REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy u pracowników powstaje przychód z tytułu ich bezpłatnego dowozu przez pracodawcę do miejsca pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Wojciechowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę firmę zajmującą się produkcją i handlem artykułami ze szkła. Hala produkcyjna znajduje się pod Łodzią. W związku z tym codziennie na swój koszt (moim busem) dowożę pracowników do pracy i odwożę ich z pracy. Czy powinienem wartość tego świadczenia doliczać pracownikom do przychodów ze stosunku pracy? Słyszałem, że tego rodzaju świadczenia są zwolnione z podatku dochodowego?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wartość świadczenia w postaci dowożenia oraz odwożenia pracowników do i z miejsca pracy powinna zostać przez Pana doliczona do ich przychodu ze stosunku pracy. Ze zwolnienia z podatku dochodowego korzysta jedynie zwrot kosztów dojazdu pracownika do zakładu pracy, jeżeli obowiązek ponoszenia tych kosztów przez zakład pracy wynika wprost z przepisów innych ustaw.

UZASADNIENIE

Z pytania wynika, że z powodu lokalizacji hali produkcyjnej w pewnej odległości od Łodzi zapewnia Pan swoim pracownikom dojazd i powrót z pracy. W takim przypadku po stronie pracowników powstanie przychód z tego tytułu. Przychód ten należy doliczyć do przychodów pracowników ze stosunku pracy. Taki sposób rozliczenia wynika z treści art. 12 ust. 1 updof. Na jego podstawie:

REKLAMA

za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy (...) uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

wynagrodzenia zasadnicze,

świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Transport pracowników do pracy stanowi dla nich nieodpłatne świadczenie. Jak wskazuje zacytowany wyżej przepis, wartość tego świadczenia będzie stanowiła dla pracowników przychód ze stosunku pracy. Przychód ten nie jest zwolniony z opodatkowania.

Wydatki na dojazdy pracowników do pracy są zwolnione z opodatkowania, tylko gdy są spełnione ściśle określone warunki. Reguluje je art. 21 ust. 1 pkt 112 updof. Z przepisu tego wynika, że z podatku dochodowego jest zwolniony:

zwrot kosztów dojazdu pracownika do zakładu pracy, jeżeli obowiązek ponoszenia tych kosztów przez zakład pracy wynika wprost z przepisów innych ustaw.

Pracodawcami zobowiązanymi do zwrotu kosztów dojazdu pracowników do pracy są m.in. Policja i Państwowa Straż Pożarna.

Schemat. Rozliczenie zwrotu przez zakład pracy kosztów dojazdu pracownika do miejsca pracy

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Opisany powyżej sposób rozliczenia jest zgodny ze stanowiskiem organów podatkowych. Inaczej w tej kwestii wypowiedział się Europejski Trybunał Sprawiedliwości. W wydanym 16 października 1997 r. orzeczeniu w sprawie C-258/95 pomiędzy Juliusz Filibeck Solne GmbH & Co.KG a Finanzamt Neustadt (Niemcy), przy okazji rozstrzygania kwestii opodatkowania VAT nieodpłatnego świadczenia usług w postaci dowozu przez pracodawcę pracowników do pracy, stwierdził, że decydujące znaczenie ma w takiej sytuacji ustalenie, kto uzyskuje dominującą korzyść z tego tytułu. Zdaniem ETS w takim przypadku dominującą korzyść uzyskuje pracodawca, a nie pracownik. W związku z tym tego typu świadczenie nie powinno być opodatkowane VAT. Wprawdzie orzeczenie to dotyczy VAT, może jednak stać się pomocne w przypadku ewentualnej próby zakwestionowania przed polskim sądem obowiązku opodatkowywania tego typu świadczeń podatkiem dochodowym.

 

Problem rozliczenia zwrotu kosztów dojazdu dotyczy również zleceniobiorców. W tym przypadku dotyczy zwrotu kosztów dojazdu do miejsca wykonywania przez nich zlecenia. Nie znajdzie tu zastosowania zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 112 updof. Zleceniobiorca nie ma bowiem statusu pracownika, gdyż jego relacje ze zleceniodawcą są regulowane przepisami Kodeksu cywilnego, a nie Kodeksu pracy. Powyższe stanowisko potwierdzają organy podatkowe. W piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu z 26 stycznia 2006 r., nr PD3/415-65/05, czytamy:

Zgodnie z treścią art. 13 pkt 8 updof za przychód z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło. Natomiast zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W związku z tym, że przychód w formie zwracanych zleceniobiorcy kosztów dojazdu nie mieści się w katalogu zwolnień wymienionych w art. 21 ww. ustawy, świadczenie to podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ważne!

Przychód w formie zwracanych zleceniobiorcy kosztów dojazdu podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

VAT

Nieodpłatny dowóz pracowników do pracy nie podlega opodatkowaniu VAT tylko w sytuacji, gdy istnieją przeszkody w zapewnieniu innych odpowiednich środków transportu lub gdy obowiązek dowozu wynika z przepisów innych ustaw. W przypadku gdy pracownicy mogą dojechać do pracy bez problemu transportem publicznym, bezpłatny dowóz będzie podlegał opodatkowaniu VAT. Dlatego, jeżeli w opisanym przypadku pracownicy nie mają możliwości skorzystania z innego transportu do hali produkcyjnej, świadczone przez Pana usługi nie będą podlegały VAT.

Ważne!

W przypadku gdy pracownicy mogą dojechać do pracy transportem publicznym, bezpłatny dowóz będzie podlegał opodatkowaniu VAT.

• art. 21 ust. 1 pkt 112 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 97, poz. 623

Katarzyna Wojciechowska

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA