REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa o współdziałanie podatnika z Szefem KAS od 1 lipca 2020 r.

Umowa o współdziałanie podatnika z Szefem KAS
Umowa o współdziałanie podatnika z Szefem KAS

REKLAMA

REKLAMA

Rok 2020 daje szansę na normalizację relacji fiskusa z firmami - wchodzą w życie przepisy pozwalające na zawarcie tzw. umowy o współdziałaniu, ruszy też program współdziałania - mówi w rozmowie z PAP partner w Crido Roman Namysłowski.

W ocenie Namysłowskiego w przyszłym roku zmian podatkowych wchodzących w życie nie będzie tak dużo, jak w poprzednich latach. Niemniej, jak wskazał, oprócz nowych przepisów "punktowych" będą też istotne zmiany systemowe. Do tych ostatnich Namysłowski zaliczył przede wszystkim wejście w życie regulacji dotyczących umowy o współdziałaniu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

"To nowa koncepcja zawarta w nowelizacji Ordynacji podatkowej, która wchodzi w życie w połowie przyszłego roku. Daje szansę na normalizację relacji między podatnikami-firmami a organami podatkowymi" – powiedział partner w Crido.

Dodał, że w przyszłym roku zacznie się pierwszy, próbny program takiego współdziałania. Resort finansów ma wybrać do niego kilkanaście firm, z którymi podpisze umowy o współpracy. Po stronie fiskusa zostanie wskazana osoba, w której kompetencjach będą kontakty z takim podatnikiem, będą z nią konsultowane wszelkie działania administracji skarbowej prowadzone wobec przedsiębiorstwa.

"Korzyści dla podatnika są dość rozległe: od zwolnienia z obowiązku raportowania schematów podatkowych, po wyłączenie odpowiedzialności karnej skarbowej” – tłumaczy partner w Crido. Według niego pozytywnym efektem zmiany jest także sama dyskusja z fiskusem.

REKLAMA

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

"Podatnik, w odróżnieniu od obecnie funkcjonującego systemu interpretacji, będzie mógł prowadzić z administracją dialog, na który w systemie interpretacji nie ma miejsca" – powiedział doradca podatkowy.

Zwrócił uwagę, że - po pierwsze - proces ten nie powinien być tak długotrwały jak obecnie, jednocześnie strony będą miały dużo większe zrozumienie istoty zagadnienia. W efekcie będzie można wydać decyzję, która skutecznie będzie chroniła podatnika.

Inną korzyścią dla firmy, która podpisze umowę o współdziałaniu z administracją skarbową, jest – zdaniem Namysłowskiego – wyłączenie wprowadzonych w tym roku ograniczeń dotyczących limitowania tzw. kosztów niematerialnych. Strony będą mogły też uzgodnić inne elementy rozliczeń, co do których istnieje po stronie organów swoboda decyzyjna, np. krótszy niż 60-dniowy termin na zwrot VAT.

Według partnera w Crido korzyści odniesie także fiskus. Uzyska bowiem pewność, że podmioty gospodarcze, z którymi współpracuje, płacą podatki w takiej wysokości, w jakiej powinny. Jednocześnie administracja skarbowa będzie miała nad tymi działaniami kontrolę.

"Trudno ocenić wpływ tych zmian na dochody budżetu państwa. Z całą pewnością należy jednak patrzeć na te przepisy również jako na próbę zwiększenia poziomu przestrzegania przepisów przez podatników, a tym samych zwiększenia dochodów budżetowych” – dodał Namysłowski.

Zauważył, że podobne rozwiązania funkcjonują w niektórych krajach europejskich i są tam bardzo chwalone. Dobrym przykładem jest Austria, gdzie od czasu wprowadzenia odpowiednich regulacji poziom zaufania między podatnikami a urzędami skarbowymi istotnie wzrósł.

„W lipcu przyszłego roku ruszy pilotaż tego programu, który będzie trwał trzy lata. Po tym czasie zostaną wyciągnięte wnioski z jego realizacji i zapewne zostanie on rozszerzony na wszystkich podatników” – powiedział Namysłowski. Dodał, że w pierwszym, próbnym etapie program będzie skierowany do dużych firm.

Do ważniejszych zmian „punktowych”, które czekają podatników w nadchodzącym roku, partner w Crido zaliczył m.in. zmianę dotyczącą stawek VAT (tzw. nowa matryca VAT), która wchodzi w życie od 1 kwietnia, ale także zniesienie obowiązku wysyłania deklaracji VAT, które zostaną zastąpione nowymi plikami JPK_VAT.

„To ważna zmiana, istotna z punktu widzenia biznesu, ponieważ odpowiednio wcześnie trzeba się do niej przygotować” – zauważył Namysłowski.

Na początku roku przedsiębiorcy muszą też pamiętać, że w życie wchodzą przepisy przewidujące sankcje za dokonanie płatności faktury na rachunek spoza tzw. białej listy rzetelnych podatników VAT. Konsekwencją takiej zapłaty będzie brak możliwości zaliczenia w koszty takiego wydatku.

Odnosząc się do podatków dochodowych, Namysłowski zwrócił uwagę na wprowadzenie w CIT i PIT ulgi na złe długi – regulacji podobnej do obowiązującej w VAT, której celem jest walka z zatorami płatniczymi.

„Warto też wspomnieć o kolejnym opóźnieniu, do połowy przyszłego roku, wejścia w życie regulacji dotyczących pobierania podatku u źródła w przypadku przelewów powyżej 2 milionów złotych” – powiedział Namysłowski. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ pad/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA