REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowy o dzieło i umowy zlecenia - czym się różnią?

REKLAMA

Umowy zlecenie i umowy o dzieło różnią się przede wszystkim przedmiotem zobowiązania stron. W przypadku umowy o dzieło jest to zobowiązanie do osiągnięcia określonego rezultatu, natomiast umowa zlecenie polega jedynie na zobowiązaniu do starannego wykonania określonych czynności.

Umowa zlecenia i umowa o dzieło to bardzo powszechnie zawierane kontrakty cywilnoprawne. Choć każda z tych umów spełnia zupełnie inne funkcje, uczestnicy obrotu gospodarczego często mają problem z ich odróżnieniem, a w konsekwencji doborem odpowiedniej umowy dla stosunku prawnego, który zamierzają nawiązać.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przedmiotem umowy zlecenia w ścisłym znaczeniu jest zobowiązanie do dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie.

Zatrudnianie i zwalnianie

Kiedy stosować umowę zlecenia, a kiedy umowę o dzieło?

REKLAMA

Wbrew dość powszechnemu przekonaniu, przedmiotem umowy zlecenia w ścisłym znaczeniu nie może więc być każda czynność - przedmiotem tej umowy może być tylko czynność prawna. Na mocy takiej umowy, określona osoba może więc np. zobowiązać się do zawarcia w imieniu innej osoby innej określonej umowy (np. sprzedaży nieruchomości). Umową zlecenia, w ścisłym znaczeniu, nie będzie więc kontrakt zobowiązujący jedną ze stron do dokonania tylko czynności faktycznych (np. wykonania prac porządkowych, zebrania i opracowania określonych danych itp.). Umowa, która zobowiązuje do starannego wykonania czynności faktycznych, stanowi umowę o świadczenie usług, a nie zlecenie w ścisłym, prawnym rozumieniu tego słowa. Do umów o świadczenie usług (jeśli świadczenie określonych usług nie jest odrębnie uregulowane) stosuje się jednak przepisy o zleceniu odpowiednio. Stosowanie przepisów odpowiednio, polega na tym, że przy ocenie, które przepisy dotyczące zlecenia i w jakim zakresie zastosować do umowy o świadczenie usług, należy uwzględnić odmienności typowego zlecenia dotyczącego czynności prawnej, od umowy o świadczenie usług, dotyczącej czynności faktycznych. Przykładowo, do umów o świadczenie usług polegających na czynnościach faktycznych, nie odnoszą się w ogóle przepisy dotyczące umocowania do wykonania czynności w imieniu dającego zlecenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Umowa zlecenie - kiedy tylko podatek, a kiedy składki ZUS

W odróżnieniu od umowy zlecenia (lub umowy o świadczenie usług, do której stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu), przedmiotem umowy o dzieło jest, jak sama nazwa wskazuje, wykonanie określonego dzieła. Wynika stąd, że na mocy tego kontraktu, przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do osiągnięcia konkretnego rezultatu, nie zaś tylko do starannego wykonywania określonych czynności. Podstawą do rozróżnienia, czy w danym przypadku mamy do czynienia z umową o dzieło, czy też z umową, do której stosuje się przepisy o zleceniu, jest więc to, czy strona umowy zobowiązuje się osiągnąć określony efekt, czy tylko do wykonywania określonych czynności z należytą starannością, bez zapewnień co do końcowego efektu. W praktyce, różnica ta może być niekiedy trudno uchwytna. Przykładowo, umowa konsultingu (doradztwa gospodarczego) może niekiedy mieć cechy umowy o świadczenie usług (np. gdy dotyczy bieżącego doradztwa przy realizacji projektu biznesowego), a niekiedy cechy umowy o dzieło (np. gdy dotyczy sporządzenia biznesplanu w określonym terminie).

Polecamy produkt: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne – PDF

Zakwalifikowanie konkretnego kontraktu jako określonego typu umowy, uregulowanego w kodeksie cywilnym, ma bardzo istotne znaczenie. Takie zakwalifikowanie pozwala bowiem ustalić, jakie przepisy mają do konkretnej umowy zastosowanie. O zakwalifikowaniu określonej umowy ostatecznie decyduje nie nazwa, której użyły strony, ale jej rzeczywista treść (cel, który strony przewidziały). Również jednak nazwa ma istotne praktyczne znaczenie. Jeśli bowiem nazwiemy określoną w umowę w sposób, który nie odpowiada jej rzeczywistemu charakterowi, może to wprowadzać w błąd - rodzić przeświadczenie, że do umowy mają zastosowanie inne reguły, niż te, które rzeczywiście należy zastosować. Niekiedy, także stosowane powszechnie w praktyce standardowe wzory umów (zwłaszcza w przypadku tak popularnych umów, jak umowa o dzieło lub umowa zlecenia), powielają błędy w omawianym zakresie. Zawierając umowę cywilnoprawną, której przedmiotem ma być wykonanie określonych czynności, warto zatem dokładnie przemyśleć charakter tych czynności i odpowiednio dobrać typ umowy (umowa o dzieło, umowa, do której stosuje się przepisy o zleceniu), biorąc pod uwagę zwłaszcza opisane wyżej, kluczowe rozróżnienie dotyczące zobowiązania do starannego działania i zobowiązania do osiągnięcia określonego rezultatu.

Prawo do wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy

Podsumowując, umowy, do których stosuje się przepisy o zleceniu i umowy o dzieło, różnią się od siebie przedmiotem zobowiązania stron. Umowa o dzieło obejmuje zobowiązanie do osiągnięcia określonego rezultatu, zaś umowa, do której stosuje się przepisy o zleceniu, jedynie zobowiązanie do starannego wykonania określonych czynności. W praktyce, różnica ta może być niekiedy trudno uchwytna. Formułując umowę cywilnoprawną, warto jednak dokładnie przemyśleć jaki jest charakter czynności, które na jej podstawie mają być wykonane, tak aby odpowiednio dobrać typ umowy do jej rzeczywistego przedmiotu.

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA