REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód osobowy w firmie a koszty podatkowe - amortyzacja, leasing, eksploatacja, ubezpieczenie, sprzedaż

Samochód osobowy w firmie a koszty podatkowe - amortyzacja, leasing, eksploatacja, ubezpieczenie, sprzedaż
Samochód osobowy w firmie a koszty podatkowe - amortyzacja, leasing, eksploatacja, ubezpieczenie, sprzedaż

REKLAMA

REKLAMA

Jakie metody amortyzacji mają zastosowanie do samochodów osobowych? Jakie limity obowiązują przy amortyzacji samochodów osobowych? Jak rozliczać w kosztach opłaty związane z leasingiem, najmem lub dzierżawą samochodów osobowych? Jakie zasady obowiązują przy zaliczaniu do kosztów podatkowych wydatków związanych z eksploatacją samochodów osobowych? Jakie zasady obowiązują przy zaliczaniu do kosztów wydatków związanych z ubezpieczeniem AC samochodów osobowych? Jak rozliczyć podatkowo sprzedaż samochodu osobowego będącego środkiem trwałym? Wyjaśniamy.

Jakie metody amortyzacji mają zastosowanie do samochodów osobowych

Poniżej przedstawione są poszczególne metody amortyzacji samochodów osobowych w firmie.

REKLAMA

Autopromocja

Lp.

Metoda amortyzacji

Czy dotyczy samochodu osobowego

Roczna stawka amortyzacji

1.

Metoda liniowa

Tak

20%

28% - stawka podwyższona o współczynnik 1,4, stosowana, jeżeli samochód osobowy jest:

● używany bardziej intensywnie w stosunku do warunków przeciętnych lub

● wymaga szczególnej sprawności technicznej

2.

Metoda degresywna

Nie dotyczy

Nie dotyczy

3.

Amortyzacja według stawki indywidualnie ustalonej

Tak. Dotyczy tylko samochodów osobowych po raz pierwszy wprowadzanych do ewidencji danego podatnika i używanych przez poprzedniego właściciela przez co najmniej 6 miesięcy

40% - co wynika z faktu, że okres amortyzacji może zostać skrócony do 30 miesięcy

4.

Amortyzacja jednorazowa w ramach limitu 50 000 euro

Nie dotyczy

Nie dotyczy

5.

Amortyzacja jednorazowa fabrycznie nowych środków trwałych

Nie dotyczy

Nie dotyczy

Jakie limity obowiązują przy amortyzacji samochodów osobowych

Rodzaj samochodu i jego wartość początkowa

Wysokość odpisów amortyzacyjnych zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów

Samochód osobowy będący pojazdem elektrycznym o wartości nieprzekraczającej 225 000 zł

Całość odpisów amortyzacyjnych stanowi koszt uzyskania przychodów

Samochód osobowy będący pojazdem elektrycznym o wartości przekraczającej 225 000 zł

Do kosztów można zaliczyć wyłącznie część odpisów amortyzacyjnych obliczoną od wartości samochodu nieprzekraczającej 225 000 zł

Samochód osobowy inny niż elektryczny o wartości początkowej nieprzekraczającej 150 000 zł

Całość odpisów amortyzacyjnych stanowi koszt uzyskania przychodów

Samochód osobowy inny niż elektryczny o wartości początkowej przekraczającej 150 000 zł

Do kosztów można zaliczyć wyłącznie część odpisów amortyzacyjnych obliczoną od wartości samochodu nieprzekraczającej 150 000 zł

UWAGA!
Powyższe limity nie mają zastosowania, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:
● samochód został oddany przez podatnika do odpłatnego używania na podstawie umowy leasingu, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze,
● oddawanie w odpłatne używanie na podstawie takiej umowy stanowi przedmiot działalności podatnika.

Jak rozliczać w kosztach opłaty związane z leasingiem, najmem lub dzierżawą samochodów osobowych

Lp.

Rodzaj samochodu

Wysokość opłat zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów

1.

Samochód osobowy o wartości początkowej nieprzekraczającej 150 000 zł

Opłaty w pełnej wysokości stanowią koszt uzyskania przychodów

2.

Samochód osobowy o wartości początkowej przekraczającej 150 000 zł

W przypadku leasingu do kosztów można zaliczyć:

● część odsetkową raty - w całości,

● część kapitałową raty - w części ustalonej w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem umowy leasingu (ustalonej wraz z kwotą nieodliczonego VAT).

W przypadku najmu lub dzierżawy do kosztów można zaliczyć czynsz w proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem takiej umowy (ustalonej wraz z kwotą nieodliczonego VAT). W przypadku umów zawieranych na okres krótszy niż 6 miesięcy przez wartość samochodu rozumie się wartość przyjętą do celów ubezpieczenia

UWAGA!
1. Limit w wysokości 150 000 zł ma zastosowanie do samochodów osobowych wziętych w leasing (najem, dzierżawę) od 1 stycznia 2019 r. Nie znajduje zastosowania do samochodów wziętych w leasing (najem, dzierżawę) przed tym dniem.
2. W przypadku gdy opłata, w tym czynsz, z tytułu umowy leasingu, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze została skalkulowana w sposób obejmujący koszty eksploatacji samochodu osobowego, do części opłaty obejmującej koszty eksploatacyjne należy stosować ograniczenia wskazane w pkt 4 poz. 3.

Polecamy: „Instrukcje księgowego – 96 praktycznych procedur z serwisem online ”

Jakie zasady obowiązują przy zaliczaniu do kosztów wydatków związanych z eksploatacją samochodów osobowych

Lp.

Rodzaj samochodu

Wydatki eksploatacyjne są zaliczane do kosztów w:

1.

Samochód osobowy stanowiący własność podatnika niewprowadzony do ewidencji środków trwałych

20%

2.

Samochód inny niż wymieniony w pkt 1 wykorzystywany wyłącznie na potrzeby działalności gospodarczej (zob. ppkt 4.1 Instrukcji)

100%

3.

Samochód inny niż wymieniony w pkt 1 wykorzystywany zarówno na potrzeby działalności gospodarczej, jak i do celów prywatnych

75%

UWAGA!
Ponoszone przez podatnika wydatki eksploatacyjne obejmują także podatek od towarów i usług, który zgodnie z przepisami o VAT nie stanowi podatku naliczonego, oraz naliczony podatek od towarów i usług, w tej części, w jakiej zgodnie z przepisami o VAT podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy samochód osobowy jest uznawany za wykorzystywany wyłącznie na potrzeby działalności gospodarczej

Samochód jest uznawany za wykorzystywany wyłącznie na potrzeby działalności gospodarczej, jeżeli:

podatnik prowadzi dla niego ewidencję przebiegu pojazdu, o której mowa w art. 86a ust. 4 ustawy o VAT

UWAGA! Wymóg ten nie ma zastosowania, jeżeli podatnik na podstawie przepisów ustawy o VAT nie jest obowiązany do prowadzenia ww. ewidencji, z wyjątkiem przypadku, gdy brak tego obowiązku wynika z art. 86a ust. 5 pkt 2 lit. a ustawy o VAT.

Jakie zasady obowiązują przy zaliczaniu do kosztów wydatków związanych z ubezpieczeniem AC samochodów osobowych

Lp.

Rodzaj samochodu

Wydatki na ubezpieczenie AC są zaliczane do kosztów w:

1

2

3

1.

Samochód osobowy stanowiący własność podatnika niewprowadzony do ewidencji środków trwałych

20%

2.

Samochód osobowy inny niż wymieniony w pkt 1, którego wartość przyjęta dla celów ubezpieczenia nie przekracza 150 000 zł

100%

3.

Samochód osobowy inny niż wymieniony w pkt 1, którego wartość przyjęta dla celów ubezpieczenia przekracza 150 000 zł

części ustalonej w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia

Jak rozliczyć sprzedaż samochodu osobowego będącego środkiem trwałym

Lp.

Podatnik sprzedający samochód osobowy będący środkiem trwałym musi:

1.

Ustalić wysokość przychodu osiągniętego z tytułu sprzedaży samochodu. Jest to kwota z wystawionej faktury pomniejszona o VAT, jeżeli podatnik jest podatnikiem tego podatku

2.

Ustalić różnicę pomiędzy wartością początkową zbywanego samochodu wykazaną w ewidencji środków trwałych (nie wyższą niż 150 000 zł) oraz sumą odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia tego samochodu zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów:

wartość początkowa (? 150 000 zł) - suma odpisów amortyzacyjnych zaliczonych do KUP

3.

Obliczyć dochód (stratę) ze sprzedaży samochodu. Należy to zrobić z zastosowaniem wzoru: przychód (pkt 1) - koszty (pkt 2) = dochód (strata) ze sprzedaży (pkt 3)

UWAGA!
Sposób obliczania dochodu (straty):
- dotyczy sprzedaży samochodów osobowych wprowadzonych do ewidencji środków trwałych po 31 grudnia 2018 r.,
- nie ma zastosowania przy ustalaniu dochodu (straty) z odpłatnego zbycia samochodu osobowego, jeżeli ten samochód został uprzednio oddany przez podatnika do odpłatnego używania na podstawie umowy leasingu, najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, a oddawanie w odpłatne używanie na podstawie takiej umowy stanowi przedmiot działalności podatnika.

Podstawa prawna:

● art. 23 ust. 1 pkt 4, pkt 46, pkt 46a, pkt 47, pkt 47a, ust. 3b, ust. 5a-5h, art. 24 ust. 2a i ust. 2b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 1128; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1358;
● art. 16 ust. 1 pkt 4, pkt 49, pkt 49a, pkt 51, ust. 3b, ust. 5a-5j ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 1800; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1265

Więcej instrukcji i praktycznych procedur dla księgowych znajdziesz w publikacji i serwisie online  Instrukcje księgowego – 96 praktycznych procedur

INFOR
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA