REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kartki i upominki świąteczne w kosztach firmy

Anna Nasiłowska
Ekspert podatkowy
kartki i upominki a koszty firmy
kartki i upominki a koszty firmy

REKLAMA

REKLAMA

Na zakończenie roku firma w ramach podziękowania za roczną współpracę oraz aby zostać zapamiętaną przez kontrahentów i klientów zamierza przesyłać im kartki świąteczne z życzeniami, kalendarze lub upominki. Jak rozliczyć takie wydatki?

Podstawową zasadą podatków dochodowych (zarówno PIT jak i CIT) jest, że dany wydatek może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli został poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania, albo zabezpieczenia źródła przychodów.

REKLAMA

REKLAMA

W obu podatkach dochodowych istnieje ustawowy katalog wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów. Jeśli dany wydatek znajduje się w tym katalogu, nie ma możliwości zaliczenia go do kosztów podatkowych.

Polecamy: Czy wręczane klientom drobne upominki reklamowe są kosztem podatkowym?

Polecamy: Jak rozliczyć przekazywanie prezentów o małej wartości?

REKLAMA

Pomiędzy wydatkami na zakup drobnych upominków, kalendarzy i kart świątecznych wręczanych klientom lub kontrahentom, a uzyskiwanym albo spodziewanym przychodem można spostrzec związek, chociażby dlatego, że takie sympatyczne gesty służą podtrzymywaniu pozytywnych relacji, a także stanowią formę reklamy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O reklamie firmy możemy mówić z jeszcze większym przekonaniem, jeżeli kartki są opatrzone logo firmy. Podobna zasada dotyczy kalendarzy, ale również drobnych upominków.

Uznanie, że opisane wydatki są reklamą jest istotne o tyle, że wydatków na reklamę nie znajdziemy pośród kosztów nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, a więc każdy wydatek na reklamę firma uzna za koszt podatkowy, o ile reklama jest związana z prowadzoną działalnością, służy uzyskaniu przychodów, a wydatek został właściwie udokumentowany.

Umieszczenie na kartkach, kalendarzach upominkach logo firmy albo innych znaków identyfikujących przedsiębiorstwo zminimalizuje możliwość zakwestionowania przez organy skarbowe  poniesionych wydatków jako kosztów podatkowych.

Należy jeszcze pamiętać o jednej, istotnej kwestii.

Często sporna pomiędzy organami skarbowymi i podatnikami pozostaje klasyfikacja wydatków – czy są to wydatki reklamowe, czy zaliczane do reprezentacji. Ma to duże znaczenie, bo co do zasady wydatki na reklamę są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, a wydatki na reprezentację nie.

Problemy spowodowane są faktem, że ustawy o podatkach dochodowych nie zawierają definicji pojęcia „reklamy” ani „reprezentacji”. Zgodnie z definicją słownikową reprezentacja oznacza "okazałość, wytworność, wystawność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną" (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003). Reprezentacja to więc występowanie w imieniu firmy, wiążące się z okazałością, w celu wywołania dobrego wrażenia.

Pamiętajmy więc, że przygotowując świąteczne upominki dla klientów i kontrahentów, wysyłając im kalendarze albo karty świąteczne, wskazana jest  rozwaga, ale i oszczędność, by nie zostały uznane za wydatki na reprezentację.

Przede wszystkim wydatki nie powinny być okazałe i wystawne. O ile w przypadku kartek i kalendarzy, tych szczególnie z logo firmy, granice pomiędzy reklamą i reprezentacją dość łatwo dostrzec, to w przypadku prezentów świątecznych może okazać się to bardziej skomplikowane.

Również w przypadku upominków skuteczna może okazać się metoda umieszczenia na nich logo firmy. Poza tym należy zwracać uwagę, ażeby nie były to prezenty wartościowe, wystawne. Przekazywanie ekskluzywnych podarunków wybranym kontrahentom z pewnością zostanie zakwalifikowana jako działalność o charakterze reprezentacyjnym.

W konsekwencji kosztów tych upominków nie zaliczymy do kosztów podatkowych niezależnie, czy te wyselekcjonowane prezenty mają logo firmy, czy też nie. Do kosztów w żadnym wypadku nie zaliczymy kosza z alkoholem i ekskluzywną żywnością.

Polecamy: Firmy dają prezenty na święta

Polecamy: Świąteczne zakupy - ile wydamy w dobie kryzysu?

Źródła:

- interpretacja dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 3 marca 2008 r,. nr IBPB1/415-152/08/AB);

- wyrok Wojewódzkiego Sąd Administracyjny w Warszawie z 7 grudnia 2005 r. (sygn. akt: III SA/Wa 2865/05).

- wyrok WSA we Wrocławiu z 7 października 2005 r. (I SA/Wr 2838/03).

Podstawa prawna:

- art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

- art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA