REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zaciągnięcie kredytu w Polsce powoduje zmianę rezydencji podatkowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maria Kotecha
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 2003 r. wraz z mężem i dzieckiem mieszkam w Stanach Zjednoczonych. Wyjeżdżając z Polski do męża, sprzedałam mieszkanie. Po roku przyjechałam na krótko do Polski. Zameldowałam się u rodziców, wyrobiłam nowy dowód osobisty i kupiłam działkę budowlaną, a następnie wróciłam do USA. W tym roku zaczynamy budowę domu w Polsce. W 2008 r. chcemy wziąć kredyt w Polsce na wykończenie domu. Mąż pracuje na statku, ale nie w transporcie międzynarodowym. Dziecko chodzi tutaj do szkoły, a ja nie pracuję. Czy w takiej sytuacji, biorąc kredyt na wykończenie domu w Polsce, będziemy mieli jakiś obowiązek podatkowy w Polsce? Chcemy się przenieść z USA do wykończonego domu dopiero wtedy, gdy będzie można w nim zamieszkać.

RADA

Nie. Dopóki Państwa centrum interesów życiowych znajduje się w USA, nie będą Państwo mieli obowiązku rozliczania się w Polsce z dochodów amerykańskich przy jednoczesnym braku dochodów w Polsce, zwłaszcza że z opisanej sytuacji można wnioskować, iż również Państwa pobyt w Polsce nie przekroczy 183 dni w roku podatkowym.

UZASADNIENIE

Miejsce zamieszkania jest podstawowym kryterium decydującym o objęciu nieograniczonym obowiązkiem podatkowym w Polsce. Jednak w przepisach polskiego prawa podatkowego obowiązujących do końca 2006 r. pojęcie „miejsca zamieszkania” nie zostało zdefiniowane. Definicja miejsca zamieszkania została określona w art. 25 Kodeksu cywilnego. Zgodnie z tym przepisem miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu. Warunek przebywania w danym miejscu ma charakter obiektywny i na ogół nie ma problemów dowodowych z wykazaniem, że dana osoba przebywa w danej miejscowości. Zamiar stałego pobytu w określonej miejscowości ma natomiast charakter subiektywny, ponieważ odnosi się do woli danej osoby. Należy jednak zauważyć, iż istnieją kryteria obiektywizujące zamiar stałego pobytu. Uznaje się na przykład, że podatnik wykazuje zamiar stałego pobytu w danej miejscowości, jeżeli miejscowość ta stanowi dla niego centrum jego życiowej działalności ocenianej w aspekcie jego powiązań osobistych i gospodarczych.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Do końca 2006 r. miejsce zamieszkania nie było zdefiniowane w przepisach prawa podatkowego. Dlatego w tym celu posługiwano się definicją zawartą w Kodeksie cywilnym, co powodowało rozbieżności interpretacyjne.

Ponieważ regulacje dotyczące objęcia nieograniczonym i ograniczonym obowiązkiem podatkowym stosuje się z uwzględnieniem postanowień dwustronnych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, to w sytuacji opisanej w pytaniu trzeba przeanalizować odpowiednie postanowienia umowy polsko-amerykańskiej.

Stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 7 lit. b) umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Polski” oznacza jakąkolwiek osobę (oprócz spółki lub innej jednostki organizacyjnej traktowanej zgodnie z polskim prawem jako spółka) mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Polski dla celów jej opodatkowania, lecz w przypadku udziałowca spółki prawa cywilnego lub zarządcy majątku tylko w takim zakresie, w jakim dochód uzyskany przez taką osobę z tego tytułu podlega podatkowi polskiemu jako dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce.

Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 8 lit. b) tej umowy określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Stanów Zjednoczonych” oznacza jakąkolwiek osobę (oprócz spółki lub innej jednostki organizacyjnej traktowanej zgodnie z prawem Stanów Zjednoczonych jako spółka) mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Stanów Zjednoczonych dla celów jej opodatkowania, lecz w przypadku udziałowca spółki prawa cywilnego lub zarządcy majątku tylko w takim zakresie, w jakim dochód uzyskany przez taką osobę z tego tytułu podlega podatkowi w Stanach Zjednoczonych jako dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Stanach Zjednoczonych.

Artykuł 4 tej umowy zawiera natomiast tzw. reguły kolizyjne, które wskazują, jak należy rozstrzygnąć kwestię miejsca zamieszkania w przypadku, gdy danej osobie można przypisać posiadanie miejsca zamieszkania w obu państwach. Zgodnie z zawartymi w nim postanowieniami w takiej sytuacji przede wszystkim bierze się pod uwagę, gdzie dana osoba stale zamieszkuje. Jeśli stale zamieszkuje w obydwu państwach lub nie zamieszkuje w żadnym z nich, to będzie uważana za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium tego państwa, z którym jej związki osobiste i majątkowe są ściślejsze (ośrodek powiązań osobistych). Jeżeli nie można ustalić, w którym z państw znajduje się ośrodek jej powiązań osobistych, to będzie ona uważana za mającą miejsce zamieszkania na terytorium tego państwa, w którym zazwyczaj przebywa. Jeżeli zazwyczaj przebywa ona w obydwu państwach lub nie przebywa w żadnym z nich, to będzie ona uważana za mającą miejsce zamieszkania na terytorium tego państwa, którego jest obywatelem.

Minister Finansów wielokrotnie podkreślał, że definicja „miejsca zamieszkania” odnosi się bezpośrednio do określenia „miejsca zamieszkania” przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw będących Stronami umowy i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego (np. postanowienie z 29 maja 2007 r. DD4/033-010/JG/07/19, postanowienie z 16 kwietnia 2007 r. nr DD4/033-01850/MN-JG/06/8894).

Należy podkreślić, że od 1 stycznia 2007 r. przepisy polskiej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przedmiocie określenia miejsca zamieszkania uległy zmianie. Obecnie na podstawie art. 3 ust. 1a updof za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1) posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2) przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Z treści pytania wynika, że od 2003 r. zamieszkują Państwo w Stanach Zjednoczonych. Wszystkie wymienione w pytaniu okoliczności wskazują na przeniesienie centrum interesów życiowych rodziny właśnie do tego kraju (praca męża, dom, szkoła dziecka). Obecnie nie przebywają Państwo również w Polsce przez okres przekraczający 183 dni w roku podatkowym. Zmiana miejsca zamieszkania oznacza, że od 2003 r. stali się Państwo rezydentami podatkowymi w USA. W Polsce natomiast obejmuje Państwa ograniczony obowiązek podatkowy, co skutkuje koniecznością rozliczenia się wyłącznie z dochodów osiąganych na jej terytorium (gdyby takie zostały przez Państwa osiągnięte). Ponieważ nie osiągnęli Państwo w Polsce żadnych dochodów, nie mają Państwo obowiązku rozliczania się w Polsce, gdyż dochody amerykańskie w takim przypadku podlegają rozliczeniu wyłącznie w USA.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Zmiana miejsca zamieszkania skutkująca przeniesieniem ośrodka interesów życiowych za granicę oraz pobytem w Polsce krótszym niż 183 dni w roku podatkowym powoduje zmianę rezydencji podatkowej.

Natomiast nie oznacza to, że w przyszłości Państwa sytuacja w tym zakresie nie ulegnie zmianie. Takiego skutku nie wywoła co prawda samo zaciągnięcie kredytu w banku, ale wybudowanie domu z zamiarem przeniesienia się do niego na stałe - już tak, zwłaszcza gdy w związku z budową domu Państwa pobyt w Polsce będzie przekraczać 183 dni w roku podatkowym. W powiązaniu z resztą okoliczności może to dawać podstawę do uznania, że przenieśli Państwo swój ośrodek interesów życiowych do Polski, a tym samym stali się Państwo z powrotem polskimi rezydentami podatkowymi.

- art. 3 ust. 1-1a, art. 4a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 115, poz. 791

- art. 3 ust. 1 pkt 7 lit. b), pkt 8 lit. b), art. 4 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Waszyngtonie 8 października 1974 r. - Dz.U. z 1976 r. Nr 31, poz. 178

- art. 25 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. Nr 16, poz. 93, ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 82, poz. 557

Maria Kotecha

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
„Puste faktury” będące fałszerstwem nie mogą być skutecznie anulowane przez wystawcę

Ilość głupstw, które napisano na temat tzw. pustych faktur, zapewne należy do tzw. trwałego dorobku doktryny unijnego VAT-u – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I wyjaśnia kiedy można takie faktury anulować, skorygować, a kiedy z mocy prawa powstaje obowiązek zapłaty podatku w tych fakturach wykazanego.

Import wysokoemisyjnych towarów na nowych zasadach. CBAM – mechanizm, raporty

Od października 2023 roku importerzy są zobowiązani do raportowania emisji związanych z produkcją towarów, które importują. Obowiązek ten wynika z przepisów wprowadzających w Unii Europejskiej mechanizm CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism).

Więcej dzieci to większe oszczędności: Odliczenia w PIT rosną wraz z rodziną!

Ulga na dzieci oraz ulga dla rodzin 4+ to nie tylko wsparcie finansowe, ale także sposób na realne zwiększenie domowego budżetu. KAS przypomina, że dzięki tym preferencjom podatkowym w PIT rodzice mogą znacząco obniżyć swoje rozliczenia – sprawdź, czy należą Ci się dodatkowe oszczędności i dowiedz się, jak z nich korzystać!

Czy trzeba rozliczyć PIT za osobę zmarłą? Kto płaci podatek za zmarłego?

30 kwietnia 2025 roku mija termin rozliczenia PIT za rok 2024. Co w przypadku, gdy podatnik zmarł? Czy trzeba rozliczyć PIT za osobę zmarłą? Co z podatkami po śmierci podatnika? Czy rodzina zmarłego musi zapłacić podatek? Sprawdź!

REKLAMA

Kara za odstąpienie od umowy bez VAT

Kara za odstąpienie od umowy przyrzeczonej nie podlega opodatkowaniu VAT, ponieważ nie stanowi sama w sobie usługi, taki wniosek płynie z wyroku z 24 lutego 2021 r. WSA w Warszawie (sygn. III SA/Wa 1107/20), którego stanowisko zostało podtrzymane w wyroku NSA z 30 stycznia 2025 r. (sygn. I FSK 1377/21).

Jak rozliczyć VAT w transakcjach łańcuchowych. Przypadek, gdy towar jest wywożony z Polski

Osoba prowadząca spółkę A z siedzibą w Holandii, będąca czynnym podatnikiem VAT UE w Holandii, ale zarejestrowana też do VAT UE w Polsce, zleca polskiej firmie B (produkcyjnej) wykonanie mebli. Polski kontrahent B, aby ograniczyć koszty transportu, dokonuje dostawy za pośrednictwem firm transportowych bezpośrednio do C (trzeciego podmiotu) w Unii, ale też do C1 – poza Unię. Firma B wystawi fakturę dla firmy A z 23% VAT za dostawę mebli (i doliczy też koszt usługi transportu), z jej polskim numerem VAT. Firma A rozliczy transakcję netto w Holandii z uwzględnieniem odpowiedniej stawki VAT, a VAT naliczony odlicza w Polsce. Czy tak powinna wyglądać taka transakcja?

MiCA a podatki od kryptowalut w Polsce – czy czekają nas zmiany?

Rozporządzenie MiCA (Markets in Crypto-Assets) to jeden z najważniejszych aktów prawnych dotyczących rynku kryptowalut w Unii Europejskiej. Od lat było uważnie obserwowane zarówno przez inwestorów, jak i dostawców usług związanych z walutami wirtualnymi (CASP – Crypto-Asset Service Providers). Obie grupy zastanawiały się, jak nowe regulacje wpłyną na ich działalność. MiCA wprowadza kompleksowe zasady dotyczące emisji, obrotu i nadzoru nad kryptoaktywami, zmieniając sposób funkcjonowania branży. Choć rozporządzenie koncentruje się głównie na aspektach prawnych i organizacyjnych, to warto zastanowić się, czy jego wejście w życie może mieć także istotne konsekwencje podatkowe. Czy nowa regulacja wpłynie pośrednio lub bezpośrednio na polskie przepisy? Czy MiCA wpłynie na opodatkowanie w Polsce? Dowiedz się więcej na ten temat właśnie w tym artykule.

Ulga na internet 2025. Komu przysługuje ulga na internet 2025? Ile można odliczyć za internet?

Ulga na internet to jedno z odliczeń, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania i tym samym obniżyć należny podatek. Choć jest to świadczenie znane od lat, nie każdy podatnik może z niego skorzystać. Komu przysługuje ulga na internet? Ile można zaoszczędzić i czy można skorzystać z ulgi więcej niż raz? Sprawdź, co warto wiedzieć przed rozliczeniem PIT za 2024 rok.

REKLAMA

Outsourcing pojedynczych procesów biznesowych. Każda firma może skorzystać. Jak?

Outsourcing pojedynczych procesów to rozwiązanie biznesowe polegające na przekazaniu wybranych elementów operacyjnych zewnętrznemu partnerowi, przy jednoczesnym zachowaniu kontroli nad całością działań. "Nowoczesne podejście do outsourcingu to przede wszystkim precyzja i elastyczność. Firmy nie muszą już wybierać między pełną kontrolą a efektywnością – mogą osiągnąć oba cele, przekazując zewnętrznym partnerom dokładnie te procesy, które przyniosą największą wartość." – tłumaczy Maciej Paraszczak, Prezes Meritoros SA.

Podatek od wartości nieruchomości (katastralny) w Polsce: na razie nie ma co się bać. Nie ma katastru ani powszechnej taksacji. Ministerstwo Finansów nawet nie analizuje

W tak zwanej przestrzeni medialnej od lat pojawiają się - najczęściej w alarmistycznym, czy wręcz tabloidowym tonie - informacje o możliwym wprowadzeniu w Polsce podatku katastralnego, czyli podatku liczonego od wartości nieruchomości. Czy mamy się czego obawiać? W dniu 26 lutego 2025 r. Ministerstwo Finansów odpowiedziało na pytania naszej redakcji dot. planów wprowadzenia tego podatku w naszym kraju. Wyjaśniamy też co jest konieczne do wprowadzenia tego podatku i dlaczego nie będzie podatku katastralnego w Polsce, przynajmniej przez najbliższych kilka (może nawet 10) lat.

REKLAMA