REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zrobić jeżeli pracodawca nie przekazał pracownikowi PIT-11 - PITy 2007

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do końca lutego pracodawcy i inni płatnicy muszą przekazać podatnikom (a także urzędowi skarbowemu podatnika) PIT-11. Jest to informacja dochodach uzyskanych w poprzednim roku, pobranych zaliczkach na podatek, zapłaconych składkach na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.

Pracownikowi, z którym rozwiązano umowę o pracę w trakcie roku trzeba wysłać PIT-11 nie później niż do 15-ego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym została pobrana ostatnia zaliczka (art. 39 ust. 1-2 updof).

REKLAMA

REKLAMA

Oczywiście nie dostaniesz PIT-11 jeżeli złożyłeś do 10 stycznia wniosek PIT-12 o rozliczenie przez płatnika, bo wtedy roczny PIT składa za Ciebie właśnie płatnik.

Brak PIT-11 nie zwalnia z rocznego rozliczenia podatku

Nawet jeżeli nie dostaniesz od pracodawcy w PIT-11 musisz złożyć zeznanie roczne do 30 kwietnia.

REKLAMA

Bez PIT-11 nie będzie to jednak łatwe więc najpierw spróbuj dowiedzieć się dlaczego nie dostałeś tej informacji. Może przesyłka zaginęła na poczcie a może w ogóle nie została wysłana. W takiej sytuacji nie obrażaj się na pracodawcę tylko idź osobiście do kadr czy księgowości i upomnij się o PIT-11.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli nie uda się w ten sposób nic uzyskać zawsze można poprosić urząd kontroli skarbowej o interwencję. Za niewydajnie PIT-11 w ustawowym terminie pracodawcy grozi grzywna do 180 tzw. stawek dziennych (art. 80 ust. 2 kodeksu karnego skarbowego). Stawka dzienna za przestępstwo skarbowe może być określona od (minimalnie) 37,53 zł do (maksymalnie) 15 012 zł. Jednak w praktyce grzywna za niewydanie w terminie PIT-11 nie powinna przekroczyć 22.520,- zł (jako tzw. czyn mniejszej wagi).

Urząd kontroli skarbowej może wymierzyć grzywnę – jednak nie może zmusić w inny sposób pracodawcy, aby ten wydał pracownikowi PIT-11. W takiej sytuacji podatnik będzie musiał sam ustalić wszelkie dane potrzebne do wypełnienia swojego rocznego PITa.

W tym celu powinien zgromadzić (odszukać) dokumenty dotyczące uzyskanego wynagrodzenia, potrącanych kosztów, składek i zaliczek na podatek. Na pewno przydadzą się formularze ZUS RMUA, wyciągi bankowe lub paski wynagrodzeń oraz umowa o pracę. Jeżeli zbierzemy komplet tych dokumentów nie powinniśmy mieć problemu z zebraniem danych do rocznego PITa.

Warto też poinformować urząd skarbowy przy składaniu rocznego PITa, że wobec nieprzekazania przez płatnika PIT-11 podatnik był zmuszony do wypełnienia zeznania na podstawie własnych danych. Można też dołączyć kopię pisma wzywającego płatnika do przekazania PIT-11. Tak radzi swoim podatnikom np. Izba Skarbowa w Poznaniu.


Błędny PIT-11 nie wiąże podatnika

Posiadanie kompletu ww. dokumentów przydaje się również do sprawdzenia otrzymanego od pracodawcy PIT-11. Jeżeli PIT-11 nie pokrywa się z rzeczywistością (np. pracownikowi faktycznie wypłacono w 2007 r. większe wynagrodzenie niż to wynika z PIT-11, albo pracownikowi przysługują wyższe koszty niż wpisano w informacji PIT-11) – pracownik powinien w rocznym zeznaniu podatkowym uwzględnić rzeczywiste kwoty przychodów i kosztów.

Innymi słowy podatnik nie jest związany informacją PIT-11 jeżeli ta informacja jest sprzeczna z faktami zaistniałymi w 2007 roku.

Przykład

Wynagrodzenie za grudzień 2007 r. wypłacone w styczniu 2008 r. jest przychodem roku 2008 i nie powinno znaleźć się w PIT-11 za 2007 r.. Jeżeli mimo to takie wynagrodzenie zostanie wykazane w PIT-11 – pracownik nie powinien go uwzględnić (ani innych z nim związanych kwot zaliczek i składek) w rocznym zeznaniu podatkowym.

Może się też tak zdarzyć, że dostaniemy spóźniony PIT-11 od pracodawcy już po złożeniu przez nas rocznego PITa. Jeżeli okaże się, że ten PIT-11 jest prawidłowy a my pomyliliśmy się w rocznym zeznaniu – powinniśmy złożyć korektę rocznego PITa.

Wtedy jeżeli w wyniku korekty nastąpi zwiększenie kwoty podatku do zapłaty (albo zmniejszenie kwoty do zwrotu) – wtedy musimy wpłacić do urzędu skarbowego różnicę wraz z odsetkami. Do korekty (czyli poprawnie wypełnionego całego rocznego PITa) powinniśmy dołączyć pisemne uzasadnienie przyczyn korekty (art. 81 § 2 ordynacji podatkowej).

Więcej o korekcie PITów w tekście Korekta zeznania rocznego

PIT-11 mają obowiązek przekazać podatnikowi nie tylko pracodawcy

Obowiązek przekazania podatnikowi PIT-11 ciąży w szczególności na :

- podmiotach, które w ciągu roku dokonywały wypłat należności ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego (wypłacanych przez zakład pracy), jak również wypłat z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej w przypadku spółdzielni pracy;

- rolniczych spółdzielniach produkcyjnych oraz innych spółdzielniach zajmujących się produkcją rolną w związku z wypłatą dniówek obrachunkowych oraz udziału w dochodzie podzielnym spółdzielni oraz wypłacanymi przez spółdzielnie zasiłkami z ubezpieczenia społecznego.

- podmiotach, które dokonują wypłaty emerytur i rent z zagranicy - od wypłacanych przez nie emerytur i rent,

- jednostkach organizacyjnych uczelni, placówkach naukowych, zakładach pracy oraz innych podmiotach - od wypłacanych przez nie stypendiów,

- organach zatrudnienia - od świadczeń wypłacanych z Funduszu Pracy,

- biurach terenowych Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych - od świadczeń wypłacanych z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,

- aresztach śledczych oraz zakładach karnych - od należności za pracę przypadających tymczasowo aresztowanym oraz skazanym,

- spółdzielniach - od oprocentowania wkładów pieniężnych członków spółdzielni, zaliczonego w ciężar kosztów spółdzielni,

- oddziałach Wojskowej Agencji Mieszkaniowej - od wypłacanych żołnierzom świadczeń pieniężnych wynikających z przepisów ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,

- innych podmiotach wskazanych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

PIT-11 dla cudzoziemca

Na pisemny wniosek podatnika, który nie posiada miejsca zamieszkania w Polsce i zamierza wyjechać z Polski – płatnicy powinni wystawić PIT-11. Na przesłanie tej informacji podatnikowi i urzędowi skarbowemu właściwemu dla osób zagranicznych płatnik ma 14 dni od dnia złożenia tego wniosku.


Paweł Huczko

redaktor prowadzący, prawnik


Podstawa prawna:

1. Ustawaz 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 (tekst jednolity) – ostatnia zmiana Dz.U. z 2007 r., Nr 191, poz. 1367;
2. Ustawaz 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy – Dz. U. z 2007 r. Nr 111, poz. 765 (tekst jednolity) – ostatnia zmiana Dz.U. z 2007 r., Nr 112, poz. 766;
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zewnętrzne finansowanie filmu bez VAT? Przełomowy wyrok WSA wyznacza granice opodatkowania

Nie każdy przepływ pieniędzy musi oznaczać VAT. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku uznał, że zewnętrzne finansowanie produkcji filmu z udziałem w zyskach nie stanowi usługi opodatkowanej VAT. Wyrok ma znaczenie nie tylko dla branży filmowej, ale także dla wszystkich projektów finansowanych partnersko, gdzie strony wspólnie ponoszą ryzyko, a środki nie są zapłatą za konkretne świadczenie.

AliExpress, Temu i inne chińskie internetowe platformy handlowe wygrywają konkurencję w Polsce i Europie. e-Izba: bo nie muszą przestrzegać prawa UE

Chińskie internetowe platformy handlowe zwiększają udziały w polskim rynku; przewagę zapewnia im w szczególności to, że nie muszą przestrzegać przepisów Unii Europejskiej - informuje Izba Gospodarki Elektronicznej (e-Izba). W jej ocenie, aby polski e-commerce mógł się rozwijać, konieczne są zmiany przepisów.

Zmiany w PIT i CIT od 2026 roku: tylko jeden warunek przyspieszonej amortyzacja środków trwałych (budynków i budowli) w gminach o wysokim bezrobociu

W dniu 15 grudnia 2025 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o PIT i ustawy o CIT, która ma ułatwić stosowanie przez przedsiębiorców przyspieszonej amortyzacji budynków i budowli w gminach o podwyższonym wskaźniku bezrobocia.

Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

REKLAMA

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie będzie obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA