REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na szkolenia dla kontrahentów i klientów są kosztem uzyskania przychodów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Wydatki na szkolenia dla kontrahentów i klientów kosztem uzyskania przychodów
Wydatki na szkolenia dla kontrahentów i klientów kosztem uzyskania przychodów

REKLAMA

REKLAMA

W celu intensyfikacji sprzedaży spółki często decydują się na zaproszenie kontrahentów na szkolenia, niejednokrotnie o charakterze wyjazdowym, gdzie goście mają zapewniony przelot, wyżywienie, ubezpieczenie itp. Czy w takim przypadku mamy do czynienia z wydatkami reprezentacyjnymi?

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w korzystnej dla podatnika interpretacji uznał, że nie, wyjaśniając jednocześnie, jakie przesłanki powinny być spełnione, by wydatki na organizację szkolenia mogły stanowić koszty podatkowe.

REKLAMA

Autopromocja

Wyjazdowe szkolenie dla klientów i kontrahentów

REKLAMA

Sprawa dotyczyła spółki jawnej prowadzącej działalność w zakresie sprzedaży środków ochrony roślin, nasion, nawozów, maszyn rolniczych i części zamiennych. Zorganizowała ona dla największych odbiorców swoich produktów wyjazd szkoleniowy, w którym wzięli również udział pracownicy spółki, w charakterze osób prowadzących szkolenia.

Program szkolenia obejmował panel związany z oferowanymi przez spółkę towarami, a także zagadnienia z zakresu marketingu. Spółka poniosła wydatki związane z przelotem, wyżywieniem, ubezpieczeniem, a także zakwaterowaniem uczestników konferencji.  Celem szkolenia była z jednej strony intensyfikacja sprzedaży produktów spółki, z drugiej zaś – przekazanie kontrahentom wiedzy na temat oferowanych produktów i technik sprzedaży.

W związku z powyższym, wspólnik spółki jawnej wystąpił do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytał, czy wymienione wyżej wydatki związane z organizacją konferencji, może zaliczyć jako koszty podatkowe?

Przedstawiając  własne stanowisko w sprawie, wnioskodawca podniósł, że wydatki, jako posiadające niewątpliwy związek z przychodem, mogą stanowić koszty podatkowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Płynna granica reprezentacji

REKLAMA

Dyrektor IS podzielił to stanowisko. W uzasadnieniu, posiłkując się przepisami ustawy o PIT, wywiódł, że kosztami podatkowymi mogą być wydatki związane z osiągnięciem lub zabezpieczeniem przychodu, z wyjątkiem kosztów określonym w tzw. katalogu negatywnym.

Jednym z wydatków wyłączonych z kosztów podatkowych jest grupa kosztów o charakterze reprezentacyjnym. Organ podatkowy stwierdził, że reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej, w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika, w celu ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia.

Wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenia swojej zasobności, profesjonalizmu. Wydatki te jednocześnie w sposób pośredni promują firmę. Pojęcie reprezentacji dotyczy kontaktów podatnika w stosunkach z innymi podmiotami.

Organ uznał, iż w przedmiotowej sprawie kwestią kluczową jest rozstrzygnięcie, jaki charakter miały wydatki poniesione przez spółkę w związku z organizacją szkolenia.

Wyjaśnił również, jakimi kryteriami należy się w tym zakresie posiłkować.

W opinii organu podatkowego, nie może być mowy o reprezentacji w sytuacji, gdy głównym celem organizacji wyjazdu szkoleniowego było podniesienie wiedzy odbiorców na temat oferowanych przez spółkę towarów, zaś szkolenie miało na celu zaprezentowanie technik sprzedaży. Dodatkowo, zdaniem Dyrektora IS, istotne jest, by liczba uczestników nie była wynikiem ich selekcji. Jeśli powyższe warunki są spełnione, wydatki na organizację wyjazdu szkoleniowego można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Dyrektor IS zaznaczył jednak, że w przypadku natomiast, gdy możliwość uczestniczenia w szkoleniach mieli tylko wyselekcjonowani partnerzy handlowi spółki – np. grupa jej klientów o określonym „potencjale zakupowym usług” i jeśli wyjazd ten został przygotowywany z myślą o budowaniu relacji z tymi kontrahentami, wydatki na jego organizację, w tym koszty wyżywienia, mają charakter reprezentacyjny i nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej.

https://ksiegowosc.infor.pl/podatki/koszty/reprezentacja-i-reklama/303412,Wszystko-jest-reprezentacja.html

https://ksiegowosc.infor.pl/podatki/koszty/reprezentacja-i-reklama/216789,Reprezentacja-i-reklama-co-jest-kosztem-uzyskania-przychodow.html

https://ksiegowosc.infor.pl/podatki/koszty/reprezentacja-i-reklama/219240,Czy-obiad-z-kontrahentem-w-restauracji-to-reprezentacja-czy-koszt-uzyskania-przychodu.html

Na marginesie organ przypomniał, że spółka powinna być w posiadaniu odpowiedniej dokumentacji, potwierdzającej charakter i zakres szkolenia

Źródło: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, z 27 kwietnia 2012 r., (nr IPTPB1/415-84/12-2/DS.).

Aleksandra Bembnista, konsultant w Zespole Zarządzania Wiedzą działu prawno-podatkowego PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA