REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki na zieleń wokół siedziby firmy stanowią koszty reprezentacji

Anna Nasiłowska
Ekspert podatkowy

REKLAMA

REKLAMA

Spółka zamierza uporządkować teren działki na której znajduje się jej siedziba. Podejmowane prace obejmą założenie trawnika, sadzenie kwiatów, krzewów i drzew, instalację systemu nawadniania, a także późniejsze prace porządkowe, zmianę nasadzeń, nawożenie. Czy wydatki poniesione na ten cel stanowią wydatki na reprezentację, czy też firma może je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Do kosztów uzyskania przychodów podatnik zaliczy wydatki, które poniósł w celu osiągnięcia przychodów, zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, oprócz wydatków, które ustawodawca uznał za koszty nie stanowiące kosztów podatkowych.

Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkiego rodzaju wydatki, które można powiązać z uzyskaniem przychodu. Zarówno koszty bezpośrednio związane z uzyskiwaniem przychodu (np. koszty produkcji), jak i wszelkie inne koszty dotyczące całokształtu prowadzonej działalności.

REKLAMA

REKLAMA

Do wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów należą koszty reprezentacji, a w szczególności wydatki poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Nie znajdziemy w przepisach podatkowych wyjaśnienia pojęcia „reprezentacja”. Ustawodawca wymienił jedynie przykładowe wydatki, które mogą ją stanowić tj. koszty usług gastronomicznych, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Nie jest to zamknięta lista i podatnik samodzielnie musi ocenić, czy dany wydatek stanowi reprezentację firmy, czy też jest to zwykły koszt jej działalności.

Czym więc jest „reprezentacja”? W wyrokach sądowych i interpretacjach organów podatkowych przez reprezentację rozumie się okazałość, wytworność, wystawność. Wydatki na reprezentację mają kształtować wizerunek firmy, podnosić jej prestiż.

REKLAMA

Czy wydatki na zorganizowanie terenu zielonego wokół siedziby spółki stanowią wydatki na reprezentację?

Jeżeli firma posadzi na działce egzotyczne rośliny, a ogólny wystrój terenu otaczającego siedzibę będzie wyróżniał się na tle sąsiednich posesji, organy podatkowe mogą uznać, że podatnik poniósł wydatki na reprezentację.

Pamiętajmy jednak, że tak nie musi być.

Przede wszystkim firma jest zobowiązana do dbania o teren, który jest w jej posiadaniu. Oznacza to, że musi wykonywać prace w celu utrzymania posesji w porządku i czystości. A więc, jeżeli wydatki na zagospodarowanie terenu wokół siedziby spółki mają na celu przede wszystkim utrzymanie na działce czystości i porządku, a nie kreowanie wizerunku firmy poprzez okazałość i wystawność, podatnik zaliczy poniesione wydatki do kosztów uzyskania przychodów, jako koszty prowadzonej działalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczywiście wymienione wydatki wpływają na postrzeganie firmy przez inne osoby. Jeżeli jednak wydatki na zagospodarowanie terenu zielonego będą racjonalne, posesja nie będzie rażąco różnić się od posesji sąsiednich, poniesione wydatki można zaliczyć do kosztów działania spółki. Najbezpieczniej będzie zasadzić na działce standardowe, popularne rośliny, nieodbiegające od rosnących w okolicy.

Ich pielęgnacja, koszenie trawników, nawadnianie, nawożenie, wymiana nasadzeń nie są działaniami skierowanymi na kreowanie wizerunku spółki poprzez okazałość i wystawność. Są to koszty jej bieżącej działalności stanowiące koszty uzyskania przychodu.

Warto zaznaczyć, że reprezentacja nie stanowi kosztu uzyskania przychodu, zarówno w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jak i osób prawnych. Niezależnie od formy prowadzenia działalności gospodarczej (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka jawna, spółka cywilna, jednoosobowa działalność gospodarcza), zasady rozliczania wydatków poniesionych na reprezentację są takie same.

Podstawa prawna: art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA