REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Które prezenty dla kontrahentów można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Anna Nasiłowska
Ekspert podatkowy
Które prezenty dla kontrahentów można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?
Które prezenty dla kontrahentów można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

REKLAMA

REKLAMA

Zamierzamy obdarować naszych klientów i dostawców podarunkami z okazji Świąt i Nowego Roku. Zamierzamy przygotować kosze z własnymi wyrobami cukierniczymi i butelkami wina. Czy wartość rozdysponowanych prezentów będziemy mogli zaliczyć do koszów uzyskania przychodów?

Kiedy prezenty dla klientów mogą być uznane za reprezentację?

REKLAMA

Autopromocja

Obdarowywanie klientów, dostawców, kontrahentów okazjonalnymi prezentami, w tym również z okazji Bożego Narodzenia albo Nowego Roku jest bardzo rozpowszechnioną formą budowania pozytywnych relacji handlowych.

Niewątpliwie tego rodzaju działania poprawiają atmosferę i korzystnie wpływają na wzajemne stosunki. Można więc bez obaw powiedzieć, że rozdawane podarunki przyczyniają się do uzyskania przychodu, zagwarantowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, a w konsekwencji przedsiębiorcy mogą z zasady zaliczyć wydatki poniesione na prezenty dla klientów albo kontrahentów do kosztów uzyskania przychodów.

Wyjątki od tej zasady są związane z katalogiem kosztów wymienionych zarówno z ustawie PIT jaki i ustawie CIT jako wydatki niestanowiące kosztów podatkowych, pomimo że przyczyniają się, albo mogą się przyczynić do uzyskania przychodów.

Problem pojawią się w kwalifikowaniu kosztów do wydatków reklamowych i reprezentacyjnych. Niestety, ustawodawca nadal nie sformułował definicji tych pojęć na potrzeby podatkowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W praktyce gospodarczej przyjęło się określanie, że reprezentacja ma na celu budowanie prestiżu firmy, a reklama zachęcanie klientów do nawiązania i utrzymania kontaktów z przedsiębiorcą oraz nabywania jego towarów lub usług. Za reklamę można uznać rozpowszechnianie informacji o danym towarze w celu zwrócenia na niego uwagi i zachęcenia do zakupu, ale również rozpowszechnianie informacji o firmie albo jej znakach identyfikacyjnych np. logo firmy.

Pod pojęciem reprezentacji rozumie się natomiast „okazałość, wystawność, związane ze stanowiskiem czy pozycją społeczną”. Będzie to zatem występowanie w imieniu firmy wiążące się z „okazałością”, mające na celu wywołanie dobrego wrażenia czy utrwalenie właściwego wizerunku firmy.

W przypadku reprezentacji – nawet jeśli ma ścisły związek z osiąganiem przychodów, nie zaliczymy jej do kosztów. Wydatki o charakterze reklamowym mogą stanowić koszt podatkowy, bez limitów. Cały wydatek poniesiony przez firmę w związku z jej działaniami reklamowymi będzie więc stanowił koszt, o ile ma związek z przychodem.

Czy reprezentacja musi się wiązać z okazałością i wystawnością?

Obecnie nie budzi już wątpliwości, że do kosztów podatkowych zaliczymy wydatki na zakup lub wytworzenie wykorzystywanych w świątecznej promocji gadżetów o niewielkiej wartości, opatrzonych logo firmy, rozdawanych masowo . Takie działania należy traktować jako reklamę.

Charakteru reklamowego trudno natomiast przypisać eleganckim i wartościowym upominkom wręczanym wybranym kontrahentom, ale również koszom prezentowym, w których umieszczamy markowe słodycze oraz alkohole. Tego typu prezenty często są uznawane przez fiskusa za koszty reprezentacyjne niezaliczane w ciężar kosztów podatkowych. W żadnym wypadku nie obdarowujmy kontrahentów alkoholem.

Przepisy ustaw o podatkach dochodowych wyłączające z kosztów podatkowych wydatki na reprezentację, stanowią, że szczególnie kosztami uzyskania przychodów nie są wydatki na usługi gastronomiczne i alkohole. W ich przypadku nie ma żadnych wątpliwości, że stanowią reprezentację, a nie reklamę. Istnieją jednak możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków na prezenty w innej formie niż tylko kalendarze albo kartki świąteczne. formie koszów.

Zdecydowanie lepiej będzie przekazać kontrahentowi kosz z własnymi produktami, jako działanie reklamowe. Takie postępowanie może bez większych trudności zostać uznane za działania marketingowe, reklamujące produkt własny.


Dlatego, jeżeli – jak w opisanej sytuacji – firma zajmuje się produkcją wyrobów cukierniczych i przekaże w formie koszy prezentowych własne wyroby – działanie takie niezostanie potraktowane jako reprezentacja. Kosze nie mogą jednak zawierać , jak planuje firma, butelek wina. Działań w postaci przekazania alkoholu nie traktuje się jako działań marketingowych lub promocyjnych, lecz jako typowe działania reprezentacyjne, mające na celu ustalenie określonego, pozytywnego wizerunku firmy.

Organy podatkowe z zasady nie kwestionują też zaliczania wydatków na zakup prezentu do kosztów uzyskania przychodu jeśli np.: na prezentach takich zostaną umieszczone wyraźne oznaczenia firmowe, znaki towarowe, loga. Wydatki na takie materiały mogą być wówczas traktowane jak wydatki na reklamę, Jeżeli jednak podarunki są w formie wartościowego przedmiotu bez loga firmy, lub logo jest umieszczone w dyskretnym miejscu - wówczas należy to traktować jak próbę stworzenie wizerunku, reprezentację podatnika. Takie wydatki nie będą mogły być zaliczone w ciężar kosztów uzyskania przychodów

Przykładem dość rygorystycznego stanowiska fiskusa w tej materii jest interpretacja z 7 października 2011 r. (nr ILPB3/423-307/11-2/EK), w której Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził m.in.:

(...) zarówno na gruncie orzecznictwa, jak i w praktyce gospodarczej przyjąć należy, iż gadżety o niewielkiej wartości, opatrzone logo Spółki i wydawane masowo obecnym lub potencjalnym kontrahentom nie mają charakteru reprezentacyjnego – ich obecność jest dziś bowiem tak powszechna, że nie przyczynia się w znacznym stopniu do budowy wizerunku firmy i raczej to ich brak może uchodzić za odstępstwo od zwyczajowego postępowania.

Nie można jednak uznać, iż w sytuacji, kiedy możliwości finansowe danego podmiotu gospodarczego są większe, wartość upominku przekazywanego kontrahentom może być wyższa. Nie można także przyjąć, iż określenie progu wartości danego upominku, uzależniony jest od tego komu zostanie przekazany, np. upominki przekazywane kadrze kierowniczej mogą mieć wyższą wartość, niż upominki przekazywane klientom masowym. Zauważyć bowiem należy, iż takie działania mają na celu tworzenie pozytywnego wizerunku Spółki, budowę odpowiednich relacji z klientami w celu wywołania jak najlepszego wrażenia, a takie działania mają charakter reprezentacyjny. Podobna sytuacja ma miejsce, kiedy upominki przekazywane są wyselekcjonowanym klientom, a określanie progu wartości przekazywanych upominków uzależniona jest od funkcji osoby otrzymującej upominek w strukturze kontrahenta.

Nie można uznać, iż wartość wydatku wynika z rozmiarów i charakteru działalności oraz rodzaju kontrahenta, dla którego są przeznaczone, bowiem charakter takich wydatków bezsprzecznie świadczy o zamiarze kreowania lepszego postrzegania Spółki na zewnątrz w porównaniu z podmiotami gospodarczymi świadczącymi lub oferującymi podobne usługi bądź produkty. Działania takie mają więc na celu ułatwienie nawiązywania i podtrzymanie kontaktów handlowych, także poprzez budowanie osobistych relacji, których zasadniczym celem jest kształtowanie wizerunku przedsiębiorcy jako zasobnego, godnego zaufania partnera biznesowego.

W świetle powyższego, poniesione przez Wnioskodawcę wydatki na zakup prezentów przekazywanych wybranym kontrahentom podczas dwustronnych spotkań, stanowią wydatki o charakterze reprezentacyjnym i na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów. Bez wpływu na powyższe pozostaje okoliczność, iż niektóre z prezentów przekazywanych wybranym kontrahentom zawierają logo Spółki.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
NSA: Nawet potencjalna możliwość wykorzystania nieruchomości w działalności gospodarczej zwiększa stawkę podatku od nieruchomości

Do nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej zaliczone być powinny również te grunty lub budynki, które przejściowo nie są wykorzystywane przez podatnika w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 września 2024 r. (III FSK 331/24). NSA - orzekając w przedmiocie podatku od nieruchomości - uznał, że na uwagę zasługuje nie tylko faktyczne wykorzystywanie nieruchomości w prowadzonej działalności gospodarczej, ale także możliwość potencjalnego jej wykorzystania w takim celu.

Podmiotowość podatników czynnych. Kto jest podatnikiem, gdy czynność opodatkowaną wykonuje więcej niż jeden podmiot?

Podmiotowość w prawie podatkowym, zwłaszcza w podatkach pośrednich, była, jest i raczej będzie problemem spornym. Wątek, który zamierzam poruszyć w niniejszym artykule, dotyczy największej grupy podatników, których podmiotowość wiąże się z wykonywaniem przez nich czynności potencjalnie podlegających opodatkowaniu, w którym to wykonaniu może uczestniczyć czynnie więcej niż jeden podmiot - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: W listopadzie przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się wnioski na styczeń 2025 r.

ZUS: W listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się już pierwsze wnioski o wakacje składkowe na styczeń 2025 r. Wnioski będą rozpatrywane automatycznie.

Posiłki udostępniane dla współpracowników (np. zleceniobiorców, samozatrudnionych) można ująć w kosztach podatkowych

Koszt podatkowy mogą stanowić wydatki na posiłki ponoszone nie tylko dla pracowników, lecz również dla współpracowników, z którymi zawierane są umowy cywilnoprawne (umowa zlecenia, umowa o dzieło, kontrakt B2B). Dopiero 11 października 2024 r. opublikowane zostało pismo Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z 21 lipca 2021 r. zmieniające z urzędu niekorzystną dla podatnika indywidualną interpretację podatkową Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 czerwca 2020 r. w tej sprawie - w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków ponoszonych na zakup artykułów spożywczych. To był początek utrwalonej już dziś linii interpretacyjnej dotyczącej zarówno podatku dochodowego od osób prawnych (CIT), jak i podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT).

REKLAMA

Logistyka boi się geopolityki i cyberataków, ale tylko 32 proc. firm ma plan kryzysowy

Co trzeci manager zarządzający logistyką i dostawami za największe zagrożenie dla prowadzonych operacji uważa napięcia geopolityczne, a co czwarty wskazuje na cyberbezpieczeństwo. Obserwujemy wzrost start finansowych wynikających z naruszeń biznesowych systemów teleinformatycznych, ale większość firm przyznaje, że nie jest przygotowana na potencjalne kryzysy. Pomóc ma digitalizacja, ale ona także generuje zagrożenia.

Dyrektywa o jawności wynagrodzeń: Pracodawcy, którzy nie zaczną działać już teraz, mogą zmierzyć się z kosztownymi konsekwencjami

Od 2026 roku firmy zatrudniające ponad 150 pracowników będą musiały raportować dane o wynagrodzeniach, ujawniając lukę płacową między płciami. Nowe przepisy wymuszają dokładne audyty struktury stanowisk i wynagrodzeń. Pracodawcy, którzy nie zaczną działać już teraz, mogą zmierzyć się z kosztownymi konsekwencjami. Czy Twoja firma jest gotowa na taką rewolucję?

ZUS wypłacił 8 mln zł w ramach wyrównania świadczenia interwencyjnego. Kto może liczyć na dodatkowy przelew?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o przelaniu na konta 512 przedsiębiorców dotkniętych powodzią ponad 8 mln zł wyrównania w ramach świadczenia interwencyjnego. Kiedy i komu zostanie uzupełniona kwota wypłaty świadczenia interwencyjnego?

VAT-R - nowa wersja formularza od 1 stycznia 2025 r. Na czym polega procedura SME

Od 1 stycznia 2025 r. będzie obowiązywała (18) wersja formularza VAT-R. Zmiany są spowodowane wprowadzeniem do ustawy o VAT od nowego roku procedury SME, czyli zwolnienia z VAT dla podmiotów zagranicznych w Polsce. Dlatego wprowadzono zmiany umożliwiające rejestrację do VAT przez te pomioty, gdy utracą prawo do stosowania procedury SME lub rezygnację ze statusu podatnika VAT w Polsce w związku z korzystaniem ze zwolnienia.

REKLAMA

PFRON: nie będzie refundacji składek ZUS w miesiącu korzystania z wakacji składkowych. Zwolnienie ze składek to pomoc de minimis

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w komunikacie z 25 listopada 2024 r. poinformował, że za miesiąc objęty ulgą „wakacje składkowe” refundacja składek (emerytalnej i rentowej) z PFRON nie przysługuje. Fundusz może zrefundować wyłącznie składki opłacone do ZUS przez przedsiębiorcę.

Kwota wolna od podatku po przekroczeniu limitu 85 528 zł. Jak wtedy działa ulga podatkowa dla młodych, do ukończenia 26. roku życia?

Suma przychodów wolnych od podatku w ramach ulgi dla młodych nie może przekroczyć rocznie 85 528 zł. Co się dzieje po przekroczeniu tego limitu? Jak działa kwota wolna od podatku w wysokości 30 000 zł rocznie?

REKLAMA