REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy u pracowników powstaje przychód z tytułu ich bezpłatnego dowozu przez pracodawcę do miejsca pracy

Katarzyna Wojciechowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę firmę zajmującą się produkcją i handlem artykułami ze szkła. Hala produkcyjna znajduje się pod Łodzią. W związku z tym codziennie na swój koszt (moim busem) dowożę pracowników do pracy i odwożę ich z pracy. Czy powinienem wartość tego świadczenia doliczać pracownikom do przychodów ze stosunku pracy? Słyszałem, że tego rodzaju świadczenia są zwolnione z podatku dochodowego?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wartość świadczenia w postaci dowożenia oraz odwożenia pracowników do i z miejsca pracy powinna zostać przez Pana doliczona do ich przychodu ze stosunku pracy. Ze zwolnienia z podatku dochodowego korzysta jedynie zwrot kosztów dojazdu pracownika do zakładu pracy, jeżeli obowiązek ponoszenia tych kosztów przez zakład pracy wynika wprost z przepisów innych ustaw.

UZASADNIENIE

Z pytania wynika, że z powodu lokalizacji hali produkcyjnej w pewnej odległości od Łodzi zapewnia Pan swoim pracownikom dojazd i powrót z pracy. W takim przypadku po stronie pracowników powstanie przychód z tego tytułu. Przychód ten należy doliczyć do przychodów pracowników ze stosunku pracy. Taki sposób rozliczenia wynika z treści art. 12 ust. 1 updof. Na jego podstawie:

REKLAMA

za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy (...) uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

wynagrodzenia zasadnicze,

świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Transport pracowników do pracy stanowi dla nich nieodpłatne świadczenie. Jak wskazuje zacytowany wyżej przepis, wartość tego świadczenia będzie stanowiła dla pracowników przychód ze stosunku pracy. Przychód ten nie jest zwolniony z opodatkowania.

Wydatki na dojazdy pracowników do pracy są zwolnione z opodatkowania, tylko gdy są spełnione ściśle określone warunki. Reguluje je art. 21 ust. 1 pkt 112 updof. Z przepisu tego wynika, że z podatku dochodowego jest zwolniony:

zwrot kosztów dojazdu pracownika do zakładu pracy, jeżeli obowiązek ponoszenia tych kosztów przez zakład pracy wynika wprost z przepisów innych ustaw.

Pracodawcami zobowiązanymi do zwrotu kosztów dojazdu pracowników do pracy są m.in. Policja i Państwowa Straż Pożarna.

Schemat. Rozliczenie zwrotu przez zakład pracy kosztów dojazdu pracownika do miejsca pracy

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Opisany powyżej sposób rozliczenia jest zgodny ze stanowiskiem organów podatkowych. Inaczej w tej kwestii wypowiedział się Europejski Trybunał Sprawiedliwości. W wydanym 16 października 1997 r. orzeczeniu w sprawie C-258/95 pomiędzy Juliusz Filibeck Solne GmbH & Co.KG a Finanzamt Neustadt (Niemcy), przy okazji rozstrzygania kwestii opodatkowania VAT nieodpłatnego świadczenia usług w postaci dowozu przez pracodawcę pracowników do pracy, stwierdził, że decydujące znaczenie ma w takiej sytuacji ustalenie, kto uzyskuje dominującą korzyść z tego tytułu. Zdaniem ETS w takim przypadku dominującą korzyść uzyskuje pracodawca, a nie pracownik. W związku z tym tego typu świadczenie nie powinno być opodatkowane VAT. Wprawdzie orzeczenie to dotyczy VAT, może jednak stać się pomocne w przypadku ewentualnej próby zakwestionowania przed polskim sądem obowiązku opodatkowywania tego typu świadczeń podatkiem dochodowym.

 

Problem rozliczenia zwrotu kosztów dojazdu dotyczy również zleceniobiorców. W tym przypadku dotyczy zwrotu kosztów dojazdu do miejsca wykonywania przez nich zlecenia. Nie znajdzie tu zastosowania zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 112 updof. Zleceniobiorca nie ma bowiem statusu pracownika, gdyż jego relacje ze zleceniodawcą są regulowane przepisami Kodeksu cywilnego, a nie Kodeksu pracy. Powyższe stanowisko potwierdzają organy podatkowe. W piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu z 26 stycznia 2006 r., nr PD3/415-65/05, czytamy:

Zgodnie z treścią art. 13 pkt 8 updof za przychód z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło. Natomiast zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W związku z tym, że przychód w formie zwracanych zleceniobiorcy kosztów dojazdu nie mieści się w katalogu zwolnień wymienionych w art. 21 ww. ustawy, świadczenie to podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ważne!

Przychód w formie zwracanych zleceniobiorcy kosztów dojazdu podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

VAT

Nieodpłatny dowóz pracowników do pracy nie podlega opodatkowaniu VAT tylko w sytuacji, gdy istnieją przeszkody w zapewnieniu innych odpowiednich środków transportu lub gdy obowiązek dowozu wynika z przepisów innych ustaw. W przypadku gdy pracownicy mogą dojechać do pracy bez problemu transportem publicznym, bezpłatny dowóz będzie podlegał opodatkowaniu VAT. Dlatego, jeżeli w opisanym przypadku pracownicy nie mają możliwości skorzystania z innego transportu do hali produkcyjnej, świadczone przez Pana usługi nie będą podlegały VAT.

Ważne!

W przypadku gdy pracownicy mogą dojechać do pracy transportem publicznym, bezpłatny dowóz będzie podlegał opodatkowaniu VAT.

• art. 21 ust. 1 pkt 112 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 97, poz. 623

Katarzyna Wojciechowska

konsultant podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2.0 sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA