REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak amortyzować samochód będący własnością jednego małżonka, przekazany do działalności drugiego małżonka

Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.

REKLAMA

Przed zawarciem związku małżeńskiego kupiłam samochód osobowy, który wprowadziłam do ewidencji środków trwałych mojej firmy. Wyszłam za mąż. Działalność gospodarczą zlikwidowałam. Działalność gospodarczą założył natomiast mój mąż. Czy może on przyjąć do swojej ewidencji środków trwałych mój samochód? Jeśli tak, to jak go amortyzować?

RADA

Nie, Pani mąż nie może wprowadzić samochodu do ewidencji gdyż został on nabyty przez Panią przed zawarciem związku małżeńskiego. Tym samym jako przedmiot należący do Pani majątku osobistego stanowi Pani wyłączną własność. Nie są więc spełnione warunki umożliwiające mężowi uznanie go za środek trwały w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Byłoby to natomiast możliwe, gdyby mąż stał się współwłaścicielem samochodu w drodze umownego rozszerzenia wspólności majątkowej albo podpisał z Panią umowę najmu bądź dzierżawy.

UZASADNIENIE

Z chwilą zawarcia małżeństwa pomiędzy małżonkami na podstawie ustawy powstaje wspólność majątkowa, o ile małżonkowie nie wyłączą jej w drodze zawartej umowy majątkowej (tzw. intercyzy). Jednak przedmioty nabyte przez małżonka przed zawarciem małżeństwa stanowią jego majątek osobisty (art. 33 pkt 1 k.r.o.).

Z pytania wynika, że nabycie samochodu miało miejsce przed zawarciem przez Panią związku małżeńskiego. Zatem mimo że z chwilą zawarcia małżeństwa powstała między Panią i mężem wspólność majątkowa, to jednak samochód nie został nią objęty. Nadal wchodzi w skład Pani majątku osobistego. W opisanej sytuacji jest więc Pani wyłącznym właścicielem tego samochodu.

Z przepisów regulujących zasady amortyzacji wynika, że za środek trwały można uznać taki składnik majątku, który stanowi własność lub współwłasność podatnika albo jest przez niego wykorzystywany na podstawie umowy najmu, dzierżawy bądź umowy leasingu umownie nazywanego finansowym (art. 22a ust. 1 updof).

W tym konkretnym przypadku oznacza to, że aktualnie Pani mąż nie może wprowadzić tego samochodu do ewidencji środków trwałych i dokonywać od jego wartości początkowej odpisów amortyzacyjnych. Nie jest bowiem ani właścicielem, ani współwłaścicielem samochodu, ani też nie wykorzystuje go na podstawie umowy najmu, dzierżawy bądź leasingu finansowego.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Nie jest możliwe uznanie przedmiotu należącego do majątku osobistego jednego z małżonków za środek trwały w firmie drugiego małżonka. Nie stanowi on bowiem własności ani współwłasności tego małżonka, ani też nie jest przez niego używany na podstawie umowy najmu, dzierżawy bądź leasingu finansowego, a tym samym nie spełnia kryteriów zaliczenia go do środków trwałych.

Takie samo stanowisko w tej kwestii zajmują organy podatkowe. Przykładem jest pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego w Myszkowie z 6 kwietnia 2006 r. nr US-PD/415-1/2006. Organ podatkowy stwierdził w nim, że:

(...) Jak wynika z Pana wniosku, samochód został nabyty przez żonę przed zawarciem związku małżeńskiego. Jeżeli więc nie został wniesiony do majątku wspólnego, jest jej majątkiem odrębnym. Zatem jeżeli samochód nie jest Pana własnością, współwłasnością ani nie używa go Pan na podstawie umowy najmu, dzierżawy, naliczona amortyzacja nie będzie kosztem.

Aby mąż mógł uznać samochód za środek trwały w swojej firmie, musi wcześniej albo podpisać z Panią umowę najmu lub dzierżawy, albo stać się jego współwłaścicielem. Jest to możliwe, gdy zdecydują się Państwo umownie rozszerzyć wspólność majątkową, obejmując nią wspomniany samochód. Na podstawie bowiem art. 47 § 1 k.r.o. małżonkowie mogą przez umowę zawartą w formie aktu notarialnego wspólność ustawową rozszerzyć lub ograniczyć albo ustanowić rozdzielność majątkową lub rozdzielność majątkową z wyrównaniem dorobków (umowa majątkowa).


Podstawa prawna

l art. 22a ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 99, poz. 658

l art. 31 § 1, art. 33 pkt 1, art. 47 § 1 ustawy z 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy - Dz.U. Nr 9, poz. 59; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 162, poz. 1691


Anna Welsyng

radca prawny, doradca podatkowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA