REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy wręczane klientom drobne upominki reklamowe są kosztem podatkowym?

Piotr Niewiadomski
Doradca podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Czy drobne upominki dla klientów są kosztem podatkowym?
Czy drobne upominki dla klientów są kosztem podatkowym?

REKLAMA

REKLAMA

Nabycie upominków o niewielkiej wartości i wręczanie ich klientom oraz potencjalnym klientom nie przyczynia się do budowy wizerunku firmy. Są one dziś tak powszechne, że to ich brak może uchodzić za odstępstwo od zwyczajowego postępowania. W związku z tym, koszty nabycia takich gadżetów stanowią koszty uzyskania przychodu, na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT).

Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 31 stycznia 2011 r. (IPPB1/415-1097/10-2/ES).

REKLAMA

Autopromocja

Spółka wnioskująca o wydanie interpretacji indywidualnej prowadzi działalność świadcząc usługi hotelowo-gastronomiczne w czterogwiazdkowym hotelu.

W celach reklamowych przygotowywała ona zestawy drobnych upominków złożone z długopisu, ręcznika oraz filiżanki zawierającej logo spółki oraz dane kontaktowe.

Zestawy te były wręczane klientom oraz potencjalnym klientom spółki przy okazji różnego rodzaju spotkań i targów handlowych.

Zgodnie ze stanowiskiem spółki, wydatki poniesione na nabycie upominków mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Jej zdaniem wręczanie gadżetów reklamowych niskiej wartości ma bowiem charakter reklamy niepublicznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ich niska wartość wskazuje, iż wydatki te nie są ukierunkowane na budowę wizerunku firmy i nie wiążą się z wytwornością, ani wystawnością, a zatem nie stanowią kosztów reprezentacji w rozumieniu art. 23 ust. 1 ustawy o PIT.

Organ uznał stanowisko spółki za prawidłowe. Jednocześnie, zgodził się, iż w przedstawionym stanie faktycznym nie można mówić o kosztach reprezentacji, gdyż „obecność gadżetów reklamowych opatrzonych logo spółki jest dziś tak powszechna, że nie przyczynia się w znacznym stopniu do budowy wizerunku firmy i to ich brak może uchodzić za odstępstwo od zwyczajowego postępowania”.

W związku z powyższym, wskazane wydatki można uznać za koszty reklamy, a nie reprezentacji i włączyć je do kosztów uzyskania przychodu.

Trzy elementy wykluczające "wytworność"

W omawianej interpretacji po raz kolejny rozgraniczone zostały wydatki związane z reprezentacją oraz reklamą. Jak zwrócił uwagę sam Dyrektor Izby Skarbowej, rozstrzygnięcie czy w przedmiotowym stanie faktycznym mamy do czynienia z reklamą czy reprezentacją stanowi podstawowy problem.

W oparciu o wydaną interpretację można wyróżnić trzy najważniejsze elementy, które w analizowanym stanie faktycznym przesądziły o możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków na nabycie upominków wręczanych klientom i potencjalnym klientom:

1. Logo firmy i dane kontaktowe – opatrzenie długopisów, ręczników i filiżanek logo spółki oraz dodatkowo danymi kontaktowymi wskazuje, iż prezenty nie stanowią jedynie eleganckiego upominku, lecz są de facto nośnikiem reklamowym.
Jednocześnie, Dyrektor IS wyraźnie stwierdził, iż samo umieszczenie znaku firmowego na jakimkolwiek produkcie nie przesądza o jego charakterze reklamowym. W związku z tym, niniejszy warunek można uznać za konieczny, ale nie za wystarczający.

REKLAMA

2. Niska wartość – wydatki przeznaczone na nabycie prezentów przez wnioskodawcę były stosunkowo niskie. Jest to kolejny argument, który może przesądzać, że dane koszty nie stanowią reprezentacji, lecz jedynie reklamę.
Pomimo, iż wskazanie konkretnej granicy może być trudne i będzie zależało od konkretnego przypadku, to jednak wydaje się, że im wyższa wartość prezentu, tym większe ryzyko, że jego koszt zostanie uznany za wydatek reprezentacyjny, a nie reklamowy.

3. Brak okazałości lub wytworności – zgodnie z przedstawioną przez Dyrektora IS oraz akceptowaną w doktrynie definicją, wydatki związane z okazałością lub wytwornością stanowią koszty reprezentacji. W przedmiotowym stanie faktycznym, słusznie zwrócono uwagę, że drobne gadżety są tak powszechne, że nie sposób uznać ich za wytworne czy też okazałe.

Polecamy: Serwis Koszty

Polecamy: Serwis CIT

Na koniec należy podkreślić, że zarówno w przedmiotowej sprawie, jak i w innych podobnych sytuacjach, trzy wskazane powyżej elementy powinny występować jednocześnie. Mogłaby bowiem wystąpić sytuacja, w której upominek dla klienta opatrzony logo, mógłby zostać uznany za wytworny pomimo stosunkowo niskiego kosztu jego nabycia.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA