REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Remanent na koniec 2013 roku - zasady, dane, wycena

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Remanent na koniec 2013 roku - zasady, dane, wycena
Remanent na koniec 2013 roku - zasady, dane, wycena

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy prowadzący ewidencję przychodów i odprowadzający podatki w formie ryczałtu, a także odprowadzający podatek na zasadach ogólnych lub podatek liniowy są zobowiązani prawnie do przeprowadzania inwentaryzacji. Co ważne, inwentaryzacja powinna zostać przeprowadzona zarówno w firmach posiadających towary handlowe, jak i w tych, które ich nie posiadają, na przykład w branży usług – wówczas do księgi przychodów wpisuje się wartość 0 zł.

Jakie dane zawrzeć w spisie z natury?

W spisie z natury przedsiębiorca powinien wskazać co najmniej następujące dane:

REKLAMA

Autopromocja

1. imię i nazwisko właściciela zakładu (nazwę firmy)

2. datę sporządzenia spisu i numer kolejny pozycji arkusza spisu z natury

3. szczegółowe określenie towaru i innych składników

4. jednostkę miary i ilość stwierdzoną w czasie spisu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

5. cenę w złotych i groszach za jednostkę miary

6. wartość wynikającą z przemnożenia ilości towaru przez jego cenę jednostkową

7. łączną wartość spisu z natury

8. wartość pomniejszenia

- należy wskazać z jakiego powodu następuje pomniejszenie,
- w remanencie dla ryczałtu nie wprowadzamy pomniejszenia,
- w remanencie dla zasad ogólnych  i podatku liniowego wprowadzamy pomniejszenie wynikające z tyt. nieopłaconych faktur zakupu, które zostały wyksięgowane z KPiR ze znakiem minus,

9. klauzulę „Spis zakończono na pozycji…”

Pod spisem z natury powinien znaleźć się również czytelny podpis właściciela zakładu (wspólników).

Co wykazać w remanencie?

- towary handlowe – również te, które znajdują się poza zakładem podatnika

- materiały podstawowe

- materiały pomocnicze

- wyroby gotowe

- towary obce na terenie zakładu – mimo że nie podlegają one wycenie, należy podać ich ilość oraz wskazać ich właściciela

W spisie powinny również znaleźć się braki, czyli wyroby własnej produkcji, które nie odpowiadają wymaganiom technicznym, zarówno te całkowicie wykończone, jak i wstrzymane w określonej fazie produkcji. Do braków zalicza się też towary uszkodzone lub zniszczone, które w danym stopniu utraciły swoją pierwotną wartość. Towarami, które utraciły tę wartość całkowicie nazywa się natomiast odpadami – i one również powinny być uwzględnione w remanencie.

Remanent nie jest trudny - czyli jak przygotować spis z natury

Remanenty szczególne

Niektóre rodzaje działalności są traktowane szczególnie:

- księgarnie i antykwariaty księgarskie jedną pozycją mogą objąć wydawnictwa o tej samej cenie, bez względu na nazwę czy nazwisko autora, zachowując podział na broszury, książki, albumy etc,

- działalności kantorowe spisem z natury powinny objąć wartości dewizowe, które się nie sprzedały,

- działalności polegające na udzielaniu pożyczek pod zastaw w remanencie powinny uwzględnić także przedmioty zastawione pod udzielone pożyczki,

- natomiast działy specjalne produkcji rolnej są zobowiązane objąć spisem z natury materiały i surowce, które nie zostały zużyte w toku produkcji, a także liczbę zwierząt, dzieląc gatunki na grupy.

Jak wycenić remanent?

Przy wycenianiu remanentu bierze się pod uwagę dwie wartości: cenę zakupu i koszt wytworzenia.

Cena zakupu jest kosztem, jaki nabywca ponosi za zakupione towary lub materiały, pomniejszonym o podatek VAT, a w przypadku sprowadzania z zagranicy powiększonym o cło, podatek akcyzowy oraz dodatkowe opłaty celne. Do ceny zaliczają się również rabaty i opusty – wówczas koszt należy pomniejszyć.

Natomiast koszt wytworzenia to wszelkie koszty związane bezpośrednio i pośrednio z przerobem materiałów, wyłączeniem kosztów sprzedaży wyrobów gotowych i usług.

Polecamy: Podstawa opodatkowania VAT 2014 – zmiana ustawy o VAT

Obowiązek podatkowy w VAT w 2014 r. - zasady ogólne

A zatem:

REKLAMA

- towary handlowe, materiały podstawowe i pomocnicze wycenia się według cen zakupu bądź cen rynkowych z dnia przeprowadzania spisu - ta druga opcja może być brana pod uwagę tylko wtedy, jeśli ceny te są niższe od cen zakupu, a sama wycena dotyczy towaru, który został na przykład uszkodzony,

- półwyroby (półfabrykaty), wyroby gotowe i braki własnej produkcji wycenia się na podstawie kosztów ich wytworzenia, natomiast odpady użytkowe, które w toku działalności utraciły swoją pierwotną wartość użytkową wycenia się według wartości wynikającej z oszacowania uwzględniającego ich przydatność do dalszego użytkowania,

- niesprzedane wartości dewizowe wycenia się według cen zakupu z dnia sporządzenia spisu – jednak cena ta nie może być wyższa, niż średni kurs NBP w dniu 30. grudnia,

- wartość rzeczy zastawionych wycenia się według ich wartości rynkowej,

- produkcję niezakończoną, na przykład w działalności usługowej i budowlanej, wycenia się według kosztów wytworzenia – przy czym wartość ta nie może być niższa, niż koszt materiałów zużytych do produkcji,

- natomiast produkcję zwierzęcą wycenia się według cen rynkowych z dnia sporządzenia spisu, uwzględniając gatunki, grupę i wagę zwierząt.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

Istotne regulacje prawne, a korekta kosztów

REKLAMA

Ze względu na zmianę przepisów dotyczących nieuregulowanych płatności w remanencie należy obowiązkowo ująć wartość odpowiadającą wartości nieopłaconych towarów i materiałów, które zwiększają przychód przypadający na towary handlowe lub zmniejszają koszty uzyskania przychodu.

Co istotne, w tym roku w życie weszły nowe przepisy, zgodnie z którymi w spisie powinno się wskazać również pozycje KPiR, pod którymi koszty uzyskania przychodu zostały zmniejszone, bądź w wyniku wyksięgowania nieopłaconych podatków zwiększono przychód.

Jeżeli przedsiębiorca do wyceny pozycji objętych spisem z natury zastosował inne zasady wyceny, niż ceny zakupu, nabycia lub kosztu wytworzenia, i zasady te są przewidziane w ust. 1-4 i 7   Rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, kwota pomniejszenia nie może przewyższać wartość tej wyceny.

W sytuacji, w której przed rozpoczęciem remanentu przedsiębiorca dokonał zwiększenia w kosztach uzyskania przychodu, zgodnie z art. 24D ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznym nie należy dokonywać wyceny związanej z pomniejszeniem spisu z natury.

Pomniejszenia spisu z natury z tytułu niepłaconych towarów handlowych nie dokonuje się, jeśli przed wykonaniem remanentu przedsiębiorca zapłacił za towary handlowe, które uległy korekcie w KPiR, a w księdze został ujęty zapis na plus z tytułu opłacenia towarów handlowych.

Jeżeli na zakupione na fakturę towary i materiały przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT, płatnik wycenia je według wartości netto. Jeśli natomiast takie prawo mu nie przysługiwało, wycenia je według cen brutto.


Czy w spisie z natury ująć towary, na które nie opłacono jeszcze faktur?

W inwentaryzacji przedsiębiorca powinien ująć oraz wycenić wszelkie towary, które istnieją na stronie firmy na dzień 31 grudnia 2013 r. Podatnik powinien ująć w niej zarówno towary handlowe i materiały, które nie zostały opłacone, jak i te, które na dzień sporządzenia spisu z natury przestały być kosztem uzyskania przychodu.

Informacje związane ze sporządzeniem spisu z natury zawiera §29 pkt. 4a Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.08.2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Spis z natury, a roczne zeznanie podatkowe

Wartość remanentu potrafi odpowiednio zwiększyć lub zmniejszyć poniesione w trakcie roku koszty uzyskania przychodu, dlatego stanowi tak istotną kwestię przy składaniu rocznego zeznania podatkowego. 

Uzyskane wyniki inwentaryzacji przedsiębiorcy powinni umieścić na formularzu PIT-B, który jest załącznikiem do zeznania rocznego PIT-36 lub PIT-36L.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA