REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Remanent na koniec 2013 roku - zasady, dane, wycena

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Remanent na koniec 2013 roku - zasady, dane, wycena
Remanent na koniec 2013 roku - zasady, dane, wycena

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy prowadzący ewidencję przychodów i odprowadzający podatki w formie ryczałtu, a także odprowadzający podatek na zasadach ogólnych lub podatek liniowy są zobowiązani prawnie do przeprowadzania inwentaryzacji. Co ważne, inwentaryzacja powinna zostać przeprowadzona zarówno w firmach posiadających towary handlowe, jak i w tych, które ich nie posiadają, na przykład w branży usług – wówczas do księgi przychodów wpisuje się wartość 0 zł.

Jakie dane zawrzeć w spisie z natury?

W spisie z natury przedsiębiorca powinien wskazać co najmniej następujące dane:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

1. imię i nazwisko właściciela zakładu (nazwę firmy)

2. datę sporządzenia spisu i numer kolejny pozycji arkusza spisu z natury

3. szczegółowe określenie towaru i innych składników

REKLAMA

4. jednostkę miary i ilość stwierdzoną w czasie spisu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

5. cenę w złotych i groszach za jednostkę miary

6. wartość wynikającą z przemnożenia ilości towaru przez jego cenę jednostkową

7. łączną wartość spisu z natury

8. wartość pomniejszenia

- należy wskazać z jakiego powodu następuje pomniejszenie,
- w remanencie dla ryczałtu nie wprowadzamy pomniejszenia,
- w remanencie dla zasad ogólnych  i podatku liniowego wprowadzamy pomniejszenie wynikające z tyt. nieopłaconych faktur zakupu, które zostały wyksięgowane z KPiR ze znakiem minus,

9. klauzulę „Spis zakończono na pozycji…”

Pod spisem z natury powinien znaleźć się również czytelny podpis właściciela zakładu (wspólników).

Co wykazać w remanencie?

- towary handlowe – również te, które znajdują się poza zakładem podatnika

- materiały podstawowe

- materiały pomocnicze

- wyroby gotowe

- towary obce na terenie zakładu – mimo że nie podlegają one wycenie, należy podać ich ilość oraz wskazać ich właściciela

W spisie powinny również znaleźć się braki, czyli wyroby własnej produkcji, które nie odpowiadają wymaganiom technicznym, zarówno te całkowicie wykończone, jak i wstrzymane w określonej fazie produkcji. Do braków zalicza się też towary uszkodzone lub zniszczone, które w danym stopniu utraciły swoją pierwotną wartość. Towarami, które utraciły tę wartość całkowicie nazywa się natomiast odpadami – i one również powinny być uwzględnione w remanencie.

Remanent nie jest trudny - czyli jak przygotować spis z natury

Remanenty szczególne

Niektóre rodzaje działalności są traktowane szczególnie:

- księgarnie i antykwariaty księgarskie jedną pozycją mogą objąć wydawnictwa o tej samej cenie, bez względu na nazwę czy nazwisko autora, zachowując podział na broszury, książki, albumy etc,

- działalności kantorowe spisem z natury powinny objąć wartości dewizowe, które się nie sprzedały,

- działalności polegające na udzielaniu pożyczek pod zastaw w remanencie powinny uwzględnić także przedmioty zastawione pod udzielone pożyczki,

- natomiast działy specjalne produkcji rolnej są zobowiązane objąć spisem z natury materiały i surowce, które nie zostały zużyte w toku produkcji, a także liczbę zwierząt, dzieląc gatunki na grupy.

Jak wycenić remanent?

Przy wycenianiu remanentu bierze się pod uwagę dwie wartości: cenę zakupu i koszt wytworzenia.

Cena zakupu jest kosztem, jaki nabywca ponosi za zakupione towary lub materiały, pomniejszonym o podatek VAT, a w przypadku sprowadzania z zagranicy powiększonym o cło, podatek akcyzowy oraz dodatkowe opłaty celne. Do ceny zaliczają się również rabaty i opusty – wówczas koszt należy pomniejszyć.

Natomiast koszt wytworzenia to wszelkie koszty związane bezpośrednio i pośrednio z przerobem materiałów, wyłączeniem kosztów sprzedaży wyrobów gotowych i usług.

Polecamy: Podstawa opodatkowania VAT 2014 – zmiana ustawy o VAT

Obowiązek podatkowy w VAT w 2014 r. - zasady ogólne

A zatem:

- towary handlowe, materiały podstawowe i pomocnicze wycenia się według cen zakupu bądź cen rynkowych z dnia przeprowadzania spisu - ta druga opcja może być brana pod uwagę tylko wtedy, jeśli ceny te są niższe od cen zakupu, a sama wycena dotyczy towaru, który został na przykład uszkodzony,

- półwyroby (półfabrykaty), wyroby gotowe i braki własnej produkcji wycenia się na podstawie kosztów ich wytworzenia, natomiast odpady użytkowe, które w toku działalności utraciły swoją pierwotną wartość użytkową wycenia się według wartości wynikającej z oszacowania uwzględniającego ich przydatność do dalszego użytkowania,

- niesprzedane wartości dewizowe wycenia się według cen zakupu z dnia sporządzenia spisu – jednak cena ta nie może być wyższa, niż średni kurs NBP w dniu 30. grudnia,

- wartość rzeczy zastawionych wycenia się według ich wartości rynkowej,

- produkcję niezakończoną, na przykład w działalności usługowej i budowlanej, wycenia się według kosztów wytworzenia – przy czym wartość ta nie może być niższa, niż koszt materiałów zużytych do produkcji,

- natomiast produkcję zwierzęcą wycenia się według cen rynkowych z dnia sporządzenia spisu, uwzględniając gatunki, grupę i wagę zwierząt.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

Istotne regulacje prawne, a korekta kosztów

Ze względu na zmianę przepisów dotyczących nieuregulowanych płatności w remanencie należy obowiązkowo ująć wartość odpowiadającą wartości nieopłaconych towarów i materiałów, które zwiększają przychód przypadający na towary handlowe lub zmniejszają koszty uzyskania przychodu.

Co istotne, w tym roku w życie weszły nowe przepisy, zgodnie z którymi w spisie powinno się wskazać również pozycje KPiR, pod którymi koszty uzyskania przychodu zostały zmniejszone, bądź w wyniku wyksięgowania nieopłaconych podatków zwiększono przychód.

Jeżeli przedsiębiorca do wyceny pozycji objętych spisem z natury zastosował inne zasady wyceny, niż ceny zakupu, nabycia lub kosztu wytworzenia, i zasady te są przewidziane w ust. 1-4 i 7   Rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, kwota pomniejszenia nie może przewyższać wartość tej wyceny.

W sytuacji, w której przed rozpoczęciem remanentu przedsiębiorca dokonał zwiększenia w kosztach uzyskania przychodu, zgodnie z art. 24D ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznym nie należy dokonywać wyceny związanej z pomniejszeniem spisu z natury.

Pomniejszenia spisu z natury z tytułu niepłaconych towarów handlowych nie dokonuje się, jeśli przed wykonaniem remanentu przedsiębiorca zapłacił za towary handlowe, które uległy korekcie w KPiR, a w księdze został ujęty zapis na plus z tytułu opłacenia towarów handlowych.

Jeżeli na zakupione na fakturę towary i materiały przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT, płatnik wycenia je według wartości netto. Jeśli natomiast takie prawo mu nie przysługiwało, wycenia je według cen brutto.


Czy w spisie z natury ująć towary, na które nie opłacono jeszcze faktur?

W inwentaryzacji przedsiębiorca powinien ująć oraz wycenić wszelkie towary, które istnieją na stronie firmy na dzień 31 grudnia 2013 r. Podatnik powinien ująć w niej zarówno towary handlowe i materiały, które nie zostały opłacone, jak i te, które na dzień sporządzenia spisu z natury przestały być kosztem uzyskania przychodu.

Informacje związane ze sporządzeniem spisu z natury zawiera §29 pkt. 4a Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.08.2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Spis z natury, a roczne zeznanie podatkowe

Wartość remanentu potrafi odpowiednio zwiększyć lub zmniejszyć poniesione w trakcie roku koszty uzyskania przychodu, dlatego stanowi tak istotną kwestię przy składaniu rocznego zeznania podatkowego. 

Uzyskane wyniki inwentaryzacji przedsiębiorcy powinni umieścić na formularzu PIT-B, który jest załącznikiem do zeznania rocznego PIT-36 lub PIT-36L.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA