Koszty degustacji własnych wyrobów - reprezentacja, czy reklama
REKLAMA
REKLAMA
Organizacja w placówkach handlowych akcji promocyjnej w ramach której klienci tych placówek będą częstowani wyrobami firmy nosi cechy reklamy. Koszty takiej akcji podatnicy zaliczą do kosztów uzyskania przychodów.
REKLAMA
Przepisy podatkowe nie wyjaśniają nam znaczenia pojęć „reklama” i „reprezentacji”. Na podstawie interpretacji wydawanych przez organy podatkowe i wyroków sądowych możemy przyjąć, że reklamę stanowią działania, których celem jest przedstawienie wyrobów producenta, rozpowszechnianie o nich informacji, przedstawienie zalet i zachęcenie potencjalnych klientów do ich zakupu.
Reprezentacja to „okazałość, wytworność, wystawność” w prezentowaniu firmy w celu kształtowania jej bardzo pozytywnego wizerunku i podniesienia prestiżu.
Wydatki na reklamę w zasadzie podatnicy zaliczą do kosztów uzyskania przychodów, ponieważ takie wydatki nie zostały zaliczone przez ustawodawcę do kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów. Podatnicy muszą oczywiście pamiętać, że każdy wydatek należy ocenić pod kątem związku z prowadzoną działalnością.
Ponadto wydatek powinien zostać poniesiony w celu uzyskania przychodów, zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów, a jego poniesienie należy udokumentować. Koszty reklamy, która spełnia te cechy podatnicy zaliczą do kosztów uzyskania przychodów.
Inaczej ustawodawca potraktował wydatki na reprezentację firmy. Zarówno przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (który płacą wspólnicy spółki cywilnej), jak i przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wyłączają możliwość zaliczenia wydatków na reprezentację do kosztów podatkowych. Oznacza to, że koszty reprezentacji nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.
W przedstawionej sytuacji wydatki na organizację akcji promocyjnej i degustację wyrobów nie stanowią kosztów reprezentacji. Celem degustacji jest rozpowszechnienie informacji o produkcie firmy, przedstawienie jego cech i jego zachwalanie.
Takie działania mogą zwiększyć sprzedaż i doprowadzić do pozyskania nowych klientów. Organizacja degustacji wyrobów dla klientów i potencjalnych klientów stanowi formę reklamy wyrobów firmy. Koszty organizacji takiej akcji mają związek z przychodami firmy i stanowią koszt uzyskania przychodów.
Podstawa prawna:
- art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
- art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat