REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie ekwiwalentu wypłacanego telepracownikowi

Agnieszka Śniegowska
radca prawny
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Telepraca jest jedną z form zatrudnienie pracownika. W przypadku telepracy pracodawca ma obowiązek dostarczenia telepracownikowi sprzętu niezbędnego do pracy, może także umówić się z telepracownikiem na wykorzystywanie przez pracownika sprzętu stanowiącego jego własność - pracodawca wypłaca mu wówczas stosowny ekwiwalent. Jak opodatkować ekwiwalent wypłacany telepracownikowi?


Telepracownikowi przysługuje ekwiwalent


W przypadku dostarczenia telepracownikowi sprzętu niezbędnego do pracy, pracodawca pokrywania koszty związane z jego instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją. W sytuacji zaś, w której strony umówią się na korzystnie ze sprzętu stanowiącego własność pracownika, telepracownikowi przysługuje ekwiwalent pieniężny, który powinien odzwierciedlać przede wszystkim normy zużycia sprzętu, ilość wykorzystanego materiału na potrzeby pracodawcy i ich ceny rynkowe. W obu przypadkach więc pracodawca refunduje koszty - „pokrywa” lub „wypłaca ekwiwalent”. Rodzi to pytanie o opodatkowanie takich świadczeń.

REKLAMA

Autopromocja

Jaką formę opodatkowania wybrać przy samozatrudnieniu


Opodatkowanie ekwiwalentu


Definicja przychodów pracownika jest bardzo szeroka. Są nim wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne i wartość świadczeń w naturze, w tym ekwiwalenty. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwalnia od podatku dochodowego ekwiwalenty pieniężne za używane przez pracowników przy wykonywaniu pracy narzędzia, materiały lub sprzęt, stanowiący ich wartość. Nie ma jednocześnie przepisu, który odnosiłby się wprost do telepracy i wskazanej już refundacji kosztów.


W przypadku kosztów dostępu do Internetu uznano, że nawet w przypadku, gdy podatnik korzysta z komputera należącego do pracodawcy, pokrycie lub zwrot kosztów za posiadanie łącza internetowego będącego własnością tego pracownika, stanowi przychód, ale na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych korzysta ze zwolnienia. Używanie komputera potraktowano jako nierozerwalnie związane z wykorzystywaniem sieci internetowej (interpretacja indywidualna Ministra Finansów z dn. 29.10.2010 r., DD3/033/166/IMD/09/PK-1320). Analogicznie, w interpretacji indywidualnej Dyrektora IS w Katowicach z dn. 18.09.2009 r., (IBPBII/1/415-535/09/BD), potraktowano ekwiwalent wypłacany telepracownikowi za poniesione koszty związane z zapewnieniem łącza internetowego w formie zryczałtowanej stawki miesięcznej, uwzględniającej wymiar czsu pracy, uśrednione koszty rynkowe takiej usługi oraz potrzeby stron związane z należytym wykonaniem telepracy. Wskazane stanowiska w kwestii zwolnienia, dotyczą zatem zarówno ryczałtu, jak i kosztów rzeczywistych. Trzeba jednak podkreślić, że niektóre organy podatkowe nie uznają ryczałtu, za ekwiwalent korzystający z przedmiotowego zwolnienia, jako nieuwzględniający faktycznie poniesionych wydatków, mimo, iż stanowi on rodzaj rekompensaty za wykorzystywanie własnego sprzętu przez pracownika na potrzeby pracodawcy (interpretacja indywidualna Dyrektora IS w Warszawie z 21.2.2012 r., IPPB2/415-943/11-4/AK).


Umowy o dzieło i umowy zlecenia - czym się różnią?

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Odmienne od wcześniej wskazanego stanowisko zajęto w sprawie ekwiwalentu za energię elektryczną, uznając go za przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym łącznie z innymi składnikami wynagrodzenia (interpretacja indywidualna z dn. 9.02.2009 r. Dyrektora IS w Warszawie, IPPB2/415-1553/08-2/MK). W kontekście podobieństwa obu usług i późniejszego stanowiska Ministra Finansów wydaje się jednak, że istnieją racjonalne podstawy do tego, by przedmiotowym zwolnieniem objąć również refundację kosztów energii elektrycznej.


Zapraszamy na forum o podatkach

Ubezpieczenie OC członków zarządu spółek kapitałowych

Agnieszka Śniegowska, radca prawny

 

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Kancelaria Gach, Hulist, Mizińska, Wawer

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uszkodzenie towarów w transporcie lub niedostarczenie ich na czas. Kiedy przewoźnik może się powołać na siłę wyższą? Prawo przewozowe, Konwencja CMR, kodeks cywilny

Klęski żywiołowe takie jak powódź, śnieżyce, nawalne opady deszczu, zamknięcie granicy, strajki, zamieszki i inne tego typu nadzwyczajne zdarzenia mogą spowodować problemy z transportem towarów, w tym z dostarczeniem ich na czas bądź utratą lub uszkodzeniem. Przewoźnik nie ma wpływu na ich wystąpienie i nie jest w stanie zapobiec ich konsekwencjom. Czy takie okoliczności dają podstawy do powołania się na siłę wyższą?

InPost startuje z bezpośrednimi przesyłkami z Polski do maszyn Paczkomat® lub punktu PUDO w 7 europejskich krajach

Grupa InPost uruchomiła usługę dostaw międzynarodowych pomiędzy Polską a Francją, Hiszpanią, Portugalią, Włochami, Belgią, Holandią oraz Luksemburgiem (usługa cross network). Umożliwi to zarówno sklepom internetowym, jak i klientom indywidualnym szybką wysyłkę i dostawy za granicę, przy najniższej na rynku cenie. Usługa jest dostępna dla biznesowych i indywidualnych klientów InPost

To już pewne: takie będą wszystkie nowe terminy dotyczące obowiązku e-fakturowania. Jest nowa ustawa o KSeF

5 listopada Ministerstwo Finansów opublikowało rządowy projekt ustawy dotyczący obowiązkowego wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF).  W ten sposób realizuje część reformy z Krajowego Planu Odbudowy i Wzmacniania Odporności - KPO. Znane są już wszystkie terminy wdrożenia fakturowania w systemie KSeF.

Prof. Modzelewski: Dlaczego wdrożenie obowiązkowego KSeF skończy się fiaskiem; nie usunięto zasadniczych błędów faktur ustrukturyzowanych

Opublikowano wreszcie nowelizację nowelizacji przepisów dotyczących faktur ustrukturyzowanych. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom Ministra Finansów (które podatnicy przyjęli z ulgą i zadowoleniem), nie usunięto zasadniczych błędów tej koncepcji, a proponowane zmiany mają charakter wręcz kosmetyczny. Czyli dalej forsowany jest absurdalny, kosztowny, szkodliwy politycznie i w sumie niewdrażalny projekt niewiadomego autorstwa, który doprowadzi do całkowitej destrukcji systemu rozliczeń i dokumentowania sprzedaży i zakupów w obrocie gospodarczym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych. 

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Dlaczego wdrożenie obowiązkowego KSeF skończy się fiaskiem; nie usunięto zasadniczych błędów faktur ustrukturyzowanych

Opublikowano wreszcie nowelizację nowelizacji przepisów dotyczących faktur ustrukturyzowanych. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom Ministra Finansów (które podatnicy przyjęli z ulgą i zadowoleniem), nie usunięto zasadniczych błędów tej koncepcji, a proponowane zmiany mają charakter wręcz kosmetyczny. Czyli dalej forsowany jest absurdalny, kosztowny, szkodliwy politycznie i w sumie niewdrażalny projekt niewiadomego autorstwa, który doprowadzi do całkowitej destrukcji systemu rozliczeń i dokumentowania sprzedaży i zakupów w obrocie gospodarczym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych. 

Wdrażanie ustawy o sygnalistach. Ważna data dla firm: 1 stycznia 2025 r.

Ustawa o sygnalistach weszła w życie 25 września 2024 r. Na jej mocy wiele firm ma obowiązek wyznaczenia osoby, która będzie przyjmowała zgłoszenia wewnętrzne od pracowników. Stan zatrudnienia należy pierwszy raz ustalić na dzień 1 stycznia 2025 r. i również na ten dzień trzeba mieć przygotowaną procedurę zgłoszeń wewnętrznych chroniącą sygnalistów. Dotyczy to tych podmiotów, których dotyczą przepisy ustawy o ochronie sygnalistów z uwagi na zatrudnienie co najmniej 50 osób.

Czy prawo pozwala zwolnić pracownika i zastąpić go sztuczną inteligencją? Adwokat: nie ma specjalnych przepisów ale etat może być zlikwidowany, gdy firma wprowadza automatyzację

Czy pracodawca ma prawo zwolnić pracowników i zastąpić ich przez sztuczną inteligencję? Jak mówi adwokat Marek Jarosiewicz, wspólnik w kancelarii Wódkiewicz & Sosnowski sytuacja jest delikatna, bo sztuczna inteligencja, szczególnie w kontekście rynku pracy, wymaga jeszcze dużego doprecyzowania. – Przedsiębiorca ma prawo unowocześniać procesy w swojej firmie. Z etycznego punktu widzenia jednak powoływanie się na sztuczną inteligencję przy redukcji etatów może być wątpliwe – przyznaje mecenas Jarosiewicz. 

Koniec realnych zysków z lokat bankowych. W 2025 r. inflacja będzie spadała szybciej niż stopy procentowe?

Zanotowane we wrześniu 2024 r. przyspieszenie inflacji to zła informacja dla oszczędzających na lokatach bankowych. Osoby posiadające przeciętne lokaty w bankach znowu zaczynają realnie tracić, czyli przegrywać z inflacją. Oprocentowanie depozytów przestaje bowiem chronić siłę nabywczą zaoszczędzonych pieniędzy przed zgubnym działaniem inflacji. Dalsze przyspieszenie inflacji i spodziewane obniżki stóp procentowych to scenariusz, który działa na niekorzyść bankowych ciułaczy.

REKLAMA

Jak działa ulga na zabytki? Można odliczyć wpłaty na fundusz remontowy, ale też wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków

Ulga na zabytki to forma preferencji podatkowej dostępna dla podatników PIT, którzy rozliczają się według skali podatkowej, podatku liniowego lub ryczałtu. Aby móc z niej skorzystać, konieczne jest posiadanie statusu właściciela lub współwłaściciela zabytkowej nieruchomości. Można odliczyć wpłat na fundusz remontowy oraz wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane.

Z dużej chmury mały deszcz – system do obsługi zgłoszeń celnych wywozowych AES działa

Z dniem 31 października 2024 odłączono działający do tej pory system do obsługi zgłoszeń celnych wywozowych AES/ECS i zastąpiono go systemem AES Plus. Jest to ogólnounijny program do walidacji i weryfikacji zgłoszeń celnych w procedurze wywozu.

REKLAMA