REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy zaksięgować koszty w metodzie kasowej, jeśli miesiąc wystawienia faktury jest inny niż otrzymania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Leszek Porowski

REKLAMA

Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Do końca 2006 r. pozostałe koszty (opłaty: za telefon, energię elektryczną, gaz, wodę, czynsz) księgowałam na podstawie wystawianych przeze mnie dowodów wewnętrznych. Podstawą ich wystawienia były faktury VAT od dostawców. Dowód wystawiałam dopiero po zapłacie kwot wynikających z tych faktur. Była to wówczas tzw. metoda kasowa. Od 1 stycznia 2007 r. nastąpiła zmiana w sposobie księgowania pozostałych kosztów z uwagi na wprowadzenie do ustawy definicji kosztu poniesionego. W związku z tym mam pytania: 1) Kiedy powinny być zaksięgowane faktury VAT dotyczące kosztów typu: energia, czynsz, telefon, gaz, woda, jeśli faktury były wystawione w listopadzie i grudniu 2006 r., a otrzymałam je w końcu grudnia 2006 r.? Na przykład faktury wystawione za energię elektryczną opłacaną w tzw. systemie zaliczkowym zostały wystawione 28 grudnia 2006 r. za miesiące od grudnia 2006 r. do lutego 2007 r., a zapłacono wynikające z nich kwoty w styczniu i lutym 2007 r. 2) Kiedy zaksięgować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów fakturę VAT wystawioną 30 kwietnia 2007 r., a otrzymaną 7 maja 2007 r.? W kwietniu czy w maju?

rada

Ad 1. Fakturę za energię wystawioną w grudniu 2006 r. za okres grudzień 2006 - luty 2007 należało zaksięgować w styczniu.

Ad 2. Fakturę kosztową wystawioną 30 kwietnia 2007 r., a otrzymaną 7 maja 2007 r., w przypadku dokonywania zapisów w księdze do 20. dnia miesiąca za miesiąc poprzedni, należało ująć w księdze 30 kwietnia 2007 r. Natomiast w sytuacji dokonywania zapisów w księdze na bieżąco fakturę można było ująć zarówno w kwietniu, jak i w maju. Szczegóły - w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Stosowana do końca grudnia 2006 r. tzw. metoda kasowa (określenie potoczne) przewidywała zaksięgowanie faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu w dacie zapłaty kwoty wynikającej z tych dowodów. Zapłata była więc równoznaczna z poniesieniem kosztu, chociaż wyraźnie w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych termin ten nie został zdefiniowany. Dopiero po nowelizacji ustawy, od 1 stycznia 2007 r., w art. 22 ust. 6b została sformułowana wyraźna definicja kosztu poniesionego. Na podstawie tego artykułu za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów w przypadku podatników prowadzących pkpir uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu.

Ponieważ ustawodawca w nowelizacji nie przewidział przepisów przejściowych, uwzględniających sposób księgowania kosztów tzw. metodą kasową na przełomie roku (w tym przypadku są to lata 2006 i 2007), należy stosować przepisy obowiązujące od 1 stycznia 2007 r.

Sytuacje przedstawione w pytaniu należy rozpatrywać z uwzględnieniem sposobu, w jaki Czytelniczka prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Księga ta bowiem, zgodnie z rozporządzeniem o pkpir, może być prowadzona na bieżąco (z dnia na dzień) lub nie później niż do 20. dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Musimy zatem rozważyć postępowanie w obydwu wariantach prowadzenia księgi.









Dokonywanie zapisów w księdze do 20. dnia miesiąca za miesiąc poprzedni

1. Z powodu braku przepisów przejściowych do ostatniej nowelizacji updof w tej sytuacji należało zastosować przepisy obowiązujące (nowe). Należało tak postąpić, ponieważ Czytelniczka nie miała możliwości uwzględnienia tych kosztów w 2006 r. na starych zasadach, gdyż w 2006 r. nie zapłaciła za faktury, a koszt dotyczy zarówno 2006 r., jak i 2007 r. Z tego powodu w sytuacji przedstawionej przez Czytelniczkę faktury za energię wystawione w grudniu 2006 r., dotyczące okresu grudzień 2006 - luty 2007 r., należało zaksięgować do stycznia 2007 r. Data zapłaty w 2007 r. nie ma bowiem znaczenia.

2. Fakturę wystawioną 30 kwietnia 2007 r. należało zaksięgować pod datą jej wystawienia, czyli w dniu 30 kwietnia 2007 r. Taki sposób postępowania wynika z definicji „kosztu poniesionego” określonej w updof (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r.). Dniem poniesienia kosztu jest dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu. Skoro więc otrzymana przez Czytelniczkę faktura została wystawiona 30 kwietnia 2007 r., to w tej dacie musi być ona zaksięgowana w księdze.

Dokonywanie zapisów w księdze na bieżąco (czyli „z dnia na dzień”)

1. Czytelniczka, prowadząc księgę na bieżąco, nie zaksięgowała w grudniu kosztów, ponieważ do końca grudnia nie dokonała ich zapłaty. W styczniu 2007 r. zaczęły obowiązywać nowe przepisy, które rozwiały wszelkie wątpliwości. Daty poniesienia kosztu nie należy już wiązać z faktyczną zapłatą tego kosztu, lecz z datą wystawienia faktury. W tej sytuacji Czytelniczka powinna zaksięgować tę fakturę w styczniu 2007 r.

2. Jeżeli Czytelniczka otrzymała 7 maja 2007 r. fakturę kosztową, wystawioną 30 kwietnia 2007 r., może postąpić w tej sytuacji dwojako.

Po pierwsze: może dokonać uzupełnienia kwietnia przez dokonanie odpowiednich zapisów księgowych w tym miesiącu w prowadzonej przez siebie pkpir.

Po drugie: może zaksięgować tę fakturę pod datą jej otrzymania, czyli 7 maja 2007 r. W tym przypadku powinna zapisać w uwagach księgi, że przyczyną niechronologicznego ujęcia kosztu, czyli nie pod datą wystawienia faktury, jest jej późniejsze otrzymanie.

Taki właśnie sposób postępowania preferuje Ministerstwo Finansów, informując podatników dzwoniących do Krajowej Informacji Podatkowej, że w przypadku otrzymania faktury po dacie jej wystawienia należy zaksięgować ją na bieżąco, z dokonaniem stosownego opisu przyczyny w miejscu przewidzianym na wpisywanie uwag w księdze. Postępowanie takie pozwoli bowiem na uniknięcie ewentualnego zarzutu wadliwości księgi postawionego przez organy podatkowe, a polegającego na niechronologicznym dokonywaniu zapisów w księdze.

Podstawa prawna

l § 11 ust. 4 pkt 4, § 17 ust. 2, § 30 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 36, poz. 229

l art. 22 ust. 6b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 35, poz. 219


Leszek Porowski

doradca podatkowy

współwłaściciel Biura Rachunkowego

Porowski Consulting

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
„Puste faktury” będące fałszerstwem nie mogą być skutecznie anulowane przez wystawcę

Ilość głupstw, które napisano na temat tzw. pustych faktur, zapewne należy do tzw. trwałego dorobku doktryny unijnego VAT-u – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I wyjaśnia kiedy można takie faktury anulować, skorygować, a kiedy z mocy prawa powstaje obowiązek zapłaty podatku w tych fakturach wykazanego.

Import wysokoemisyjnych towarów na nowych zasadach. CBAM – mechanizm, raporty

Od października 2023 roku importerzy są zobowiązani do raportowania emisji związanych z produkcją towarów, które importują. Obowiązek ten wynika z przepisów wprowadzających w Unii Europejskiej mechanizm CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism).

Więcej dzieci to większe oszczędności: Odliczenia w PIT rosną wraz z rodziną!

Ulga na dzieci oraz ulga dla rodzin 4+ to nie tylko wsparcie finansowe, ale także sposób na realne zwiększenie domowego budżetu. KAS przypomina, że dzięki tym preferencjom podatkowym w PIT rodzice mogą znacząco obniżyć swoje rozliczenia – sprawdź, czy należą Ci się dodatkowe oszczędności i dowiedz się, jak z nich korzystać!

Czy trzeba rozliczyć PIT za osobę zmarłą? Kto płaci podatek za zmarłego?

30 kwietnia 2025 roku mija termin rozliczenia PIT za rok 2024. Co w przypadku, gdy podatnik zmarł? Czy trzeba rozliczyć PIT za osobę zmarłą? Co z podatkami po śmierci podatnika? Czy rodzina zmarłego musi zapłacić podatek? Sprawdź!

REKLAMA

Kara za odstąpienie od umowy bez VAT

Kara za odstąpienie od umowy przyrzeczonej nie podlega opodatkowaniu VAT, ponieważ nie stanowi sama w sobie usługi, taki wniosek płynie z wyroku z 24 lutego 2021 r. WSA w Warszawie (sygn. III SA/Wa 1107/20), którego stanowisko zostało podtrzymane w wyroku NSA z 30 stycznia 2025 r. (sygn. I FSK 1377/21).

Jak rozliczyć VAT w transakcjach łańcuchowych. Przypadek, gdy towar jest wywożony z Polski

Osoba prowadząca spółkę A z siedzibą w Holandii, będąca czynnym podatnikiem VAT UE w Holandii, ale zarejestrowana też do VAT UE w Polsce, zleca polskiej firmie B (produkcyjnej) wykonanie mebli. Polski kontrahent B, aby ograniczyć koszty transportu, dokonuje dostawy za pośrednictwem firm transportowych bezpośrednio do C (trzeciego podmiotu) w Unii, ale też do C1 – poza Unię. Firma B wystawi fakturę dla firmy A z 23% VAT za dostawę mebli (i doliczy też koszt usługi transportu), z jej polskim numerem VAT. Firma A rozliczy transakcję netto w Holandii z uwzględnieniem odpowiedniej stawki VAT, a VAT naliczony odlicza w Polsce. Czy tak powinna wyglądać taka transakcja?

MiCA a podatki od kryptowalut w Polsce – czy czekają nas zmiany?

Rozporządzenie MiCA (Markets in Crypto-Assets) to jeden z najważniejszych aktów prawnych dotyczących rynku kryptowalut w Unii Europejskiej. Od lat było uważnie obserwowane zarówno przez inwestorów, jak i dostawców usług związanych z walutami wirtualnymi (CASP – Crypto-Asset Service Providers). Obie grupy zastanawiały się, jak nowe regulacje wpłyną na ich działalność. MiCA wprowadza kompleksowe zasady dotyczące emisji, obrotu i nadzoru nad kryptoaktywami, zmieniając sposób funkcjonowania branży. Choć rozporządzenie koncentruje się głównie na aspektach prawnych i organizacyjnych, to warto zastanowić się, czy jego wejście w życie może mieć także istotne konsekwencje podatkowe. Czy nowa regulacja wpłynie pośrednio lub bezpośrednio na polskie przepisy? Czy MiCA wpłynie na opodatkowanie w Polsce? Dowiedz się więcej na ten temat właśnie w tym artykule.

Ulga na internet 2025. Komu przysługuje ulga na internet 2025? Ile można odliczyć za internet?

Ulga na internet to jedno z odliczeń, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania i tym samym obniżyć należny podatek. Choć jest to świadczenie znane od lat, nie każdy podatnik może z niego skorzystać. Komu przysługuje ulga na internet? Ile można zaoszczędzić i czy można skorzystać z ulgi więcej niż raz? Sprawdź, co warto wiedzieć przed rozliczeniem PIT za 2024 rok.

REKLAMA

Outsourcing pojedynczych procesów biznesowych. Każda firma może skorzystać. Jak?

Outsourcing pojedynczych procesów to rozwiązanie biznesowe polegające na przekazaniu wybranych elementów operacyjnych zewnętrznemu partnerowi, przy jednoczesnym zachowaniu kontroli nad całością działań. "Nowoczesne podejście do outsourcingu to przede wszystkim precyzja i elastyczność. Firmy nie muszą już wybierać między pełną kontrolą a efektywnością – mogą osiągnąć oba cele, przekazując zewnętrznym partnerom dokładnie te procesy, które przyniosą największą wartość." – tłumaczy Maciej Paraszczak, Prezes Meritoros SA.

Podatek od wartości nieruchomości (katastralny) w Polsce: na razie nie ma co się bać. Nie ma katastru ani powszechnej taksacji. Ministerstwo Finansów nawet nie analizuje

W tak zwanej przestrzeni medialnej od lat pojawiają się - najczęściej w alarmistycznym, czy wręcz tabloidowym tonie - informacje o możliwym wprowadzeniu w Polsce podatku katastralnego, czyli podatku liczonego od wartości nieruchomości. Czy mamy się czego obawiać? W dniu 26 lutego 2025 r. Ministerstwo Finansów odpowiedziało na pytania naszej redakcji dot. planów wprowadzenia tego podatku w naszym kraju. Wyjaśniamy też co jest konieczne do wprowadzenia tego podatku i dlaczego nie będzie podatku katastralnego w Polsce, przynajmniej przez najbliższych kilka (może nawet 10) lat.

REKLAMA