REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
podatki 2013 limity obrotów dla pkpir, ryczałtu, jednorazowej amortyzacji, rozliczeń kwartalnych
podatki 2013 limity obrotów dla pkpir, ryczałtu, jednorazowej amortyzacji, rozliczeń kwartalnych

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy przekroczyli w 2012 roku określone limity obrotów utracili możliwość korzystania w 2013 roku z niektórych ułatwień podatkowych. Te limity są sporo niższe niż rok wcześniej. Chodzi tu o małych podatników, ryczałtowców i stosujących księgę przychodów i rozchodów.

Uprawnienie do dokonania jednorazowej amortyzacji, stosowania metody kasowej czy też obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych uzależnione są od wysokości osiągniętego przychodu (wartości sprzedaży) w poprzednim roku. Wartości te wyrażone są w euro i co roku należy je przeliczyć według odpowiedniego kursu ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski.

REKLAMA

REKLAMA

Są to odpowiednio:

- średni kurs wyliczony na dzień 30 września roku poprzedzającego rok podatkowy, lub, jeśli był to dzień wolny od pracy (a tak było w roku 2012), pierwszy dzień pracujący poprzedzający tę datę (czyli 28 września) - 4,1138 zł w 2012 roku

- średni kurs z dnia 1 października roku poprzedzającego rok podatkowy - 4,1020 zł w 2012 roku.

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy przekroczyli w 2012 roku określone pułapy, będą musieli liczyć się z utratą niektórych preferencji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pełna księgowość, czyli księgi rachunkowe zamiast kpir

W przypadku osób fizycznych, spółek cywilnych, spółek jawnych osób fizycznych, spółek partnerskich oraz spółdzielni socjalnych konieczność stosowania pełnej księgowości (czyli ustawy o rachunkowości) powstaje wtedy, gdy ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 1 200 000 euro.

Uwzględniając obowiązujący kurs euro, w 2013 roku ksiąg rachunkowych nie będą musieli prowadzić przedsiębiorcy, których przychód w 2012 roku nie przekroczył 4 936 560 zł. Jest to o 356 880 zł mniej niż rok wcześniej. Jeśli okaże się, że wartość netto osiągniętych przez podatnika przychodów ze sprzedaży towarów produktów i operacji finansowych za ten rok kwotę tę przekracza, będzie on musiał założyć w 2013 r. księgi rachunkowe.

Księgi rachunkowe 2013 - limit przychodów dla podatników PIT

Znacznie mniejszy "mały podatnik"

Na obniżenie pułapów podatkowych zwrócić uwagę powinni także tzw. mali podatnicy - przekroczenie limitu odnoszącego się do osiąganych przychodów spowoduje utratę tak korzystnych praw, jak możliwość kwartalnego rozliczania VAT-u oraz rozliczania tego podatku metodą kasową, wpłacanie zaliczek na PIT tylko raz na kwartał czy też możliwość dokonywania jednorazowych odpisów amortyzacyjnych.

Status małego podatnika w roku 2013 zachowają przedsiębiorcy, u których wartość przychodu ze sprzedaży osiągniętej w 2012 r. nie przekroczyła 4 922 000 zł. Jest to kwota aż o 402 000 zł mniejsza niż w tym roku i jednocześnie największy spadek limitu spośród wszystkich rozważanych wariantów zmian podatkowych.

Z 200 000 zł na 185 000 zł uległ natomiast obniżeniu limit dotyczący przychodów małego podatnika pośrednika, którego definiuje dodatkowo ustawa o VAT. Chodzi tu o maklerów, zarządzających funduszami inwestycyjnymi, agentów, oraz zleceniobiorców i inne osoby świadczące usługi o podobnym charakterze.

Niższa łączna kwota odpisów jednorazowej amortyzacji w 2013 roku

Kolejnym limitem objęty jest jeden z przywilejów przedsiębiorcy kwalifikującego się do grona małych podatników, mianowicie prawo do jednorazowego odpisu amortyzacyjnego, czyli zaliczenie całej wartości zakupionych środków trwałych jednorazowo w koszty podatkowe. Limit dotyczy łącznej maksymalnej kwoty wszystkich jednorazowych odpisów na 2013 r. wynosi 205 000 zł - to o 17 000 zł mniej niż poprzednio.

Jednorazowa amortyzacja do 50 tys. euro rocznie

Ryczałt ewidencjonowany 2013

Zmianie uległa także graniczna wartość, do której przedsiębiorca może korzystać z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W 2013 roku z tej formy opodatkowania będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, których przychody w 2012 roku nie przekroczyły 615 300 zł.

Jest to spadek o 46 380 zł w porównaniu z rozliczeniem za rok 2011. Ograniczenie to obowiązuje zarówno w stosunku do przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie, jak również w formie spółki, kiedy to wskazaną kwotę stanowi suma przychodów wszystkich wspólników. 

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych 2013 - limity

Obniżył się również limit przychodów uprawniających do opłacania ryczałtu kwartalnie. Jeśli przychody podatnika kwalifikującego się do rozliczania dochodu w formie ryczałtu od przychodów  ewidencjonowanych nie przekroczyły w roku 2012 kwoty 102 550 zł, będzie on mógł dokonać wyboru kwartalnego rozliczenia podatku. O wyborze tym, o czym warto pamiętać, należy poinformować odpowiedni urząd skarbowy do 20 stycznia.

Limit w 2013r.

W porównaniu z 2012r. niższy o:

Obowiązek zaprowadzenia ksiąg handlowych (prowadzenia pełnej księgowości

4 936 560 zł

356 880 zł

Posiadanie statusu małego podatnika

4 922 000 zł

402 000 zł

Łączna suma wszystkich odpisów jednorazowych dokonanych w ciągu roku

205 000 zł

17 000 zł

Możliwość opodatkowania dochodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych

615 300 zł

 46 380 zł

Możliwość kwartalnego rozliczania ryczałtu

102 550 zł

7 730 zł

Katarzyna Miazek, Tax Care

Katarzyna Rola-Stężycka, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA