REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Limity podatkowe 2013

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
podatki 2013 limity obrotów dla pkpir, ryczałtu, jednorazowej amortyzacji, rozliczeń kwartalnych
podatki 2013 limity obrotów dla pkpir, ryczałtu, jednorazowej amortyzacji, rozliczeń kwartalnych

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy przekroczyli w 2012 roku określone limity obrotów utracili możliwość korzystania w 2013 roku z niektórych ułatwień podatkowych. Te limity są sporo niższe niż rok wcześniej. Chodzi tu o małych podatników, ryczałtowców i stosujących księgę przychodów i rozchodów.

Uprawnienie do dokonania jednorazowej amortyzacji, stosowania metody kasowej czy też obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych uzależnione są od wysokości osiągniętego przychodu (wartości sprzedaży) w poprzednim roku. Wartości te wyrażone są w euro i co roku należy je przeliczyć według odpowiedniego kursu ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski.

REKLAMA

Są to odpowiednio:

- średni kurs wyliczony na dzień 30 września roku poprzedzającego rok podatkowy, lub, jeśli był to dzień wolny od pracy (a tak było w roku 2012), pierwszy dzień pracujący poprzedzający tę datę (czyli 28 września) - 4,1138 zł w 2012 roku

- średni kurs z dnia 1 października roku poprzedzającego rok podatkowy - 4,1020 zł w 2012 roku.

Przedsiębiorcy, którzy przekroczyli w 2012 roku określone pułapy, będą musieli liczyć się z utratą niektórych preferencji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pełna księgowość, czyli księgi rachunkowe zamiast kpir

REKLAMA

W przypadku osób fizycznych, spółek cywilnych, spółek jawnych osób fizycznych, spółek partnerskich oraz spółdzielni socjalnych konieczność stosowania pełnej księgowości (czyli ustawy o rachunkowości) powstaje wtedy, gdy ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 1 200 000 euro.

Uwzględniając obowiązujący kurs euro, w 2013 roku ksiąg rachunkowych nie będą musieli prowadzić przedsiębiorcy, których przychód w 2012 roku nie przekroczył 4 936 560 zł. Jest to o 356 880 zł mniej niż rok wcześniej. Jeśli okaże się, że wartość netto osiągniętych przez podatnika przychodów ze sprzedaży towarów produktów i operacji finansowych za ten rok kwotę tę przekracza, będzie on musiał założyć w 2013 r. księgi rachunkowe.

Księgi rachunkowe 2013 - limit przychodów dla podatników PIT

Znacznie mniejszy "mały podatnik"

Na obniżenie pułapów podatkowych zwrócić uwagę powinni także tzw. mali podatnicy - przekroczenie limitu odnoszącego się do osiąganych przychodów spowoduje utratę tak korzystnych praw, jak możliwość kwartalnego rozliczania VAT-u oraz rozliczania tego podatku metodą kasową, wpłacanie zaliczek na PIT tylko raz na kwartał czy też możliwość dokonywania jednorazowych odpisów amortyzacyjnych.

REKLAMA

Status małego podatnika w roku 2013 zachowają przedsiębiorcy, u których wartość przychodu ze sprzedaży osiągniętej w 2012 r. nie przekroczyła 4 922 000 zł. Jest to kwota aż o 402 000 zł mniejsza niż w tym roku i jednocześnie największy spadek limitu spośród wszystkich rozważanych wariantów zmian podatkowych.

Z 200 000 zł na 185 000 zł uległ natomiast obniżeniu limit dotyczący przychodów małego podatnika pośrednika, którego definiuje dodatkowo ustawa o VAT. Chodzi tu o maklerów, zarządzających funduszami inwestycyjnymi, agentów, oraz zleceniobiorców i inne osoby świadczące usługi o podobnym charakterze.

Niższa łączna kwota odpisów jednorazowej amortyzacji w 2013 roku

Kolejnym limitem objęty jest jeden z przywilejów przedsiębiorcy kwalifikującego się do grona małych podatników, mianowicie prawo do jednorazowego odpisu amortyzacyjnego, czyli zaliczenie całej wartości zakupionych środków trwałych jednorazowo w koszty podatkowe. Limit dotyczy łącznej maksymalnej kwoty wszystkich jednorazowych odpisów na 2013 r. wynosi 205 000 zł - to o 17 000 zł mniej niż poprzednio.

Jednorazowa amortyzacja do 50 tys. euro rocznie

Ryczałt ewidencjonowany 2013

Zmianie uległa także graniczna wartość, do której przedsiębiorca może korzystać z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W 2013 roku z tej formy opodatkowania będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, których przychody w 2012 roku nie przekroczyły 615 300 zł.

Jest to spadek o 46 380 zł w porównaniu z rozliczeniem za rok 2011. Ograniczenie to obowiązuje zarówno w stosunku do przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie, jak również w formie spółki, kiedy to wskazaną kwotę stanowi suma przychodów wszystkich wspólników. 

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych 2013 - limity

Obniżył się również limit przychodów uprawniających do opłacania ryczałtu kwartalnie. Jeśli przychody podatnika kwalifikującego się do rozliczania dochodu w formie ryczałtu od przychodów  ewidencjonowanych nie przekroczyły w roku 2012 kwoty 102 550 zł, będzie on mógł dokonać wyboru kwartalnego rozliczenia podatku. O wyborze tym, o czym warto pamiętać, należy poinformować odpowiedni urząd skarbowy do 20 stycznia.

Limit w 2013r.

W porównaniu z 2012r. niższy o:

Obowiązek zaprowadzenia ksiąg handlowych (prowadzenia pełnej księgowości

4 936 560 zł

356 880 zł

Posiadanie statusu małego podatnika

4 922 000 zł

402 000 zł

Łączna suma wszystkich odpisów jednorazowych dokonanych w ciągu roku

205 000 zł

17 000 zł

Możliwość opodatkowania dochodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych

615 300 zł

 46 380 zł

Możliwość kwartalnego rozliczania ryczałtu

102 550 zł

7 730 zł

Katarzyna Miazek, Tax Care

Katarzyna Rola-Stężycka, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA