REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa o współdziałanie podatnika z Szefem KAS od 1 lipca 2020 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Umowa o współdziałanie podatnika z Szefem KAS
Umowa o współdziałanie podatnika z Szefem KAS

REKLAMA

REKLAMA

Rok 2020 daje szansę na normalizację relacji fiskusa z firmami - wchodzą w życie przepisy pozwalające na zawarcie tzw. umowy o współdziałaniu, ruszy też program współdziałania - mówi w rozmowie z PAP partner w Crido Roman Namysłowski.

W ocenie Namysłowskiego w przyszłym roku zmian podatkowych wchodzących w życie nie będzie tak dużo, jak w poprzednich latach. Niemniej, jak wskazał, oprócz nowych przepisów "punktowych" będą też istotne zmiany systemowe. Do tych ostatnich Namysłowski zaliczył przede wszystkim wejście w życie regulacji dotyczących umowy o współdziałaniu.

REKLAMA

REKLAMA

"To nowa koncepcja zawarta w nowelizacji Ordynacji podatkowej, która wchodzi w życie w połowie przyszłego roku. Daje szansę na normalizację relacji między podatnikami-firmami a organami podatkowymi" – powiedział partner w Crido.

Dodał, że w przyszłym roku zacznie się pierwszy, próbny program takiego współdziałania. Resort finansów ma wybrać do niego kilkanaście firm, z którymi podpisze umowy o współpracy. Po stronie fiskusa zostanie wskazana osoba, w której kompetencjach będą kontakty z takim podatnikiem, będą z nią konsultowane wszelkie działania administracji skarbowej prowadzone wobec przedsiębiorstwa.

"Korzyści dla podatnika są dość rozległe: od zwolnienia z obowiązku raportowania schematów podatkowych, po wyłączenie odpowiedzialności karnej skarbowej” – tłumaczy partner w Crido. Według niego pozytywnym efektem zmiany jest także sama dyskusja z fiskusem.

REKLAMA

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

"Podatnik, w odróżnieniu od obecnie funkcjonującego systemu interpretacji, będzie mógł prowadzić z administracją dialog, na który w systemie interpretacji nie ma miejsca" – powiedział doradca podatkowy.

Zwrócił uwagę, że - po pierwsze - proces ten nie powinien być tak długotrwały jak obecnie, jednocześnie strony będą miały dużo większe zrozumienie istoty zagadnienia. W efekcie będzie można wydać decyzję, która skutecznie będzie chroniła podatnika.

Inną korzyścią dla firmy, która podpisze umowę o współdziałaniu z administracją skarbową, jest – zdaniem Namysłowskiego – wyłączenie wprowadzonych w tym roku ograniczeń dotyczących limitowania tzw. kosztów niematerialnych. Strony będą mogły też uzgodnić inne elementy rozliczeń, co do których istnieje po stronie organów swoboda decyzyjna, np. krótszy niż 60-dniowy termin na zwrot VAT.

Według partnera w Crido korzyści odniesie także fiskus. Uzyska bowiem pewność, że podmioty gospodarcze, z którymi współpracuje, płacą podatki w takiej wysokości, w jakiej powinny. Jednocześnie administracja skarbowa będzie miała nad tymi działaniami kontrolę.

"Trudno ocenić wpływ tych zmian na dochody budżetu państwa. Z całą pewnością należy jednak patrzeć na te przepisy również jako na próbę zwiększenia poziomu przestrzegania przepisów przez podatników, a tym samych zwiększenia dochodów budżetowych” – dodał Namysłowski.

Zauważył, że podobne rozwiązania funkcjonują w niektórych krajach europejskich i są tam bardzo chwalone. Dobrym przykładem jest Austria, gdzie od czasu wprowadzenia odpowiednich regulacji poziom zaufania między podatnikami a urzędami skarbowymi istotnie wzrósł.

„W lipcu przyszłego roku ruszy pilotaż tego programu, który będzie trwał trzy lata. Po tym czasie zostaną wyciągnięte wnioski z jego realizacji i zapewne zostanie on rozszerzony na wszystkich podatników” – powiedział Namysłowski. Dodał, że w pierwszym, próbnym etapie program będzie skierowany do dużych firm.

Do ważniejszych zmian „punktowych”, które czekają podatników w nadchodzącym roku, partner w Crido zaliczył m.in. zmianę dotyczącą stawek VAT (tzw. nowa matryca VAT), która wchodzi w życie od 1 kwietnia, ale także zniesienie obowiązku wysyłania deklaracji VAT, które zostaną zastąpione nowymi plikami JPK_VAT.

„To ważna zmiana, istotna z punktu widzenia biznesu, ponieważ odpowiednio wcześnie trzeba się do niej przygotować” – zauważył Namysłowski.

Na początku roku przedsiębiorcy muszą też pamiętać, że w życie wchodzą przepisy przewidujące sankcje za dokonanie płatności faktury na rachunek spoza tzw. białej listy rzetelnych podatników VAT. Konsekwencją takiej zapłaty będzie brak możliwości zaliczenia w koszty takiego wydatku.

Odnosząc się do podatków dochodowych, Namysłowski zwrócił uwagę na wprowadzenie w CIT i PIT ulgi na złe długi – regulacji podobnej do obowiązującej w VAT, której celem jest walka z zatorami płatniczymi.

„Warto też wspomnieć o kolejnym opóźnieniu, do połowy przyszłego roku, wejścia w życie regulacji dotyczących pobierania podatku u źródła w przypadku przelewów powyżej 2 milionów złotych” – powiedział Namysłowski. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ pad/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA