REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Posiłek w restauracji to reprezentacja – wydatki nie są kosztem uzyskania przychodu

Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Wydatki związane ze spotkaniem biznesowym z aktualnym lub potencjalnym klientem, dotyczące nabycia usług gastronomicznych np. w restauracji, nie są kosztem uzyskania przychodu
Wydatki związane ze spotkaniem biznesowym z aktualnym lub potencjalnym klientem, dotyczące nabycia usług gastronomicznych np. w restauracji, nie są kosztem uzyskania przychodu

REKLAMA

REKLAMA

Wydatki związane ze spotkaniem biznesowym z aktualnym lub potencjalnym klientem, dotyczące nabycia usług gastronomicznych np. w restauracji, nie stanowią kosztu uzyskania przychodu, w przeciwieństwie do tych oferowanych kontrahentom w biurze-siedzibie podatnika. Tak uznał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 24 maja 2012r. (II FSK 2341/10).

Wyrok wpisuje się w jedną z dwóch głównych linii orzeczniczych, prezentowanych aktualnie przez sądy administracyjne. Pierwsza, do której przyłącza się komentowany wyrok, reprezentowana również w pewnym zakresie przez Ministra Finansów, pozwala jedynie na odliczenie wydatków na produkty spożywcze i usługi gastronomiczne przeznaczone na konsumpcję w trakcie spotkań w siedzibie podatnika.

REKLAMA

Autopromocja

Druga, prezentowana głównie przez NSA, neguje prawo do podatkowego odliczenia zarówno kosztów poniesionych w związku z zakupem produktów spożywczych przeznaczonych do konsumpcji podczas spotkań organizowanych w siedzibie podatnika, jak i wydatków na posiłki serwowane podczas rozmów w restauracjach.

Kluczowe w przypadku obu linii orzeczniczych jest rozumienie pojęcia „reprezentacja”.

Wszystko jest reprezentacją?

Spotkania biznesowe w restauracji, a koszty uzyskania przychodów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Reprezentacja jako kreowanie pożądanego wizerunku

Pierwsza z linii, podzielana przez skład orzekający w komentowanym wyroku zakłada, że należy je rozumieć jako działania zmierzające do zapewnienia pożądanego przez podatnika wizerunku w kontaktach gospodarczych. Należy zwrócić uwagę, że wbrew podejściu, które dominowało jeszcze stosunkowo niedawno, bez znaczenia pozostaje tu fakt, czy poczęstunek taki cechuje wystawność lub przepych.

Idąc tym śladem sądy dowodzą, że poczęstunek oferowany kontrahentowi w restauracji w dużo większym stopniu przyczynia się do kreowania pozytywnego wizerunku oferującego, niż analogiczny poczęstunek mający miejsce w biurze.

Przekładając powyższe tezy na praktyczne rozstrzygnięcie dokonane przez sąd można dostrzec jednak pewną niespójność. Trudno bowiem dowodzić, że spotkanie w eleganckim biurze podatnika kreuje bardziej pośledni wizerunek niż spotkanie w restauracji.

Tym samym zastosowane przez sąd uproszczenie nie do końca odpowiada realiom gospodarczym.

Z drugiej jednak strony jego zaletą jest jednoznaczność, której brakowało chociażby podejmowanym próbom oceniania wystawności oferowanego kontrahentom poczęstunku. Co więcej, daje ono możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych choć części wydatków ponoszonych na konsumpcję w trakcie spotkań z kontrahentami, co wyklucza druga ze wspomnianych linii orzeczniczych.

Wydatki na szkolenia dla kontrahentów i klientów są kosztem uzyskania przychodów

Reprezentacja jako „występowanie w imieniu spółki”

Drugie podejście sądów, które pojawiło się w orzecznictwie z początkiem 2012 r. (por wyrok II FSK 1445/10) zakłada bowiem, że pojęcie „reprezentacja” należy rozumieć jako przedstawicielstwo, czyli występowanie w imieniu spółki.

REKLAMA

Również ono wiąże się z odrzuceniem kryterium wystawności jako decydującego odnośnie możliwości zaliczenia danych wydatków do kosztów podatkowych. Opisywane podejście zakłada, że wszelkie wydatki ponoszone na usługi gastronomiczne, służące występowaniu w imieniu spółki, nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodu, niezależnie od miejsca, gdzie zostały poniesione.

Powyższy sposób rozumowania, oprócz tego, że jest skrajnie niekorzystny dla podatników, jest również o tyle niebezpieczny, że w przyszłości może prowadzić do uznawania kolejnych grup wydatków, ponoszonych np. na dojazd do klienta lub stroje firmowe za reprezentacyjne, ponieważ wiążą się one z występowaniem w imieniu podatnika.

Które prezenty dla kontrahentów można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Podejścia alternatywne

Nie można zapominać, że wciąż zdarzają się składy orzekające, które wyłamują się z dwóch głównych nurtów.

Niektóre z nich wciąż stosują kryterium wystawności jako determinujące dla uznania danego wydatku za reprezentacyjny, tj. nawet wydatek poniesiony na poczęstunek kontrahenta może w świetle tego orzecznictwa stanowić koszt podatkowy, jak długo poczęstunek ten nie wykracza poza ogólnie przyjęte, standardowe ramy (por. wyrok II FSK 2200/10).

Wyraźnie jednak widać, że są one w mniejszości.

Podsumowanie

Rekapitulując, podatnicy wciąż mają szansę uzyskania pozytywnej dla nich interpretacji w zakresie wydatków ponoszonych na zakup produktów spożywczych przeznaczonych na spotkania.

Największe szanse na potwierdzenie własnego stanowiska istnieją w przypadku poczęstunku oferowanego gościom w siedzibie firmy.

Mało prawdopodobne jest natomiast potwierdzenie przez organy podatkowe możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków na poczęstunek oferowany kontrahentom w restauracji.

Niestety, biorąc pod uwagę kierunek, w jakim zmierza orzecznictwo NSA, praktyka ta może również wkrótce przejść do historii.

Co więcej, należy zauważyć, że stanowisko zarówno organów skarbowych jak i sądów administracyjnych w odniesieniu do pojęcia „reprezentacja” jest dynamiczne. Jeżeli zatem nie chroni nas interpretacja indywidualna, powinno być ono na bieżąco monitorowane.

Piotr Majewski, Starszy Konsultant w Dziale Doradztwa Podatkowego Deloitte.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA