REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć podatek za pracę za granicą?

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Polacy nadal bardzo chętnie wyjeżdżają do pracy za granicą i jak podają prognozy apetyt na zagraniczne zarobki nie maleje. Najbardziej oblegane kraje przez naszych rodaków to z pewnością Wielka Brytania, Niemcy, Norwegia i Holandia. Każdy z krajów ma do zaoferowania coś innego. Pracując legalnie warto pamiętać, że pracodawcy odprowadzają podatek w formie zaliczki, która w 98% jest zawyżona. Jak kompletować dokumenty i w jaki sposób przygotować deklarację podatkową, podpowiadamy poniżej.

 

REKLAMA

Autopromocja

 

 

Wielka Brytania


Rok podatkowy w Wielkiej Brytanii zaczyna się 6 kwietnia i kończy 5 kwietnia następnego roku. Chcąc złożyć zeznanie podatkowe warto pamiętać o terminach. Dokumenty potrzebne do rozliczenia Wielkiej Brytanii to P45 lub/ i P60, które pracodawca wystawia po ustaniu zatrudnienia lub na zakończenie roku rozliczeniowego. Jeżeli nie posiadasz takich dokumentów możesz próbować je odzyskać samodzielnie lub z pomocą firmy specjalizującej się w rozliczaniu podatku. Ważne, abyś dysponował chociażby Payslipami, czyli odcinkami wypłat lub dokładnymi danymi adresowymi firmy.

Istotną rzeczą w przypadku rozliczenia podatku w Wielkiej Brytanii jest samozatrudnienie, tak zwane self employment. Osoby, które prowadzą własną działalność gospodarczą, czyli są self employed lub pracują w systemie CIS powinni przygotować zeznanie podatkowe w systemie Self Assessment. Termin złożenia takiego zeznania mija z dniem 31 października w przypadku zeznania w formie papierowej, zaś w formie elektronicznej 31 stycznia. Za niezłożenie zeznania urząd obciąża karą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasady dziedziczenia ulg i zwolnień podatkowych


Niemcy


Rozliczenie podatku z Niemiec jest możliwe po 1 stycznia, gdyż rok podatkowy trwa tutaj tak samo jak w Polsce. Wystarczy tylko przygotować odpowiednie dokumenty do których zaliczamy: Lohnsteuerbescheinigung oraz Zaświadczenie kraje EU/EOG. Lohnsteuerbescheinigung jest odpowiednikiem polskiego PIT i powinniśmy otrzymać go od pracodawcy. Jeżeli nie posiadamy takiego dokumentu, odzyskanie go jest możliwe na podstawie 3 ostatnich odcinków wypłat - Abrechnung. Niemiecki urząd skarbowy wymaga również przedstawienia dochodów uzyskanych w Polsce. Należy je przedłożyć na druku europejskim: Zaświadczenie kraje EU/EOG, który wypełnia urzędnik polskiego Urzędu Skarbowego. Aby otrzymać taki dokument należy pierwszorzędnie rozliczyć się z polskim fiskusem. Posiadając wyżej opisane dokumenty można przygotować deklarację podatkową  i wysłać ją do urzędu.


Holandia


Pracując w Holandii powinniśmy otrzymać od swojego pracodawcy dokument, który upoważnia nas do rozliczenia podatku. Dokument ten nosi nazwę Jaaropgave i jest przesyłany pod koniec roku podatkowego. Rok podatkowy w Holandii kończy się wraz z końcem roku kalendarzowego. Jeżeli nie posiadamy Jaaropgavu możemy starać się go odzyskać na podstawie trzech ostatnich odcinków wypłat: Salaris.

Wynagrodzenie za pobieranie podatków

Zapraszamy na forum PIT

 


Norwegia


Dokumenty jakie powinniśmy otrzymywać od pracodawcy to na pewno odcinki wypłat nazywane Lonnslipami oraz odpowiednik polskiego PIT - Lønns-og trekkoppgave. Każdy z powyższych dokumentów powinniśmy otrzymać od swojego pracodawcy pocztą lub drogą elektroniczną. Jeżeli tak sie nie stanie, zawsze możemy poprosić o ich wystawienie, gdyż jest to jego obowiązkiem. Posiadając takie dokumenty możemy starać się o odzyskanie nadpłaconej części popdatku. Wystarczy tylko przygotować deklarację i przesłać ją na czas do urzędu.

Ile oddamy fiskusowi w 2014 r.?


Irlandia


Rok podatkowy trwa od 1 stycznia do ostatniego grudnia. Do zeznania podatkowego niezbędne będą tak jak w przypadku Wielkiej Brytanii formularze P45 i/lub P60, jeżeli zatrudnienie było w systemie PAYE. Na koniec każdego tygodnia lub miesiąca powinniśmy dostawać od pracodawcy odcinki wypłat zwane Payslipami. Jeśli chodzi o osoby samo-zatrudnione (Self employment) niezbędnym dokumentem jest RCTDC (Relevant Contracts Tax Deduction Certificates).

Deklaracje należy złożyć w urzędzie do 31 października w formie papierowej lub do 31 stycznia w formie elektronicznej.


Dodatkowe informacje, opis oraz zdjęcia dokumentów znajdziesz na RT Tax

 

Autopromocja
RT Tax Poland
Założona w 2000 roku firma jest obecnie jednym ze światowych liderów. Oferuje usługi zwrotu podatku dla osób, które pracowały za granicą. RT Tax posiada około 400 przedstawicielstw w 40 krajach na całym świecie.

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA