REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy wręczane klientom drobne upominki reklamowe są kosztem podatkowym?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Niewiadomski
Doradca podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Czy drobne upominki dla klientów są kosztem podatkowym?
Czy drobne upominki dla klientów są kosztem podatkowym?

REKLAMA

REKLAMA

Nabycie upominków o niewielkiej wartości i wręczanie ich klientom oraz potencjalnym klientom nie przyczynia się do budowy wizerunku firmy. Są one dziś tak powszechne, że to ich brak może uchodzić za odstępstwo od zwyczajowego postępowania. W związku z tym, koszty nabycia takich gadżetów stanowią koszty uzyskania przychodu, na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT).

Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 31 stycznia 2011 r. (IPPB1/415-1097/10-2/ES).

REKLAMA

Spółka wnioskująca o wydanie interpretacji indywidualnej prowadzi działalność świadcząc usługi hotelowo-gastronomiczne w czterogwiazdkowym hotelu.

W celach reklamowych przygotowywała ona zestawy drobnych upominków złożone z długopisu, ręcznika oraz filiżanki zawierającej logo spółki oraz dane kontaktowe.

Zestawy te były wręczane klientom oraz potencjalnym klientom spółki przy okazji różnego rodzaju spotkań i targów handlowych.

Zgodnie ze stanowiskiem spółki, wydatki poniesione na nabycie upominków mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Jej zdaniem wręczanie gadżetów reklamowych niskiej wartości ma bowiem charakter reklamy niepublicznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ich niska wartość wskazuje, iż wydatki te nie są ukierunkowane na budowę wizerunku firmy i nie wiążą się z wytwornością, ani wystawnością, a zatem nie stanowią kosztów reprezentacji w rozumieniu art. 23 ust. 1 ustawy o PIT.

Organ uznał stanowisko spółki za prawidłowe. Jednocześnie, zgodził się, iż w przedstawionym stanie faktycznym nie można mówić o kosztach reprezentacji, gdyż „obecność gadżetów reklamowych opatrzonych logo spółki jest dziś tak powszechna, że nie przyczynia się w znacznym stopniu do budowy wizerunku firmy i to ich brak może uchodzić za odstępstwo od zwyczajowego postępowania”.

W związku z powyższym, wskazane wydatki można uznać za koszty reklamy, a nie reprezentacji i włączyć je do kosztów uzyskania przychodu.

Trzy elementy wykluczające "wytworność"

REKLAMA

W omawianej interpretacji po raz kolejny rozgraniczone zostały wydatki związane z reprezentacją oraz reklamą. Jak zwrócił uwagę sam Dyrektor Izby Skarbowej, rozstrzygnięcie czy w przedmiotowym stanie faktycznym mamy do czynienia z reklamą czy reprezentacją stanowi podstawowy problem.

W oparciu o wydaną interpretację można wyróżnić trzy najważniejsze elementy, które w analizowanym stanie faktycznym przesądziły o możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków na nabycie upominków wręczanych klientom i potencjalnym klientom:

1. Logo firmy i dane kontaktowe – opatrzenie długopisów, ręczników i filiżanek logo spółki oraz dodatkowo danymi kontaktowymi wskazuje, iż prezenty nie stanowią jedynie eleganckiego upominku, lecz są de facto nośnikiem reklamowym.
Jednocześnie, Dyrektor IS wyraźnie stwierdził, iż samo umieszczenie znaku firmowego na jakimkolwiek produkcie nie przesądza o jego charakterze reklamowym. W związku z tym, niniejszy warunek można uznać za konieczny, ale nie za wystarczający.

REKLAMA

2. Niska wartość – wydatki przeznaczone na nabycie prezentów przez wnioskodawcę były stosunkowo niskie. Jest to kolejny argument, który może przesądzać, że dane koszty nie stanowią reprezentacji, lecz jedynie reklamę.
Pomimo, iż wskazanie konkretnej granicy może być trudne i będzie zależało od konkretnego przypadku, to jednak wydaje się, że im wyższa wartość prezentu, tym większe ryzyko, że jego koszt zostanie uznany za wydatek reprezentacyjny, a nie reklamowy.

3. Brak okazałości lub wytworności – zgodnie z przedstawioną przez Dyrektora IS oraz akceptowaną w doktrynie definicją, wydatki związane z okazałością lub wytwornością stanowią koszty reprezentacji. W przedmiotowym stanie faktycznym, słusznie zwrócono uwagę, że drobne gadżety są tak powszechne, że nie sposób uznać ich za wytworne czy też okazałe.

Polecamy: Serwis Koszty

Polecamy: Serwis CIT

Na koniec należy podkreślić, że zarówno w przedmiotowej sprawie, jak i w innych podobnych sytuacjach, trzy wskazane powyżej elementy powinny występować jednocześnie. Mogłaby bowiem wystąpić sytuacja, w której upominek dla klienta opatrzony logo, mógłby zostać uznany za wytworny pomimo stosunkowo niskiego kosztu jego nabycia.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA