REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo rozliczyć roczny PIT za 2012 r.

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do końca kwietnia mamy czas na złożenie rocznych rozliczeń podatkowych za 2012 r. Deklarację składa każdy, kto w roku ubiegłym osiągnął dochód. Im szybciej złożymy nasz roczny PIT, tym szybciej otrzymamy ewentualny zwrot podatku.


Kiedy rozliczyć podatek


Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, określa, że „podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, (...)”. W ustawie znajdziemy dwa wyjątki od tej zasady, generalnie jednak terminem obowiązującym większość podatników jest koniec kwietnia.

REKLAMA

REKLAMA


Rozliczenie indywidualne czy przez zakład pracy


Rozliczenia podatkowego może dokonać za nas zakład pracy (płatnik), w momencie kiedy nie uzyskaliśmy innych dochodów, nie korzystamy z ulg podatkowych, nie rozliczamy się wspólnie z małżonkiem lub z dziećmi. Warunkiem rozliczenia przez zakład pracy, jest złożenie stosownego oświadczenia do 10 stycznia danego roku. Ci, którzy nie zrobili tego w terminie muszą rozliczyć się sami.

PIT 2012 - Pobierz Program PIT

E-deklaracje, czyli PIT wypełnisz i wyślesz przez internet

REKLAMA


Jaki druk PITu wybrać


Zeznania podatkowe, które zależy zgłosić do 30 kwietnia to:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- PIT-37 - najbardziej popularny druk zeznania podatkowego. Jest to zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym. Składają go wszyscy posiadający umowę o pracę, dzieło, zlecenie, a także otrzymujący emerytury i renty. Można go wypełnić indywidualnie, rozliczyć się wspólnie z małżonkiem lub z dzieckiem, w przypadku rodziców samotnie je wychowujących;

- PIT-36 - zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, przeznaczone dla prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą lub specjalne działy produkcji rolnej, podlegające opodatkowaniu wg skali podatkowej;

- PIT-36L - zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym dla podatników prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą lub specjalne działy produkcji rolnej, które zdecydowały się na rozliczenie podatku nie w skali podatkowej lecz w wysokości 19 proc.;

Formularze PIT 2012. Jaki formularz wybrać do rozliczenia rocznego PIT?

- PIT-38 - zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, dla wszystkich tych, którzy uzyskali dochody ze sprzedaży akcji lub innych papierów wartościowych, ze sprzedaży udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, lub ze zbycia pochodnych instrumentów finansowych (np. opcji);

- PIT-39 - zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) dla podatników, którzy sprzedali nieruchomość kupioną lub wybudowaną po 31 grudnia 2008 r.

 


Preferencyjne warunki opodatkowania i ulgi


Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje preferencyjne formy opodatkowania dla małżonków oraz osób samotnie wychowujących dzieci. Dla małżonków korzystne jest rozliczenie, kiedy mają oni znaczne różnice w dochodach, gdy dochód jednej strony powoduje, że wchodzi ona w wyższy próg podatkowy i musi zapłacić 32 proc. podatku. Wspólnie można też się rozliczyć np., jeśli jeden z małżonków nie osiągnął żadnych dochodów opodatkowanych. Osoby samotnie wychowujące dziecko liczą podatek od połowy wysokości swoich dochodów.

Jak rozliczyć się wspólnie z małżonkiem?

Po spełnieniu określonych warunków możemy skorzystać z ulg podatkowych od dochodu (składki ZUS, IKE, darowizny - krew i osocze, darowizny na kościół - kult religijny, internet, zwrot nienależnych świadczeń, rehabilitacja, szkolenie uczniów, pomoc domowa, ulga budowlana, darowizny na cele charytatywne) oraz od podatku (składka zdrowotna, ulgi prorodzinna, abolicyjna, budowlana, odsetkowa).

Jeśli korzystamy z ulg podatkowych, to nasze zeznanie musi zawierać odpowiednie załączniki. Przy ulgach budowlanych ( nabytych w latach ubiegłych) jest to PIT/D, przy pozostałych odliczeniach PIT/O.

Jak rozliczyć ulgę na dziecko?

Jak rozliczyć ulgę na Internet?

Jak skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej?

Jak odliczyć darowiznę na cele krwiodawstwa?


Czym jest 1 % i co z nim zrobić


1% od podatku, to kwota, którą podatnik może przy rozliczaniu się z Urzędem Skarbowym przekazać organizacji pożytku publicznego. Podatnik nie ponosi żadnego kosztu związanego z przekazaniem 1%, natomiast zyskuje konkretna organizacja przez niego wskazana. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej opublikowało wykaz organizacji pożytku publicznego uprawnionych do otrzymania 1 % podatku dochodowego od osób fizycznych za rok 2012.

Jak przekazać 1% podatku na OPP?


Jak złożyć zeznanie podatkowe


- Najpewniejszą metodą jest złożenie deklaracji osobiście w przypisanym do naszego miejsca zameldowania Urzędzie Skarbowym. Zyskujemy pewność, że dokument dotarł. Ważne jest, aby mieć ze sobą dodatkowo wypełniony formularz, na którym urzędnik przyjmujący PIT, przybije pieczątkę z datą, potwierdzającą przyjęcie dokumentu.

- PIT możemy wysłać także pocztą. Liczy się data stempla pocztowego. Dokument należy wysłać listem poleconym, ponieważ potwierdzenie nadania jest dla nas dowodem złożenia deklaracji w odpowiednim terminie.

 

- Deklarację podatkową możemy wysłać także za pomocą internetu, korzystając m.in. z rządowej strony e-deklaracje.gov.pl. System ten w prosty sposób umożliwia wypełnienie dokumentu PIT oraz jego wysyłkę. Po poprawnym wypełnieniu dokumentu otrzymamy Urzędowe Poświadczenie Odbioru, które różnoznaczne jest z dowodem nadania listu poleconego czy złożeniem zeznania w Urzędzie Skarbowym.


Biuro rachunkowe może rozliczyć PIT za nas


Jeśli prowadzimy przedsiębiorstwo, możemy powierzyć swoją księgowość w ręce biura rachunkowego, któremu zlecimy rozliczanie się, w naszym imieniu, z fiskusem. Biuro to musi posiadać dokument uprawniający go do składania i podpisywania deklaracji dla Urzędu Skarbowego w imieniu swoich klientów, z którymi podpisuje stosowne umowy. Warto upewnić się czy biuro rachunkowe zostało zarejestrowane, czy prowadzący je posiadają licencję Ministerstwa Finansów uprawniającą do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Bardzo istotne jest także czy biuro posiada ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, dzięki któremu będziemy mogli domagać się odszkodowania w przypadku strat spowodowanych przez błędy jego pracowników. Dla pewności czy dane biuro rachunkowe jest wiarygodne, możemy sprawdzić czy posiada certyfikaty, np. Programu Rzetelna Firma. Takie wyróżnienie potwierdza, że firma działa uczciwie, nie jest dłużnikiem notowanym w Krajowym Rejestrze Długów. Aby sprawdzić czy firma ma aktualny Certyfikat wystarczy na stronie internetowej biura nieruchomości kliknąć w ikonkę z logo Rzetelnej Firmy. Uregulowane stosunku z Urzędem Skarbowym to też jeden z kroków zbliżających przedsiębiorcę do zdobycia Złotych Certyfikatów Rzetelności.

Jak szybko odzyskać zwrot nadpłaty z PIT

Terminowe i dokładne rozliczenie się z Urzędem Skarbowym jest obowiązkiem każdej osoby osiągającej dochody: pracownika czy przedsiębiorcy. Aby nie przysporzyć sobie żadnych kłopotów warto dokładnie zapoznać się z zasadami wypełniania dokumentów PIT. Należy też pamiętać, że zeznanie złożone po terminie - choć ważne, wywołuje wobec podatnika karne konsekwencje skarbowe - czyli podlega on karze grzywny za wykroczenie lub przestępstwo skarbowe.

Waldemar Sokołowski

Prezes Programu Rzetelna Firma

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA