków reprezentacyjnych, o ile usługi i poczęstunki są wykorzystywane w kontaktach z kontrahentami.

Jak można sądzić, powołany powyżej wyrok był ważną inspiracją dla Dyrektora IS w Łodzi przy wydawaniu interpretacji z 9 stycznia 2013 r. Świadczy o tym fakt, że niektóre fragmenty uzasadnienia wyroku zostały przeniesione do interpretacji bez żadnych zmian, bądź też ze zmianami kosmetycznymi, nieistotnymi dla meritum sprawy.

Brak definicji legalnej

Rozbieżność interpretacyjna, o której była mowa w poprzednim śródtytule bierze się stąd, że w ustawach o PIT i CIT użyto terminu „reprezentacja”, ale nie nadano mu definicji legalnej.

W efekcie, przy odczytywaniu znaczenia terminu, interpretatorzy sięgają do innych gałęzi prawa lub do słowników języka polskiego.

Zwolennicy rozumienia szerokiego, które prowadzi do niekorzystnych skutków podatkowych, odwołują się do ogólnego prawa gospodarczego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa cywilnego.

Posiłek w restauracji to reprezentacja – wydatki nie są kosztem uzyskania przychodu

Wydaje się, że nie jest to najlepszy pomysł. Może on prowadzić do skutków, które będą zupełnie nieoczekiwane i - w sposób oczywisty - sprzeczne z intencjami autorów ustaw podatkowych.

Trzeba bowiem podkreślić, że - niezależnie od sporu na temat szczegółów zakresu słowa reprezentacja - na gruncie podatkowym było ono zawsze kojarzone z takimi zjawiskami, jak spotkanie w restauracji czy podanie poczęstunku.

Tymczasem, jeżeli zaczniemy poszukiwać znaczeń na gruncie prawa gospodarczego i cywilnego, to trzeba będzie wyjaśnić, dlaczego do kosztów reprezentacji nie zaliczają się np. wydatki związane z wystawieniem pełnomocnictwa albo wydatki na prawnika, który reprezentuje przedsiębiorcę w sądzie.

Jak dotąd, nikt na serio nie twierdził, że są to wydatki reprezentacyjne w sensie podatkowym, ale takie właśnie twierdzenie wydaje się naturalną implikacją zabiegów interpretacyjnych wykonanych przez skład NSA, na którym wzorował się Dyrektor IS w Łodzi. 

Zwolennicy innego podejścia – tego, które jest korzystniejsze dla podatnika – interpretują termin „reprezentacja” przez odwołanie do języka potocznego, którego znaczenie jest utrwalone w słownikach języka polskiego.

Na tej podstawie formułują wniosek, że cechą działań reprezentacyjnych jest wystawność, okazałość, bądź też wytworność. Dlatego, w tym ujęciu, zaproszenie klienta na posiłek który jest skromny i odpowiada współczesnym realiom życia gospodarczego – nie należy do działań reprezentacyjnych, a odpowiednie wydatki mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów (o ile mają należyty związek z działalnością zarobkową).

Czy reprezentacja musi się wiązać z okazałością i wystawnością

Głównym minusem tego podejścia jest niejednoznaczność kryteriów. Każdy się zgodzi, że podanie klientowi herbatników nie ma cech „wystawności, okazałości czy wytworności”. Jednakże, wraz z podnoszeniem standardu posiłku, prędzej czy później dojdziemy do granicy, za którą ocena będzie trudna.

Wydaje się jednak, że lepiej iść tą ostatnią drogą i badać szczególne przeznaczenie każdego wydatku niż odczytywać znaczenie terminu „reprezentacja” z przepisów prawa cywilnego.

Warto przy tym zauważyć, że już niebawem jedna z tych dwóch koncepcji powinna wziąć górę, bowiem jeden ze składów NSA uznał, że sprawa dojrzała do uchwały siedmiu sędziów. Postanowienie z wnioskiem o taką uchwałę zostało wydane 17 grudnia 2012 r.

Piotr Kaim, doradca podatkowy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość zrezygnowania z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA