REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć podatek za pracę za granicą?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Polacy nadal bardzo chętnie wyjeżdżają do pracy za granicą i jak podają prognozy apetyt na zagraniczne zarobki nie maleje. Najbardziej oblegane kraje przez naszych rodaków to z pewnością Wielka Brytania, Niemcy, Norwegia i Holandia. Każdy z krajów ma do zaoferowania coś innego. Pracując legalnie warto pamiętać, że pracodawcy odprowadzają podatek w formie zaliczki, która w 98% jest zawyżona. Jak kompletować dokumenty i w jaki sposób przygotować deklarację podatkową, podpowiadamy poniżej.

 

REKLAMA

Autopromocja

 

 

Wielka Brytania


Rok podatkowy w Wielkiej Brytanii zaczyna się 6 kwietnia i kończy 5 kwietnia następnego roku. Chcąc złożyć zeznanie podatkowe warto pamiętać o terminach. Dokumenty potrzebne do rozliczenia Wielkiej Brytanii to P45 lub/ i P60, które pracodawca wystawia po ustaniu zatrudnienia lub na zakończenie roku rozliczeniowego. Jeżeli nie posiadasz takich dokumentów możesz próbować je odzyskać samodzielnie lub z pomocą firmy specjalizującej się w rozliczaniu podatku. Ważne, abyś dysponował chociażby Payslipami, czyli odcinkami wypłat lub dokładnymi danymi adresowymi firmy.

Istotną rzeczą w przypadku rozliczenia podatku w Wielkiej Brytanii jest samozatrudnienie, tak zwane self employment. Osoby, które prowadzą własną działalność gospodarczą, czyli są self employed lub pracują w systemie CIS powinni przygotować zeznanie podatkowe w systemie Self Assessment. Termin złożenia takiego zeznania mija z dniem 31 października w przypadku zeznania w formie papierowej, zaś w formie elektronicznej 31 stycznia. Za niezłożenie zeznania urząd obciąża karą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasady dziedziczenia ulg i zwolnień podatkowych


Niemcy


Rozliczenie podatku z Niemiec jest możliwe po 1 stycznia, gdyż rok podatkowy trwa tutaj tak samo jak w Polsce. Wystarczy tylko przygotować odpowiednie dokumenty do których zaliczamy: Lohnsteuerbescheinigung oraz Zaświadczenie kraje EU/EOG. Lohnsteuerbescheinigung jest odpowiednikiem polskiego PIT i powinniśmy otrzymać go od pracodawcy. Jeżeli nie posiadamy takiego dokumentu, odzyskanie go jest możliwe na podstawie 3 ostatnich odcinków wypłat - Abrechnung. Niemiecki urząd skarbowy wymaga również przedstawienia dochodów uzyskanych w Polsce. Należy je przedłożyć na druku europejskim: Zaświadczenie kraje EU/EOG, który wypełnia urzędnik polskiego Urzędu Skarbowego. Aby otrzymać taki dokument należy pierwszorzędnie rozliczyć się z polskim fiskusem. Posiadając wyżej opisane dokumenty można przygotować deklarację podatkową  i wysłać ją do urzędu.


Holandia


Pracując w Holandii powinniśmy otrzymać od swojego pracodawcy dokument, który upoważnia nas do rozliczenia podatku. Dokument ten nosi nazwę Jaaropgave i jest przesyłany pod koniec roku podatkowego. Rok podatkowy w Holandii kończy się wraz z końcem roku kalendarzowego. Jeżeli nie posiadamy Jaaropgavu możemy starać się go odzyskać na podstawie trzech ostatnich odcinków wypłat: Salaris.

Wynagrodzenie za pobieranie podatków

Zapraszamy na forum PIT

 


Norwegia


Dokumenty jakie powinniśmy otrzymywać od pracodawcy to na pewno odcinki wypłat nazywane Lonnslipami oraz odpowiednik polskiego PIT - Lønns-og trekkoppgave. Każdy z powyższych dokumentów powinniśmy otrzymać od swojego pracodawcy pocztą lub drogą elektroniczną. Jeżeli tak sie nie stanie, zawsze możemy poprosić o ich wystawienie, gdyż jest to jego obowiązkiem. Posiadając takie dokumenty możemy starać się o odzyskanie nadpłaconej części popdatku. Wystarczy tylko przygotować deklarację i przesłać ją na czas do urzędu.

Ile oddamy fiskusowi w 2014 r.?


Irlandia


Rok podatkowy trwa od 1 stycznia do ostatniego grudnia. Do zeznania podatkowego niezbędne będą tak jak w przypadku Wielkiej Brytanii formularze P45 i/lub P60, jeżeli zatrudnienie było w systemie PAYE. Na koniec każdego tygodnia lub miesiąca powinniśmy dostawać od pracodawcy odcinki wypłat zwane Payslipami. Jeśli chodzi o osoby samo-zatrudnione (Self employment) niezbędnym dokumentem jest RCTDC (Relevant Contracts Tax Deduction Certificates).

Deklaracje należy złożyć w urzędzie do 31 października w formie papierowej lub do 31 stycznia w formie elektronicznej.


Dodatkowe informacje, opis oraz zdjęcia dokumentów znajdziesz na RT Tax

 

RT Tax Poland
Założona w 2000 roku firma jest obecnie jednym ze światowych liderów. Oferuje usługi zwrotu podatku dla osób, które pracowały za granicą. RT Tax posiada około 400 przedstawicielstw w 40 krajach na całym świecie.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA