REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy wręczane klientom drobne upominki reklamowe są kosztem podatkowym?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Niewiadomski
Doradca podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Czy drobne upominki dla klientów są kosztem podatkowym?
Czy drobne upominki dla klientów są kosztem podatkowym?

REKLAMA

REKLAMA

Nabycie upominków o niewielkiej wartości i wręczanie ich klientom oraz potencjalnym klientom nie przyczynia się do budowy wizerunku firmy. Są one dziś tak powszechne, że to ich brak może uchodzić za odstępstwo od zwyczajowego postępowania. W związku z tym, koszty nabycia takich gadżetów stanowią koszty uzyskania przychodu, na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT).

Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 31 stycznia 2011 r. (IPPB1/415-1097/10-2/ES).

REKLAMA

Autopromocja

Spółka wnioskująca o wydanie interpretacji indywidualnej prowadzi działalność świadcząc usługi hotelowo-gastronomiczne w czterogwiazdkowym hotelu.

W celach reklamowych przygotowywała ona zestawy drobnych upominków złożone z długopisu, ręcznika oraz filiżanki zawierającej logo spółki oraz dane kontaktowe.

Zestawy te były wręczane klientom oraz potencjalnym klientom spółki przy okazji różnego rodzaju spotkań i targów handlowych.

Zgodnie ze stanowiskiem spółki, wydatki poniesione na nabycie upominków mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Jej zdaniem wręczanie gadżetów reklamowych niskiej wartości ma bowiem charakter reklamy niepublicznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ich niska wartość wskazuje, iż wydatki te nie są ukierunkowane na budowę wizerunku firmy i nie wiążą się z wytwornością, ani wystawnością, a zatem nie stanowią kosztów reprezentacji w rozumieniu art. 23 ust. 1 ustawy o PIT.

Organ uznał stanowisko spółki za prawidłowe. Jednocześnie, zgodził się, iż w przedstawionym stanie faktycznym nie można mówić o kosztach reprezentacji, gdyż „obecność gadżetów reklamowych opatrzonych logo spółki jest dziś tak powszechna, że nie przyczynia się w znacznym stopniu do budowy wizerunku firmy i to ich brak może uchodzić za odstępstwo od zwyczajowego postępowania”.

W związku z powyższym, wskazane wydatki można uznać za koszty reklamy, a nie reprezentacji i włączyć je do kosztów uzyskania przychodu.

Trzy elementy wykluczające "wytworność"

W omawianej interpretacji po raz kolejny rozgraniczone zostały wydatki związane z reprezentacją oraz reklamą. Jak zwrócił uwagę sam Dyrektor Izby Skarbowej, rozstrzygnięcie czy w przedmiotowym stanie faktycznym mamy do czynienia z reklamą czy reprezentacją stanowi podstawowy problem.

W oparciu o wydaną interpretację można wyróżnić trzy najważniejsze elementy, które w analizowanym stanie faktycznym przesądziły o możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków na nabycie upominków wręczanych klientom i potencjalnym klientom:

1. Logo firmy i dane kontaktowe – opatrzenie długopisów, ręczników i filiżanek logo spółki oraz dodatkowo danymi kontaktowymi wskazuje, iż prezenty nie stanowią jedynie eleganckiego upominku, lecz są de facto nośnikiem reklamowym.
Jednocześnie, Dyrektor IS wyraźnie stwierdził, iż samo umieszczenie znaku firmowego na jakimkolwiek produkcie nie przesądza o jego charakterze reklamowym. W związku z tym, niniejszy warunek można uznać za konieczny, ale nie za wystarczający.

2. Niska wartość – wydatki przeznaczone na nabycie prezentów przez wnioskodawcę były stosunkowo niskie. Jest to kolejny argument, który może przesądzać, że dane koszty nie stanowią reprezentacji, lecz jedynie reklamę.
Pomimo, iż wskazanie konkretnej granicy może być trudne i będzie zależało od konkretnego przypadku, to jednak wydaje się, że im wyższa wartość prezentu, tym większe ryzyko, że jego koszt zostanie uznany za wydatek reprezentacyjny, a nie reklamowy.

3. Brak okazałości lub wytworności – zgodnie z przedstawioną przez Dyrektora IS oraz akceptowaną w doktrynie definicją, wydatki związane z okazałością lub wytwornością stanowią koszty reprezentacji. W przedmiotowym stanie faktycznym, słusznie zwrócono uwagę, że drobne gadżety są tak powszechne, że nie sposób uznać ich za wytworne czy też okazałe.

Polecamy: Serwis Koszty

Polecamy: Serwis CIT

Na koniec należy podkreślić, że zarówno w przedmiotowej sprawie, jak i w innych podobnych sytuacjach, trzy wskazane powyżej elementy powinny występować jednocześnie. Mogłaby bowiem wystąpić sytuacja, w której upominek dla klienta opatrzony logo, mógłby zostać uznany za wytworny pomimo stosunkowo niskiego kosztu jego nabycia.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Prof. Modzelewski: Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Jak?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA