REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wnoszący aport ma zapłacić podatek dochodowy od … podatku VAT

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy uznali za kontrowersyjną decyzję ustawodawcy o opodatkowaniu podatkiem VAT wnoszenia aportów do spółek. Podatek VAT nie obciąża tylko wniesienia w ten sposób przedsiębiorstwa albo zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W ostatnich miesiącach podatnicy dowiedzieli się, że to nie koniec kontrowersji związanych z wnoszeniem aportów.
Organy podatkowe przyjęły interpretację przepisów, która pozwala opodatkować jako przychód ... podatek VAT.

Jak to możliwe? Załóżmy, że wartość aportu wynosi 1 mln zł. W zamian za jego wniesienie wspólnik spółki otrzyma udziały albo akcje o wartości nominalnej 1 mln zł.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wspólnik wystawia fakturę VAT na 1 mln zł oraz 22% VAT. Z przepisów kodeksu spółek handlowych wynika, że spółka ma obowiązek wydać udziałowcowi udziały o wartości 1 mln zł. 

Nie ma obowiązku zapłacić podatku VAT. Jeżeli go zapłaci, to zdaniem fiskusa robi to ponad swoje zobowiązania wynikające z operacji wniesienia aportu, którą reguluje kodeks spółek handlowych. 

Zatem zapłacenie przez spółkę otrzymującą aport podatku VAT (w przykładzie 220 000 zł) jest traktowane jako rodzaj bonusu dla wspólnika i powinien on zdaniem fiskusa potraktować 220 000 zł jako przychód.

REKLAMA

Przykładem takiego stanowiska fiskusa jest interpretacja indywidualna z 27 sierpnia 2010 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (nr IPPB1/415-559/10-2/JB).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawa rozpatrywana przez organ podatkowy dotyczyła wniesienia aportu do spółki komandytowo-akcyjnej (dalej SKA). Wnoszący aport zobowiązany jest wystawić fakturę VAT na wkład oraz zapłacić VAT należny od wkładu.

Rozliczenie między wnoszącym wkład a spółką w związku z objęciem wkładu w zakresie podatkiem VAT miało nastąpić na jeden z trzech sposobów. 

Wariant 1

SKA przekaże na rzecz wspólnika środki pieniężne odpowiadające wartości podatku VAT wykazanego przez wspólnika jako podatek należny na fakturze VAT, z tytułu wniesienia wkładu.

Natomiast wartość netto wkładu wykazana na fakturze VAT dokumentującej wniesienie wkładu będzie odpowiadać wartości wkładu wnoszonego przez wspólnika.

Objęte przez wspólnika akcje w SKA będą zatem odpowiadały wartości netto nieruchomości będącej przedmiotem wkładu wykazanego na fakturze VAT, bez podatku VAT należnego, który zostanie uregulowany przez SKA bezpośrednio na rzecz wspólnika w postaci przekazania środków pieniężnych. 

Wariant 2

Wspólnik obejmuje akcje o wartość odpowiadającej wartości netto wkładu wykazanego na fakturze VAT, przy czym wartość podatku VAT należnego zostanie przekazana na kapitał zapasowy SKA i nie będzie uregulowana na rzecz wspólnika.

Wariant 3

Objęcie przez wspólnika akcji odbywa się w wartości odpowiadającej wartości brutto wniesionego wkładu. Wartość akcji wspólnika będzie w tym wariancie odpowiadała wartości brutto wykazanej na fakturze VAT (łącznie z podatkiem VAT należnym), którą z tytułu wniesienia wkładu wspólnik wystawi na rzecz SKA.

Natomiast w zakresie wartości VAT należnego z tytułu wniesienia wkładu wspólnik obejmie akcje w zamian za wkład pieniężny, na podstawie dokonanego pomiędzy wspólnika a SKA umownego potrącenia wierzytelności wspólnika o zapłatę kwot podatku VAT należnego z wierzytelnością SKA o wniesienie przez wspólnika wkład pieniężnego.

W konsekwencji wygasną wzajemne roszczenia wspólnika i SKA.

W kontekście tych trzech wariantów podatnik zadał pytanie, czy otrzymane przez wspólnika od SKA środki pieniężne stanowiące równowartość VAT należnego po stronie wspólnika z tytułu wniesienia wkładu do SKA, wynikającego z faktury VAT dokumentującej wniesienie wkładu i wystawionej na rzecz SKA, będą stanowić dla wspólnika przychód.

Polecamy: Postępowanie podatkowe

Odpowiedź Dyrektora IS w Warszawie jest skrajnie negatywna:

Dokonując oceny opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego należy podkreślić, że środki pieniężne przekazane przez spółkę komandytowo-akcyjną na rzecz wnoszącego aport, tj. Wnioskodawcy nie będą miały charakteru podatku. 

Zgodnie bowiem z art. 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), podatkiem jest publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, wynikające z ustawy podatkowej. 

W świetle powyższego z okoliczności sprawy przedstawionej we wniosku jednoznacznie wynika, że jest to tylko równowartość podatku wynikającego z faktury potwierdzającej wniesienie aportu a nie ten podatek. 

Polecamy: VAT 2011

W konsekwencji w przedmiotowej sprawie otrzymane przez Wnioskodawcę od spółki komandytowo-akcyjnej środki pieniężne stanowiące równowartość VAT należnego po stronie spółki z tytułu omawianej transakcji, wynikającego z odpowiedniej faktury VAT wystawionej na rzecz spółki osobowej, stanowić będą przychód dla wnoszącego aport jako otrzymane pieniądze".

W myśl cytowanych powyżej przepisów objęcie przez Wnioskodawcę akcji o wartości odpowiadającej wartości brutto wniesionego wkładu (wariant trzeci opisany we wniosku), czyli wartość akcji objętych za wartość podatku VAT stanowić będzie również przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Akcje odpowiadające wartości podatku VAT zostaną de facto objęte nieodpłatnie, a zatem ich wartość powiększy majątek Wnioskodawcy.

Odnosząc się natomiast do możliwości ujęcia w kosztach podatkowych uiszczonej przez Wnioskodawcę kwoty VAT, wskazać należy, iż dokonując kwalifikacji podatkowej w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów podniesionych wydatków podatnicy muszą mieć na uwadze treść art. 22 ust. 1, jak i art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. 

Zgodnie bowiem treścią z art. 22 ust. 1 cytowanej ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy.

Zatem aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu musi spełniać łącznie następujące przesłanki:
- musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
- nie może być wymieniony w art. 23 ww. ustawy, wśród wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów,
- musi być należycie udokumentowany.

Zauważyć więc należy, że stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a) tiret drugi ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług. Kosztem uzyskania przychodów jest natomiast podatek naliczony w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej. 

Zasadniczą cechą podatku od towarów i usług jest prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, co wynika z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Skoro w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nie jest nabywcą towarów i usług, to cytowany powyżej przepis nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Powyższe oznacza, że jeżeli wkład podlegałby opodatkowaniu VAT, to uiszczony przez Wnioskodawcę podatek nie może stanowić kosztu uzyskania przychodu.

Reasumując, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, że:
- otrzymane środki pieniężne oraz objęcie przez Wnioskodawcę akcji o wartości odpowiadającej wartości podatku VAT będą stanowiły u Wnioskodawcy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.
- wpłata podatku od towarów i usług dokonana przez Wnioskodawcę nie może stanowić u Niego kosztu podatkowego
.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA