REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo rozliczyć roczny PIT za 2012 r.

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do końca kwietnia mamy czas na złożenie rocznych rozliczeń podatkowych za 2012 r. Deklarację składa każdy, kto w roku ubiegłym osiągnął dochód. Im szybciej złożymy nasz roczny PIT, tym szybciej otrzymamy ewentualny zwrot podatku.


Kiedy rozliczyć podatek


Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, określa, że „podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, (...)”. W ustawie znajdziemy dwa wyjątki od tej zasady, generalnie jednak terminem obowiązującym większość podatników jest koniec kwietnia.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Rozliczenie indywidualne czy przez zakład pracy


Rozliczenia podatkowego może dokonać za nas zakład pracy (płatnik), w momencie kiedy nie uzyskaliśmy innych dochodów, nie korzystamy z ulg podatkowych, nie rozliczamy się wspólnie z małżonkiem lub z dziećmi. Warunkiem rozliczenia przez zakład pracy, jest złożenie stosownego oświadczenia do 10 stycznia danego roku. Ci, którzy nie zrobili tego w terminie muszą rozliczyć się sami.

PIT 2012 - Pobierz Program PIT

E-deklaracje, czyli PIT wypełnisz i wyślesz przez internet

REKLAMA


Jaki druk PITu wybrać


Zeznania podatkowe, które zależy zgłosić do 30 kwietnia to:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- PIT-37 - najbardziej popularny druk zeznania podatkowego. Jest to zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym. Składają go wszyscy posiadający umowę o pracę, dzieło, zlecenie, a także otrzymujący emerytury i renty. Można go wypełnić indywidualnie, rozliczyć się wspólnie z małżonkiem lub z dzieckiem, w przypadku rodziców samotnie je wychowujących;

- PIT-36 - zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, przeznaczone dla prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą lub specjalne działy produkcji rolnej, podlegające opodatkowaniu wg skali podatkowej;

- PIT-36L - zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym dla podatników prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą lub specjalne działy produkcji rolnej, które zdecydowały się na rozliczenie podatku nie w skali podatkowej lecz w wysokości 19 proc.;

Formularze PIT 2012. Jaki formularz wybrać do rozliczenia rocznego PIT?

- PIT-38 - zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, dla wszystkich tych, którzy uzyskali dochody ze sprzedaży akcji lub innych papierów wartościowych, ze sprzedaży udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, lub ze zbycia pochodnych instrumentów finansowych (np. opcji);

- PIT-39 - zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) dla podatników, którzy sprzedali nieruchomość kupioną lub wybudowaną po 31 grudnia 2008 r.

 


Preferencyjne warunki opodatkowania i ulgi


Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje preferencyjne formy opodatkowania dla małżonków oraz osób samotnie wychowujących dzieci. Dla małżonków korzystne jest rozliczenie, kiedy mają oni znaczne różnice w dochodach, gdy dochód jednej strony powoduje, że wchodzi ona w wyższy próg podatkowy i musi zapłacić 32 proc. podatku. Wspólnie można też się rozliczyć np., jeśli jeden z małżonków nie osiągnął żadnych dochodów opodatkowanych. Osoby samotnie wychowujące dziecko liczą podatek od połowy wysokości swoich dochodów.

Jak rozliczyć się wspólnie z małżonkiem?

Po spełnieniu określonych warunków możemy skorzystać z ulg podatkowych od dochodu (składki ZUS, IKE, darowizny - krew i osocze, darowizny na kościół - kult religijny, internet, zwrot nienależnych świadczeń, rehabilitacja, szkolenie uczniów, pomoc domowa, ulga budowlana, darowizny na cele charytatywne) oraz od podatku (składka zdrowotna, ulgi prorodzinna, abolicyjna, budowlana, odsetkowa).

Jeśli korzystamy z ulg podatkowych, to nasze zeznanie musi zawierać odpowiednie załączniki. Przy ulgach budowlanych ( nabytych w latach ubiegłych) jest to PIT/D, przy pozostałych odliczeniach PIT/O.

Jak rozliczyć ulgę na dziecko?

Jak rozliczyć ulgę na Internet?

Jak skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej?

Jak odliczyć darowiznę na cele krwiodawstwa?


Czym jest 1 % i co z nim zrobić


1% od podatku, to kwota, którą podatnik może przy rozliczaniu się z Urzędem Skarbowym przekazać organizacji pożytku publicznego. Podatnik nie ponosi żadnego kosztu związanego z przekazaniem 1%, natomiast zyskuje konkretna organizacja przez niego wskazana. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej opublikowało wykaz organizacji pożytku publicznego uprawnionych do otrzymania 1 % podatku dochodowego od osób fizycznych za rok 2012.

Jak przekazać 1% podatku na OPP?


Jak złożyć zeznanie podatkowe


- Najpewniejszą metodą jest złożenie deklaracji osobiście w przypisanym do naszego miejsca zameldowania Urzędzie Skarbowym. Zyskujemy pewność, że dokument dotarł. Ważne jest, aby mieć ze sobą dodatkowo wypełniony formularz, na którym urzędnik przyjmujący PIT, przybije pieczątkę z datą, potwierdzającą przyjęcie dokumentu.

- PIT możemy wysłać także pocztą. Liczy się data stempla pocztowego. Dokument należy wysłać listem poleconym, ponieważ potwierdzenie nadania jest dla nas dowodem złożenia deklaracji w odpowiednim terminie.

 

- Deklarację podatkową możemy wysłać także za pomocą internetu, korzystając m.in. z rządowej strony e-deklaracje.gov.pl. System ten w prosty sposób umożliwia wypełnienie dokumentu PIT oraz jego wysyłkę. Po poprawnym wypełnieniu dokumentu otrzymamy Urzędowe Poświadczenie Odbioru, które różnoznaczne jest z dowodem nadania listu poleconego czy złożeniem zeznania w Urzędzie Skarbowym.


Biuro rachunkowe może rozliczyć PIT za nas


Jeśli prowadzimy przedsiębiorstwo, możemy powierzyć swoją księgowość w ręce biura rachunkowego, któremu zlecimy rozliczanie się, w naszym imieniu, z fiskusem. Biuro to musi posiadać dokument uprawniający go do składania i podpisywania deklaracji dla Urzędu Skarbowego w imieniu swoich klientów, z którymi podpisuje stosowne umowy. Warto upewnić się czy biuro rachunkowe zostało zarejestrowane, czy prowadzący je posiadają licencję Ministerstwa Finansów uprawniającą do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Bardzo istotne jest także czy biuro posiada ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, dzięki któremu będziemy mogli domagać się odszkodowania w przypadku strat spowodowanych przez błędy jego pracowników. Dla pewności czy dane biuro rachunkowe jest wiarygodne, możemy sprawdzić czy posiada certyfikaty, np. Programu Rzetelna Firma. Takie wyróżnienie potwierdza, że firma działa uczciwie, nie jest dłużnikiem notowanym w Krajowym Rejestrze Długów. Aby sprawdzić czy firma ma aktualny Certyfikat wystarczy na stronie internetowej biura nieruchomości kliknąć w ikonkę z logo Rzetelnej Firmy. Uregulowane stosunku z Urzędem Skarbowym to też jeden z kroków zbliżających przedsiębiorcę do zdobycia Złotych Certyfikatów Rzetelności.

Jak szybko odzyskać zwrot nadpłaty z PIT

Terminowe i dokładne rozliczenie się z Urzędem Skarbowym jest obowiązkiem każdej osoby osiągającej dochody: pracownika czy przedsiębiorcy. Aby nie przysporzyć sobie żadnych kłopotów warto dokładnie zapoznać się z zasadami wypełniania dokumentów PIT. Należy też pamiętać, że zeznanie złożone po terminie - choć ważne, wywołuje wobec podatnika karne konsekwencje skarbowe - czyli podlega on karze grzywny za wykroczenie lub przestępstwo skarbowe.

Waldemar Sokołowski

Prezes Programu Rzetelna Firma

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA