REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Limity podatkowe 2013

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
podatki 2013 limity obrotów dla pkpir, ryczałtu, jednorazowej amortyzacji, rozliczeń kwartalnych
podatki 2013 limity obrotów dla pkpir, ryczałtu, jednorazowej amortyzacji, rozliczeń kwartalnych

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy przekroczyli w 2012 roku określone limity obrotów utracili możliwość korzystania w 2013 roku z niektórych ułatwień podatkowych. Te limity są sporo niższe niż rok wcześniej. Chodzi tu o małych podatników, ryczałtowców i stosujących księgę przychodów i rozchodów.

Uprawnienie do dokonania jednorazowej amortyzacji, stosowania metody kasowej czy też obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych uzależnione są od wysokości osiągniętego przychodu (wartości sprzedaży) w poprzednim roku. Wartości te wyrażone są w euro i co roku należy je przeliczyć według odpowiedniego kursu ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Są to odpowiednio:

- średni kurs wyliczony na dzień 30 września roku poprzedzającego rok podatkowy, lub, jeśli był to dzień wolny od pracy (a tak było w roku 2012), pierwszy dzień pracujący poprzedzający tę datę (czyli 28 września) - 4,1138 zł w 2012 roku

- średni kurs z dnia 1 października roku poprzedzającego rok podatkowy - 4,1020 zł w 2012 roku.

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy przekroczyli w 2012 roku określone pułapy, będą musieli liczyć się z utratą niektórych preferencji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pełna księgowość, czyli księgi rachunkowe zamiast kpir

W przypadku osób fizycznych, spółek cywilnych, spółek jawnych osób fizycznych, spółek partnerskich oraz spółdzielni socjalnych konieczność stosowania pełnej księgowości (czyli ustawy o rachunkowości) powstaje wtedy, gdy ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 1 200 000 euro.

Uwzględniając obowiązujący kurs euro, w 2013 roku ksiąg rachunkowych nie będą musieli prowadzić przedsiębiorcy, których przychód w 2012 roku nie przekroczył 4 936 560 zł. Jest to o 356 880 zł mniej niż rok wcześniej. Jeśli okaże się, że wartość netto osiągniętych przez podatnika przychodów ze sprzedaży towarów produktów i operacji finansowych za ten rok kwotę tę przekracza, będzie on musiał założyć w 2013 r. księgi rachunkowe.

Księgi rachunkowe 2013 - limit przychodów dla podatników PIT

Znacznie mniejszy "mały podatnik"

Na obniżenie pułapów podatkowych zwrócić uwagę powinni także tzw. mali podatnicy - przekroczenie limitu odnoszącego się do osiąganych przychodów spowoduje utratę tak korzystnych praw, jak możliwość kwartalnego rozliczania VAT-u oraz rozliczania tego podatku metodą kasową, wpłacanie zaliczek na PIT tylko raz na kwartał czy też możliwość dokonywania jednorazowych odpisów amortyzacyjnych.

Status małego podatnika w roku 2013 zachowają przedsiębiorcy, u których wartość przychodu ze sprzedaży osiągniętej w 2012 r. nie przekroczyła 4 922 000 zł. Jest to kwota aż o 402 000 zł mniejsza niż w tym roku i jednocześnie największy spadek limitu spośród wszystkich rozważanych wariantów zmian podatkowych.

Z 200 000 zł na 185 000 zł uległ natomiast obniżeniu limit dotyczący przychodów małego podatnika pośrednika, którego definiuje dodatkowo ustawa o VAT. Chodzi tu o maklerów, zarządzających funduszami inwestycyjnymi, agentów, oraz zleceniobiorców i inne osoby świadczące usługi o podobnym charakterze.

Niższa łączna kwota odpisów jednorazowej amortyzacji w 2013 roku

Kolejnym limitem objęty jest jeden z przywilejów przedsiębiorcy kwalifikującego się do grona małych podatników, mianowicie prawo do jednorazowego odpisu amortyzacyjnego, czyli zaliczenie całej wartości zakupionych środków trwałych jednorazowo w koszty podatkowe. Limit dotyczy łącznej maksymalnej kwoty wszystkich jednorazowych odpisów na 2013 r. wynosi 205 000 zł - to o 17 000 zł mniej niż poprzednio.

Jednorazowa amortyzacja do 50 tys. euro rocznie

Ryczałt ewidencjonowany 2013

Zmianie uległa także graniczna wartość, do której przedsiębiorca może korzystać z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W 2013 roku z tej formy opodatkowania będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, których przychody w 2012 roku nie przekroczyły 615 300 zł.

Jest to spadek o 46 380 zł w porównaniu z rozliczeniem za rok 2011. Ograniczenie to obowiązuje zarówno w stosunku do przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie, jak również w formie spółki, kiedy to wskazaną kwotę stanowi suma przychodów wszystkich wspólników. 

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych 2013 - limity

Obniżył się również limit przychodów uprawniających do opłacania ryczałtu kwartalnie. Jeśli przychody podatnika kwalifikującego się do rozliczania dochodu w formie ryczałtu od przychodów  ewidencjonowanych nie przekroczyły w roku 2012 kwoty 102 550 zł, będzie on mógł dokonać wyboru kwartalnego rozliczenia podatku. O wyborze tym, o czym warto pamiętać, należy poinformować odpowiedni urząd skarbowy do 20 stycznia.

Limit w 2013r.

W porównaniu z 2012r. niższy o:

Obowiązek zaprowadzenia ksiąg handlowych (prowadzenia pełnej księgowości

4 936 560 zł

356 880 zł

Posiadanie statusu małego podatnika

4 922 000 zł

402 000 zł

Łączna suma wszystkich odpisów jednorazowych dokonanych w ciągu roku

205 000 zł

17 000 zł

Możliwość opodatkowania dochodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych

615 300 zł

 46 380 zł

Możliwość kwartalnego rozliczania ryczałtu

102 550 zł

7 730 zł

Katarzyna Miazek, Tax Care

Katarzyna Rola-Stężycka, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA