Poczęstunek dla kontrahentów w siedzibie firmy, a koszty uzyskania przychodów

REKLAMA
REKLAMA
W czasie spotkań częstujemy naszych gości herbatą, kawą, wodą, sokami, ciastkami. Czy koszty zakupu artykułów spożywczych serwowanych w trakcie spotkań z kontrahentami w siedzibie firmy stanowią reprezentację, czy też możemy je zaliczyć do kosztów podatkowych?
Podatnik zaliczy do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Musi jednak pamiętać, że nie każdy koszt poniesiony w wymienionym celu uzna za koszt uzyskania przychodów.
REKLAMA
Kosztami, które nie stanowią kosztów podatkowych są wydatki wymienione w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Przepisy regulujące podatki dochodowe uniemożliwiają zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Oznacza to, że wydatki na reprezentację nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Dotyczy to zarówno podatników podatku dochodowego od osób fizycznych jak i podatników podatku dochodowego od osób prawnych.
Ustawy podatkowe nie wyjaśniają jednak, co to jest reprezentacja. Wskazują jedynie przykładowe koszty reprezentacji, tj. usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Pamiętajmy jednak, że nawet te wymienione kategorie wydatków nie zawsze muszą stanowić reprezentacji firmy.
REKLAMA
Przyjmijmy, że reprezentację stanowią przede wszystkim działania podatnika skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku firmy, co ma ułatwić nawiązanie kontaktów handlowych albo ich kontynuację.
Oceniając, czy dany wydatek został poniesiony w celach reprezentacyjnych, każdą sytuację traktujmy odrębnie i indywidualnie. Zestawmy wydatki, które chcemy ponieść z celami którym ma służyć reprezentacja.
Odnosząc powyższe uwagi do przedstawionej sytuacji nie będzie nadużyciem, jeżeli wydatki na herbatę, kawę, wodę, soki oraz drobne słodycze i ciastka zaliczymy do kosztów uzyskania przychodów. Drobne poczęstunki serwowane kontrahentom w czasie spotkań w siedzibie firmy należy traktować jako wydatki na jej bieżące funkcjonowanie.
REKLAMA
Podatnicy powinni jednak pamiętać, że zaliczą do kosztów podatkowych tylko wydatki, które w danych okolicznościach są zwyczajowo przyjęte. Poczęstunki nie mogą być okazałe, drogie i wystawne, bowiem mogłyby zostać uznane reprezentację (niestanowiącą kosztów podatkowych).
Oczywiście należy pamiętać, że prawidłowe zaliczenie wydatku do kosztów podatkowych uwarunkowane jest wykazaniem jego celowości i związku z przychodem. Ponadto podatnik musi każdy wydatek prawidłowo udokumentować.
Podstawa prawna:
- art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
- art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA