REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak amortyzować samochód w leasingu finansowym

KK
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób należy amortyzować samochód, który jest w leasingu finansowym? Umowa została zawarta na 36 miesięcy. Jest to samochód specjalny. W jaki sposób rozliczyć go dla celów podatku dochodowego?

Dominika Kunicka

REKLAMA

Autopromocja

konsultant w dziale doradztwa podatkowego Pricewaterhouse-Coopers w biurze wrocławskim

Aby spełniać warunki ustawy o PIT, umożliwiające zakwalifikowanie umowy jako podatkowej umowy leasingu finansowego, umowa musi być zawarta na czas oznaczony i suma opłat ustalonych w umowie, pomniejszona o należny VAT, musi być równa co najmniej wartości początkowej środka trwałego będącego przedmiotem leasingu finansowego. Ponadto w umowie musi się znaleźć zapis, iż odpisów amortyzacyjnych w podstawowym okresie umowy dokonuje korzystający.

Kosztem uzyskania przychodów leasingobiorcy są koszty amortyzacji przedmiotu leasingu oraz część odsetkowa raty leasingowej, natomiast część kapitałowa raty nie stanowi kosztów uzyskania przychodów.

Wysokość odpisów amortyzacyjnych należy ustalić posługując się ogólnymi zasadami ustawy o PIT. Po pierwsze, ustala się wartość początkową środka trwałego. Wartością początkową środków trwałych jest cena nabycia, powiększona o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania oraz pomniejszona o VAT, jeżeli na podstawie przepisów ustawy o VAT podlega on odliczeniu. W praktyce najczęściej będzie to wartość początkowa netto wskazana w umowie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sytuacji gdy samochód jest oddany przez leasingodawcę ponownie w leasing, zgodnie z niektórymi interpretacjami organów skarbowych, wartością początkową jest cena historyczna, za jaką leasingodawca nabył przedmiot leasingu od dostawcy. Wtedy wartość opłat z tytułu umowy może okazać się mniejsza od wartości początkowej, co uniemożliwi uznanie takiej umowy za umowę leasingu. W konsekwencji podatnik (leasingobiorca) nie będzie miał prawa zaliczać odpisów amortyzacyjnych do kosztów uzyskania przychodów. Istotne jest więc upewnienie się, iż dana umowa spełnia warunki uznania jej za podatkową umowę leasingu.

Następnie należy określić stawkę amortyzacyjną przedmiotu leasingu. Z pytania rozumiem, że samochód jest zaklasyfikowany jako samochód specjalny, o symbolu 743 KŚT. Może on być amortyzowany metodą liniową za pomocą stawki wynikającej z Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych, tj. 14 proc. Może być również amortyzowany metodą degresywną, wtedy w pierwszym roku używania środka trwałego podwyższa się jego stawkę amortyzacyjną o współczynnik nie wyższy niż 2,0 (w szczególnych przypadkach nie wyższy niż 3,0).

REKLAMA

Samochód będący przedmiotem lea-singu był używany przez okres czterech lat. Potencjalnie może więc pani skorzystać z indywidualnej stawki amortyzacyjnej przeznaczonej dla samochodów używanych, pierwszy raz wprowadzonych do ewidencji u danego podatnika. W świetle ustawy o PIT indywidualną stawkę amortyzacyjną ustala się na podstawie okresu amortyzacji określonego w ustawie. W przypadku samochodu używanego okres amortyzacji nie może być krótszy niż 30 miesięcy.

Okres amortyzacji przedmiotu leasingu wynika z przepisów ustawy o PIT. Natomiast okres harmonogramu spłat wynika z zawartej umowy leasingowej. Długość tych okresów jest od siebie niezależna. Jednak w opisanym stanie faktycznym możliwe jest ustalenie okresu amortyzacji równego okresowi spłat wynikającemu z harmonogramu spłat, tj. 36 miesięcy.

Zgodnie z przepisami ustawy o PIT, najpóźniej w miesiącu przyjęcia środka trwałego do ewidencji podatnik powinien dokonać zapisów w ewidencji środków trwałych, wskazując m.in. symbol KŚT, wartość początkową środka trwałego oraz stawkę amortyzacyjną.

(KK)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA