REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki na zieleń wokół siedziby firmy stanowią koszty reprezentacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Nasiłowska
Ekspert podatkowy

REKLAMA

REKLAMA

Spółka zamierza uporządkować teren działki na której znajduje się jej siedziba. Podejmowane prace obejmą założenie trawnika, sadzenie kwiatów, krzewów i drzew, instalację systemu nawadniania, a także późniejsze prace porządkowe, zmianę nasadzeń, nawożenie. Czy wydatki poniesione na ten cel stanowią wydatki na reprezentację, czy też firma może je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Do kosztów uzyskania przychodów podatnik zaliczy wydatki, które poniósł w celu osiągnięcia przychodów, zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, oprócz wydatków, które ustawodawca uznał za koszty nie stanowiące kosztów podatkowych.

Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkiego rodzaju wydatki, które można powiązać z uzyskaniem przychodu. Zarówno koszty bezpośrednio związane z uzyskiwaniem przychodu (np. koszty produkcji), jak i wszelkie inne koszty dotyczące całokształtu prowadzonej działalności.

REKLAMA

Do wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów należą koszty reprezentacji, a w szczególności wydatki poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

REKLAMA

Nie znajdziemy w przepisach podatkowych wyjaśnienia pojęcia „reprezentacja”. Ustawodawca wymienił jedynie przykładowe wydatki, które mogą ją stanowić tj. koszty usług gastronomicznych, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Nie jest to zamknięta lista i podatnik samodzielnie musi ocenić, czy dany wydatek stanowi reprezentację firmy, czy też jest to zwykły koszt jej działalności.

Czym więc jest „reprezentacja”? W wyrokach sądowych i interpretacjach organów podatkowych przez reprezentację rozumie się okazałość, wytworność, wystawność. Wydatki na reprezentację mają kształtować wizerunek firmy, podnosić jej prestiż.

REKLAMA

Czy wydatki na zorganizowanie terenu zielonego wokół siedziby spółki stanowią wydatki na reprezentację?

Jeżeli firma posadzi na działce egzotyczne rośliny, a ogólny wystrój terenu otaczającego siedzibę będzie wyróżniał się na tle sąsiednich posesji, organy podatkowe mogą uznać, że podatnik poniósł wydatki na reprezentację.

Pamiętajmy jednak, że tak nie musi być.

Przede wszystkim firma jest zobowiązana do dbania o teren, który jest w jej posiadaniu. Oznacza to, że musi wykonywać prace w celu utrzymania posesji w porządku i czystości. A więc, jeżeli wydatki na zagospodarowanie terenu wokół siedziby spółki mają na celu przede wszystkim utrzymanie na działce czystości i porządku, a nie kreowanie wizerunku firmy poprzez okazałość i wystawność, podatnik zaliczy poniesione wydatki do kosztów uzyskania przychodów, jako koszty prowadzonej działalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczywiście wymienione wydatki wpływają na postrzeganie firmy przez inne osoby. Jeżeli jednak wydatki na zagospodarowanie terenu zielonego będą racjonalne, posesja nie będzie rażąco różnić się od posesji sąsiednich, poniesione wydatki można zaliczyć do kosztów działania spółki. Najbezpieczniej będzie zasadzić na działce standardowe, popularne rośliny, nieodbiegające od rosnących w okolicy.

Ich pielęgnacja, koszenie trawników, nawadnianie, nawożenie, wymiana nasadzeń nie są działaniami skierowanymi na kreowanie wizerunku spółki poprzez okazałość i wystawność. Są to koszty jej bieżącej działalności stanowiące koszty uzyskania przychodu.

Warto zaznaczyć, że reprezentacja nie stanowi kosztu uzyskania przychodu, zarówno w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jak i osób prawnych. Niezależnie od formy prowadzenia działalności gospodarczej (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka jawna, spółka cywilna, jednoosobowa działalność gospodarcza), zasady rozliczania wydatków poniesionych na reprezentację są takie same.

Podstawa prawna: art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA