REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kartki i upominki świąteczne w kosztach firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Nasiłowska
Ekspert podatkowy
kartki i upominki a koszty firmy
kartki i upominki a koszty firmy

REKLAMA

REKLAMA

Na zakończenie roku firma w ramach podziękowania za roczną współpracę oraz aby zostać zapamiętaną przez kontrahentów i klientów zamierza przesyłać im kartki świąteczne z życzeniami, kalendarze lub upominki. Jak rozliczyć takie wydatki?

Podstawową zasadą podatków dochodowych (zarówno PIT jak i CIT) jest, że dany wydatek może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli został poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania, albo zabezpieczenia źródła przychodów.

REKLAMA

Autopromocja

W obu podatkach dochodowych istnieje ustawowy katalog wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów. Jeśli dany wydatek znajduje się w tym katalogu, nie ma możliwości zaliczenia go do kosztów podatkowych.

Polecamy: Czy wręczane klientom drobne upominki reklamowe są kosztem podatkowym?

Polecamy: Jak rozliczyć przekazywanie prezentów o małej wartości?

Pomiędzy wydatkami na zakup drobnych upominków, kalendarzy i kart świątecznych wręczanych klientom lub kontrahentom, a uzyskiwanym albo spodziewanym przychodem można spostrzec związek, chociażby dlatego, że takie sympatyczne gesty służą podtrzymywaniu pozytywnych relacji, a także stanowią formę reklamy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O reklamie firmy możemy mówić z jeszcze większym przekonaniem, jeżeli kartki są opatrzone logo firmy. Podobna zasada dotyczy kalendarzy, ale również drobnych upominków.

Uznanie, że opisane wydatki są reklamą jest istotne o tyle, że wydatków na reklamę nie znajdziemy pośród kosztów nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, a więc każdy wydatek na reklamę firma uzna za koszt podatkowy, o ile reklama jest związana z prowadzoną działalnością, służy uzyskaniu przychodów, a wydatek został właściwie udokumentowany.

Umieszczenie na kartkach, kalendarzach upominkach logo firmy albo innych znaków identyfikujących przedsiębiorstwo zminimalizuje możliwość zakwestionowania przez organy skarbowe  poniesionych wydatków jako kosztów podatkowych.

Należy jeszcze pamiętać o jednej, istotnej kwestii.

Często sporna pomiędzy organami skarbowymi i podatnikami pozostaje klasyfikacja wydatków – czy są to wydatki reklamowe, czy zaliczane do reprezentacji. Ma to duże znaczenie, bo co do zasady wydatki na reklamę są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, a wydatki na reprezentację nie.

Problemy spowodowane są faktem, że ustawy o podatkach dochodowych nie zawierają definicji pojęcia „reklamy” ani „reprezentacji”. Zgodnie z definicją słownikową reprezentacja oznacza "okazałość, wytworność, wystawność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną" (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003). Reprezentacja to więc występowanie w imieniu firmy, wiążące się z okazałością, w celu wywołania dobrego wrażenia.

Pamiętajmy więc, że przygotowując świąteczne upominki dla klientów i kontrahentów, wysyłając im kalendarze albo karty świąteczne, wskazana jest  rozwaga, ale i oszczędność, by nie zostały uznane za wydatki na reprezentację.

Przede wszystkim wydatki nie powinny być okazałe i wystawne. O ile w przypadku kartek i kalendarzy, tych szczególnie z logo firmy, granice pomiędzy reklamą i reprezentacją dość łatwo dostrzec, to w przypadku prezentów świątecznych może okazać się to bardziej skomplikowane.

Również w przypadku upominków skuteczna może okazać się metoda umieszczenia na nich logo firmy. Poza tym należy zwracać uwagę, ażeby nie były to prezenty wartościowe, wystawne. Przekazywanie ekskluzywnych podarunków wybranym kontrahentom z pewnością zostanie zakwalifikowana jako działalność o charakterze reprezentacyjnym.

W konsekwencji kosztów tych upominków nie zaliczymy do kosztów podatkowych niezależnie, czy te wyselekcjonowane prezenty mają logo firmy, czy też nie. Do kosztów w żadnym wypadku nie zaliczymy kosza z alkoholem i ekskluzywną żywnością.

Polecamy: Firmy dają prezenty na święta

Polecamy: Świąteczne zakupy - ile wydamy w dobie kryzysu?

Źródła:

- interpretacja dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 3 marca 2008 r,. nr IBPB1/415-152/08/AB);

- wyrok Wojewódzkiego Sąd Administracyjny w Warszawie z 7 grudnia 2005 r. (sygn. akt: III SA/Wa 2865/05).

- wyrok WSA we Wrocławiu z 7 października 2005 r. (I SA/Wr 2838/03).

Podstawa prawna:

- art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

- art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Jak?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

REKLAMA

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

REKLAMA

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA