REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować przychód ze sprzedaży mieszkania

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sprzedałam mieszkanie nabyte w drodze zamiany 1/2 domu mieszkalnego otrzymanego przed laty od rodziców w formie darowizny. Zamiana miała miejsce w 2005 r., a sprzedaż w marcu 2006 r. Zaznaczam, że nie złożyłam do urzędu skarbowego oświadczenia o przeznaczeniu uzyskanych środków na cele mieszkaniowe. Czy powstał przychód ze sprzedaży z tego tytułu? Jeśli tak, to jaką wartość należy przyjąć jako podstawę opodatkowania, gdy wartość 1/2 domu to 50 000 zł, wartość mieszkania w chwili nabycia przez rodziców - 37 800 zł, a przychód ze sprzedaży wyniósł 54 500 zł?

RADA

Podstawą opodatkowania będzie przychód ze sprzedaży, tj. 54 500 zł, pomniejszony o koszty sprzedaży. Dokonując zbycia nieruchomości do końca 2006 r., nie stosowało się pomniejszenia przychodu z tego tytułu o koszty jego uzyskania.

UZASADNIENIE

Przypomnijmy, że jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie m.in. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie (art. 10 ust. 1 pkt 8 updof).

Zwolnienie od podatku

Do końca 2006 r. wolne od podatku były wspomniane przychody w części wydatkowanej w okresie 2 lat na jeden z celów mieszkaniowych określonych w obowiązującym wówczas art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) updof.

Zwolnienie to miało jednak zastosowanie, jeśli podatnik dokonujący odpłatnego zbycia złożył w terminie 14 dni od dnia sprzedaży oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczy na cel mieszkaniowy (art. 28 ust. 2a updof w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r.). Niezłożenie takiego oświadczenia i nieprzeznaczenie uzyskanych ze sprzedaży środków na cel mieszkaniowy powodowało konieczność naliczenia i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10%.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Przychody ze sprzedaży nieruchomości nabytych lub wybudowanych do końca 2006 r. podlegają opodatkowaniu według zasad obowiązujących do końca 2006 r.

Z pytania wynika, że przedmiotem sprzedaży jest mieszkanie nabyte w drodze zamiany, a sprzedaż nastąpiła przed upływem 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło to nabycie. Przy czym nie zostało złożone wspomniane oświadczenie o przeznaczeniu uzyskanego przychodu na cel mieszkaniowy. Również środki uzyskane ze sprzedaży nie zostaną przeznaczone na taki cel. W związku z tym z tytułu zbycia mieszkania powstał obowiązek odprowadzenia podatku dochodowego w wysokości 10%. Tak stwierdził m.in. Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów w piśmie z 13 września 2004 r., nr US33/NL/LF/III/415-118/04/EN, oraz Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu w postanowieniu z 23 maja 2005 r., nr PDII/415-23/DCH/05.

Podstawa opodatkowania

Przychodem z odpłatnego zbycia wspomnianej w pytaniu nieruchomości jest jej wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena ta, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej mieszkania, przychód ten organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej może określić w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 updof).

Zatem przychodem z tej sprzedaży będzie kwota uzyskana ze sprzedaży, pomniejszona jedynie o koszty tej transakcji, np. opłaty skarbowe, notarialne. Nie stosuje się tu kosztów uzyskania przychodów w wysokości np. wartości nabycia.

W sytuacji opisanej w pytaniu będzie to kwota 54 500 zł pomniejszona o poniesione koszty sprzedaży.

Podstawa prawna:
- art. 10 ust. 1 pkt 8, art. 19 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a), art. 28 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 99, poz. 658

Sławomir Liżewski

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA