REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy u pracowników powstaje przychód z tytułu ich bezpłatnego dowozu przez pracodawcę do miejsca pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Wojciechowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę firmę zajmującą się produkcją i handlem artykułami ze szkła. Hala produkcyjna znajduje się pod Łodzią. W związku z tym codziennie na swój koszt (moim busem) dowożę pracowników do pracy i odwożę ich z pracy. Czy powinienem wartość tego świadczenia doliczać pracownikom do przychodów ze stosunku pracy? Słyszałem, że tego rodzaju świadczenia są zwolnione z podatku dochodowego?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Wartość świadczenia w postaci dowożenia oraz odwożenia pracowników do i z miejsca pracy powinna zostać przez Pana doliczona do ich przychodu ze stosunku pracy. Ze zwolnienia z podatku dochodowego korzysta jedynie zwrot kosztów dojazdu pracownika do zakładu pracy, jeżeli obowiązek ponoszenia tych kosztów przez zakład pracy wynika wprost z przepisów innych ustaw.

UZASADNIENIE

Z pytania wynika, że z powodu lokalizacji hali produkcyjnej w pewnej odległości od Łodzi zapewnia Pan swoim pracownikom dojazd i powrót z pracy. W takim przypadku po stronie pracowników powstanie przychód z tego tytułu. Przychód ten należy doliczyć do przychodów pracowników ze stosunku pracy. Taki sposób rozliczenia wynika z treści art. 12 ust. 1 updof. Na jego podstawie:

za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy (...) uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

wynagrodzenia zasadnicze,

świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Transport pracowników do pracy stanowi dla nich nieodpłatne świadczenie. Jak wskazuje zacytowany wyżej przepis, wartość tego świadczenia będzie stanowiła dla pracowników przychód ze stosunku pracy. Przychód ten nie jest zwolniony z opodatkowania.

Wydatki na dojazdy pracowników do pracy są zwolnione z opodatkowania, tylko gdy są spełnione ściśle określone warunki. Reguluje je art. 21 ust. 1 pkt 112 updof. Z przepisu tego wynika, że z podatku dochodowego jest zwolniony:

zwrot kosztów dojazdu pracownika do zakładu pracy, jeżeli obowiązek ponoszenia tych kosztów przez zakład pracy wynika wprost z przepisów innych ustaw.

Pracodawcami zobowiązanymi do zwrotu kosztów dojazdu pracowników do pracy są m.in. Policja i Państwowa Straż Pożarna.

Schemat. Rozliczenie zwrotu przez zakład pracy kosztów dojazdu pracownika do miejsca pracy

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Opisany powyżej sposób rozliczenia jest zgodny ze stanowiskiem organów podatkowych. Inaczej w tej kwestii wypowiedział się Europejski Trybunał Sprawiedliwości. W wydanym 16 października 1997 r. orzeczeniu w sprawie C-258/95 pomiędzy Juliusz Filibeck Solne GmbH & Co.KG a Finanzamt Neustadt (Niemcy), przy okazji rozstrzygania kwestii opodatkowania VAT nieodpłatnego świadczenia usług w postaci dowozu przez pracodawcę pracowników do pracy, stwierdził, że decydujące znaczenie ma w takiej sytuacji ustalenie, kto uzyskuje dominującą korzyść z tego tytułu. Zdaniem ETS w takim przypadku dominującą korzyść uzyskuje pracodawca, a nie pracownik. W związku z tym tego typu świadczenie nie powinno być opodatkowane VAT. Wprawdzie orzeczenie to dotyczy VAT, może jednak stać się pomocne w przypadku ewentualnej próby zakwestionowania przed polskim sądem obowiązku opodatkowywania tego typu świadczeń podatkiem dochodowym.

 

Problem rozliczenia zwrotu kosztów dojazdu dotyczy również zleceniobiorców. W tym przypadku dotyczy zwrotu kosztów dojazdu do miejsca wykonywania przez nich zlecenia. Nie znajdzie tu zastosowania zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 112 updof. Zleceniobiorca nie ma bowiem statusu pracownika, gdyż jego relacje ze zleceniodawcą są regulowane przepisami Kodeksu cywilnego, a nie Kodeksu pracy. Powyższe stanowisko potwierdzają organy podatkowe. W piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu z 26 stycznia 2006 r., nr PD3/415-65/05, czytamy:

Zgodnie z treścią art. 13 pkt 8 updof za przychód z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło. Natomiast zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W związku z tym, że przychód w formie zwracanych zleceniobiorcy kosztów dojazdu nie mieści się w katalogu zwolnień wymienionych w art. 21 ww. ustawy, świadczenie to podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ważne!

Przychód w formie zwracanych zleceniobiorcy kosztów dojazdu podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

VAT

Nieodpłatny dowóz pracowników do pracy nie podlega opodatkowaniu VAT tylko w sytuacji, gdy istnieją przeszkody w zapewnieniu innych odpowiednich środków transportu lub gdy obowiązek dowozu wynika z przepisów innych ustaw. W przypadku gdy pracownicy mogą dojechać do pracy bez problemu transportem publicznym, bezpłatny dowóz będzie podlegał opodatkowaniu VAT. Dlatego, jeżeli w opisanym przypadku pracownicy nie mają możliwości skorzystania z innego transportu do hali produkcyjnej, świadczone przez Pana usługi nie będą podlegały VAT.

Ważne!

W przypadku gdy pracownicy mogą dojechać do pracy transportem publicznym, bezpłatny dowóz będzie podlegał opodatkowaniu VAT.

• art. 21 ust. 1 pkt 112 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 97, poz. 623

Katarzyna Wojciechowska

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

REKLAMA

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA