REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy rzeczy otrzymane w ramach sprzedaży premiowej podlegają PIT

REKLAMA

REKLAMA

Miesiąc temu kupiliśmy z żoną samochód. W ramach premii otrzymaliśmy składany rower o wartości 1500 zł. Ku naszemu zdziwieniu salon samochodowy nie doliczył za rower symbolicznej złotówki lecz zażyczył sobie 150 zł tytułem podatku. Zapłaciliśmy, ponieważ uznaliśmy, że i tak nie kupimy nowego aluminiowego roweru za 150 zł.Wczoraj żona kupowała w sklepie lodówkę do sklepu zoologicznego, który prowadzi. W ramach premii za wybór określonego modelu otrzymała sokowirówkę. Sprzedawca określił wartość sokowirówki na 200 zł ale kwota do zapłaty widniejąca na fakturze jest równa cenie lodówki. To oznacza, że sklep nie pobrał podatku. Czy żona będzie musiała sama zapłacić? Jeśli tak to w jakim terminie i czy to będzie też 10% wartości sokowirówki?

Ostatnio coraz częściej sprzedawcy różnych towarów zachęcają klientów do zakupów metodą sprzedaży z tzw. gratisami, zwaną inaczej sprzedażą premiową.
Premie w postaci rzeczowej, jak widać na przykładach przytoczonych w pytaniu, mogą rodzić różne skutki podatkowe dla klienta.

REKLAMA

Autopromocja

Co do zasady zwolnione z opodatkowania są:

• Wygrane w grach i konkursach organizowanych i ogłaszanych w prasie, radiu i telewizji
• Wygrane w konkursach z dziedziny kultury, nauki i sztuki, dziennikarstwa i sportu
• Nagrody w sprzedaży premiowej
jeżeli ich jednorazowa wartość nie przekracza 760 zł i premia nie dotyczy zakupu związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Jak z powyższego wynika, żadna z otrzymanych premii nie kwalifikowała się do zwolnienia z opodatkowania. Premia w postaci roweru była zbyt wysoka żeby mogła podlegać zwolnieniu, premia w postaci sokowirówki nie może być zwolniona, ponieważ premiowany zakup jest związany z działalnością gospodarczą prowadzoną przez kupującą.

REKLAMA

Dlaczego wiec salon samochodowy pobrał podatek a sprzedawca lodówki nie? Który z nich postąpił prawidłowo? Prawidłowo postąpili obydwaj sprzedawcy.
Salon samochodowy jako płatnik był zobowiązany do pobrania i odprowadzenia do urzędu skarbowego 10% zryczałtowanego podatku od wygranych powyżej 760 zł, co też uczynił. Fakt, że zryczałtowany podatek został pobrany przez płatnika oznacza, że klient (podatnik) nie musi już składać dodatkowych deklaracji ani rozliczać przychodu z wygranej w zeznaniu rocznym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprzedawca lodówki nie był zobowiązany do pobrania podatku, ponieważ wystawiał fakturę osobie prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą. W tej sytuacji to nie sprzedawca jest płatnikiem podatku lecz nabywca. Kupujący powinien premię równą wartości sokowirówki potraktować jako przychód z działalności gospodarczej i tak ją opodatkować.

Zakładając, że małżonka prowadzi Podatkową Księgę Przychodów i Rozchodów oraz wybrała opodatkowanie dochodu liniowym podatkiem 19%, to premię (jako składnik dochodu z działalności) opodatkuje stawką 19%. Jeśli prowadzona działalność gospodarcza nie przynosi dochodu lecz stratę, małżonka nie płaci podatku, to tym samym premia nie zostanie opodatkowana.

Na marginesie można jeszcze dodać, że gdyby lodówka nie została kupiona w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez żonę, to sprzedawca również nie pobrał by podatku. Wartość otrzymanej gratis sokowirówki to 200 zł, a premie poniżej 760 zł są zwolnione z podatku.

Krystyna J. Ptasińska
doradca podatkowy nr 06349
www.ptasinska.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA