REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy gadżety z nazwą firmy są kosztem podatkowym

Anna Nasiłowska
Ekspert podatkowy

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzimy działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. W ramach organizowanych akcji promocyjnych rozdajemy swoim potencjalnym klientom gadżety marketingowe np. kalendarze, kubki, długopisy, notesy. Są one oznaczone nazwą firmy, adresem i numerami telefonów, adresem strony internetowej, ale również nazwami produktów spółki. Czy wydatki na te gadżety spółka powinna traktować jako koszty reprezentacji, czy też może uznać je za reklamę?

Jeżeli gadżety nie są drogie, to pełnią funkcję reklamową i można je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Natomiast w przypadku, gdy gadżety mają większą wartość (np. drogi długopis), to organy podatkowe z pewnością zakwalifikują je jako reprezentację. A wydatki na reprezentację nie są kosztami podatkowymi.

REKLAMA

REKLAMA

Prawidłowa kwalifikacja wydatków do reprezentacji albo reklamy przekłada się na prawidłowe obliczenie podatku dochodowego.  Wynika to z faktu, że wydatki na reklamę zazwyczaj stanowią koszty uzyskania przychodów, o ile reklama jest związana z prowadzoną działalnością i służy albo może przyczynić się do uzyskania przychodów.

Wydatki na reprezentację nie stanowią kosztów podatkowych. Koszty reprezentacji, a w szczególności wydatki na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych zostały uznane za koszty nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów. Nie znaczy, to jednak, że usługi gastronomiczne, czy zakup żywności nigdy nie mogą być kosztem - mogą być jeżeli nie mają wystawnego charakteru.

Polecamy: Czy wydatki na biznes lunch można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

REKLAMA

Przepisy podatkowe nie wyjaśniają, czym jest „reklama”, a co stanowi „reprezentację”. Właściwe zrozumienie tych pojęć dla celów podatkowych ułatwią nam wyroki sądowe, komentarze podatkowe oraz interpretacje organów podatkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przyjmijmy, że reklamę stanowią działania, których celem jest przedstawianie wyrobów, towarów, usług, rozpowszechnianie o nich informacji, prezentowanie zalet i zachęcanie potencjalnych klientów do ich zakupu. Reklamę stanowią również czynności polegające na prezentowaniu nazwy producenta i informacji o firmie.

Reprezentacja to występowanie w imieniu firmy wiążące się z okazałością, w celu wywołania jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu firmy, poprzez np. sposób podejmowania kontrahentów, poczęstunek, czy wręczanie upominków. Obejmuje ona swym pojęciem działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane z utrzymaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów.

Wobec tak przyjętego rozumienia „reklamy” i „reprezentacji”, wydatki na drobne gadżety stanowią reklamę spółki i jej produktów. Spółka przekazując takie materiały klientom działa w celu zwiększenia rozpoznawalności firmy na rynku, zwiększenia zainteresowania oferowanymi towarami i zachęca do współpracy.

A więc spółka przekazując klientom długopisy z nazwą firmy, kalendarze z jej adresem albo kubki z nazwą towarów reklamuje siebie i swoje towary.
Spółka powinna jednak pamiętać, że tylko wydatki na drobne przedmioty, o niskiej wartości, rozprowadzane wśród kontrahentów i klientów nie mają charakteru reprezentacyjnego (raczej nie kojarzą się z prestiżem, okazałością i wytwornością).

Spółka powinna każdorazowo oceniać, czy dany wydatek stanowi jeszcze reklamę, czy też jest już reprezentacją firmy. Ocena charakteru wydatku (cel reprezentacyjny czy reklamowy) możliwa jest na podstawie całokształtu prowadzonej działalności, rozmiarów wydatków i ich jednostkowej wartości, ustalenia kręgu obdarowanych, okoliczności wręczania prezentów.

Zatem, jeżeli firma zamierza przekazywać wyselekcjonowanym kontrahentom drogie gadżety, to mimo, iż będą one oznakowane jej nazwą, działania będą nosić znamiona reprezentacji. Organy podatkowe mogą uznać, że ich celem jest tworzenie pozytywnego wizerunku firmy, budowa odpowiednich relacji z klientami, kontrahentami. Takich wydatków nie można zaliczać do kosztów uzyskania przychodów.

Podstawa prawna: art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA