REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynajem samochodu firmowego a odliczenie VAT. Co z VAT-26?

Subskrybuj nas na Youtube
Wynajem samochodu firmowego a odliczenie VAT. Co z VAT-26?
Wynajem samochodu firmowego a odliczenie VAT. Co z VAT-26?

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik złożył informację VAT-26 o wykorzystywaniu pojazdu wyłącznie do celów działalności, w związku z czym odliczał 100% VAT. Teraz zamierza wynająć pojazd. Zdaniem podatnika najemca powinien złożyć informację VAT-26, jeśli zamierza odliczać 100% VAT. Czy właściciel auta (wynajmujący) powinien złożyć aktualizację informacji VAT-26 (zmiana przeznaczenia) w związku z wynajmem pojazdu innej firmie i brakiem prowadzenia tzw. kilometrówki (będzie to robił najemca)?

Odliczenie VAT od samochodów w firmie

Generalnie w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi odliczeniu podlega 50% kwoty VAT zawartego w cenie nabytego towaru lub usługi związanej z tym pojazdem (art. 86a ust. 1 ustawy o VAT).

REKLAMA

REKLAMA

Zasada ta nie dotyczy jednak pojazdów, które są wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzonej działalności podatnika. W tym bowiem przypadku podatnikowi VAT przysługuje prawo do odliczenia 100% kwoty VAT wynikającej z faktury za nabycie towarów lub usług związanych z eksploatacją pojazdu, ale pod warunkiem że:

  1. zgłosi pojazd w urzędzie skarbowym jako pojazd przeznaczony wyłącznie do celów prowadzonej działalności poprzez złożenie informacji VAT-26 oraz
  2. prowadzi ewidencję przebiegu tego pojazdu.

Kiedy aktualizacja VAT-26?

Dodatkowo, jeżeli podatnik zdecyduje się na zmianę sposobu użytkowania danego pojazdu (tj. gdy samochód, który dotąd był wykorzystywany tylko do celów działalności gospodarczej, będzie następnie używany przez podatnika zarówno do celów działalności, jak i do celów prywatnych), jest obowiązany dokonać aktualizacji VAT-26 (art. 86a ust. 14 ustawy o VAT).

Ważne!
Jeżeli podatnik zdecyduje się na zmianę sposobu użytkowania danego pojazdu (tj. gdy samochód, który dotąd był wykorzystywany tylko do celów działalności gospodarczej, będzie następnie używany przez podatnika zarówno do celów działalności, jak i do celów prywatnych), to jest obowiązany dokonać aktualizacji VAT-26.

REKLAMA

Wynajmujący samochód firmowy nie aktualizuje VAT-26 jeżeli wynajem jest w ramach działalności gospodarczej

W ocenie autora w analizowanej sprawie podatnik nie będzie obowiązany do aktualizacji wcześniej złożonej informacji VAT-26, o ile samochód będzie od tej pory wynajmowany wyłącznie w ramach prowadzonej działalności podatnika. Nie dojdzie bowiem do zmiany sposobu wykorzystywania tego pojazdu z wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej na wykorzystywanie "mieszane". Pojazd będzie nieprzerwanie wykorzystywany do celów działalności gospodarczej podatnika (aktualnie w związku z jego wynajmowaniem innej firmie, wcześniej w ramach sposobu użytkowania potwierdzonego prowadzoną ewidencją przebiegu i złożoną informacją VAT-26).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnik nie będzie także obowiązany do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, gdyż ustawodawca nie wymaga tego w odniesieniu do samochodów przeznaczonych wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika.

Ważne!
Podatnik nie będzie obowiązany do aktualizacji wcześniej złożonej informacji VAT-26, o ile samochód będzie wynajmowany wyłącznie w ramach prowadzonej działalności podatnika. W tej sytuacji nie dojdzie bowiem do zmiany sposobu wykorzystywania pojazdu (z wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej na wykorzystywanie "mieszane").

Najemca samochodu musi złożyć VAT-26 o ile chce odliczać 100% VAT od czynszu i wydatków samochodowych

Natomiast najemca pojazdu - jeśli jest podatnikiem VAT i będzie wykorzystywał wynajmowany pojazd wyłącznie do działalności gospodarczej - odliczy 100% VAT z tytułu czynszu najmu oraz kosztów eksploatacyjnych (o ile dochowa obowiązku złożenia VAT-26 i będzie prowadził ewidencję przebiegu pojazdu).

Podstawa prawna: art. 86a ust. 1, 3-5, 12 i 14 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 931; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1301.

Adrian Błaszkiewicz, ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

REKLAMA

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA