REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakim terminie przekazać PIT-11 i PIT-4R w razie likwidacji działalności

REKLAMA

Od 1 lutego do 30 kwietnia 2011 r. zatrudnialiśmy zleceniobiorcę, a od 4 maja do 31 lipca 2011 r. ta sama osoba świadczyła u nas pracę na podstawie umowy o pracę. Czy mamy obowiązek wystawić pracownikowi, a wcześniej zleceniobiorcy, w ciągu roku jeden PIT-11 obejmujący przychody zarówno ze zlecenia, jak i z umowy o pracę? Czy powinniśmy jednak odrębnie rozliczyć jego przychody i wystawić dwie informacje PIT-11? Ponadto z końcem sierpnia zakład zostanie zlikwidowany. W jakim terminie powinniśmy wystawić PIT-11 i PIT-4R?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Powinni Państwo wystawić dwie informacje PIT-11. Deklarację roczną PIT-4R oraz informację PIT-11 dotyczącą przychodów z umowy zlecenia należy złożyć do dnia zaprzestania wykonywania działalności. Ustawowy termin wydania informacji PIT-11 obejmującej przychody ze stosunku pracy przypada do końca lutego następnego roku albo w ciągu 14 dni od złożenia przez pracownika pisemnego wniosku o wydanie PIT-11. Jednak w związku z likwidacją działalności również informację PIT-11 można wydać do dnia zaprzestania wykonywania działalności (szczegóły - w uzasadnieniu).

UZASADNIENIE

W sytuacji gdy w tym samym roku w firmie pracuje ta sama osoba na umowę zlecenia, a następnie na podstawie umowy o pracę, należy wystawić jedną informację PIT-11, wykazując w niej całoroczny przychód z obydwu umów. Taką informację należy przekazać tej osobie oraz właściwemu urzędowi skarbowemu do końca lutego następnego roku.

REKLAMA

W omawianej sytuacji między umowami wystąpiła przerwa. Można zatem przyjąć, że w takim przypadku należałoby wydać dwie informacje, obie w terminie do końca lutego br. Nie będzie jednak błędem, jeżeli płatnik sporządzi jedną informację PIT-11 zarówno dotyczącą przychodów ze stosunku pracy, jak i z umowy zlecenia, bowiem określenie dat ma tu drugorzędne znaczenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z tym, że Państwa zakład będzie zlikwidowany, przepisy przewidują obowiązek wystawienia PIT-11 z tytułu umów cywilnoprawnych do dnia zaprzestania wykonywania działalności (art. 42 ust. 3 updof). Zasada ta nie odnosi się natomiast do informacji PIT-11 wydawanej w związku z osiąganiem przychodów ze stosunku pracy. Przepisy przewidują obowiązek wydania pracownikowi PIT-11 wcześniej niż z końcem lutego następnego roku tylko wtedy, gdy zatrudnienie ustaje w trakcie roku i pracownik złoży wniosek o wydanie PIT-11. Były pracodawca ma wówczas obowiązek wystawić tę informację w terminie 14 dni od dnia złożenia takiego wniosku. Jeśli pracownik nie złoży wniosku o wydanie PIT-11, termin na sporządzenie i przekazanie informacji upływa z końcem lutego następnego roku (za 2011 r. - do 29 lutego 2012 r.). Firma może jednak wydać PIT-11 wcześniej, za czym przemawiają dwie kwestie:

• nie ma przepisu, który zakazywałby wydania PIT-11 wcześniej bez wniosku pracownika,

• sformułowanie „do końca lutego roku następującego po roku podatkowym” sugeruje, że może to być każda wcześniejsza data niż ostatni dzień lutego następnego roku.

 

Informację PIT-11 sporządzoną dla pracownika można mu przekazać na 3 sposoby:

• osobiście, za pokwitowaniem odbioru,

• nadając listem poleconym,

• przesyłając drogą elektroniczną (wyłącznie pod warunkiem podpisania PIT-11 bezpiecznym podpisem elektronicznym - wyrok WSA w Poznaniu z 22 października 2010 r., sygn. akt I SA/Po 486/10).

W przypadku rozliczenia przychodów z umów zlecenia, umów o dzieło lub innych dotyczących działalności wykonywanej osobiście, PIT-11 można przekazać wyłącznie pocztą bądź drogą elektroniczną. Informacja ta powinna zostać podatnikowi „przesłana”, a nie „złożona” (art. 42 ust. 2 updof).

WAŻNE!

Płatnik, który wydaje PIT-11 osobie uzyskującej przychody z umowy zlecenia czy o dzieło, powinien przesłać jej tę informację, a nie doręczać osobiście.

Do dnia zaprzestania wykonywania działalności mają Państwo bezwzględny obowiązek przekazania do urzędu skarbowego deklaracji rocznej PIT-4R. Termin na złożenie tej deklaracji to koniec stycznia następnego roku. Jednak w razie likwidacji działalności należy przekazać PIT-4R do dnia zaprzestania jej wykonywania (art. 38 ust. 1b i art. 42 ust. 1a updof). PIT-4R sporządza się w jednym egzemplarzu, jednak w praktyce warto sporządzić dodatkową deklarację i zachować ją do celów dowodowych.

• art. 38 ust. 1a i ust. 1b, art. 39 ust. 1 i ust. 2, art. 41 ust. 1, art. 42 ust. 1-4 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.),

• załączniki nr 5 i nr 9 do rozporządzenia Ministra Finansów z 25 stycznia 2011 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz.U. Nr 25, poz. 131).

Magdalena Wypijewska

specjalista ds. kadr i płac

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA