Przychody z tytułu wykorzystania prawa do własnego wizerunku
REKLAMA
REKLAMA
Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 6 maja 2014 r., sygn. IBPBII/1/415-112/14/BD.
REKLAMA
W zapytaniu przedstawiona została sytuacja, w której wnioskodawcą jest osoba powszechnie rozpoznawalna ze środowiska sportowego, zatrudniona w klubie sportowym na podstawie umowy o świadczeniu usług sportowych. Przychody osiągane z tytułu świadczenia usług sportowych Wnioskodawca zalicza do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zdaniem interpretującego, klub sportowy może wykorzystać wizerunek sportowca swojego klubu w zakresie, jaki wynika z art. 81 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, a zatem dotyczy osoby powszechnie znanej, jeżeli wizerunek wykonano w związku z pełnieniem przez niego funkcji zawodowych jak i reklamy w innych dziedzinach. Klub wykorzystywać będzie wizerunek swojego zawodnika m.in. w takich czynnościach jak m.in. relacje z przygotowań do meczów, udziału w sparingach, wywiady radiowe czy inne akcje promocyjne.
W umowie o świadczenie usług reklamowych zawodnik przekaże odpłatnie na rzecz klubu sportowego (spółka akcyjna) prawa do swoich wizerunków i zobowiąże się do świadczenia na rzecz tego podmiotu lub na rzecz podmiotu przezeń wskazanego usług reklamowych przy wykorzystaniu swojego wizerunku. Jeżeli zawodnik zechce nawiązać umowę z osobą trzecią w ramach marketingu, odpowiednia będzie umowa merchandisingu, której stronami będą licencjobiorca oraz sportowiec, działający samodzielnie lub z pomocą swojego menagera czy też agenta.
Pytanie wnioskodawcy brzmiało, czy sportowiec - siatkarz, może opodatkować przychody z tytułu świadczenia usług reklamowych z wykorzystaniem prawa do własnego wizerunku, wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, jako przychody ze źródła wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej a także jak wygląda sytuacja, gdy ostatecznym odbiorcą usług marketingowo-reklamowych z wykorzystaniem wizerunku zawodnika będzie klub sportowy, z którym zawodnik związany jest kontraktem sportowym.
Od 2015 r. więcej deklaracji podatkowych przez internet
Interpretacji indywidualnej dokonał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach. Uznał on bowiem, "że zawodnicy są osobami rozpoznawalnymi publicznie, ich wizerunek posiada określoną wartość, którą można wykorzystać dla celów marketingowych. Wizerunek zawodnika może być wykorzystany zarówno do celów marketingu sportowego tzn. przez klub sportowy w zakresie, jaki wynika z art. 81 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, a zatem dotyczy osoby powszechnie znanej, jeżeli wizerunek wykonano w związku z pełnieniem przez niego funkcji zawodowych jak i reklamy w innych dziedzinach."
Mały podatnik PIT i CIT - limity 2015
Dyrektor Izby Skarbowej zaznaczył również, iż brak jest jednak w tym przypadku możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 9 ustawy, który to przepis dotyczy przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych lub rozporządzania przez nich tymi prawami. Również bez znaczenia jest i to, że na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług jak wskazał Wnioskodawca działalność ta kwalifikowana jest do przychodów z działalności gospodarczej.
Ustawy: o podatku dochodowym od osób fizycznych i podatku od towarów i usług regulują inny rodzaj podatku i dlatego też dla celów zakwalifikowania na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych danego przychodu do odpowiedniego źródła nie można wprost kierować się ustaleniami dokonanymi w tym zakresie na gruncie podatku od towarów i usług.
autor.: Michał Bartkiewicz
Podyskutuj o tym na naszym FORUM
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat