REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaliczki uproszczone w PIT - z góry wiesz ile wyniosą

Katarzyna Miazek
Katarzyna Miazek
Dominik Mędrzycki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Możliwością korzystania z kwartalnego sposobu wpłacania zaliczek na podatek dochodowy dysponują tzw. mali podatnicy oraz podatnicy, którzy rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej. Natomiast zaliczki uproszczone są dostępne dla wszystkich przedsiębiorców, którzy wybrali zasady ogólne albo podatek liniowy.

Metody uproszczona i kwartalna stanowią, w przeciwieństwie do najpopularniejszej - miesięcznej, niejako narzędzie optymalizacji podatkowej. Warto poświęcić chwilę czasu na zastanowienie się nad możliwościami wyboru naliczania zaliczek na podatek dochodowy - podjęte decyzje w tej sprawie mogą okazać się dla prowadzonego biznesu bardzo lukratywne.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 

Małym podatnikiem jest przedsiębiorca, u którego kwota przychodu ze sprzedaży nie przekroczyła w ubiegłym roku podatkowym równowartości w złotych 1.200.000 euro, z zaokrągleniem do  1.000 zł. (w 2012 r. jest to 5 324 000 zł).  Za podatnika rozpoczynającego działalność gospodarczą, który może skorzystać z kwartalnego rozliczania zaliczek na PIT, nie uznaje się osoby, która w roku rozpoczęcia tej działalności, a także w okresie dwóch lat, licząc od końca roku poprzedzającego rok jej rozpoczęcia, prowadziła działalność gospodarczą samodzielnie lub jako wspólnik spółki niemającej osobowości prawnej lub działalność taką prowadził małżonek tej osoby, jeżeli między małżonkami i istniała w tym czasie wspólność majątkowa.

 

REKLAMA


Kroki niezbędne w obu przypadkach


Jeśli po spełnieniu wyżej opisanych warunków dwóch szczególnych sposobów wpłacania zaliczek na PIT decydujemy się na inną niż miesięczną, wyliczaną formę wpłacania zaliczek, musimy poinformować o tym urząd skarbowy do dnia 20 lutego roku podatkowego, w którym to chcemy się nią posługiwać. Zaliczki będą musiały być wpłacane przy metodzie uproszczonej w terminie do 20 dnia każdego następnego miesiąca za miesiąc poprzedni i analogicznie przy metodzie kwartalnej do dnia 20 każdego miesiąca następującego po kwartale, za który wpłacamy zaliczkę.


Decydując się na zaliczki kwartalne


Kwartalne naliczanie zaliczek na PIT to nic innego, jak wydłużanie terminu zapłaty podatku, co może oznaczać uzyskiwanie lepszej płynności finansowej. Zaliczkę kwartalną naliczamy na takich samych zasadach, jak przy zaliczkach miesięcznych, tj.  zgodnie z art. 26, 27 i 27b wspomnianej ustawy, przy czym dochód ustalamy co kwartał. Trzeba jednak pamiętać, że raz na kwartał oznacza, że kwota do wpłacenia będzie wyższa niż w przypadku zaliczek miesięcznych. Oznacza to, że jest to metoda dobra ale dla zdyscyplinowanych przedsiębiorców, którzy są w stanie na czas zabezpieczyć większą kwotę do przekazania dla fiskusa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 


Metoda uproszczona - opłacalne "zaciąganie kredytu" u fiskusa


Wybór metody uproszczonej pozwala z góry przewidzieć, jaka będzie wysokość miesięcznych zaliczek. Forma uproszczona polega na wyliczeniu jednej stałej kwoty zaliczki na PIT w wysokości 1/12 wartości podatku obliczonego i wykazanego w rocznym zeznaniu podatkowym złożonym w roku poprzedzający rok podatkowy, w którym chcielibyśmy skorzystać z uproszczenia (albo w zeznaniu sprzed dwóch lat). Innymi słowy, co miesięczne zaliczki wyliczane są na podstawie dochodów, które osiągnęliśmy w przeszłości. Co za tym idzie, jeśli będziemy osiągali bieżące dochody wyższe, niż w latach ubiegłych, uzyskamy pewnego rodzaju zysk w postaci odroczenia płatności podatku, przez co zwiększymy płynność finansową naszej firmy. Jest to dobra forma rozliczania zaliczek w szczególności dla firmy rozwijającej się. Pozwala ona również na oszczędności związane z comiesięcznym wyliczaniem podatku.


Wady metody uproszczonej


Z metody uproszczonej nie mogą skorzystać podatnicy, którzy po raz pierwszy podjęli działalność w danym roku podatkowym lub rok wcześniej. Dodatkowo, wybierając uproszczoną metodę naliczania podatku, trzeba liczyć się, niestety, z możliwą koniecznością zmiany ustalonego poziomu stałej kwoty zaliczki. Do konieczności korekty wartości zaliczki dojdzie, gdy organy podatkowe lub organy kontroli skarbowej wykażą wykazanie nieprawidłowej wartości dochodu lub gdy podatnik złoży korektę rocznego zeznania podatkowego (ale tylko w terminach do końca roku, za który wpłaca uproszczone zaliczki lub do końca roku poprzedniego, poprzedzającego ten, za który wpłaca uproszczone zaliczki). Wysokość zaliczki ulega odpowiednio zmniejszeniu lub zwiększeniu od miesiąca następującego po miesiącu, w którym została złożona korekta w przypadku, gdy korekta wpływa właśnie w tym samym roku, za który liczymy uproszczone zaliczki.

Warto także przy wyborze tej metody poświęcić dodatkowy czas na szczegółowe przeanalizowanie prognozy dotyczącej wysokości osiąganego dochodu.


Podstawa prawna

- Ustawa z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, (t.j.- Dz. U. Z 03.04.2012, poz. 361)

Katarzyna Miazek, Dominik Mędrzycki

  

 

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

REKLAMA

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

REKLAMA

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA