REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Internet - odliczenie od podatku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sylwia Gortyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wynajmuję mieszkanie i staram się namówić właścicielkę, aby zainstalowała Internet, który opłacałbym osobiście. Chciałbym skorzystać z ulgi w rozliczeniu rocznym zgodnie z u.p.d.o.f. i odliczyć wydatki poniesione z tego tytułu. Czy fakt opłacania przeze mnie faktur wystawianych na właścicielkę jest podstawą do odliczenia? Co jeśli właścicielka się nie zgodzi i sam zakupię np. kartę gsm? - Przemysław W. z Gostynia

ODPOWIEDŹ

W omawianym przypadku podstawą do skorzystania z ulgi podatkowej będzie, co do zasady, udokumentowanie wydatków przy pomocy faktury wystawionej na nazwisko podatnika.

WYJAŚNIENIE

W konsekwencji oznacza to, że najemca, który nie jest jednocześnie adresatem faktury VAT nie będzie do ulgi uprawniony, nawet jeśli faktycznie ponosi koszty związane z korzystaniem z sieci oraz to on ją rzeczywiście użytkuje. Nie pomoże też tu sam tytuł do lokalu (umowa najmu).

Zaznaczmy, że z ulgi na Internet może skorzystać także małżonek podatnika oraz inni domownicy (dzieci, dziadkowie, itd) - pod warunkiem że każdy z nich udokumentuje wydatek wystawioną na siebie fakturą VAT (osoby mogą nawet figurować na jednej fakturze). I tak, w przypadku, gdy kilka osób będzie widniało na tej samej fakturze, każda z nich będzie miała podstawę do odliczenia od podatku dochodowego pełnej kwoty (każda osoba odliczy z zachowaniem limitu ustawowego, tyle, ile faktycznie wydała). Taką interpretację potwierdziło także Ministerstwo Finansów w opinii z 25 lutego 2005 r. (PB5/MC-033-29-368/05). W 2007 r. kwota odliczeń nie może przekroczyć 760 zł.

Co do dowodów wpłaty, to co prawda u.p.d.o.f. nie nakazuje wprost ich posiadania, a stwierdza tylko, że odliczenie stosuje się, jeżeli wysokość wydatków została udokumentowana fakturą, jednakże pamiętać należy, że fakt poniesienia wydatku podatnik powinien udokumentować w jakikolwiek sposób.

Odliczenie przysługuje pod warunkiem, że wydatki nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodu (tzn. że faktycznie nie stanowiły kosztów uzyskania przychodu z działalności gospodarczej, zlecenia, umowy o dzieło, praw autorskich).

Od podstawy obliczenia podatku odlicza się kwoty wydatków ponoszonych przez podatnika z tytułu użytkowania sieci Internet w lokalu (budynku) będącym miejscem zamieszkania podatnika. Zatem bezsprzecznie odliczeniu podlegają abonamenty uiszczone za stałe łącza. Nie można odliczyć wydatków na założenie, rozbudowę i modernizację, serwis i obsługę techniczną sieci (tak też US w Będzinie w opinii z 14 lutego 2005 r., nr US IIPDF/415- 3 /2005).

Dostęp do Internetu przez telefonie komórkowe (GPRS) może w kwestiach podatkowych budzić wątpliwości, z powodu potencjalnych trudności dowodowych. Jednakże, jeśli na fakturze podany jest adres zamieszkania podatnika, nie powinno być w praktyce problemów. Przypomnijmy, że kiedy po raz pierwszy wprowadzono ulgę internetową, wstępnie urzędy skarbowe negowały zasadność jej stosowania w odniesieniu GPRS.

Coraz częściej podatnicy, chcąc skorzystać z Internetu, wykorzystują usługi świadczone przez operatorów sieci komórkowych, np. karty gsm. Mogą oni także korzystać z odliczeń w ramach ulgi internetowej, o ile abonament miesięczny za usługę dostępu do Internetu będzie wyszczególniony w fakturach VAT wystawianych przez operatorów sieci komórkowych (tak US w Zawierciu w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 8 grudnia 2005 r., nr PDFN II/415/34/JGN/05). Podobnie wyszczególnienie będzie potrzebne w przypadku korzystania z Internetu przy wykorzystaniu telewizji kablowej.

Sylwia Gortyńska

Podstawa prawna:

- art. 26 ust. 1 pkt 6a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176, z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA