REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakim terminie przekazać PIT-11 i PIT-4R w razie likwidacji działalności

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od 1 lutego do 30 kwietnia 2011 r. zatrudnialiśmy zleceniobiorcę, a od 4 maja do 31 lipca 2011 r. ta sama osoba świadczyła u nas pracę na podstawie umowy o pracę. Czy mamy obowiązek wystawić pracownikowi, a wcześniej zleceniobiorcy, w ciągu roku jeden PIT-11 obejmujący przychody zarówno ze zlecenia, jak i z umowy o pracę? Czy powinniśmy jednak odrębnie rozliczyć jego przychody i wystawić dwie informacje PIT-11? Ponadto z końcem sierpnia zakład zostanie zlikwidowany. W jakim terminie powinniśmy wystawić PIT-11 i PIT-4R?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Powinni Państwo wystawić dwie informacje PIT-11. Deklarację roczną PIT-4R oraz informację PIT-11 dotyczącą przychodów z umowy zlecenia należy złożyć do dnia zaprzestania wykonywania działalności. Ustawowy termin wydania informacji PIT-11 obejmującej przychody ze stosunku pracy przypada do końca lutego następnego roku albo w ciągu 14 dni od złożenia przez pracownika pisemnego wniosku o wydanie PIT-11. Jednak w związku z likwidacją działalności również informację PIT-11 można wydać do dnia zaprzestania wykonywania działalności (szczegóły - w uzasadnieniu).

UZASADNIENIE

W sytuacji gdy w tym samym roku w firmie pracuje ta sama osoba na umowę zlecenia, a następnie na podstawie umowy o pracę, należy wystawić jedną informację PIT-11, wykazując w niej całoroczny przychód z obydwu umów. Taką informację należy przekazać tej osobie oraz właściwemu urzędowi skarbowemu do końca lutego następnego roku.

REKLAMA

W omawianej sytuacji między umowami wystąpiła przerwa. Można zatem przyjąć, że w takim przypadku należałoby wydać dwie informacje, obie w terminie do końca lutego br. Nie będzie jednak błędem, jeżeli płatnik sporządzi jedną informację PIT-11 zarówno dotyczącą przychodów ze stosunku pracy, jak i z umowy zlecenia, bowiem określenie dat ma tu drugorzędne znaczenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z tym, że Państwa zakład będzie zlikwidowany, przepisy przewidują obowiązek wystawienia PIT-11 z tytułu umów cywilnoprawnych do dnia zaprzestania wykonywania działalności (art. 42 ust. 3 updof). Zasada ta nie odnosi się natomiast do informacji PIT-11 wydawanej w związku z osiąganiem przychodów ze stosunku pracy. Przepisy przewidują obowiązek wydania pracownikowi PIT-11 wcześniej niż z końcem lutego następnego roku tylko wtedy, gdy zatrudnienie ustaje w trakcie roku i pracownik złoży wniosek o wydanie PIT-11. Były pracodawca ma wówczas obowiązek wystawić tę informację w terminie 14 dni od dnia złożenia takiego wniosku. Jeśli pracownik nie złoży wniosku o wydanie PIT-11, termin na sporządzenie i przekazanie informacji upływa z końcem lutego następnego roku (za 2011 r. - do 29 lutego 2012 r.). Firma może jednak wydać PIT-11 wcześniej, za czym przemawiają dwie kwestie:

• nie ma przepisu, który zakazywałby wydania PIT-11 wcześniej bez wniosku pracownika,

• sformułowanie „do końca lutego roku następującego po roku podatkowym” sugeruje, że może to być każda wcześniejsza data niż ostatni dzień lutego następnego roku.

 

Informację PIT-11 sporządzoną dla pracownika można mu przekazać na 3 sposoby:

• osobiście, za pokwitowaniem odbioru,

• nadając listem poleconym,

• przesyłając drogą elektroniczną (wyłącznie pod warunkiem podpisania PIT-11 bezpiecznym podpisem elektronicznym - wyrok WSA w Poznaniu z 22 października 2010 r., sygn. akt I SA/Po 486/10).

W przypadku rozliczenia przychodów z umów zlecenia, umów o dzieło lub innych dotyczących działalności wykonywanej osobiście, PIT-11 można przekazać wyłącznie pocztą bądź drogą elektroniczną. Informacja ta powinna zostać podatnikowi „przesłana”, a nie „złożona” (art. 42 ust. 2 updof).

WAŻNE!

Płatnik, który wydaje PIT-11 osobie uzyskującej przychody z umowy zlecenia czy o dzieło, powinien przesłać jej tę informację, a nie doręczać osobiście.

Do dnia zaprzestania wykonywania działalności mają Państwo bezwzględny obowiązek przekazania do urzędu skarbowego deklaracji rocznej PIT-4R. Termin na złożenie tej deklaracji to koniec stycznia następnego roku. Jednak w razie likwidacji działalności należy przekazać PIT-4R do dnia zaprzestania jej wykonywania (art. 38 ust. 1b i art. 42 ust. 1a updof). PIT-4R sporządza się w jednym egzemplarzu, jednak w praktyce warto sporządzić dodatkową deklarację i zachować ją do celów dowodowych.

• art. 38 ust. 1a i ust. 1b, art. 39 ust. 1 i ust. 2, art. 41 ust. 1, art. 42 ust. 1-4 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.),

• załączniki nr 5 i nr 9 do rozporządzenia Ministra Finansów z 25 stycznia 2011 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz.U. Nr 25, poz. 131).

Magdalena Wypijewska

specjalista ds. kadr i płac

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA