REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód osobowy w firmie a koszty podatkowe - amortyzacja, leasing, eksploatacja, ubezpieczenie, sprzedaż

Subskrybuj nas na Youtube
Samochód osobowy w firmie a koszty podatkowe - amortyzacja, leasing, eksploatacja, ubezpieczenie, sprzedaż
Samochód osobowy w firmie a koszty podatkowe - amortyzacja, leasing, eksploatacja, ubezpieczenie, sprzedaż

REKLAMA

REKLAMA

Jakie metody amortyzacji mają zastosowanie do samochodów osobowych? Jakie limity obowiązują przy amortyzacji samochodów osobowych? Jak rozliczać w kosztach opłaty związane z leasingiem, najmem lub dzierżawą samochodów osobowych? Jakie zasady obowiązują przy zaliczaniu do kosztów podatkowych wydatków związanych z eksploatacją samochodów osobowych? Jakie zasady obowiązują przy zaliczaniu do kosztów wydatków związanych z ubezpieczeniem AC samochodów osobowych? Jak rozliczyć podatkowo sprzedaż samochodu osobowego będącego środkiem trwałym? Wyjaśniamy.

Jakie metody amortyzacji mają zastosowanie do samochodów osobowych

Poniżej przedstawione są poszczególne metody amortyzacji samochodów osobowych w firmie.

REKLAMA

Lp.

Metoda amortyzacji

Czy dotyczy samochodu osobowego

Roczna stawka amortyzacji

1.

Metoda liniowa

Tak

20%

28% - stawka podwyższona o współczynnik 1,4, stosowana, jeżeli samochód osobowy jest:

● używany bardziej intensywnie w stosunku do warunków przeciętnych lub

● wymaga szczególnej sprawności technicznej

2.

Metoda degresywna

Nie dotyczy

Nie dotyczy

3.

Amortyzacja według stawki indywidualnie ustalonej

Tak. Dotyczy tylko samochodów osobowych po raz pierwszy wprowadzanych do ewidencji danego podatnika i używanych przez poprzedniego właściciela przez co najmniej 6 miesięcy

40% - co wynika z faktu, że okres amortyzacji może zostać skrócony do 30 miesięcy

4.

Amortyzacja jednorazowa w ramach limitu 50 000 euro

Nie dotyczy

Nie dotyczy

5.

Amortyzacja jednorazowa fabrycznie nowych środków trwałych

Nie dotyczy

Nie dotyczy

Jakie limity obowiązują przy amortyzacji samochodów osobowych

Rodzaj samochodu i jego wartość początkowa

Wysokość odpisów amortyzacyjnych zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów

Samochód osobowy będący pojazdem elektrycznym o wartości nieprzekraczającej 225 000 zł

Całość odpisów amortyzacyjnych stanowi koszt uzyskania przychodów

Samochód osobowy będący pojazdem elektrycznym o wartości przekraczającej 225 000 zł

Do kosztów można zaliczyć wyłącznie część odpisów amortyzacyjnych obliczoną od wartości samochodu nieprzekraczającej 225 000 zł

Samochód osobowy inny niż elektryczny o wartości początkowej nieprzekraczającej 150 000 zł

Całość odpisów amortyzacyjnych stanowi koszt uzyskania przychodów

Samochód osobowy inny niż elektryczny o wartości początkowej przekraczającej 150 000 zł

Do kosztów można zaliczyć wyłącznie część odpisów amortyzacyjnych obliczoną od wartości samochodu nieprzekraczającej 150 000 zł

UWAGA!
Powyższe limity nie mają zastosowania, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:
samochód został oddany przez podatnika do odpłatnego używania na podstawie umowy leasingu, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze,
● oddawanie w odpłatne używanie na podstawie takiej umowy stanowi przedmiot działalności podatnika.

Jak rozliczać w kosztach opłaty związane z leasingiem, najmem lub dzierżawą samochodów osobowych

Lp.

Rodzaj samochodu

Wysokość opłat zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów

1.

Samochód osobowy o wartości początkowej nieprzekraczającej 150 000 zł

Opłaty w pełnej wysokości stanowią koszt uzyskania przychodów

2.

Samochód osobowy o wartości początkowej przekraczającej 150 000 zł

W przypadku leasingu do kosztów można zaliczyć:

● część odsetkową raty - w całości,

● część kapitałową raty - w części ustalonej w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem umowy leasingu (ustalonej wraz z kwotą nieodliczonego VAT).

W przypadku najmu lub dzierżawy do kosztów można zaliczyć czynsz w proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem takiej umowy (ustalonej wraz z kwotą nieodliczonego VAT). W przypadku umów zawieranych na okres krótszy niż 6 miesięcy przez wartość samochodu rozumie się wartość przyjętą do celów ubezpieczenia

UWAGA!
1. Limit w wysokości 150 000 zł ma zastosowanie do samochodów osobowych wziętych w leasing (najem, dzierżawę) od 1 stycznia 2019 r. Nie znajduje zastosowania do samochodów wziętych w leasing (najem, dzierżawę) przed tym dniem.
2. W przypadku gdy opłata, w tym czynsz, z tytułu umowy leasingu, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze została skalkulowana w sposób obejmujący koszty eksploatacji samochodu osobowego, do części opłaty obejmującej koszty eksploatacyjne należy stosować ograniczenia wskazane w pkt 4 poz. 3.

Polecamy: „Instrukcje księgowego – 96 praktycznych procedur z serwisem online ”

Jakie zasady obowiązują przy zaliczaniu do kosztów wydatków związanych z eksploatacją samochodów osobowych

Lp.

Rodzaj samochodu

Wydatki eksploatacyjne są zaliczane do kosztów w:

1.

Samochód osobowy stanowiący własność podatnika niewprowadzony do ewidencji środków trwałych

20%

2.

Samochód inny niż wymieniony w pkt 1 wykorzystywany wyłącznie na potrzeby działalności gospodarczej (zob. ppkt 4.1 Instrukcji)

100%

3.

Samochód inny niż wymieniony w pkt 1 wykorzystywany zarówno na potrzeby działalności gospodarczej, jak i do celów prywatnych

75%

UWAGA!
Ponoszone przez podatnika wydatki eksploatacyjne obejmują także podatek od towarów i usług, który zgodnie z przepisami o VAT nie stanowi podatku naliczonego, oraz naliczony podatek od towarów i usług, w tej części, w jakiej zgodnie z przepisami o VAT podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy samochód osobowy jest uznawany za wykorzystywany wyłącznie na potrzeby działalności gospodarczej

Samochód jest uznawany za wykorzystywany wyłącznie na potrzeby działalności gospodarczej, jeżeli:

podatnik prowadzi dla niego ewidencję przebiegu pojazdu, o której mowa w art. 86a ust. 4 ustawy o VAT

UWAGA! Wymóg ten nie ma zastosowania, jeżeli podatnik na podstawie przepisów ustawy o VAT nie jest obowiązany do prowadzenia ww. ewidencji, z wyjątkiem przypadku, gdy brak tego obowiązku wynika z art. 86a ust. 5 pkt 2 lit. a ustawy o VAT.

Jakie zasady obowiązują przy zaliczaniu do kosztów wydatków związanych z ubezpieczeniem AC samochodów osobowych

Lp.

Rodzaj samochodu

Wydatki na ubezpieczenie AC są zaliczane do kosztów w:

1

2

3

1.

Samochód osobowy stanowiący własność podatnika niewprowadzony do ewidencji środków trwałych

20%

2.

Samochód osobowy inny niż wymieniony w pkt 1, którego wartość przyjęta dla celów ubezpieczenia nie przekracza 150 000 zł

100%

3.

Samochód osobowy inny niż wymieniony w pkt 1, którego wartość przyjęta dla celów ubezpieczenia przekracza 150 000 zł

części ustalonej w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia

Jak rozliczyć sprzedaż samochodu osobowego będącego środkiem trwałym

Lp.

Podatnik sprzedający samochód osobowy będący środkiem trwałym musi:

1.

Ustalić wysokość przychodu osiągniętego z tytułu sprzedaży samochodu. Jest to kwota z wystawionej faktury pomniejszona o VAT, jeżeli podatnik jest podatnikiem tego podatku

2.

Ustalić różnicę pomiędzy wartością początkową zbywanego samochodu wykazaną w ewidencji środków trwałych (nie wyższą niż 150 000 zł) oraz sumą odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia tego samochodu zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów:

wartość początkowa (? 150 000 zł) - suma odpisów amortyzacyjnych zaliczonych do KUP

3.

Obliczyć dochód (stratę) ze sprzedaży samochodu. Należy to zrobić z zastosowaniem wzoru: przychód (pkt 1) - koszty (pkt 2) = dochód (strata) ze sprzedaży (pkt 3)

UWAGA!
Sposób obliczania dochodu (straty):
- dotyczy sprzedaży samochodów osobowych wprowadzonych do ewidencji środków trwałych po 31 grudnia 2018 r.,
- nie ma zastosowania przy ustalaniu dochodu (straty) z odpłatnego zbycia samochodu osobowego, jeżeli ten samochód został uprzednio oddany przez podatnika do odpłatnego używania na podstawie umowy leasingu, najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, a oddawanie w odpłatne używanie na podstawie takiej umowy stanowi przedmiot działalności podatnika.

Podstawa prawna:

● art. 23 ust. 1 pkt 4, pkt 46, pkt 46a, pkt 47, pkt 47a, ust. 3b, ust. 5a-5h, art. 24 ust. 2a i ust. 2b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 1128; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1358;
● art. 16 ust. 1 pkt 4, pkt 49, pkt 49a, pkt 51, ust. 3b, ust. 5a-5j ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 1800; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1265

Więcej instrukcji i praktycznych procedur dla księgowych znajdziesz w publikacji i serwisie online  Instrukcje księgowego – 96 praktycznych procedur

INFOR
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA