REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wnoszący aport ma zapłacić podatek dochodowy od … podatku VAT

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy uznali za kontrowersyjną decyzję ustawodawcy o opodatkowaniu podatkiem VAT wnoszenia aportów do spółek. Podatek VAT nie obciąża tylko wniesienia w ten sposób przedsiębiorstwa albo zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W ostatnich miesiącach podatnicy dowiedzieli się, że to nie koniec kontrowersji związanych z wnoszeniem aportów.
Organy podatkowe przyjęły interpretację przepisów, która pozwala opodatkować jako przychód ... podatek VAT.

Jak to możliwe? Załóżmy, że wartość aportu wynosi 1 mln zł. W zamian za jego wniesienie wspólnik spółki otrzyma udziały albo akcje o wartości nominalnej 1 mln zł.

REKLAMA

REKLAMA

Wspólnik wystawia fakturę VAT na 1 mln zł oraz 22% VAT. Z przepisów kodeksu spółek handlowych wynika, że spółka ma obowiązek wydać udziałowcowi udziały o wartości 1 mln zł. 

Nie ma obowiązku zapłacić podatku VAT. Jeżeli go zapłaci, to zdaniem fiskusa robi to ponad swoje zobowiązania wynikające z operacji wniesienia aportu, którą reguluje kodeks spółek handlowych. 

Zatem zapłacenie przez spółkę otrzymującą aport podatku VAT (w przykładzie 220 000 zł) jest traktowane jako rodzaj bonusu dla wspólnika i powinien on zdaniem fiskusa potraktować 220 000 zł jako przychód.

REKLAMA

Przykładem takiego stanowiska fiskusa jest interpretacja indywidualna z 27 sierpnia 2010 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (nr IPPB1/415-559/10-2/JB).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawa rozpatrywana przez organ podatkowy dotyczyła wniesienia aportu do spółki komandytowo-akcyjnej (dalej SKA). Wnoszący aport zobowiązany jest wystawić fakturę VAT na wkład oraz zapłacić VAT należny od wkładu.

Rozliczenie między wnoszącym wkład a spółką w związku z objęciem wkładu w zakresie podatkiem VAT miało nastąpić na jeden z trzech sposobów. 

Wariant 1

SKA przekaże na rzecz wspólnika środki pieniężne odpowiadające wartości podatku VAT wykazanego przez wspólnika jako podatek należny na fakturze VAT, z tytułu wniesienia wkładu.

Natomiast wartość netto wkładu wykazana na fakturze VAT dokumentującej wniesienie wkładu będzie odpowiadać wartości wkładu wnoszonego przez wspólnika.

Objęte przez wspólnika akcje w SKA będą zatem odpowiadały wartości netto nieruchomości będącej przedmiotem wkładu wykazanego na fakturze VAT, bez podatku VAT należnego, który zostanie uregulowany przez SKA bezpośrednio na rzecz wspólnika w postaci przekazania środków pieniężnych. 

Wariant 2

Wspólnik obejmuje akcje o wartość odpowiadającej wartości netto wkładu wykazanego na fakturze VAT, przy czym wartość podatku VAT należnego zostanie przekazana na kapitał zapasowy SKA i nie będzie uregulowana na rzecz wspólnika.

Wariant 3

Objęcie przez wspólnika akcji odbywa się w wartości odpowiadającej wartości brutto wniesionego wkładu. Wartość akcji wspólnika będzie w tym wariancie odpowiadała wartości brutto wykazanej na fakturze VAT (łącznie z podatkiem VAT należnym), którą z tytułu wniesienia wkładu wspólnik wystawi na rzecz SKA.

Natomiast w zakresie wartości VAT należnego z tytułu wniesienia wkładu wspólnik obejmie akcje w zamian za wkład pieniężny, na podstawie dokonanego pomiędzy wspólnika a SKA umownego potrącenia wierzytelności wspólnika o zapłatę kwot podatku VAT należnego z wierzytelnością SKA o wniesienie przez wspólnika wkład pieniężnego.

W konsekwencji wygasną wzajemne roszczenia wspólnika i SKA.

W kontekście tych trzech wariantów podatnik zadał pytanie, czy otrzymane przez wspólnika od SKA środki pieniężne stanowiące równowartość VAT należnego po stronie wspólnika z tytułu wniesienia wkładu do SKA, wynikającego z faktury VAT dokumentującej wniesienie wkładu i wystawionej na rzecz SKA, będą stanowić dla wspólnika przychód.

Polecamy: Postępowanie podatkowe

Odpowiedź Dyrektora IS w Warszawie jest skrajnie negatywna:

Dokonując oceny opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego należy podkreślić, że środki pieniężne przekazane przez spółkę komandytowo-akcyjną na rzecz wnoszącego aport, tj. Wnioskodawcy nie będą miały charakteru podatku. 

Zgodnie bowiem z art. 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), podatkiem jest publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, wynikające z ustawy podatkowej. 

W świetle powyższego z okoliczności sprawy przedstawionej we wniosku jednoznacznie wynika, że jest to tylko równowartość podatku wynikającego z faktury potwierdzającej wniesienie aportu a nie ten podatek. 

Polecamy: VAT 2011

W konsekwencji w przedmiotowej sprawie otrzymane przez Wnioskodawcę od spółki komandytowo-akcyjnej środki pieniężne stanowiące równowartość VAT należnego po stronie spółki z tytułu omawianej transakcji, wynikającego z odpowiedniej faktury VAT wystawionej na rzecz spółki osobowej, stanowić będą przychód dla wnoszącego aport jako otrzymane pieniądze".

W myśl cytowanych powyżej przepisów objęcie przez Wnioskodawcę akcji o wartości odpowiadającej wartości brutto wniesionego wkładu (wariant trzeci opisany we wniosku), czyli wartość akcji objętych za wartość podatku VAT stanowić będzie również przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Akcje odpowiadające wartości podatku VAT zostaną de facto objęte nieodpłatnie, a zatem ich wartość powiększy majątek Wnioskodawcy.

Odnosząc się natomiast do możliwości ujęcia w kosztach podatkowych uiszczonej przez Wnioskodawcę kwoty VAT, wskazać należy, iż dokonując kwalifikacji podatkowej w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów podniesionych wydatków podatnicy muszą mieć na uwadze treść art. 22 ust. 1, jak i art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. 

Zgodnie bowiem treścią z art. 22 ust. 1 cytowanej ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy.

Zatem aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu musi spełniać łącznie następujące przesłanki:
- musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
- nie może być wymieniony w art. 23 ww. ustawy, wśród wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów,
- musi być należycie udokumentowany.

Zauważyć więc należy, że stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a) tiret drugi ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług. Kosztem uzyskania przychodów jest natomiast podatek naliczony w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej. 

Zasadniczą cechą podatku od towarów i usług jest prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, co wynika z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Skoro w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nie jest nabywcą towarów i usług, to cytowany powyżej przepis nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Powyższe oznacza, że jeżeli wkład podlegałby opodatkowaniu VAT, to uiszczony przez Wnioskodawcę podatek nie może stanowić kosztu uzyskania przychodu.

Reasumując, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, że:
- otrzymane środki pieniężne oraz objęcie przez Wnioskodawcę akcji o wartości odpowiadającej wartości podatku VAT będą stanowiły u Wnioskodawcy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.
- wpłata podatku od towarów i usług dokonana przez Wnioskodawcę nie może stanowić u Niego kosztu podatkowego
.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA