REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczają się podatnicy prowadzący sezonową działalność gospodarczą

Anna Wojda
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Własny biznes na wakacje, nawet jeśli jest to tylko wynajmowanie rowerów wodnych czy leżaków, powoduje konieczność rozliczenia się z fiskusem. Podatnicy mogą płacić podatek według skali, ryczałtu albo wybrać kartę podatkową.

Czy poza sezonem można przyjąć gości

Świadczę usługi agroturystyczne - wynajmuję pokoje. Płacę podatek w formie karty podatkowej. Działalność prowadzę sezonowo. Zawieszam ją w okresie zimowym. Okazuje się jednak, że często pojawiają się u mnie goście poza sezonem. Nie wiem, czy mam odmawiać im gościny, tracąc jednocześnie możliwość zarobienia drobnych sum, czy też przyjmować ich narażając się organom podatkowym?

Tak W takim przypadku wybór uproszczonej formy opodatkowania w formie karty podatkowej może stanowić utrudnienie, zwłaszcza w przypadku świadczenia sezonowo usług hotelarskich. Podatnik po zakończeniu sezonu (np. letniego) zgłasza do urzędu skarbowego okresowe zawieszenie działalności. W okresie przerwy (trwającej nieprzerwanie co najmniej dziesięć dni) nie pobiera się podatku. Jeśli jednak do podatnika w okresie zawieszenia działalności przyjadą niezapowiedziani goście, trzeba powiadomić o tym urząd skarbowy. Informację taką podatnik powinien przekazać najpóźniej w dniu poprzedzającym zakończenie przerwy. Trudno jednak wywiązać się z tak określonego obowiązku, jeśli goście przyjeżdżają niezapowiedziani. Wtedy podatnik może przyjąć gości. Powinien jednak pamiętać o tym, że w przypadku kontroli skarbowej naraża się na konsekwencje karne skarbowe.

Dodatkowo może stracić prawo do korzystania z karty podatkowej. Wtedy zaś trzeba będzie założyć księgi podatkowe i opłacać podatek za cały rok dochodowy według zasad ogólnych.

Podstawa prawna

l Art. 34 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. nr 144, poz. 930 z późn. zm.).

Czy sezonowa firma nie odzyska podatku od auta

Prowadzę działalność sezonową. W związku z tym nie wykorzystuję posiadanych samochodów przez cały rok. Czy oznacza to, że nie mogę skorzystać z ulgi w podatku od środków transportowych?

Nie Z żadnego z przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych nie wynika, by z ulgi mogli korzystać jedynie ci podatnicy, którzy prowadzą działalność przez cały rok. Tym samym można wnioskować, że uprawnieni do niej są także ci podatnicy, którzy wykonują działalność sezonowo. Obowiązek zapłaty podatku nie wiąże się z faktem wykorzystywania objętych nim środków transportu dla celów działalności gospodarczej, a z samym faktem nabycia ich własności.

Podatnik może skorzystać z ulgi wtedy, gdy spełnia warunki określone w art. 11a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Z przepisu tego wynika, że zwrot zapłaconego podatku od środków transportowych przysługuje podatnikom wykorzystującym środki transportu (m.in. samochody ciężarowe, ciągniki siodłowe i balastowe, przyczepy i naczepy, autobusy) dla wykonywania przewozu w transporcie kombinowanym na terytorium Polski. Kwotę zwrotu podatku ustala się, przyjmując za podstawę liczbę jazd z ładunkiem lub bez ładunku wykonanych przez środek transportu w przewozie koleją w danym roku podatkowym, w następujący sposób: do 100 jazd i więcej podatnik otrzymuje 100 proc. kwoty rocznego podatku. Kwota ta maleje razem z ilością jazd. W przedziale od 70 do 99 jazd włącznie kwota zwrotu wynosi 75 proc. kwoty rocznego podatku. Jeszcze mniej dostaną ci podatnicy, którzy wykonali od 50 do 69 jazd włącznie, bo jedynie 50 proc. kwoty rocznego podatku. Najmniej, bo jedynie 25 proc. kwoty rocznego podatku, otrzymają podatnicy, którzy mogą pochwalić się liczbą jazd od 20 do 49 włącznie.

Podstawa prawna

l Art. 11a ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U. z 2006 r. nr 121, poz. 844 z późn. zm.).

Czy taksówkarz zawsze musi mieć kasę rejestrującą

Zamierzam uruchomić turystyczną taksówkę. Słyszałem jednak, że muszę - mimo że działalność będę prowadził tylko przez część roku - kupić i zamontować kasę fiskalną. Czy to prawda?

Nie Z przepisów ustawy o VAT wynika co prawda obowiązek zainstalowania kas rejestrujących. Nie każdy jednak taksówkarz będzie do tego zobowiązany. Jeśli okaże się, że obroty nie przekroczyły w poprzednim roku podatkowym kwoty 40 tys. zł, taksówkarz będzie z tego obowiązku zwolniony. Trzeba jednak pamiętać, gdy podatnik poza posiadaniem taksówki turystycznej prowadzi jeszcze inny rodzaj działalności, by przy wyliczaniu wspomnianej kwoty uwzględnił nie cały obrót, jaki osiągnął, ale ten, który podlega ewidencjonowaniu przy zastosowaniu kas. Zakup kasy fiskalnej, do którego zobowiązują przepisy podatkowe, może zostać w części sfinansowany przez urząd skarbowy. Jeśli podatnik rozpocznie ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, może odliczyć od podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50 proc. jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2,5 tys. zł.

Podstawa prawna

l Art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

l Rozporządzenie ministra finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. nr 51, poz. 375 z późn. zm.).

Czy sezonowe firmy płacą VAT

Czy jeśli będę w wakacje sprzedawał pamiątki lub zacznę prowadzić punkt gastronomiczny, powinienem płacić VAT? Kiedy taka konieczność się pojawia i jak poradzić sobie z tego rodzaju obowiązkami?

Tak Z ustawy o VAT wynika, że podatnikami tego podatku są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawa o VAT zawiera specyficzną definicję działalności gospodarczej. Obejmuje ona wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Jeżeli działalność taka prowadzona jest samodzielnie, w sposób częstotliwy (nie jest to jedynie okazjonalna sprzedaż), dana osoba prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT, a to oznacza, że jest podatnikiem VAT. Z ustawy o VAT wynika, że podatnicy, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym równowartości 10 tys. euro, zwolnieni są z VAT. Z kolei w przypadku podmiotów rozpoczynających działalność w danym roku zwolnieni są z VAT podatnicy, jeżeli przewidywana przez nich wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, równowartości kwoty 10 tys. euro. W przypadku działalności wykonywanej sezonowo w większości przypadków nie będzie konieczności rozliczania VAT właśnie z uwagi na fakt nieprzekroczenia progów określonych w ustawie (podatnik może jednak zrezygnować ze zwolnienia).

Podmioty zwolnione z podatku będą musiały prowadzić ewidencję sprzedaży, która pozwalałaby określić, czy dany podatnik nie przekroczył wspomnianego progu. Nie będą też mogły skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Jeśli podatnik przekroczy wspomniane limity lub zrezygnuje ze zwolnienia, będzie zobowiązany rozliczać VAT na zasadach ogólnych, czyli będzie musiał składać deklaracje VAT i to niezależnie od tego, czy podatnik dokonał w danym okresie jakiejś czynności opodatkowanej. W przypadku osób prowadzących działalność sezonową konieczne może okazać się zatem składanie tzw. deklaracji zerowych w okresach, w których nie jest prowadzona działalność.

Podstawa prawna

l Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Czy wynajem pokoju w mieście jest opodatkowany

Mieszkam w Kołobrzegu. Chcę wynająć w tym roku dwa pokoje letnikom. Czy wynajem ten będzie opodatkowany?

Tak Wynajem lokali letnikom w miastach jest zawsze opodatkowany, czy to w ramach działalności gospodarczej czy poza nią. Inaczej jest na wsi. W tym przypadku agroturystyka korzysta z preferencji. Zwolnione z podatku są dochody uzyskane z tytułu wynajmu pokoi gościnnych w budynkach mieszkalnych położonych na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym, osobom przebywającym na wypoczynku oraz dochody uzyskane z tytułu wyżywienia tych osób, jeżeli liczba wynajmowanych pokoi nie przekracza pięciu. Większa liczba oferowanych pokoi do wynajmu będzie stanowiła podstawę do opodatkowania przychodów (dochodów) uzyskanych z tego tytułu. Kontrowersje wzbudza opodatkowanie wynajmu lokali, nawet jednego pokoju, wczasowiczom w miejscowościach letniskowych.

Organy podatkowe konsekwentnie przyjmują, że wynajem taki kwalifikować należy do działalności gospodarczej, co oznacza inne jej opodatkowanie np. przy ryczałcie ewidencjonowanym. Urzędy skarbowe przyjmują, że wynajem w sezonie letnim pokoi letnikom to prowadzenie działalności gospodarczej kwalifikowane do tzw. usług świadczonych przez pozostałe miejsca krótkotrwałego zakwaterowania. W niektórych przypadkach, pomimo wcześniejszego opłacania przez podatników tego wynajmu w ramach działalności pozagospodarczej i akceptowania takiego sposobu opodatkowania, organy podatkowe wymagają rejestracji działalności gospodarczej.

Podstawa prawna

l Ustawa z dnia 26 lipca o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Przygotowała ANNA WOJDA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA