REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zagraniczne zarobki rozlicza się wspólnie

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Małżonkowie pracujący za granicą mają możliwość skorzystania z łącznego rozliczenia swoich dochodów. Wspólne zeznanie mogą złożyć małżonkowie, którzy posiadają rezydencję podatkową w Polsce. Gdy utrata rezydencji męża i żony nastąpi w trakcie roku podatkowego, nie będą mogli złożyć jednego PIT.

Małżonkowie, którzy w 2007 roku pracowali za granicą, nie tracą prawa do wspólnego rozliczenia swoich dochodów. Aby z tej preferencji mogli skorzystać muszą - mimo wyjazdu za granicę - pozostawać rezydentami podatkowymi w Polsce (ich miejsce zamieszkania nadal będzie w Polsce), a tym samym muszą podlegać nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w kraju. To jeden z warunków, jaki muszą spełnić małżonkowie, którzy chcą złożyć wspólne zeznanie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Problemy mogą pojawić się wtedy, gdy do utraty rezydencji dojdzie w trakcie roku, a małżonkowie nadal będą otrzymywali dochody z Polski, np. zaległe wynagrodzenie. Jak podkreślają eksperci PricewaterhouseCoopers w takiej sytuacji małżonkowie za część roku musieliby złożyć zeznanie wspólne, a za drugą (po utracie rezydencji) zeznania oddzielne.

- W praktyce jednak nie ma możliwości złożenia dwóch zeznań do dochodów opodatkowanych na tych samych zasadach, np. według skali podatkowej - zastrzegają specjaliści PricewaterhouseCoopers.

Interesy życiowe

REKLAMA

To, gdzie dana osoba musi rozliczyć się ze swoich dochodów zależy od tego, jakiemu obowiązkowi podatkowemu podlega. Jeśli w Polsce podatnik objęty jest nieograniczonym obowiązkiem, musi w kraju rozliczać się ze wszystkich światowych dochodów. Gdy objęty jest ograniczonym obowiązkiem podatkowym, w Polsce rozlicza tylko dochody polskie. Ustalenie swojej rezydencji warto zacząć od określenia centrum interesów osobistych bądź gospodarczych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Łukasz Bączyk, konsultant w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers wyjaśnia, że gdy oboje małżonkowie wyjadą do pracy za granicę, ośrodek interesów życiowych każdego z nich zostanie prawdopodobnie przeniesiony do państwa docelowego (w związku z faktem, że z chwilą wyjazdu przeniosą centrum interesów ekonomicznych na skutek zmiany lokalizacji głównego, jak zakładamy, źródła dochodów oraz centrum interesów osobistych, ze względu na to, że opuszczają Polskę we dwójkę).

- Jeżeli ich pobyt na terytorium naszego kraju nie przekroczy w całym roku podatkowym 183 dni, polskie przepisy wydają się zezwalać na utratę rezydencji podatkowej z dniem wyjazdu z Polski. W takim przypadku małżonkowie będą mogli rozliczyć się wspólnie jedynie za tę część roku, w której obydwoje posiadali status polskich rezydentów podatkowych. Natomiast gdy pobyt małżeństwa w Polsce przekroczy w całym roku podatkowym 183 dni, powinni być oni zgodnie z polskimi przepisami traktowani jako polscy rezydenci podatkowi przez cały rok (również po wyjeździe z kraju) - tłumaczy Łukasz Bączyk.

Według niego, jeżeli nie nabędą równocześnie rezydencji podatkowej w kraju docelowym, we wspólnym zeznaniu zadeklarują dochody uzyskane w trakcie całego roku podatkowego zarówno na terytorium Polski, jak i kraju goszczącego.

Problemy w trakcie roku

Problemy ze wspólnym rozliczeniem małżonków mogą pojawić się w sytuacji, gdyby rezydencja podatkowa małżonków ustała w trakcie roku (do dnia wyjazdu z Polski małżonkowie mieliby status rezydentów, a z dniem wyjazdu uznani zostaliby za nierezydentów podatkowych Polski), a jednocześnie uzyskaliby oni dochody z polskich źródeł po wyjeździe z Polski (np. premię za pracę w Polsce, dochody z tytułu najmu mieszkania, które małżonkowie opuścili). Na ten aspekt zwraca uwagę Joanna Narkiewicz-Tarłowska, doradca podatkowy, starszy menedżer w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers, która stwierdza, że dochód uzyskany w okresie, kiedy małżonkowie byli rezydentami Polski, mogliby zadeklarować we wspólnym zeznaniu podatkowym. Natomiast dochody osiągnięte na terytorium Polski po wyjeździe z kraju macierzystego (a więc po utracie polskiej rezydencji podatkowej) musieliby zadeklarować w oddzielnych zeznaniach podatkowych w związku z utratą możliwości wspólnego rozliczenia dochodów, co z kolei może być problematyczne z punktu widzenia przepisów i dotychczasowej praktyki.

Decydująca rezydencja

Omawiając rozliczenia dochodów zagranicznych warto rozważyć jeszcze jedną sytuację. Załóżmy, że w trakcie całego roku małżonkowie pozostają na terytorium kraju goszczącego, a tym samym ich ośrodek interesów życiowych zlokalizowany jest na terytorium tego właśnie kraju. Barbara Kolimeczkow, doradca podatkowy, menedżer w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers wyjaśnia, że w takim przypadku małżonkowie, jako polscy nierezydenci podatkowi, podlegają ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

- Opodatkowaniu w Polsce podlegają wyłącznie dochody uzyskane przez nich w Polsce, w tym za pracę na terytorium Polski. Małżonkowie zatem nie mogą złożyć wspólnego zeznania podatkowego - dodaje Barbara Kolimeczkow.

Natomiast, jej zdaniem, w sytuacji gdy podatnik wyjedzie z Polski w celu wykonywania pracy za granicą, a jego małżonek pozostanie w Polsce, istnieje duże prawdopodobieństwo, że polskie władze skarbowe stwierdzą, że posiada on centrum interesów osobistych w Polsce, a tym samym jest polskim rezydentem podatkowym.

9 525 325 podatników skorzystało z możliwości łącznego (małżeńskiego) opodatkowania dochodów w rozliczeniu za 2006 rok. Wszystkich podatników, którzy rozliczyli PIT według skali, było w ubiegłym roku 24 063 759

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Rozliczenie dochodów zagranicznych

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

OPINIE EKSPERTÓW PRICEWATERHOUSECOOPERS

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Łukasz Bączyk, konsultant

ŁUKASZ BĄCZYK

konsultant

Jeżeli małżonkowie mający status rezydentów polskich po wyjeździe z kraju staną się także rezydentami podatkowymi drugiego państwa według przepisów państwa docelowego, ich ostateczną rezydencję podatkową w drugiej części roku mogą rozstrzygnąć na korzyść kraju goszczącego przepisy właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. W takim przypadku podatnicy we wspólnym zeznaniu podatkowym zadeklarują jedynie dochody uzyskane w okresie, kiedy posiadali status polskich rezydentów podatkowych.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Joanna Narkiewicz-Tarłowska, doradca podatkowy, starszy menedżer

JOANNA NARKIEWICZ-TARŁOWSKA

doradca podatkowy, starszy menedżer

Rozpatrując problem utraty rezydencji przez małżonków w trakcie roku, trzeba zaznaczyć, że zarówno przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i obowiązująca praktyka nie przewidują możliwości złożenia dwóch zeznań podatkowych dotyczących dochodów podatnika opodatkowanych według tych samych zasad (np. dochodów z tytułu umowy o pracę podlegających opodatkowaniu według progresywnych stawek podatkowych). W związku z tym małżonkowie powinni rozważyć wystąpienie do ministra finansów o interpretację, czy mogą złożyć wspólne zeznanie za część roku, w której byli rezydentami podatkowymi w Polsce, a następnie osobne zeznania za okres po utracie polskiej rezydencji (w którym otrzymali dochody z polskich źródeł).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Barbara Kolimeczkow, doradca podatkowy, menedżer

BARBARA KOLIMECZKOW

doradca podatkowy, menedżer

Zarabiający za granicą podatnik (który jednak pozostawił w Polsce rodzinę) powinien wiedzieć, że władze skarbowe kraju goszczącego mogą uważać go za rezydenta podatkowego na gruncie swoich przepisów, przykładowo ze względu na długość pobytu w tym kraju. W takim wypadku najprawdopodobniej zostanie on jednak ostatecznie uznany za polskiego rezydenta podatkowego (z uwagi na więzi osobiste z Polską) na podstawie przepisów właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Tym samym, taki podatnik po zakończeniu roku podatkowego rozliczy się razem z małżonkiem we wspólnym zeznaniu podatkowym.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA