REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady naliczania 70-proc. podatku od odpraw i odszkodowań dla menadżerów

Zasady naliczania 70-proc. podatku od odpraw i odszkodowań dla menadżerów/Fot. Fotolia
Zasady naliczania 70-proc. podatku od odpraw i odszkodowań dla menadżerów/Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z końcem ubiegłego roku do ustawy o PIT została wprowadzona 70-proc. stawka podatku, która ma zastosowanie m.in. do odpraw oraz odszkodowań związanych z zakazem konkurencji, wypłacanych osobom kierującym spółkami, w których Skarb Państwa ma więcej niż 50% udziału w głosach. Kiedy spółka musi naliczać 70-proc. podatek od odpraw i odszkodowań dla menadżerów?

70-proc. podatek został nałożony na zbyt duże, zdaniem zwycięskiego Prawa i Sprawiedliwości, odprawy, wypłacane menadżerom w państwowych firmach. Przepisy mówią, że takim podatkiem objęte są odszkodowania, związane z zakazem konkurencji, oraz odpraw, wynikających z przedwczesnego rozwiązana umowy o pracę lub kontaktu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Pośrednio kontrolowane głosy też się liczą

Część firm jednak najwyraźniej nie jest pewna, czy one również objęte są tymi przepisami. Chodzi o to, że w ustawie mówi się o tym, że podatek dotyczy firm, w których „Skarb Państwa, jednostka samorządu terytorialnego, związek jednostek samorządu terytorialnego, państwowa osoba prawna lub komunalna osoba prawna dysponują bezpośrednio lub pośrednio większością głosów na zgromadzeniu wspólników lub walnym zgromadzeniu”. I właśnie kwestię tego, jak należy liczyć głosy, próbowała wyjaśnić jedna z firm.

Jak wynika ze wniosku, chodzi o notowaną na giełdzie spółkę-matkę grupy nawozowo-chemicznej. Skarb Państwa posiada w tej firmie 33% głosów. Poza Skarbem Państwa jest jeszcze kilku dużych udziałowców, w tym Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych, mające 8,6% głosów.

Opodatkowanie odpraw dla zarządów spółek państwowych od 1 stycznia 2016 r.

REKLAMA

Ale w statucie firmy wpisane są ograniczenia, związane z wykonywaniem głosów. Poza Skarbem Państwa każdy inny pojedynczy akcjonariusz może wykonywać maksymalnie 20% ogólnej liczby głosów na walnym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka zadała pytanie, czy jest zobowiązana do naliczania 70-proc. podatku od odpraw i odszkodowań.  Zasugerowała, że nie ma takiego obowiązku, ponieważ Skarb Państwa nie jest ani bezpośrednio, ani pośrednio większościowym udziałowcem firmy. Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacjach z 6 czerwca 2016 r. (jest ich kilka, m.in. IBPB-2-1/4511-306/16/AD, IBPB-2-1/4511-198/16/AD) przyznała rację firmie, w całości przyjmując argumentację firmy.

Ustawa o podatku od osób fizycznych mówi, jak liczyć głosy

Przedstawiciele spółki uznali, że przy liczeniu głosów kontrolowanych pośrednio przez Skarb Państwa należy wziąć pod uwagę art. 25 ust. 5b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Mówi on, że „jeżeli jeden podmiot posiada w kapitale drugiego podmiotu określony udział, a ten drugi posiada taki sam udział w kapitale innego podmiotu, to pierwszy podmiot posiada udział pośredni w kapitale tego innego podmiotu w tej samej wysokości; jeżeli wartości te są różne, za wysokość udziału pośredniego przyjmuje się wartość niższą.”.

Otóż udział bezpośredni Skarbu Państwa w spółce to 33% głosów. Jednak SP ma także prawie 35,2% głosów w kapitale firmy, która z kolei jest 100-proc. właścicielem Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych, które posiada już wspomniane 8,6% głosów wnioskującej firmy. W tej sytuacji więc należy uznać, że państwo ma 8,6% głosów wnioskującej firmy.

Polecamy: Podatki 2016 - komplet żółtych książek

Razem więc jego udział wynosi 41,6%, a wiec Skarb Państwa nie jest większościowym udziałowcem. To oznacza, że spółka nie musi naliczać i pobierać 70-proc. podatku od odprawa i odszkodowań, jakie będzie wypłacać odchodzącym lub zwalnianym menadżerom.

Marek Siudaj, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA