REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przychody ze zbycia świadectw pochodzenia energii są opodatkowane

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przychody uzyskane ze zbycia praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia energii elektrycznej należy zaklasyfikować jako przychody z kapitałów pieniężnych, podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W podniesionej sprawie podatnik w maju 2007 r. zakwestionował interpretację przepisów podatkowych w zakresie świadectw energetycznych. Zdaniem podatnika wytwarzanie energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii jest nierozerwalnie związane z prawami majątkowymi, a te z kolei są efektem prowadzenia działalności gospodarczej. Podatnik interpretując przepisy we własnym zakresie uznał, że sprzedaż praw majątkowych podlega opodatkowaniu jako przychód z działalności gospodarczej, co upoważnia go do opodatkowania podatkiem zryczałtowanym.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Organy podatkowe odrzuciły stanowisko podatnika twierdząc, że wskazane przychody są opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, co jednak nie uprawnia podatnika do stosowania tej formy opodatkowania do przychodów osiąganych ze zbycia świadectw pochodzenia energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, które to świadectwa stanowią jedynie potwierdzenie ilości wyprodukowanej energii i obrót nimi nie jest już związany z przychodami uzyskanymi z produkcji energii. Prawa majątkowe wynikające ze wskazanych świadectw należy uznać za instrumenty finansowe będące papierami wartościowymi, a przychody uzyskane z ich zbycia należy zaklasyfikować jako przychody z kapitałów pieniężnych opodatkowane 19 proc. podatkiem dochodowym z ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami).

WSA również nie podzielił stanowiska podatnika, wskazanego w odwołaniu. Sąd powołał się na ustawę z dnia 20 listopada 1988 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późniejszymi zmianami). Tym samym potwierdzone zostało stanowisko, że prawa majątkowe są instrumentami finansowymi, a przychód ze sprzedaży tych praw ma charakter odrębny w stosunku do dochodu uzyskiwanego ze sprzedaży energii i należy je zaliczyć do przychodów z kapitałów pieniężnych. W takiej sytuacji nie ma zastosowania opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Podatnik wniósł skargę kasacyjną do NSA, która jednak nie została uwzględniona. Stanowisko NSA potwierdziło, że przychody z określonej działalności, kwalifikowane jako przychody z kapitałów pieniężnych, nie stanowią wówczas przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Zdaniem NSA przychody podatnika uzyskiwane są z działalności gospodarczej związanej ze sprzedażą energii elektrycznej oraz ze sprzedaży praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia energii. Dochód uzyskany ze świadectw stanowi odrębny dochód w stosunku do dochodu uzyskiwanego ze sprzedaży energii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

NSA przywołał art.17 ust.1 pkt. 10 ustawy o PIT jako potwierdzenie swojego stanowiska, że sprzedaż praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia energii stanowi źródło przychodów z kapitałów pieniężnych w postaci pochodnych instrumentów finansowych. W konsekwencji sprzedaż praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia energii przez przedsiębiorcę - producenta energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych - nie stanowi zbycia lub realizacji praw z instrumentów finansowych w wykonaniu prowadzonej w tym celu działalności gospodarczej.

W ocenie Kancelarii Prawnej M. Szulikowski i Partnerzy, kolejny wyrok NSA w obszarze opodatkowania obrotu świadectwami pochodzenia energii może ponownie wywołać spore wątpliwości wśród podatników dla których, mimo ugruntowanej praktyki organów skarbowych, linia orzecznicza sądów administracyjnych kształtowała się w ostatnich latach korzystniej.

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 29 maja 2009 r. do sygnatury II FSK 300/08, wskazujący, że źródłem przychodów z kapitałów pieniężnych w postaci pochodnych instrumentów finansowych jest sprzedaż praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia energii.

Maciej Szulikowski

Radca Prawny i Partner Zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

REKLAMA

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

REKLAMA