REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić koszty uzyskania przychodu w przypadku pracy za granicą - PITy 2007

Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.
Jak ustalić koszty uzyskania przychodu w przypadku pracy za granicą - PITy 2007
Jak ustalić koszty uzyskania przychodu w przypadku pracy za granicą - PITy 2007
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przepracowałem część roku w USA, a część w Wielkiej Brytanii. Czy bilet lotniczy do miejsca pracy za granicą mogę włączyć do kosztów uzyskania przychodu? A co z wydatkami na komunikację miejską w Wielkiej Brytanii i USA  - czy mogę je odliczyć ?


RADA

REKLAMA

Autopromocja


Nie. Nie ma Pan możliwości włączenia do kosztów wydatków na przelot samolotem. Ustalając wysokość kosztów uzyskania ze stosunku pracy wykonywanej za granicą, należy stosować takie same zasady jak w przypadku umowy o pracę w kraju. Koszty te przysługują w formie zryczałtowanej, w wysokości określonej przez ustawodawcę, chyba że faktycznie poniesione wydatki na dojazd do zakładu pracy będą wyższe od tej normy. Można wówczas zastosować koszty w wysokości wydatków faktycznie poniesionych, jednak pod warunkiem udokumentowania ich wyłącznie imiennymi biletami okresowymi.


Zasady rozliczania kosztów uzyskania przychodu w odniesieniu do przychodów z pracy za granicą są takie same jak w przypadku uzyskiwania przychodów ze stosunku pracy w kraju. Oznacza to, że koszty te zostały określone w formie zryczałtowanej i wynoszą za 2007 r. w wysokości podstawowej 108,50 zł miesięcznie. Jeśli miejsce czasowego zamieszkania podatnika za granicą (zakładając, że stałe miejsce zamieszkania ma on nadal w kraju) jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, podatnik ma prawo przyjąć koszty w wysokości podwyższonej, tj. 135,63 zł miesięcznie, a za rok podatkowy 2007 – nie więcej niż 1627,56 zł.


Jeżeli ww. roczne koszty uzyskania przychodów są niższe od wydatków na dojazd do zakładu lub zakładów pracy środkami transportu autobusowego, kolejowego, promowego lub komunikacji miejskiej, w rocznym rozliczeniu podatku koszty te mogą być przyjęte w wysokości wydatków faktycznie poniesionych, udokumentowanych wyłącznie imiennymi biletami okresowymi.

REKLAMA


Trzeba pamiętać, że podwyższone koszty uzyskania przychodu bądź koszty w wysokości wydatków faktycznie poniesionych nie mają zastosowania, gdy pracownik otrzymuje zwrot kosztów dojazdu do zakładu pracy, z wyjątkiem gdy zwrócone koszty zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Z powyższych regulacji ustawowych wynika jednoznacznie, że nie ma możliwości „włączenia” wydatków na przelot samolotem z miejsca zamieszkania w kraju do miejsca zamieszkania za granicą (z którego dopiero udaje się Pan do miejsca wykonywania pracy). Rekompensatą podwyższonych wydatków ponoszonych w związku z pracą poza granicami kraju w założeniu ustawodawcy ma być zwolnienie części uzyskanych dochodów z opodatkowania na zasadach określonych w art. 21 ust. 1 pkt 20 updof.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Zasady ustalania kosztów uzyskania przychodów ze stosunku pracy są identyczne zarówno dla podatników uzyskujących dochody z tego tytułu w kraju, jak i za granicą.


Trzeba też pamiętać, że faktycznie poniesione wydatki na dojazd wymienionymi przez ustawodawcę środkami transportu publicznego podlegają uwzględnieniu wyłącznie wówczas, gdy są udokumentowane w sposób określony w przepisach. Jeśli zatem nazwisko podatnika widnieje na innym dokumencie niż imienny bilet okresowy, to nie daje on podstawy do uwzględnienia kosztów w wysokości faktycznie poniesionej. Dlatego w przypadku umieszczenia wydatków na zakup karty w imiennym pasku wypłaty wynagrodzenia za pracę nie został spełniony warunek właściwego ich udokumentowania, a tym samym taki imienny pasek nie daje podstawy do uwzględnienia faktycznych kosztów.


Jednoznacznie w tej kwestii wypowiedział się Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 7 stycznia 1999 r., sygn. akt SA/Sz 490/98, w którym stwierdził, że: Sformułowanie art. 22 ust. 11 ustawy z 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych jest jednoznaczne i pozwala wykazywać wydatki faktycznie poniesione „wyłącznie imiennymi biletami okresowymi”. Dowód ten nie może więc być zastąpiony innym


Takie samo stanowisko w kwestiach dokumentacyjnych zajmują organy podatkowe, odmawiając podatnikom prawa do uwzględnienia faktycznych kosztów np. w przypadku posiadania imiennej faktury dokumentującej zakup biletu. Przykładem jest pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu z 27 lutego 2006 r. nr PD-415/INT/2/EB/06. Organ podatkowy stwierdził w nim, że: (…) Dołączona do wniosku kserokopia faktury VAT za wykonaną usługę przewozową z miejsca pracy do miejsca położenia zakładu pracy nie jest okresowym biletem imiennym. Jest to potwierdzenie wykonania usługi przewozowej na rzecz klienta. W związku z czym nie może stanowić podstawy do odliczenia jako koszt uzyskania przychody ze stosunku pracy


Należy jednak zauważyć, że korzystne dla podatników stanowisko w tym przedmiocie zajęło Ministerstwo Finansów w piśmie z 29 maja 1995 r. nr PO 5/6-01225/95, stwierdzając, że:

dowodem uprawniającym podatnika do dokonania odliczenia kosztów uzyskania przychodów ze stosunku pracy (…) w wysokości faktycznie poniesionej może być również bilet okresowy, na którym podatnik zamieści swoje imię i nazwisko


Jest to pogląd zasługujący na aprobatę, gdyż wpisanie na bilecie okresowym imienia i nazwiska jego posiadacza powoduje, że można go uznać za posiadający cechę imienności.


Ponieważ jednak nie można wykluczyć, że taki bilet może być kwestionowany przez organy podatkowe (ze względu na samodzielne, a nie przez wystawcę biletu, uzupełnienie na nim wymaganych przepisami danych), wskazane byłoby wystąpienie o wydanie wiążącej interpretacji do właściwego dla siebie naczelnika urzędu skarbowego.


Podkreślić również należy, że ustawodawca nie ograniczył w art. 22 ust. 11 updof wydatków na dojazd tylko do wydatków poniesionych na dojazd środkami komunikacji krajowej. Dlatego uważam, że podatnicy mają prawo do odliczenia wydatków na dojazd w wysokości faktycznie poniesionej również w przypadku korzystania za granicą, w celu dojazdu do miejsca pracy, ze środków transportu publicznego wymienionych w tym przepisie, pod warunkiem udokumentowania tego korzystania w wymagany sposób, tj. imiennym biletem okresowym. Jeden z organów podatkowych zajął identyczne stanowisko w tej kwestii. W postanowieniu z 25 kwietnia 2005 r. nr US-I-1/B-415-8/05 Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bielsku Podlaskim stwierdził, że:


Zgodnie z art. 22 ust. 2 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. z 2000 r. Dz.U. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.) koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej, w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody od jednego zakładu pracy – wynoszą 102 zł 25 gr miesięcznie, a za rok podatkowy nie więcej niż 1227 zł.


Artykuł 22 ust. 11 stanowi, że jeżeli roczne koszty uzyskania przychodów określone w ust. 2 są niższe od wydatków na dojazd do zakładu lub zakładów pracy środkami transportu autobusowego, kolejowego, promowego lub komunikacji miejskiej, w rocznym rozliczeniu podatku koszty te mogą być przyjęte w wysokości wydatków faktycznie poniesionych, udokumentowanych wyłącznie imiennymi biletami okresowymi .


Przepis wyżej powołanego art. 22 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma więc zastosowanie w Pani przypadku. Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, wydatki ponoszone na zakup miesięcznych biletów imiennych komunikacji miejskiej w Oslo na dojazd do zakładu pracy są wyższe od rocznych kosztów uzyskania przychodów obowiązujących w roku 2005. Wobec powyższego w rocznym rozliczeniu podatku ma Pani prawo zastosować koszty uzyskania przychodu w wysokości wydatków faktycznie poniesionych i udokumentowanych imiennymi biletami okresowymi.

• art. 8 ust. 1 i 2 ustawy z 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw – Dz.U. Nr 217, poz. 1588

Anna Welsyng

radca prawny, doradca podatkowy
kancelaria www.welsyng.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA