REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak amortyzować samochód w leasingu finansowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
KK
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób należy amortyzować samochód, który jest w leasingu finansowym? Umowa została zawarta na 36 miesięcy. Jest to samochód specjalny. W jaki sposób rozliczyć go dla celów podatku dochodowego?

Dominika Kunicka

REKLAMA

Autopromocja

konsultant w dziale doradztwa podatkowego Pricewaterhouse-Coopers w biurze wrocławskim

REKLAMA

Aby spełniać warunki ustawy o PIT, umożliwiające zakwalifikowanie umowy jako podatkowej umowy leasingu finansowego, umowa musi być zawarta na czas oznaczony i suma opłat ustalonych w umowie, pomniejszona o należny VAT, musi być równa co najmniej wartości początkowej środka trwałego będącego przedmiotem leasingu finansowego. Ponadto w umowie musi się znaleźć zapis, iż odpisów amortyzacyjnych w podstawowym okresie umowy dokonuje korzystający.

Kosztem uzyskania przychodów leasingobiorcy są koszty amortyzacji przedmiotu leasingu oraz część odsetkowa raty leasingowej, natomiast część kapitałowa raty nie stanowi kosztów uzyskania przychodów.

REKLAMA

Wysokość odpisów amortyzacyjnych należy ustalić posługując się ogólnymi zasadami ustawy o PIT. Po pierwsze, ustala się wartość początkową środka trwałego. Wartością początkową środków trwałych jest cena nabycia, powiększona o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania oraz pomniejszona o VAT, jeżeli na podstawie przepisów ustawy o VAT podlega on odliczeniu. W praktyce najczęściej będzie to wartość początkowa netto wskazana w umowie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sytuacji gdy samochód jest oddany przez leasingodawcę ponownie w leasing, zgodnie z niektórymi interpretacjami organów skarbowych, wartością początkową jest cena historyczna, za jaką leasingodawca nabył przedmiot leasingu od dostawcy. Wtedy wartość opłat z tytułu umowy może okazać się mniejsza od wartości początkowej, co uniemożliwi uznanie takiej umowy za umowę leasingu. W konsekwencji podatnik (leasingobiorca) nie będzie miał prawa zaliczać odpisów amortyzacyjnych do kosztów uzyskania przychodów. Istotne jest więc upewnienie się, iż dana umowa spełnia warunki uznania jej za podatkową umowę leasingu.

Następnie należy określić stawkę amortyzacyjną przedmiotu leasingu. Z pytania rozumiem, że samochód jest zaklasyfikowany jako samochód specjalny, o symbolu 743 KŚT. Może on być amortyzowany metodą liniową za pomocą stawki wynikającej z Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych, tj. 14 proc. Może być również amortyzowany metodą degresywną, wtedy w pierwszym roku używania środka trwałego podwyższa się jego stawkę amortyzacyjną o współczynnik nie wyższy niż 2,0 (w szczególnych przypadkach nie wyższy niż 3,0).

Samochód będący przedmiotem lea-singu był używany przez okres czterech lat. Potencjalnie może więc pani skorzystać z indywidualnej stawki amortyzacyjnej przeznaczonej dla samochodów używanych, pierwszy raz wprowadzonych do ewidencji u danego podatnika. W świetle ustawy o PIT indywidualną stawkę amortyzacyjną ustala się na podstawie okresu amortyzacji określonego w ustawie. W przypadku samochodu używanego okres amortyzacji nie może być krótszy niż 30 miesięcy.

Okres amortyzacji przedmiotu leasingu wynika z przepisów ustawy o PIT. Natomiast okres harmonogramu spłat wynika z zawartej umowy leasingowej. Długość tych okresów jest od siebie niezależna. Jednak w opisanym stanie faktycznym możliwe jest ustalenie okresu amortyzacji równego okresowi spłat wynikającemu z harmonogramu spłat, tj. 36 miesięcy.

Zgodnie z przepisami ustawy o PIT, najpóźniej w miesiącu przyjęcia środka trwałego do ewidencji podatnik powinien dokonać zapisów w ewidencji środków trwałych, wskazując m.in. symbol KŚT, wartość początkową środka trwałego oraz stawkę amortyzacyjną.

(KK)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczanie kilometrówek od aut elektrycznych: jest stanowisko Ministra Finansów i zapowiedź zmian w przepisach

Pieniądze, jakie pracodawca przekazuje pracownikowi tytułem zwrotu kosztów używania samochodu elektrycznego do celów służbowych, stanowią przychód pracownika i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Wydatki takie nie są też kosztem przedsiębiorcy (pracodawcy). Takie jest stanowisko Ministra Finansów zaprezentowane w odpowiedzi wiceministra finansów Jarosława Nenemana na interpelację poselską. Jednocześnie w interpelacji poinformowano, że Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło prace nad zmianami w rozporządzeniu w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Zmiany te mają pozwolić na wprowadzenie możliwości zwrotu pracownikom kosztów używania do celów służbowych samochodów o napędzie elektrycznym lub hybrydowym, a także napędzanych wodorem, czy też zasilanych innymi alternatywnymi źródłami energii.

Ministerstwo Finansów chce zakończyć nadużycia z przedawnieniem podatków. Nowe zasady już w 2026 roku

W nowej wersji projektu nowelizacji Ordynacji podatkowej Ministerstwo Finansów chce zlikwidować możliwość zawieszania biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego poprzez wszczęcie postępowania karnego skarbowego. O szczegółach zmian mówi wiceminister finansów Jarosław Neneman.

Stawki podatku od środków transportowych w 2026 roku: Nowe limity już opublikowane

Znamy już nowe górne granice stawek podatku od środków transportowych na 2026 rok. Większość limitów wzrosła o około 4,5% względem 2025 r. Sprawdź szczegółowe porównanie stawek, terminy płatności oraz zasady ustalania stawek przez gminy. To ważne dla przedsiębiorców i samorządów.

TSUE: Urzędy skarbowe nie mogą automatycznie wykreślać firm z rejestru VAT za zaległości

Przełomowy wyrok TSUE potwierdza, że wykreślenie firmy z rejestru VAT za brak zapłaty podatku nie może odbywać się automatycznie. Fiskus musi najpierw zbadać przyczyny zaległości i zachowanie przedsiębiorcy. Orzeczenie może uchronić tysiące firm przed nieproporcjonalnymi sankcjami i nieodwracalnymi stratami.

REKLAMA

Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

REKLAMA