Strategia podatkowa a schematy podatkowe
REKLAMA
REKLAMA
MDR - przepisy
Przepisy MDR zostały wprowadzone do ustawy – Ordynacja podatkowa i weszły w życie z dniem 1 stycznia 2019 r.
REKLAMA
Nowe obowiązki zakłóciły pracę wielu przedsiębiorstw w związku z obowiązkiem wykazywania się należytą starannością w zakresie bieżącej oceny działań przedsiębiorcy.
I tu zaczyna się problem.
Posiadanie (nieobowiązkowe dotychczas) procedur mających za zadanie identyfikację decyzji biznesowych, które mogą spełniać definicje schematu podatkowego spowodowało, iż wielu podatników musiało przemodelować procesy swojego wewnętrznego funkcjonowania.
Możemy analizować stopień skomplikowania przedmiotowych przepisów i w tym temacie jest mnóstwo ogólnodostępnych materiałów, ale mało kto pochyla się nad kwestiami praktycznymi, z którymi obecnie podmioty kwalifikujące się do dokonywania określonych zgłoszeń MDR muszą się zmagać.
Przeszkolenie pracowników, którzy mogą zaistnieć, jako wspomagający w schemacie podatkowym i zostać ewentualnie pociągniętym do odpowiedzialności za brak odpowiedniego zgłoszenia, czy wdrażanie procedur, które nie tylko mają zdyscyplinować pracowników w zakresie prawidłowego działania w atmosferze potencjalnego schematu podatkowego, ale przede wszystkim ich chronić przed ewentualną odpowiedzialnością osobistą.
W konsekwencji powyższego trudno mówić o tym, iż procedury inne niż promotora, nie stanowią obowiązku podatnika, chociażby z perspektywy zachowania należytej staranności.
Strategia podatkowa
REKLAMA
Dodatkowym argumentem przemawiającym za tym, iż posiadanie procedur/wytycznych stanowi obowiązek należytego podatnika jest to, iż z dniem 1 stycznia 2021 r. do naszego systemu prawnego wszedł kolejny obowiązek informacyjny, mianowicie przygotowywanie strategii podatkowej.
Jak czytamy w Wytycznych w zakresie Ram Wewnętrznego Nadzoru Podatkowego – strategia podmiotu powinna wskazywać, że kwestie podatkowe traktowane są jako zagadnienie odpowiedzialności przedsiębiorstwa, a płacenie podatków w kwocie i w czasie wymaganymi przepisami prawa jest traktowane jako należny zwrot części zysku do społeczeństwa, w którym podmiot funkcjonuje i wykorzystuje jego zasoby.
Strategia podatkowa to wizja, wskazanie celów, ale i również opisanie posiadanych procedur mających za zadanie wywiązywanie się w sposób prawidłowy z obowiązków podatnika nałożonych na niego przez przepisy prawa podatkowego.
Mając na uwadze powyższe, nowym obowiązkiem niektórych podatników będzie również wskazanie sposobu wywiązywania się z obowiązku identyfikacji ewentualnych schematów podatkowych. Pamiętajmy, iż należyta staranność w MDR to działania systematyczne, podejmowane w formie przykładowo przeglądów, wypełniania stosownych ankiet, rozmów z zarządem, czy działami finansowymi w przedsiębiorstwie.
MDR a strategia podatkowa
W konsekwencji, podatnicy zobowiązani do przygotowania strategii podatkowej będą zmuszeni do przedstawienia swojego podejścia również w kwestii MDR. To w konsekwencji wymusza na podatnikach wdrażanie określonych procesów w wewnętrzne funkcjonowanie przedsiębiorstw, z którego będą musieli się wyspowiadać w strategii podatkowej.
Pytanie, które pozostaje otwarte to na jakim poziomie szczegółowości organ będzie chciał zapoznać się z naszym wewnętrznym modelem działania w obszarze podatkowym przedsiębiorstwa.
Wioleta Biel, doradca podatkowy, prezes BG TAX&LEGAL
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat