REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Twój e-PIT - wezwanie do zapłaty zaległości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Twój e-PIT - wezwanie do zapłaty zaległości /fot. Shutterstock
Twój e-PIT - wezwanie do zapłaty zaległości /fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik przesłał zeznanie podatkowe PIT i wpłacił podatek online na platformie Twój e-PIT, pomimo tego urząd skarbowy wystosował wezwanie do zapłaty zaległości podatkowej. Ministerstwo Finansów przekonuje, że to wyjątkowy przypadek, a nie błąd systemu.

Z taką sytuacją spotkał się nasz czytelnik. W kwietniu br. on i żona wysłali zeznania podatkowe przez platformę Twój e-PIT. Skorzystali z możliwości zapłaty podatku za pośrednictwem tego systemu, tj. z automatycznie generowanego przelewu online. Teraz otrzymali upomnienia z urzędu skarbowego wzywające do zapłaty zaległości.

REKLAMA

- Wygląda to tak, jakby tych przelewów w ogóle nie było. Po zalogowaniu do systemu Twój e-PIT cały czas wyświetla się kwota do zapłaty - opisuje czytelnik.

Tymczasem przelew do urzędu skarbowego został zaksięgowany przez bank. - Po zalogowaniu się na stronie banku uzyskałem elektroniczne potwierdzenia tych transakcji - tłumaczy.

Sprawę próbował wyjaśnić w urzędzie skarbowym. Urzędniczka poinformowała go, że w razie nieuiszczenia kwoty wymienionej w upomnieniu zaległy podatek wyegzekwuje komornik.

Zapytaliśmy resort finansów, czy zna problem i zamierza go rozwiązać. - Nie stwierdziliśmy nieprawidłowości w działaniu usługi Twój e-PIT w zakresie płatności online - czytamy w odpowiedzi MF przesłanej DGP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednostkowy przypadek

Resort zapewnia, że opisana przez naszego czytelnika sytuacja to incydentalny przypadek.

- Na etapie wprowadzania danych dotyczących konkretnego podatnika została błędnie wprowadzona nazwa ulicy, co sprawiło, że deklaracja została przesłana do innego urzędu skarbowego (na tej samej ulicy znajdują się dwa US), stąd problemy z odnotowaniem płatności - tłumaczy Paweł Jurek, rzecznik prasowy ministra finansów.

- Była to jednostkowa sytuacja, a pracownik właściwego urzędu skarbowego skontaktuje się z podatnikiem, aby wyjaśnić sprawę - podkreśla.

Najpierw upomnienie

REKLAMA

Przypomnijmy, że organy podatkowe zasadniczo zobowiązane są do egzekwowania niezapłaconych podatków. Jeśli nie odnotowały wpłaty, najpierw wysyłają podatnikowi upomnienie na podstawie art. 15 par. 1 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1314, dalej u.p.e.a.). Zawiera ono wezwanie do wykonania obowiązku z zagrożeniem skierowania sprawy na drogę postępowania egzekucyjnego.

Marek Kwietko-Bębnowski, doradca podatkowy, tłumaczy, że wówczas - oprócz przepisów egzekucyjnych - naczelnik urzędu skarbowego stosuje odpowiednio przepisy kodeksu postępowania administracyjnego. I tak, zgodnie z zasadą prawdy obiektywnej, ma on obowiązek podjąć wszelkie czynności niezbędne do wyjaśnienia stanu faktycznego sprawy, działając w sposób budzący zaufanie do organu (art. 7 i 8 k.p.a.).

- Skoro podatnik w odpowiedzi na upomnienie okazuje potwierdzenie przelewu podatku, obowiązkiem urzędnika jest, po pierwsze, je przyjąć jako dowód w sprawie, a po drugie, zweryfikować w dziale księgowości, czy taki przelew wpłynął na konto urzędu skarbowego - mówi Marek Kwietko-Bębnowski.

Egzekucja to ostateczność

Dodaje, że nawet gdy księgowość urzędu nie potwierdzi wpływu kwoty na konto bankowe organu podatkowego, to mając dowód na dokonanie przelewu, urzędnicy powinni wyjaśnić wszystkie okoliczności sprawy przed podjęciem czynności egzekucyjnych. Co istotne bowiem - egzekucję można stosować wyłącznie wobec zobowiązanych, którzy uchylają się od wykonania ciążących na nich obowiązków.

- Do czasu wyjaśnienia sprawy absolutnie niewłaściwe i przedwczesne są ewentualne groźby podjęcia działań przez komornika czy naliczenia odsetek za zwłokę - podkreśla ekspert.

Polecamy: PIT 2019. Komentarz

Podatnikowi w tej sytuacji ekspert radziłby skuteczne doręczenie organowi wydruku potwierdzenia przelewu bankowego. Można to zrobić na trzy sposoby. Powołując się na treść upomnienia, należy:

złożyć potwierdzenie przelewu w urzędzie za potwierdzeniem odbioru przez organ (wystarczy prezentata na kopii złożonego dokumentu),

przesłać wydruk potwierdzenia przelewu podatku listem poleconym na adres organu podatkowego,

przesłać potwierdzenie przelewu w formie elektronicznej (z reguły jest to plik w formacie PDF) na skrzynkę podawczą organu na platformie ePUAP, wykorzystując swój profil zaufany (należy mieć podpis zaufany, kwalifikowany lub osobisty oraz konto na platformie ePUAP).

Kwota do zapłaty

Wyjaśnienia wymaga także inna kwestia. Chodzi o podatników, którzy przesłali Twój e-PIT, ale nie skorzystali z ministerialnej aplikacji, aby uregulować podatek, tylko zrobili to w inny sposób, np. internetowym przelewem w swoim banku. W takiej sytuacji po zalogowaniu się na konto na Portalu Podatkowym w dalszym ciągu widzą kwotę podatku do zapłaty. Nie oznacza to jednak, że należność nie została uregulowała.

Paweł Jurek wyjaśnia, że w pierwszym roku funkcjonowania usługi Twój e-PIT zapłata podatku w ramach Portalu Podatkowego mogła być realizowana tylko przez cztery banki.

- Jeśli podatnik dokonał płatności, korzystając z innego banku, to informacja o dokonanej płatności nie jest widoczna w usłudze Twój e-PIT. Planujemy jednak rozszerzenie usługi w tym zakresie - mówi rzecznik resortu.

Podatnicy nie muszą się zatem obawiać wezwań do zapłaty zaległości podatkowych i mogą być spokojni, że rozliczyli się z fikusem prawidłowo. ©℗

Magdalena Majkowska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: gazetaprawna.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA