REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczają się podatnicy prowadzący sezonową działalność gospodarczą

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Wojda
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Własny biznes na wakacje, nawet jeśli jest to tylko wynajmowanie rowerów wodnych czy leżaków, powoduje konieczność rozliczenia się z fiskusem. Podatnicy mogą płacić podatek według skali, ryczałtu albo wybrać kartę podatkową.

Czy poza sezonem można przyjąć gości

Świadczę usługi agroturystyczne - wynajmuję pokoje. Płacę podatek w formie karty podatkowej. Działalność prowadzę sezonowo. Zawieszam ją w okresie zimowym. Okazuje się jednak, że często pojawiają się u mnie goście poza sezonem. Nie wiem, czy mam odmawiać im gościny, tracąc jednocześnie możliwość zarobienia drobnych sum, czy też przyjmować ich narażając się organom podatkowym?

Tak W takim przypadku wybór uproszczonej formy opodatkowania w formie karty podatkowej może stanowić utrudnienie, zwłaszcza w przypadku świadczenia sezonowo usług hotelarskich. Podatnik po zakończeniu sezonu (np. letniego) zgłasza do urzędu skarbowego okresowe zawieszenie działalności. W okresie przerwy (trwającej nieprzerwanie co najmniej dziesięć dni) nie pobiera się podatku. Jeśli jednak do podatnika w okresie zawieszenia działalności przyjadą niezapowiedziani goście, trzeba powiadomić o tym urząd skarbowy. Informację taką podatnik powinien przekazać najpóźniej w dniu poprzedzającym zakończenie przerwy. Trudno jednak wywiązać się z tak określonego obowiązku, jeśli goście przyjeżdżają niezapowiedziani. Wtedy podatnik może przyjąć gości. Powinien jednak pamiętać o tym, że w przypadku kontroli skarbowej naraża się na konsekwencje karne skarbowe.

Dodatkowo może stracić prawo do korzystania z karty podatkowej. Wtedy zaś trzeba będzie założyć księgi podatkowe i opłacać podatek za cały rok dochodowy według zasad ogólnych.

Podstawa prawna

l Art. 34 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. nr 144, poz. 930 z późn. zm.).

Czy sezonowa firma nie odzyska podatku od auta

Prowadzę działalność sezonową. W związku z tym nie wykorzystuję posiadanych samochodów przez cały rok. Czy oznacza to, że nie mogę skorzystać z ulgi w podatku od środków transportowych?

Nie Z żadnego z przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych nie wynika, by z ulgi mogli korzystać jedynie ci podatnicy, którzy prowadzą działalność przez cały rok. Tym samym można wnioskować, że uprawnieni do niej są także ci podatnicy, którzy wykonują działalność sezonowo. Obowiązek zapłaty podatku nie wiąże się z faktem wykorzystywania objętych nim środków transportu dla celów działalności gospodarczej, a z samym faktem nabycia ich własności.

Podatnik może skorzystać z ulgi wtedy, gdy spełnia warunki określone w art. 11a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Z przepisu tego wynika, że zwrot zapłaconego podatku od środków transportowych przysługuje podatnikom wykorzystującym środki transportu (m.in. samochody ciężarowe, ciągniki siodłowe i balastowe, przyczepy i naczepy, autobusy) dla wykonywania przewozu w transporcie kombinowanym na terytorium Polski. Kwotę zwrotu podatku ustala się, przyjmując za podstawę liczbę jazd z ładunkiem lub bez ładunku wykonanych przez środek transportu w przewozie koleją w danym roku podatkowym, w następujący sposób: do 100 jazd i więcej podatnik otrzymuje 100 proc. kwoty rocznego podatku. Kwota ta maleje razem z ilością jazd. W przedziale od 70 do 99 jazd włącznie kwota zwrotu wynosi 75 proc. kwoty rocznego podatku. Jeszcze mniej dostaną ci podatnicy, którzy wykonali od 50 do 69 jazd włącznie, bo jedynie 50 proc. kwoty rocznego podatku. Najmniej, bo jedynie 25 proc. kwoty rocznego podatku, otrzymają podatnicy, którzy mogą pochwalić się liczbą jazd od 20 do 49 włącznie.

Podstawa prawna

l Art. 11a ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U. z 2006 r. nr 121, poz. 844 z późn. zm.).

Czy taksówkarz zawsze musi mieć kasę rejestrującą

Zamierzam uruchomić turystyczną taksówkę. Słyszałem jednak, że muszę - mimo że działalność będę prowadził tylko przez część roku - kupić i zamontować kasę fiskalną. Czy to prawda?

Nie Z przepisów ustawy o VAT wynika co prawda obowiązek zainstalowania kas rejestrujących. Nie każdy jednak taksówkarz będzie do tego zobowiązany. Jeśli okaże się, że obroty nie przekroczyły w poprzednim roku podatkowym kwoty 40 tys. zł, taksówkarz będzie z tego obowiązku zwolniony. Trzeba jednak pamiętać, gdy podatnik poza posiadaniem taksówki turystycznej prowadzi jeszcze inny rodzaj działalności, by przy wyliczaniu wspomnianej kwoty uwzględnił nie cały obrót, jaki osiągnął, ale ten, który podlega ewidencjonowaniu przy zastosowaniu kas. Zakup kasy fiskalnej, do którego zobowiązują przepisy podatkowe, może zostać w części sfinansowany przez urząd skarbowy. Jeśli podatnik rozpocznie ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, może odliczyć od podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50 proc. jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2,5 tys. zł.

Podstawa prawna

l Art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

l Rozporządzenie ministra finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. nr 51, poz. 375 z późn. zm.).

Czy sezonowe firmy płacą VAT

Czy jeśli będę w wakacje sprzedawał pamiątki lub zacznę prowadzić punkt gastronomiczny, powinienem płacić VAT? Kiedy taka konieczność się pojawia i jak poradzić sobie z tego rodzaju obowiązkami?

Tak Z ustawy o VAT wynika, że podatnikami tego podatku są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawa o VAT zawiera specyficzną definicję działalności gospodarczej. Obejmuje ona wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Jeżeli działalność taka prowadzona jest samodzielnie, w sposób częstotliwy (nie jest to jedynie okazjonalna sprzedaż), dana osoba prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT, a to oznacza, że jest podatnikiem VAT. Z ustawy o VAT wynika, że podatnicy, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym równowartości 10 tys. euro, zwolnieni są z VAT. Z kolei w przypadku podmiotów rozpoczynających działalność w danym roku zwolnieni są z VAT podatnicy, jeżeli przewidywana przez nich wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, równowartości kwoty 10 tys. euro. W przypadku działalności wykonywanej sezonowo w większości przypadków nie będzie konieczności rozliczania VAT właśnie z uwagi na fakt nieprzekroczenia progów określonych w ustawie (podatnik może jednak zrezygnować ze zwolnienia).

Podmioty zwolnione z podatku będą musiały prowadzić ewidencję sprzedaży, która pozwalałaby określić, czy dany podatnik nie przekroczył wspomnianego progu. Nie będą też mogły skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Jeśli podatnik przekroczy wspomniane limity lub zrezygnuje ze zwolnienia, będzie zobowiązany rozliczać VAT na zasadach ogólnych, czyli będzie musiał składać deklaracje VAT i to niezależnie od tego, czy podatnik dokonał w danym okresie jakiejś czynności opodatkowanej. W przypadku osób prowadzących działalność sezonową konieczne może okazać się zatem składanie tzw. deklaracji zerowych w okresach, w których nie jest prowadzona działalność.

Podstawa prawna

l Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Czy wynajem pokoju w mieście jest opodatkowany

Mieszkam w Kołobrzegu. Chcę wynająć w tym roku dwa pokoje letnikom. Czy wynajem ten będzie opodatkowany?

Tak Wynajem lokali letnikom w miastach jest zawsze opodatkowany, czy to w ramach działalności gospodarczej czy poza nią. Inaczej jest na wsi. W tym przypadku agroturystyka korzysta z preferencji. Zwolnione z podatku są dochody uzyskane z tytułu wynajmu pokoi gościnnych w budynkach mieszkalnych położonych na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym, osobom przebywającym na wypoczynku oraz dochody uzyskane z tytułu wyżywienia tych osób, jeżeli liczba wynajmowanych pokoi nie przekracza pięciu. Większa liczba oferowanych pokoi do wynajmu będzie stanowiła podstawę do opodatkowania przychodów (dochodów) uzyskanych z tego tytułu. Kontrowersje wzbudza opodatkowanie wynajmu lokali, nawet jednego pokoju, wczasowiczom w miejscowościach letniskowych.

Organy podatkowe konsekwentnie przyjmują, że wynajem taki kwalifikować należy do działalności gospodarczej, co oznacza inne jej opodatkowanie np. przy ryczałcie ewidencjonowanym. Urzędy skarbowe przyjmują, że wynajem w sezonie letnim pokoi letnikom to prowadzenie działalności gospodarczej kwalifikowane do tzw. usług świadczonych przez pozostałe miejsca krótkotrwałego zakwaterowania. W niektórych przypadkach, pomimo wcześniejszego opłacania przez podatników tego wynajmu w ramach działalności pozagospodarczej i akceptowania takiego sposobu opodatkowania, organy podatkowe wymagają rejestracji działalności gospodarczej.

Podstawa prawna

l Ustawa z dnia 26 lipca o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Przygotowała ANNA WOJDA

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Kiedy trzeba zapłacić podatek od prezentu ślubnego? Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA