REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wolny zawód a forma opodatkowania - jaką wybrać?

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wolny zawód to pojęcie funkcjonujące w języku prawniczym, ale nie do końca sprecyzowane. W języku potocznym najczęściej bywa kojarzone z profesjami adwokatów, architektów, lekarzy, weterynarzy, psychologów, notariuszy czy radców prawnych. Jaką formę opodatkowania wybrać będąc przedstawicielem wolnego zawodu?

 

REKLAMA

Autopromocja

 

 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 


Karta podatkowa i ryczałt a wolne zawody


Niektóre osoby wykonujące określoną profesję na własny rachunek są określane w przepisach jako przedstawiciele wolnych zawodów i mogą rozliczać się ryczałtem lub kartą podatkową. Wybór tych dwóch form opodatkowania nie zawsze jest jednak opłacalny.


Wolny zawód według fiskusa


Definicja wolnego zawodu znajduje się w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wspomniany akt prawny przewiduje, że przedstawicielami wolnych zawodów są:

- lekarze,

- lekarze stomatolodzy,

- technicy dentystyczni,

- felczerzy,

- położne,

- pielęgniarki,

- weterynarze,

- tłumacze,

- korepetytorzy.

Wykonywanie jednej z powyższych profesji nie wystarcza jednak, aby uzyskać prawo do rozliczania się za pomocą uproszczonych form opodatkowania (karty podatkowej lub ryczałtu). Fiskus wymaga dodatkowo, by przedstawiciele omawianych profesji: 

świadczyli usługi tylko na rzecz osób fizycznych,

nie zatrudniali osób wykonujących ten sam zawód na podstawie umowy o pracę lub umów cywilnoprawnych.

REKLAMA

Przedstawiciele każdego z wymienionych zawodów, którzy spełniają powyższe warunki, są uprawieni do prowadzenia rozliczeń wedle najwyższej stawki ryczałtu lub karty podatkowej. Wyjątek stanowią tłumacze, dla których ustawodawca przewidział tylko jeden wariant - ryczałt ewidencjonowany (stawka 20%).

Opodatkowanie w formie karty podatkowej lub ryczałtu jest opcjonalne. Przedstawiciele wolnych zawodów, którzy z niego nie skorzystają, mają takie same możliwości, jak pozostali przedsiębiorcy. Mogą wybrać:

- rozliczenie na zasadach ogólnych (stawka 18% lub 32% w zależności od kwoty uzyskiwanego dochodu; w rozliczeniu bierze się pod uwagę kwotę wolną od podatku),

- opodatkowanie stawką liniową (stawka 19% - niezależnie od uzyskiwanego dochodu; kwota wolna od podatku nie obowiązuje)

Ustawowa lista wolnych zawodów jest zamknięta, w związku z tym ryczałtu oraz karty podatkowej nie mogą opłacać przedstawiciele innych profesji, które zwyczajowo są określane jako wolne zawody. Mowa tutaj m.in. o:

- adwokatach,

- architektach,

- brokerach ubezpieczeniowych,

- notariuszach,

- doradcach inwestycyjnych,

- doradcach podatkowych,

- psychologach.


Kiedy karta podatkowa lub ryczałt są opłacalne dla wolnych zawodów?

REKLAMA


Niezależnie od tego czy przedsiębiorca wykonuje wolny zawód, czy zajmuje się inną działalnością, ryczałt i karta podatkowa zwykle nie są opłacalne przy wysokich kosztach. W obu przypadkach bowiem podczas wyliczania kwoty podatku nie bierze się pod uwagę kosztów uzyskania przychodu. W przypadku ryczałtu, podatek dochodowy wylicza się jako procent od przychodu, natomiast w przypadku karty podatkowej jest to zwykle stała kwota,  uzależniona od wykonywanej profesji, miejsca zamieszkania i liczby zatrudnionych pracowników.

Warto pamiętać, że podatek wynikający z karty podatkowej zwykle płaci się także wówczas, gdy działalność nie przynosi żadnych zysków. Natomiast w przypadku niektórych wolnych zawodów, przepisy przewidują opłaty liczone od godziny pracy (zwykle przy działalności na niewielką skalę). Dzięki temu, podatku nie trzeba opłacać, jeśli działalność nie przynosi zysków.

Jeśli koszty na początku działalności gospodarczej są wysokie (np. związane z jednorazowym zakupem sprzętu do gabinetu), a później niskie, to warto rozważyć rozpoczęcie działalności korzystając z zasad ogólnych, a następnie przejście na kartę podatkową. Wówczas trzeba pamiętać, że takiej zmiany można dokonać tylko raz w roku, składając odpowiedni wniosek w urzędzie skarbowym do 20 stycznia na dany rok podatkowy.

 

Stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla wolnych zawodów wynosi 20%. W związku z wysoką stawką, ryczałt dla wolnych zawodów rzadko jest korzystniejszy od zasad ogólnych, podatku liniowego lub karty podatkowej. Natomiast stawki wynikające z karty podatkowej są dla niektórych wolnych zawodów opłacalne.

Oczywiście, należy także wziąć pod uwagę fakt, że karta podatkowa i ryczałt od przychodów ewidencjonowanych zwalniają z konieczności prowadzenia księgowości w formie KPiR. Dla wielu osób z pewnością jest to zaletą.


Profesje medyczne a karta podatkowa


Dla pielęgniarek i położnych, fiskus przewidział niską stawkę podatku rozliczanego godzinowo, w wysokości 1,3 zł za godzinę. Co więcej, stawka nie zależy od liczby godzin przepracowanych w danym miesiącu. W przypadku pielęgniarek oraz położnych, koszty uzyskania przychodu zwykle nie są wysokie, a to znacząco zwiększa atrakcyjność korzystania z karty podatkowej.

Lekarze i stomatolodzy na karcie podatkowej płacą:

- 11,10 zł za godzinę, jeśli pracują do 48 godzin w miesiącu,

- 532,8 zł + 14,90 za każdą godzinę powyżej 48 godzin, jeśli pracują od 48 do 96 godzin w miesiącu,

- 1248 zł - jeśli pracują powyżej 96 godzin w miesiącu.

Oprócz kwestii kosztów działalności, które w przypadku lekarzy mogą być wysokie, rozpatrując kartę podatkową należy wziąć pod uwagę stawkę godzinową oraz liczbę przepracowanych godzin w miesiącu. Niska stawka godzinowa przy dużej liczbie godzin w miesiącu może sprawić, że karta nie jest opłacalna.


Karta podatkowa dla weterynarza


Z karty podatkowej może także skorzystać weterynarz. Stawki podatku dochodowego wynoszą 5 zł za godzinę przy działalności do 48 godzin w miesiącu. Przy pracy od 48 do 96 godzin weterynarz płaci 240 zł + 6 zł za każdą godzinę powyżej 48 godzin, zaś jeśli przekracza 96 godzin miesięcznie, stawka wynosi 528 zł.


Nauczyciele udzielający lekcji na godziny


Korepetytorzy mają możliwość wyboru karty podatkowej. W ich przypadku minimalna stawka wynosi 3 zł za godz, jeśli pracują do 48 godz. w miesiącu. Jeśli pracują od 48 do 96 godzin, płacą 144 zł + 6 zł za każdą godzinę powyżej 48 godzin. Jeśli zaś przekraczają 96 godzin pracy w miesiącu, podatek wynosi 432 zł. Oczywiście i tym razem, opłacalność karty podatkowej zależy od natężenia pracy korepetytora oraz wysokości stawek godzinowych. Przy niewielkiej liczbie godzin, z pewnością jest to dobre rozwiązanie.


Karta podatkowa a współpracownicy


Minusem karty podatkowej w przypadku wolnych zawodów, jest ograniczona możliwość współpracy z innymi osobami. W przypadku lekarzy, pielęgniarek, weterynarzy czy nauczycieli, zastosowanie karty podatkowej nie jest możliwe jeśli działalność prowadzona jest w formie spółki. Ponadto, profesje medyczne korzystające z karty mogą zatrudniać maksymalnie jedną osobę, jako „pomoc fachowa lub przyuczona”, ale nie może to być inny lekarz, położna czy weterynarz. Korepetytor nie może zatrudniać żadnych pracowników.


Inne wolne zawody


Adwokat, notariusz, radca prawny, doradca inwestycyjny, architekt czy psycholog to wolne zawody, które silnie kojarzą się z tym pojęciem. Jednak wspomniana Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym nie pozwala im na korzystanie z karty podatkowej lub ryczałtu. Takie osoby powinny skorzystać z zasad ogólnych. Przyjmuje się bowiem, że podatek liniowy jest opłacalny tylko wówczas, gdy przedstawiciel wolnego zawodu osiąga dochód przekraczający 100 tys. zł. Podatek liniowy wyklucza możliwość korzystania z kwoty wolnej od podatku i wielu ulg, w tym możliwość rozliczania wspólnie z małżonkiem.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA