REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa o współdziałanie podatnika z Szefem KAS od 1 lipca 2020 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Umowa o współdziałanie podatnika z Szefem KAS
Umowa o współdziałanie podatnika z Szefem KAS

REKLAMA

REKLAMA

Rok 2020 daje szansę na normalizację relacji fiskusa z firmami - wchodzą w życie przepisy pozwalające na zawarcie tzw. umowy o współdziałaniu, ruszy też program współdziałania - mówi w rozmowie z PAP partner w Crido Roman Namysłowski.

W ocenie Namysłowskiego w przyszłym roku zmian podatkowych wchodzących w życie nie będzie tak dużo, jak w poprzednich latach. Niemniej, jak wskazał, oprócz nowych przepisów "punktowych" będą też istotne zmiany systemowe. Do tych ostatnich Namysłowski zaliczył przede wszystkim wejście w życie regulacji dotyczących umowy o współdziałaniu.

REKLAMA

"To nowa koncepcja zawarta w nowelizacji Ordynacji podatkowej, która wchodzi w życie w połowie przyszłego roku. Daje szansę na normalizację relacji między podatnikami-firmami a organami podatkowymi" – powiedział partner w Crido.

Dodał, że w przyszłym roku zacznie się pierwszy, próbny program takiego współdziałania. Resort finansów ma wybrać do niego kilkanaście firm, z którymi podpisze umowy o współpracy. Po stronie fiskusa zostanie wskazana osoba, w której kompetencjach będą kontakty z takim podatnikiem, będą z nią konsultowane wszelkie działania administracji skarbowej prowadzone wobec przedsiębiorstwa.

"Korzyści dla podatnika są dość rozległe: od zwolnienia z obowiązku raportowania schematów podatkowych, po wyłączenie odpowiedzialności karnej skarbowej” – tłumaczy partner w Crido. Według niego pozytywnym efektem zmiany jest także sama dyskusja z fiskusem.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

"Podatnik, w odróżnieniu od obecnie funkcjonującego systemu interpretacji, będzie mógł prowadzić z administracją dialog, na który w systemie interpretacji nie ma miejsca" – powiedział doradca podatkowy.

Zwrócił uwagę, że - po pierwsze - proces ten nie powinien być tak długotrwały jak obecnie, jednocześnie strony będą miały dużo większe zrozumienie istoty zagadnienia. W efekcie będzie można wydać decyzję, która skutecznie będzie chroniła podatnika.

Inną korzyścią dla firmy, która podpisze umowę o współdziałaniu z administracją skarbową, jest – zdaniem Namysłowskiego – wyłączenie wprowadzonych w tym roku ograniczeń dotyczących limitowania tzw. kosztów niematerialnych. Strony będą mogły też uzgodnić inne elementy rozliczeń, co do których istnieje po stronie organów swoboda decyzyjna, np. krótszy niż 60-dniowy termin na zwrot VAT.

Według partnera w Crido korzyści odniesie także fiskus. Uzyska bowiem pewność, że podmioty gospodarcze, z którymi współpracuje, płacą podatki w takiej wysokości, w jakiej powinny. Jednocześnie administracja skarbowa będzie miała nad tymi działaniami kontrolę.

"Trudno ocenić wpływ tych zmian na dochody budżetu państwa. Z całą pewnością należy jednak patrzeć na te przepisy również jako na próbę zwiększenia poziomu przestrzegania przepisów przez podatników, a tym samych zwiększenia dochodów budżetowych” – dodał Namysłowski.

Zauważył, że podobne rozwiązania funkcjonują w niektórych krajach europejskich i są tam bardzo chwalone. Dobrym przykładem jest Austria, gdzie od czasu wprowadzenia odpowiednich regulacji poziom zaufania między podatnikami a urzędami skarbowymi istotnie wzrósł.

„W lipcu przyszłego roku ruszy pilotaż tego programu, który będzie trwał trzy lata. Po tym czasie zostaną wyciągnięte wnioski z jego realizacji i zapewne zostanie on rozszerzony na wszystkich podatników” – powiedział Namysłowski. Dodał, że w pierwszym, próbnym etapie program będzie skierowany do dużych firm.

Do ważniejszych zmian „punktowych”, które czekają podatników w nadchodzącym roku, partner w Crido zaliczył m.in. zmianę dotyczącą stawek VAT (tzw. nowa matryca VAT), która wchodzi w życie od 1 kwietnia, ale także zniesienie obowiązku wysyłania deklaracji VAT, które zostaną zastąpione nowymi plikami JPK_VAT.

„To ważna zmiana, istotna z punktu widzenia biznesu, ponieważ odpowiednio wcześnie trzeba się do niej przygotować” – zauważył Namysłowski.

Na początku roku przedsiębiorcy muszą też pamiętać, że w życie wchodzą przepisy przewidujące sankcje za dokonanie płatności faktury na rachunek spoza tzw. białej listy rzetelnych podatników VAT. Konsekwencją takiej zapłaty będzie brak możliwości zaliczenia w koszty takiego wydatku.

Odnosząc się do podatków dochodowych, Namysłowski zwrócił uwagę na wprowadzenie w CIT i PIT ulgi na złe długi – regulacji podobnej do obowiązującej w VAT, której celem jest walka z zatorami płatniczymi.

„Warto też wspomnieć o kolejnym opóźnieniu, do połowy przyszłego roku, wejścia w życie regulacji dotyczących pobierania podatku u źródła w przypadku przelewów powyżej 2 milionów złotych” – powiedział Namysłowski. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ pad/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozew z PFR w sprawie Tarcz Finansowych. Komu grozi proces, jak się bronić – wyjaśnia adwokat

Jak ustalił redaktor Adam Pantak z Dziennika Gazety Prawnej (w artykule z 22 kwietnia 2025 r. "Ze skorzystania z pomocy covidowej musi się tłumaczyć 16 tys. firm. Kto dostał pozew?" - GazetaPrawna.pl), spółka Polski Fundusz Rozwoju S.A. (PFR) złożyła 16 095 pozwów przeciwko przedsiębiorcom w związku z brakiem spłaty zobowiązań w ramach Programów rządowych «Tarcza Finansowa 1.0» oraz «Tarcza Finansowa 2.0». Oznacza to, że ogromna rzesza przedsiębiorców otrzymało już pozwy z PFR, albo niedługo je otrzyma.
Dlaczego warto się temu przyjrzeć? Kto może otrzymać pozew? Czy i kiedy należy się obawiać tych pozwów? I jak się przed nimi bronić? To wyjaśnię w cyklu artykułów na Infor.pl.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA