REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wyliczyć dochód i rozliczyć sprzedaż lokalu użytkowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Justyna Tarantowicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak wyliczyć dochód i podatek dochodowy ze sprzedaży w 2008 r. lokalu użytkowego wprowadzonego do ewidencji środków trwałych w 1999 r.? Wartość początkowa lokalu wynosi 56 321,90 zł. Cena sprzedaży w marcu 2008 r. - 2 980 000 zł. Jak ująć to rozliczenie w pkpir?

rada

REKLAMA

Autopromocja

Dochodem ze sprzedaży lokalu użytkowego jest różnica pomiędzy przychodem uzyskanym ze sprzedaży lokalu a jego wartością wykazaną w ewidencji środków trwałych, powiększona o wartość dokonanych odpisów amortyzacyjnych. Dochód ten należy doliczyć do dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej i opodatkować zgodnie z wybraną formą opodatkowania.

uzasadnienie

Jeżeli lokal wykorzystywany był w prowadzonej działalności, to przychód z jego sprzedaży należy zaliczyć do przychodów z tej działalności. W przypadku przedstawionym w pytaniu lokal wprowadzony był do ewidencji środków trwałych, zatem z pewnością był wykorzystywany w prowadzonej działalności.

REKLAMA

Wniosek taki wynika z art. 14 ust. 2 updof. Na jego podstawie przychodem z działalności gospodarczej są m.in. przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą składników majątku będących środkami trwałymi, ujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (z pewnymi wyjątkami, które w tym przypadku nie mają zastosowania - art. 14 ust. 2c updof).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty uzyskania przychodów dotyczące opisanej sytuacji updof określa w art. 23 ust. 1 pkt 1 i art. 24 ust. 2. Kosztem uzyskania przychodu ze zbycia składników będących środkami trwałymi lub wartościami niematerialnymi i prawnymi jest różnica między ich wartością początkową wykazaną w ewidencji a sumą dokonanych odpisów amortyzacyjnych (wszystkich, także tych, które nie mogły być uznane za koszty uzyskania przychodu). Kosztem jest więc niezamortyzowana część wartości początkowej.

Dochodem w przypadku środków trwałych będzie różnica między przychodem uzyskanym ze sprzedaży a ich wartością wykazaną w ewidencji środków trwałych, powiększona o wartość dokonanych odpisów amortyzacyjnych.

Czytelnik nie zawarł informacji o wartości dokonanych odpisów amortyzacyjnych, można zatem jedynie przeprowadzić symulację wyliczenia dochodu. W tym przypadku wyliczenie dochodu z tytułu sprzedaży lokalu wygląda następująco:

Wartość początkowa: 56 321,90 zł

Wartość sprzedaży: 2 980 000,00 zł

Dochód ze sprzedaży lokalu użytkowego = wartość sprzedaży - wartość początkowa + dokonane odpisy amortyzacyjne

Dochód = 2 980 000,00 zł - 56 321,90 zł + dokonane odpisy amortyzacyjne (również te, które nie były k.u.p.)

Tak obliczony dochód należy opodatkować łącznie z innymi dochodami uzyskiwanymi z działalności gospodarczej, zgodnie z wybraną formą opodatkowania, tj. według skali podatkowej lub według stawki 19% przy wyborze liniowej formy opodatkowania.

 

Powyższe stanowisko potwierdzają organy skarbowe. W postanowieniu wydanym przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Strzelcach Opolskich z 14 czerwca 2006 r., nr PD/415-6/06, czytamy:

REKLAMA

(...) przychody z odpłatnego zbycia składników majątku wykorzystywanego w działalności gospodarczej są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych. Sposób ustalenia dochodu lub straty z odpłatnego zbycia takiego środka określa cytowany wyżej art. 24 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu dochodem lub stratą z odpłatnego zbycia składników majątku będących środkami trwałymi, wykorzystywanych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, jest różnica między przychodem z odpłatnego zbycia a wartością początkową wykazaną w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, powiększona o sumę odpisów amortyzacyjnych dokonanych od tych środków. Niezamortyzowana wartość początkowa będzie stanowiła zatem koszt uzyskania przychodu z jego odpłatnego zbycia.

Dochód ze sprzedaży majątku firmy łączy się z pozostałymi dochodami z działalności gospodarczej. Następnie do obliczonego dochodu stosuje się stawkę podatkową według skali podatkowej bądź 19% w przypadku podatku liniowego. Ze złożonego przez Pana wniosku nie wynika, kiedy nastąpi sprzedaż środka trwałego.

PRZYKŁAD

Pan Kowalski prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu. Prowadzi księgę przychodów i rozchodów. Wybrał sposób opodatkowania dochodów na zasadach określonych w art. 30c updof, czyli 19% - metodę liniową. W ewidencji środków trwałych wprowadził w grudniu 1999 r. używany lokal użytkowy o wartości początkowej 40 500 zł. Pan Kowalski sprzedał ten lokal 30 kwietnia 2008 r. za kwotę 980 000 zł netto.

Suma dokonanych odpisów amortyzacyjnych na 30 kwietnia 2008 r. wynosi 33 750 zł.

Ewidencja zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów będzie wyglądała następująco:

1) Faktura sprzedaży lokalu użytkowego: 980 000 zł

2) Zaliczenie w koszty nieumorzonej części sprzedanego środka trwałego: 40 500 zł - 33 750 zł = 6750 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zatem dochód uzyskany na tej sprzedaży wyniesie:

973 250 zł (980 000 zł - 6750 zł lub 980 000 zł - 40 500 zł + 33 750 zł).

Ponieważ pan Kowalski wybrał metodę liniową opodatkowania dochodów, podatek z tej sprzedaży wyniesie 973 250 zł x 19% = 184 917,50 zł.

Podatek ten będzie ujęty w zaliczce na podatek dochodowy od osób fizycznych płaconej do 20 maja 2008 r.

• art. 14 ust. 2 pkt 1, art. 23 ust. 1 pkt 1, art. 24 ust. 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1673

Justyna Tarantowicz

księgowa

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA