REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zamknięcie roku podatkowego w firmie – jak się przygotować?

Monika Siwik
Specjalista ds. księgowości
Parco
Biuro Rachunkowe PARCO S.C.
Zamknięcie roku podatkowego w firmie PKPiR
Zamknięcie roku podatkowego w firmie PKPiR

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik prowadzący Podatkową Książkę Przychodów i Rozchodów (PKPiR) ma obowiązek sporządzić spis z natury zwany także remanentem. Dokument ten wpływa na wartość kosztów danego roku podatkowego i jest wykazywany w rozliczeniu rocznym. Wbrew powszechnej opinii podatnicy prowadzący działalność usługową także muszą taki spis sporządzić. Sporządzenie spisu z natury dla większości podatników przypada na dwa dni w roku - 1 stycznia (lub data rozpoczęcia działalności w trakcie roku) i 31 grudnia.

Spis z natury musi zawierać następujące dane:

REKLAMA

Autopromocja

1. imię i nazwisko właściciela (nazwę firmy);
2. datę sporządzenia spisu;
3. numer kolejny pozycji arkusza spisu z natury;
4. szczegółowe określenie towaru i innych składników podlegający inwentaryzacji;
5. jednostkę miary;
6. ilość stwierdzoną w czasie spisu;
7. cenę w złotych i groszach za jednostkę miary;
8. wartość wynikającą z przemnożenia ilości towaru przez jego cenę jednostkową;
9. łączną wartość spisu z natury;
10. klauzulę "spis zakończono na pozycji...".

Spis z natury powinien także zawierać podpisy osób go sporządzających oraz podpis właściciela zakładu. W składzie komisji sporządzającej remanent muszą znaleźć się przynajmniej dwie osoby.

W spisie z natury powinny znaleźć się towary handlowe, materiały podstawowe i pomocnicze, półwyroby, wyroby gotowe, braki i odpadki. W remanencie na dzień 31 grudnia ujmujemy składniki majątku, których zakup został zaksięgowany do kolumny 10 - "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu" w trakcie roku podatkowego, ale składniki te nie zostały sprzedane na dzień 31 grudnia - a więc pozostały w firmie.

Polecamy: Jak przeprowadzić remanent?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pozycje remanentu wycenia się:

1. materiały i towary handlowe wycenia się według cen zakupu lub nabycia albo według cen rynkowych z dnia sporządzenia spisu, jeżeli są one niższe od cen zakupu lub nabycia;
2. półwyroby (półfabrykaty), wyroby gotowy i braki własnej produkcji wycenia się według kosztów wytworzenia;
3. odpady użytkowy, które w toku działalności utraciły swoją pierwotną wartość użytkową, wycenia się według wartości wynikającej z oszacowania uwzględniającego ich przydatność do dalszego użytkowania.

Czynny płatnik VAT wycenia zakupione na fakturę VAT materiały i towary, od których przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT, według cen netto. W pozostałych przypadkach podatnik wycenia pozycje spisu z natury według wartości brutto.

Spis z natury musi być wpisany do księgi. Dopuszczalne są dwie możliwości wpisu remanentu na 31 grudnia:
1. jako wielu pozycji
2. jako jednej pozycji pod warunkiem, że sporządzono odrębny dokument zawierający szczegółowe zestawienie

Spis z natury na dzień 31 grudnia i na dzień 1 stycznia to dwa odrębne dokumenty:

  • spis z natury na ostatni dzień roku podatkowego jest dokumentem kończącym PKPiR na dany rok podatkowy;
  • spis z natury na pierwszy dzień roku podatkowego jest dokumentem otwierającym PKPiR na nowy rok podatkowy.

Spis z natury nie wpływa na podsumowanie wartości kolumn, strony, miesiąca czy roku, pomimo księgowania w kolumnie "Pozostałe wydatki". Wartość remanentów - początkowego i końcowego - wykazujemy w rozliczeniu rocznym.

Podatnik prowadzący PKPiR porównuje wartości dwóch remanentów: na początek i na koniec PKPiR za dany rok podatkowy. Jeżeli wartość spisu z natury na koniec roku jest wyższa od wartości spisu z natury na początek roku, wówczas o tą różnicę koszty uzyskania przychodu zostaną zmniejszone. W przypadku kiedy wartość spisu z natury na koniec roku jest niższa od wartości spisu z natury na początek roku, wówczas o tą różnicę koszty uzyskania przychodu zostaną zwiększone.

Polecamy: Składki ZUS 2012

Oprócz wpisu do PKPiR podatnik ma jeszcze obowiązki względem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Urzędu Skarbowego.

Do 1 lutego płatnicy składek na ubezpieczenie wypadkowe, którzy spełniają łącznie następujące warunki:

  • zostali zgłoszeni w ZUS jako płatnik składek na ubezpieczenie wypadkowe nieprzerwanie od 1 stycznia do 31 grudnia danego roku oraz przez co najmniej jeden dzień stycznia roku następnego
  • w danym roku, którego dotyczy ZUS IWA, zgłaszali do ubezpieczenia wypadkowego w przeliczeniu na miesiące co najmniej 10 ubezpieczonych,
  • na 31 grudnia danego roku zostali wpisani do rejestru podmiotów gospodarki narodowej, zwanego dalej "rejestrem REGON".

mają obowiązek wypełnić i przesłać do ZUS informacje ZUS IWA. Jeżeli płatnik składek nie spełni chociaż jednego z tych warunków, nie wysyła do ZUS informacji ZUS IWA za dany roku podatkowy.

REKLAMA

Przedsiębiorcy prowadzący PKPiR powinni rozliczyć się z dochodów lub straty z działalności do końca kwietnia roku następnego.  Podatnicy rozliczający się miesięcznie/kwartalnie z podatku dochodowego opłacili do 20-tego grudnia zryczałtowaną zaliczkę na podatek dochodowy za grudzień. Do 20-tego stycznia nie mają więc już obowiązku wpłaty żadnej zaliczki do US z tytułu osiąganych dochodów w grudniu. Czynni płatnicy VAT składają deklarację VAT-7 za miesiąc grudzień do 25-tego stycznia, to samo dotyczy podatników składających VAT-7K za IV kwartał.

Podatnicy, którzy chcą zmienić metodę opodatkowania (z podatku na zasadach ogólnych na podatek liniowy lub odwrotnie) powinni do 20 stycznia roku następnego pisemnie zawiadomić swój urząd skarbowy. Jeżeli nie złożą zawiadomienia, urząd przyjmie, iż w tym roku podatkowym podatnik będzie rozliczał się z dochodów z działalności na dotychczasowych zasadach.

Podatnicy, którzy chcą zmienić terminy rozliczania się z podatku dochodowego (z miesięcznych na kwartalnie lub odwrotnie), powinni do 21 lutego pisemnie zawiadomić swój urząd skarbowy o zmianie metody. Jeżeli nie złożą zawiadomienia, urząd przyjmie, iż w tym roku podatkowym podatnik będzie rozliczał się z zaliczek na podatek dochodowy w tych samych terminach.

Polecamy: Jak założyć firmę?

Przedsiębiorca, który zatrudnia pracowników na podstawie umowy o pracę, umowy o pracę nakładczą, umowy zlecenia lub umowy o dzieło powinien złożyć do urzędów skarbowych dwie deklaracje roczne: PIT-4R i PIT-11. PIT-4R należy złożyć do końca stycznia następującego po roku podatkowym, do swojego urzędu skarbowego. Kopię wysłanego do urzędu PIT-4R podatnik przechowuje u siebie.

PIT-11 należy złożyć do końca lutego następującego po roku podatkowym, do urzędu skarbowego pracownika oraz wysłać pracownikowi listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. Możliwe jest również wręczenie pracownikowi PIT-11 - wówczas pracownik powinien podpisać na kopii pracodawcy, osobiste odebranie PIT-11 (konieczna data odbioru i czytelny podpis pracownika). Trzecią kopię PIT-11 przedsiębiorca przechowuje w aktach osobowych pracownika.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA