REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować przychód ze sprzedaży mieszkania

REKLAMA

Sprzedałam mieszkanie nabyte w drodze zamiany 1/2 domu mieszkalnego otrzymanego przed laty od rodziców w formie darowizny. Zamiana miała miejsce w 2005 r., a sprzedaż w marcu 2006 r. Zaznaczam, że nie złożyłam do urzędu skarbowego oświadczenia o przeznaczeniu uzyskanych środków na cele mieszkaniowe. Czy powstał przychód ze sprzedaży z tego tytułu? Jeśli tak, to jaką wartość należy przyjąć jako podstawę opodatkowania, gdy wartość 1/2 domu to 50 000 zł, wartość mieszkania w chwili nabycia przez rodziców - 37 800 zł, a przychód ze sprzedaży wyniósł 54 500 zł?

RADA

Podstawą opodatkowania będzie przychód ze sprzedaży, tj. 54 500 zł, pomniejszony o koszty sprzedaży. Dokonując zbycia nieruchomości do końca 2006 r., nie stosowało się pomniejszenia przychodu z tego tytułu o koszty jego uzyskania.

UZASADNIENIE

Przypomnijmy, że jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie m.in. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie (art. 10 ust. 1 pkt 8 updof).

Zwolnienie od podatku

Do końca 2006 r. wolne od podatku były wspomniane przychody w części wydatkowanej w okresie 2 lat na jeden z celów mieszkaniowych określonych w obowiązującym wówczas art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) updof.

Zwolnienie to miało jednak zastosowanie, jeśli podatnik dokonujący odpłatnego zbycia złożył w terminie 14 dni od dnia sprzedaży oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczy na cel mieszkaniowy (art. 28 ust. 2a updof w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r.). Niezłożenie takiego oświadczenia i nieprzeznaczenie uzyskanych ze sprzedaży środków na cel mieszkaniowy powodowało konieczność naliczenia i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10%.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Przychody ze sprzedaży nieruchomości nabytych lub wybudowanych do końca 2006 r. podlegają opodatkowaniu według zasad obowiązujących do końca 2006 r.

Z pytania wynika, że przedmiotem sprzedaży jest mieszkanie nabyte w drodze zamiany, a sprzedaż nastąpiła przed upływem 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło to nabycie. Przy czym nie zostało złożone wspomniane oświadczenie o przeznaczeniu uzyskanego przychodu na cel mieszkaniowy. Również środki uzyskane ze sprzedaży nie zostaną przeznaczone na taki cel. W związku z tym z tytułu zbycia mieszkania powstał obowiązek odprowadzenia podatku dochodowego w wysokości 10%. Tak stwierdził m.in. Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów w piśmie z 13 września 2004 r., nr US33/NL/LF/III/415-118/04/EN, oraz Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu w postanowieniu z 23 maja 2005 r., nr PDII/415-23/DCH/05.

Podstawa opodatkowania

Przychodem z odpłatnego zbycia wspomnianej w pytaniu nieruchomości jest jej wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena ta, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej mieszkania, przychód ten organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej może określić w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 updof).

Zatem przychodem z tej sprzedaży będzie kwota uzyskana ze sprzedaży, pomniejszona jedynie o koszty tej transakcji, np. opłaty skarbowe, notarialne. Nie stosuje się tu kosztów uzyskania przychodów w wysokości np. wartości nabycia.

W sytuacji opisanej w pytaniu będzie to kwota 54 500 zł pomniejszona o poniesione koszty sprzedaży.

Podstawa prawna:
- art. 10 ust. 1 pkt 8, art. 19 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a), art. 28 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 99, poz. 658

Sławomir Liżewski

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe od 2026 r. dla samochodów firmowych. MF: stosuje się je do umów leasingu i najmu zawartych wcześniej jeżeli auto nie zostało wprowadzone do ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki rosną po cichu. Od 2026 r. firmy zapłacą nawet dziesiątki tysięcy złotych więcej

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA