REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie ekwiwalentu wypłacanego telepracownikowi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Śniegowska
radca prawny
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Telepraca jest jedną z form zatrudnienie pracownika. W przypadku telepracy pracodawca ma obowiązek dostarczenia telepracownikowi sprzętu niezbędnego do pracy, może także umówić się z telepracownikiem na wykorzystywanie przez pracownika sprzętu stanowiącego jego własność - pracodawca wypłaca mu wówczas stosowny ekwiwalent. Jak opodatkować ekwiwalent wypłacany telepracownikowi?


Telepracownikowi przysługuje ekwiwalent


W przypadku dostarczenia telepracownikowi sprzętu niezbędnego do pracy, pracodawca pokrywania koszty związane z jego instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją. W sytuacji zaś, w której strony umówią się na korzystnie ze sprzętu stanowiącego własność pracownika, telepracownikowi przysługuje ekwiwalent pieniężny, który powinien odzwierciedlać przede wszystkim normy zużycia sprzętu, ilość wykorzystanego materiału na potrzeby pracodawcy i ich ceny rynkowe. W obu przypadkach więc pracodawca refunduje koszty - „pokrywa” lub „wypłaca ekwiwalent”. Rodzi to pytanie o opodatkowanie takich świadczeń.

REKLAMA

Jaką formę opodatkowania wybrać przy samozatrudnieniu


Opodatkowanie ekwiwalentu


Definicja przychodów pracownika jest bardzo szeroka. Są nim wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne i wartość świadczeń w naturze, w tym ekwiwalenty. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwalnia od podatku dochodowego ekwiwalenty pieniężne za używane przez pracowników przy wykonywaniu pracy narzędzia, materiały lub sprzęt, stanowiący ich wartość. Nie ma jednocześnie przepisu, który odnosiłby się wprost do telepracy i wskazanej już refundacji kosztów.


W przypadku kosztów dostępu do Internetu uznano, że nawet w przypadku, gdy podatnik korzysta z komputera należącego do pracodawcy, pokrycie lub zwrot kosztów za posiadanie łącza internetowego będącego własnością tego pracownika, stanowi przychód, ale na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych korzysta ze zwolnienia. Używanie komputera potraktowano jako nierozerwalnie związane z wykorzystywaniem sieci internetowej (interpretacja indywidualna Ministra Finansów z dn. 29.10.2010 r., DD3/033/166/IMD/09/PK-1320). Analogicznie, w interpretacji indywidualnej Dyrektora IS w Katowicach z dn. 18.09.2009 r., (IBPBII/1/415-535/09/BD), potraktowano ekwiwalent wypłacany telepracownikowi za poniesione koszty związane z zapewnieniem łącza internetowego w formie zryczałtowanej stawki miesięcznej, uwzględniającej wymiar czsu pracy, uśrednione koszty rynkowe takiej usługi oraz potrzeby stron związane z należytym wykonaniem telepracy. Wskazane stanowiska w kwestii zwolnienia, dotyczą zatem zarówno ryczałtu, jak i kosztów rzeczywistych. Trzeba jednak podkreślić, że niektóre organy podatkowe nie uznają ryczałtu, za ekwiwalent korzystający z przedmiotowego zwolnienia, jako nieuwzględniający faktycznie poniesionych wydatków, mimo, iż stanowi on rodzaj rekompensaty za wykorzystywanie własnego sprzętu przez pracownika na potrzeby pracodawcy (interpretacja indywidualna Dyrektora IS w Warszawie z 21.2.2012 r., IPPB2/415-943/11-4/AK).


Umowy o dzieło i umowy zlecenia - czym się różnią?

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Odmienne od wcześniej wskazanego stanowisko zajęto w sprawie ekwiwalentu za energię elektryczną, uznając go za przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym łącznie z innymi składnikami wynagrodzenia (interpretacja indywidualna z dn. 9.02.2009 r. Dyrektora IS w Warszawie, IPPB2/415-1553/08-2/MK). W kontekście podobieństwa obu usług i późniejszego stanowiska Ministra Finansów wydaje się jednak, że istnieją racjonalne podstawy do tego, by przedmiotowym zwolnieniem objąć również refundację kosztów energii elektrycznej.


Zapraszamy na forum o podatkach

Ubezpieczenie OC członków zarządu spółek kapitałowych

Agnieszka Śniegowska, radca prawny

 

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Kancelaria Gach, Hulist, Mizińska, Wawer

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA