Wydatki na szkolenia dla kontrahentów i klientów są kosztem uzyskania przychodów
REKLAMA
REKLAMA
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w korzystnej dla podatnika interpretacji uznał, że nie, wyjaśniając jednocześnie, jakie przesłanki powinny być spełnione, by wydatki na organizację szkolenia mogły stanowić koszty podatkowe.
REKLAMA
Wyjazdowe szkolenie dla klientów i kontrahentów
Sprawa dotyczyła spółki jawnej prowadzącej działalność w zakresie sprzedaży środków ochrony roślin, nasion, nawozów, maszyn rolniczych i części zamiennych. Zorganizowała ona dla największych odbiorców swoich produktów wyjazd szkoleniowy, w którym wzięli również udział pracownicy spółki, w charakterze osób prowadzących szkolenia.
Program szkolenia obejmował panel związany z oferowanymi przez spółkę towarami, a także zagadnienia z zakresu marketingu. Spółka poniosła wydatki związane z przelotem, wyżywieniem, ubezpieczeniem, a także zakwaterowaniem uczestników konferencji. Celem szkolenia była z jednej strony intensyfikacja sprzedaży produktów spółki, z drugiej zaś – przekazanie kontrahentom wiedzy na temat oferowanych produktów i technik sprzedaży.
W związku z powyższym, wspólnik spółki jawnej wystąpił do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytał, czy wymienione wyżej wydatki związane z organizacją konferencji, może zaliczyć jako koszty podatkowe?
Przedstawiając własne stanowisko w sprawie, wnioskodawca podniósł, że wydatki, jako posiadające niewątpliwy związek z przychodem, mogą stanowić koszty podatkowe.
Płynna granica reprezentacji
REKLAMA
Dyrektor IS podzielił to stanowisko. W uzasadnieniu, posiłkując się przepisami ustawy o PIT, wywiódł, że kosztami podatkowymi mogą być wydatki związane z osiągnięciem lub zabezpieczeniem przychodu, z wyjątkiem kosztów określonym w tzw. katalogu negatywnym.
Jednym z wydatków wyłączonych z kosztów podatkowych jest grupa kosztów o charakterze reprezentacyjnym. Organ podatkowy stwierdził, że reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej, w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika, w celu ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia.
Wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenia swojej zasobności, profesjonalizmu. Wydatki te jednocześnie w sposób pośredni promują firmę. Pojęcie reprezentacji dotyczy kontaktów podatnika w stosunkach z innymi podmiotami.
Organ uznał, iż w przedmiotowej sprawie kwestią kluczową jest rozstrzygnięcie, jaki charakter miały wydatki poniesione przez spółkę w związku z organizacją szkolenia.
Wyjaśnił również, jakimi kryteriami należy się w tym zakresie posiłkować.
W opinii organu podatkowego, nie może być mowy o reprezentacji w sytuacji, gdy głównym celem organizacji wyjazdu szkoleniowego było podniesienie wiedzy odbiorców na temat oferowanych przez spółkę towarów, zaś szkolenie miało na celu zaprezentowanie technik sprzedaży. Dodatkowo, zdaniem Dyrektora IS, istotne jest, by liczba uczestników nie była wynikiem ich selekcji. Jeśli powyższe warunki są spełnione, wydatki na organizację wyjazdu szkoleniowego można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
Dyrektor IS zaznaczył jednak, że w przypadku natomiast, gdy możliwość uczestniczenia w szkoleniach mieli tylko wyselekcjonowani partnerzy handlowi spółki – np. grupa jej klientów o określonym „potencjale zakupowym usług” i jeśli wyjazd ten został przygotowywany z myślą o budowaniu relacji z tymi kontrahentami, wydatki na jego organizację, w tym koszty wyżywienia, mają charakter reprezentacyjny i nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej.
Na marginesie organ przypomniał, że spółka powinna być w posiadaniu odpowiedniej dokumentacji, potwierdzającej charakter i zakres szkolenia.
Źródło: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, z 27 kwietnia 2012 r., (nr IPTPB1/415-84/12-2/DS.).
Aleksandra Bembnista, konsultant w Zespole Zarządzania Wiedzą działu prawno-podatkowego PwC
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat