REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy poczęstunek dla pracowników jest ich przychodem?

Jarosław Kruszyński
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Czy poczęstunek dla pracowników jest ich przychodem?
Czy poczęstunek dla pracowników jest ich przychodem?

REKLAMA

REKLAMA

Poczęstunek na nieobowiązkowym spotkaniu pracowniczym w formie szwedzkiego stołu nie będzie traktowany jako przychód pracownika. Decydujące znaczenie ma przy tym właśnie fakt braku obowiązku uczestnictwa w spotkaniu. W poczęstunku uczestniczy w takim przypadku jedynie część załogi. Nie sposób więc ustalić, jaka jest wysokość przychodu dla poszczególnych pracowników.

Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w ustnym uzasadnieniu wyroku z 27 kwietnia 2011 r. (I SA/Gd 140/11)

REKLAMA

Autopromocja

Sprawa dotyczyła spółki, organizującej corocznie spotkania dla swoich pracowników oraz zaproszonych gości z jednostki nadrzędnej. Odbywają się z reguły w konwencji świątecznej, pod koniec roku kalendarzowego.

Ich celem jest skrótowe omówienie strategii firmy, oraz publiczne wyróżnienie pracowników osiągających najlepsze rezultaty. W trakcie spotkań, spółka zapewnia drobny poczęstunek w formie tzw. szwedzkiego stołu, który opłacany jest ryczałtowo, przy założeniu, że wszyscy pracownicy wezmą w nim udział. Nie jest on jednak obowiązkowy. W rezultacie, spółka nie potrafi precyzyjnie określić liczby uczestników.

Przychód ze stosunku pracy?

W związku z powyższym, spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała, czy w przypadku braku dokładnych danych na temat ilości osób uczestniczących w spotkaniu, oraz gdy brak jest możliwości przyporządkowania konkretnego świadczenia danemu pracownikowi, poczęstunek w formie szwedzkiego stołu należy uznać jako przychód ze stosunku pracy i opodatkować PIT?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka przedstawiła własne stanowisko, zgodnie z którym świadczenia uzyskane przez pracownika w formie poczęstunku nie podlegają opodatkowaniu PIT. Spółka podkreśliła przy tym, że pomimo, iż wszyscy podatnicy mieli możliwość wzięcia udziału w spotkaniu, obowiązywała zasada dobrowolności uczestnictwa. Poczęstunek nie był przypisywany do konkretnej osoby.

Kiedy prezenty firmy dla pracowników są zwolnione z PIT

Nieobowiązkowy charakter spotkania a zaliczka na PIT

Organ uznał to stanowisko za nieprawidłowe. Powołał się przy tym na przepis art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, zgodnie z którym za przychody ze stosunku pracy należy uznać wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość świadczeń otrzymywanych w naturze.

Zdaniem organu, w przedmiotowej sytuacji pracownicy otrzymali podlegające opodatkowaniu świadczenia niepieniężne w postaci poczęstunku na firmowej imprezie.

Po wyczerpaniu toku instancyjnego spółka złożyła skargę do WSA, który przyznał jej rację, uchylając interpretację.

Czy obiad z kontrahentem w restauracji to reprezentacja, czy koszt uzyskania przychodu

REKLAMA

W ustnym uzasadnianiu sąd wyjaśnił, że w przedmiotowej sytuacji nie ma podstaw do przypisania konkretnych świadczeń do korzystających z nich pracowników. Opłata za poczęstunek jest bowiem przez spółkę ponoszona ryczałtowo, bez względu na fakt faktycznego skorzystania z niego.

Jest on przewidziany, co prawda, dla wszystkich pracowników, ale ze względu na nieobowiązkowy charakter spotkania nie stwierdzić, czy pracownik rzeczywiście otrzymał świadczenie i jaka jest jego wartość. Powyższe uzasadnia konkluzję, ze pracodawca nie jest zobowiązany pobrania i odprowadzenia zaliczki na PIT.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

REKLAMA

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA