REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Internet - odliczenie od podatku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sylwia Gortyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wynajmuję mieszkanie i staram się namówić właścicielkę, aby zainstalowała Internet, który opłacałbym osobiście. Chciałbym skorzystać z ulgi w rozliczeniu rocznym zgodnie z u.p.d.o.f. i odliczyć wydatki poniesione z tego tytułu. Czy fakt opłacania przeze mnie faktur wystawianych na właścicielkę jest podstawą do odliczenia? Co jeśli właścicielka się nie zgodzi i sam zakupię np. kartę gsm? - Przemysław W. z Gostynia

ODPOWIEDŹ

W omawianym przypadku podstawą do skorzystania z ulgi podatkowej będzie, co do zasady, udokumentowanie wydatków przy pomocy faktury wystawionej na nazwisko podatnika.

WYJAŚNIENIE

W konsekwencji oznacza to, że najemca, który nie jest jednocześnie adresatem faktury VAT nie będzie do ulgi uprawniony, nawet jeśli faktycznie ponosi koszty związane z korzystaniem z sieci oraz to on ją rzeczywiście użytkuje. Nie pomoże też tu sam tytuł do lokalu (umowa najmu).

Zaznaczmy, że z ulgi na Internet może skorzystać także małżonek podatnika oraz inni domownicy (dzieci, dziadkowie, itd) - pod warunkiem że każdy z nich udokumentuje wydatek wystawioną na siebie fakturą VAT (osoby mogą nawet figurować na jednej fakturze). I tak, w przypadku, gdy kilka osób będzie widniało na tej samej fakturze, każda z nich będzie miała podstawę do odliczenia od podatku dochodowego pełnej kwoty (każda osoba odliczy z zachowaniem limitu ustawowego, tyle, ile faktycznie wydała). Taką interpretację potwierdziło także Ministerstwo Finansów w opinii z 25 lutego 2005 r. (PB5/MC-033-29-368/05). W 2007 r. kwota odliczeń nie może przekroczyć 760 zł.

Co do dowodów wpłaty, to co prawda u.p.d.o.f. nie nakazuje wprost ich posiadania, a stwierdza tylko, że odliczenie stosuje się, jeżeli wysokość wydatków została udokumentowana fakturą, jednakże pamiętać należy, że fakt poniesienia wydatku podatnik powinien udokumentować w jakikolwiek sposób.

Odliczenie przysługuje pod warunkiem, że wydatki nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodu (tzn. że faktycznie nie stanowiły kosztów uzyskania przychodu z działalności gospodarczej, zlecenia, umowy o dzieło, praw autorskich).

Od podstawy obliczenia podatku odlicza się kwoty wydatków ponoszonych przez podatnika z tytułu użytkowania sieci Internet w lokalu (budynku) będącym miejscem zamieszkania podatnika. Zatem bezsprzecznie odliczeniu podlegają abonamenty uiszczone za stałe łącza. Nie można odliczyć wydatków na założenie, rozbudowę i modernizację, serwis i obsługę techniczną sieci (tak też US w Będzinie w opinii z 14 lutego 2005 r., nr US IIPDF/415- 3 /2005).

Dostęp do Internetu przez telefonie komórkowe (GPRS) może w kwestiach podatkowych budzić wątpliwości, z powodu potencjalnych trudności dowodowych. Jednakże, jeśli na fakturze podany jest adres zamieszkania podatnika, nie powinno być w praktyce problemów. Przypomnijmy, że kiedy po raz pierwszy wprowadzono ulgę internetową, wstępnie urzędy skarbowe negowały zasadność jej stosowania w odniesieniu GPRS.

Coraz częściej podatnicy, chcąc skorzystać z Internetu, wykorzystują usługi świadczone przez operatorów sieci komórkowych, np. karty gsm. Mogą oni także korzystać z odliczeń w ramach ulgi internetowej, o ile abonament miesięczny za usługę dostępu do Internetu będzie wyszczególniony w fakturach VAT wystawianych przez operatorów sieci komórkowych (tak US w Zawierciu w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 8 grudnia 2005 r., nr PDFN II/415/34/JGN/05). Podobnie wyszczególnienie będzie potrzebne w przypadku korzystania z Internetu przy wykorzystaniu telewizji kablowej.

Sylwia Gortyńska

Podstawa prawna:

- art. 26 ust. 1 pkt 6a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176, z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

REKLAMA

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

REKLAMA