REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakim terminie przekazać PIT-11 i PIT-4R w razie likwidacji działalności

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od 1 lutego do 30 kwietnia 2011 r. zatrudnialiśmy zleceniobiorcę, a od 4 maja do 31 lipca 2011 r. ta sama osoba świadczyła u nas pracę na podstawie umowy o pracę. Czy mamy obowiązek wystawić pracownikowi, a wcześniej zleceniobiorcy, w ciągu roku jeden PIT-11 obejmujący przychody zarówno ze zlecenia, jak i z umowy o pracę? Czy powinniśmy jednak odrębnie rozliczyć jego przychody i wystawić dwie informacje PIT-11? Ponadto z końcem sierpnia zakład zostanie zlikwidowany. W jakim terminie powinniśmy wystawić PIT-11 i PIT-4R?

RADA

REKLAMA

Powinni Państwo wystawić dwie informacje PIT-11. Deklarację roczną PIT-4R oraz informację PIT-11 dotyczącą przychodów z umowy zlecenia należy złożyć do dnia zaprzestania wykonywania działalności. Ustawowy termin wydania informacji PIT-11 obejmującej przychody ze stosunku pracy przypada do końca lutego następnego roku albo w ciągu 14 dni od złożenia przez pracownika pisemnego wniosku o wydanie PIT-11. Jednak w związku z likwidacją działalności również informację PIT-11 można wydać do dnia zaprzestania wykonywania działalności (szczegóły - w uzasadnieniu).

UZASADNIENIE

REKLAMA

W sytuacji gdy w tym samym roku w firmie pracuje ta sama osoba na umowę zlecenia, a następnie na podstawie umowy o pracę, należy wystawić jedną informację PIT-11, wykazując w niej całoroczny przychód z obydwu umów. Taką informację należy przekazać tej osobie oraz właściwemu urzędowi skarbowemu do końca lutego następnego roku.

W omawianej sytuacji między umowami wystąpiła przerwa. Można zatem przyjąć, że w takim przypadku należałoby wydać dwie informacje, obie w terminie do końca lutego br. Nie będzie jednak błędem, jeżeli płatnik sporządzi jedną informację PIT-11 zarówno dotyczącą przychodów ze stosunku pracy, jak i z umowy zlecenia, bowiem określenie dat ma tu drugorzędne znaczenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z tym, że Państwa zakład będzie zlikwidowany, przepisy przewidują obowiązek wystawienia PIT-11 z tytułu umów cywilnoprawnych do dnia zaprzestania wykonywania działalności (art. 42 ust. 3 updof). Zasada ta nie odnosi się natomiast do informacji PIT-11 wydawanej w związku z osiąganiem przychodów ze stosunku pracy. Przepisy przewidują obowiązek wydania pracownikowi PIT-11 wcześniej niż z końcem lutego następnego roku tylko wtedy, gdy zatrudnienie ustaje w trakcie roku i pracownik złoży wniosek o wydanie PIT-11. Były pracodawca ma wówczas obowiązek wystawić tę informację w terminie 14 dni od dnia złożenia takiego wniosku. Jeśli pracownik nie złoży wniosku o wydanie PIT-11, termin na sporządzenie i przekazanie informacji upływa z końcem lutego następnego roku (za 2011 r. - do 29 lutego 2012 r.). Firma może jednak wydać PIT-11 wcześniej, za czym przemawiają dwie kwestie:

• nie ma przepisu, który zakazywałby wydania PIT-11 wcześniej bez wniosku pracownika,

• sformułowanie „do końca lutego roku następującego po roku podatkowym” sugeruje, że może to być każda wcześniejsza data niż ostatni dzień lutego następnego roku.

 

Informację PIT-11 sporządzoną dla pracownika można mu przekazać na 3 sposoby:

• osobiście, za pokwitowaniem odbioru,

• nadając listem poleconym,

• przesyłając drogą elektroniczną (wyłącznie pod warunkiem podpisania PIT-11 bezpiecznym podpisem elektronicznym - wyrok WSA w Poznaniu z 22 października 2010 r., sygn. akt I SA/Po 486/10).

W przypadku rozliczenia przychodów z umów zlecenia, umów o dzieło lub innych dotyczących działalności wykonywanej osobiście, PIT-11 można przekazać wyłącznie pocztą bądź drogą elektroniczną. Informacja ta powinna zostać podatnikowi „przesłana”, a nie „złożona” (art. 42 ust. 2 updof).

WAŻNE!

Płatnik, który wydaje PIT-11 osobie uzyskującej przychody z umowy zlecenia czy o dzieło, powinien przesłać jej tę informację, a nie doręczać osobiście.

REKLAMA

Do dnia zaprzestania wykonywania działalności mają Państwo bezwzględny obowiązek przekazania do urzędu skarbowego deklaracji rocznej PIT-4R. Termin na złożenie tej deklaracji to koniec stycznia następnego roku. Jednak w razie likwidacji działalności należy przekazać PIT-4R do dnia zaprzestania jej wykonywania (art. 38 ust. 1b i art. 42 ust. 1a updof). PIT-4R sporządza się w jednym egzemplarzu, jednak w praktyce warto sporządzić dodatkową deklarację i zachować ją do celów dowodowych.

• art. 38 ust. 1a i ust. 1b, art. 39 ust. 1 i ust. 2, art. 41 ust. 1, art. 42 ust. 1-4 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.),

• załączniki nr 5 i nr 9 do rozporządzenia Ministra Finansów z 25 stycznia 2011 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz.U. Nr 25, poz. 131).

Magdalena Wypijewska

specjalista ds. kadr i płac

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych - kiedy trzeba zapłacić. Są 3 limity kwotowe

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

REKLAMA

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

REKLAMA