REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód osobowy w firmie a koszty podatkowe - amortyzacja, leasing, eksploatacja, ubezpieczenie, sprzedaż

Subskrybuj nas na Youtube
Samochód osobowy w firmie a koszty podatkowe - amortyzacja, leasing, eksploatacja, ubezpieczenie, sprzedaż
Samochód osobowy w firmie a koszty podatkowe - amortyzacja, leasing, eksploatacja, ubezpieczenie, sprzedaż

REKLAMA

REKLAMA

Jakie metody amortyzacji mają zastosowanie do samochodów osobowych? Jakie limity obowiązują przy amortyzacji samochodów osobowych? Jak rozliczać w kosztach opłaty związane z leasingiem, najmem lub dzierżawą samochodów osobowych? Jakie zasady obowiązują przy zaliczaniu do kosztów podatkowych wydatków związanych z eksploatacją samochodów osobowych? Jakie zasady obowiązują przy zaliczaniu do kosztów wydatków związanych z ubezpieczeniem AC samochodów osobowych? Jak rozliczyć podatkowo sprzedaż samochodu osobowego będącego środkiem trwałym? Wyjaśniamy.

Jakie metody amortyzacji mają zastosowanie do samochodów osobowych

Poniżej przedstawione są poszczególne metody amortyzacji samochodów osobowych w firmie.

REKLAMA

Autopromocja

Lp.

Metoda amortyzacji

Czy dotyczy samochodu osobowego

Roczna stawka amortyzacji

1.

Metoda liniowa

Tak

20%

28% - stawka podwyższona o współczynnik 1,4, stosowana, jeżeli samochód osobowy jest:

● używany bardziej intensywnie w stosunku do warunków przeciętnych lub

● wymaga szczególnej sprawności technicznej

2.

Metoda degresywna

Nie dotyczy

Nie dotyczy

3.

Amortyzacja według stawki indywidualnie ustalonej

Tak. Dotyczy tylko samochodów osobowych po raz pierwszy wprowadzanych do ewidencji danego podatnika i używanych przez poprzedniego właściciela przez co najmniej 6 miesięcy

40% - co wynika z faktu, że okres amortyzacji może zostać skrócony do 30 miesięcy

4.

Amortyzacja jednorazowa w ramach limitu 50 000 euro

Nie dotyczy

Nie dotyczy

5.

Amortyzacja jednorazowa fabrycznie nowych środków trwałych

Nie dotyczy

Nie dotyczy

Jakie limity obowiązują przy amortyzacji samochodów osobowych

Rodzaj samochodu i jego wartość początkowa

Wysokość odpisów amortyzacyjnych zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów

Samochód osobowy będący pojazdem elektrycznym o wartości nieprzekraczającej 225 000 zł

Całość odpisów amortyzacyjnych stanowi koszt uzyskania przychodów

Samochód osobowy będący pojazdem elektrycznym o wartości przekraczającej 225 000 zł

Do kosztów można zaliczyć wyłącznie część odpisów amortyzacyjnych obliczoną od wartości samochodu nieprzekraczającej 225 000 zł

Samochód osobowy inny niż elektryczny o wartości początkowej nieprzekraczającej 150 000 zł

Całość odpisów amortyzacyjnych stanowi koszt uzyskania przychodów

Samochód osobowy inny niż elektryczny o wartości początkowej przekraczającej 150 000 zł

Do kosztów można zaliczyć wyłącznie część odpisów amortyzacyjnych obliczoną od wartości samochodu nieprzekraczającej 150 000 zł

UWAGA!
Powyższe limity nie mają zastosowania, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:
● samochód został oddany przez podatnika do odpłatnego używania na podstawie umowy leasingu, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze,
● oddawanie w odpłatne używanie na podstawie takiej umowy stanowi przedmiot działalności podatnika.

Jak rozliczać w kosztach opłaty związane z leasingiem, najmem lub dzierżawą samochodów osobowych

Lp.

Rodzaj samochodu

Wysokość opłat zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów

1.

Samochód osobowy o wartości początkowej nieprzekraczającej 150 000 zł

Opłaty w pełnej wysokości stanowią koszt uzyskania przychodów

2.

Samochód osobowy o wartości początkowej przekraczającej 150 000 zł

W przypadku leasingu do kosztów można zaliczyć:

● część odsetkową raty - w całości,

● część kapitałową raty - w części ustalonej w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem umowy leasingu (ustalonej wraz z kwotą nieodliczonego VAT).

W przypadku najmu lub dzierżawy do kosztów można zaliczyć czynsz w proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem takiej umowy (ustalonej wraz z kwotą nieodliczonego VAT). W przypadku umów zawieranych na okres krótszy niż 6 miesięcy przez wartość samochodu rozumie się wartość przyjętą do celów ubezpieczenia

UWAGA!
1. Limit w wysokości 150 000 zł ma zastosowanie do samochodów osobowych wziętych w leasing (najem, dzierżawę) od 1 stycznia 2019 r. Nie znajduje zastosowania do samochodów wziętych w leasing (najem, dzierżawę) przed tym dniem.
2. W przypadku gdy opłata, w tym czynsz, z tytułu umowy leasingu, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze została skalkulowana w sposób obejmujący koszty eksploatacji samochodu osobowego, do części opłaty obejmującej koszty eksploatacyjne należy stosować ograniczenia wskazane w pkt 4 poz. 3.

Polecamy: „Instrukcje księgowego – 96 praktycznych procedur z serwisem online ”

Jakie zasady obowiązują przy zaliczaniu do kosztów wydatków związanych z eksploatacją samochodów osobowych

Lp.

Rodzaj samochodu

Wydatki eksploatacyjne są zaliczane do kosztów w:

1.

Samochód osobowy stanowiący własność podatnika niewprowadzony do ewidencji środków trwałych

20%

2.

Samochód inny niż wymieniony w pkt 1 wykorzystywany wyłącznie na potrzeby działalności gospodarczej (zob. ppkt 4.1 Instrukcji)

100%

3.

Samochód inny niż wymieniony w pkt 1 wykorzystywany zarówno na potrzeby działalności gospodarczej, jak i do celów prywatnych

75%

UWAGA!
Ponoszone przez podatnika wydatki eksploatacyjne obejmują także podatek od towarów i usług, który zgodnie z przepisami o VAT nie stanowi podatku naliczonego, oraz naliczony podatek od towarów i usług, w tej części, w jakiej zgodnie z przepisami o VAT podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy samochód osobowy jest uznawany za wykorzystywany wyłącznie na potrzeby działalności gospodarczej

Samochód jest uznawany za wykorzystywany wyłącznie na potrzeby działalności gospodarczej, jeżeli:

podatnik prowadzi dla niego ewidencję przebiegu pojazdu, o której mowa w art. 86a ust. 4 ustawy o VAT

UWAGA! Wymóg ten nie ma zastosowania, jeżeli podatnik na podstawie przepisów ustawy o VAT nie jest obowiązany do prowadzenia ww. ewidencji, z wyjątkiem przypadku, gdy brak tego obowiązku wynika z art. 86a ust. 5 pkt 2 lit. a ustawy o VAT.

Jakie zasady obowiązują przy zaliczaniu do kosztów wydatków związanych z ubezpieczeniem AC samochodów osobowych

Lp.

Rodzaj samochodu

Wydatki na ubezpieczenie AC są zaliczane do kosztów w:

1

2

3

1.

Samochód osobowy stanowiący własność podatnika niewprowadzony do ewidencji środków trwałych

20%

2.

Samochód osobowy inny niż wymieniony w pkt 1, którego wartość przyjęta dla celów ubezpieczenia nie przekracza 150 000 zł

100%

3.

Samochód osobowy inny niż wymieniony w pkt 1, którego wartość przyjęta dla celów ubezpieczenia przekracza 150 000 zł

części ustalonej w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia

Jak rozliczyć sprzedaż samochodu osobowego będącego środkiem trwałym

Lp.

Podatnik sprzedający samochód osobowy będący środkiem trwałym musi:

1.

Ustalić wysokość przychodu osiągniętego z tytułu sprzedaży samochodu. Jest to kwota z wystawionej faktury pomniejszona o VAT, jeżeli podatnik jest podatnikiem tego podatku

2.

Ustalić różnicę pomiędzy wartością początkową zbywanego samochodu wykazaną w ewidencji środków trwałych (nie wyższą niż 150 000 zł) oraz sumą odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia tego samochodu zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów:

wartość początkowa (? 150 000 zł) - suma odpisów amortyzacyjnych zaliczonych do KUP

3.

Obliczyć dochód (stratę) ze sprzedaży samochodu. Należy to zrobić z zastosowaniem wzoru: przychód (pkt 1) - koszty (pkt 2) = dochód (strata) ze sprzedaży (pkt 3)

UWAGA!
Sposób obliczania dochodu (straty):
- dotyczy sprzedaży samochodów osobowych wprowadzonych do ewidencji środków trwałych po 31 grudnia 2018 r.,
- nie ma zastosowania przy ustalaniu dochodu (straty) z odpłatnego zbycia samochodu osobowego, jeżeli ten samochód został uprzednio oddany przez podatnika do odpłatnego używania na podstawie umowy leasingu, najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, a oddawanie w odpłatne używanie na podstawie takiej umowy stanowi przedmiot działalności podatnika.

Podstawa prawna:

● art. 23 ust. 1 pkt 4, pkt 46, pkt 46a, pkt 47, pkt 47a, ust. 3b, ust. 5a-5h, art. 24 ust. 2a i ust. 2b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 1128; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1358;
● art. 16 ust. 1 pkt 4, pkt 49, pkt 49a, pkt 51, ust. 3b, ust. 5a-5j ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 1800; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1265

Więcej instrukcji i praktycznych procedur dla księgowych znajdziesz w publikacji i serwisie online  Instrukcje księgowego – 96 praktycznych procedur

INFOR
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

REKLAMA