REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta e-PITa rozliczonego automatycznie

 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Korekta e-PITa rozliczonego automatycznie
Korekta e-PITa rozliczonego automatycznie

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli nie zaglądałeś do swojego rocznego zeznania podatkowego (PIT-37 lub PIT-38) przygotowanego na portalu podatki gov.pl, to 30 kwietnia w ramach usługi "Twój e-PIT" zostałeś rozliczony automatycznie. Warto wiedzieć, że automatycznie złożonego PIT-a można skorygować. Jeżeli np. zapomniałeś skorzystać z ulgi, czy odliczenia, to zdecydowanie trzeba dokonać korekty. Jak to zrobić?

W ramach Twój e-PIT automatycznemu rozliczeniu podatków za 2018 rok poddało się około 2,2 milionów Polaków. Niestety, tysiące osób mogą otrzymać wezwanie do zapłaty podatku, którego nie dostałyby, gdyby rozliczyły się samodzielne i uwzględniły należne ulgi. Ponadto istnieje spora szansa, że zamiast dopłaty otrzymałyby zwrot. Na szczęście możliwe jest złożenie korekty.

REKLAMA

Autopromocja

Jakie informacje można skorygować?

Twój e-PIT automatycznie wprowadza do rozliczenia ulgi, o których prawnie wiadomo, np. składki zdrowotne. Oznacza to, że pozostałe wymagają modyfikacji deklaracji, jak w przypadku ulgi prorodzinnej czy rehabilitacyjnej. Jeżeli nie dopisaliśmy ich do naszego rozliczenia, możemy z powodzeniem zrobić to w korekcie.

Możemy także bez przeszkód zmienić sposób rozliczenia na rozliczenie ze współmałżonkiem, indywidualne lub dla osób samotnie wychowujących dziecko.

Ważną informacją jest też, że w rozliczeniu automatycznym 1% podatku przeznaczono na tę samą OPP, którą wsparliśmy w roku ubiegłym. Jeżeli chcemy przeznaczyć środki na inną organizację, możemy zrobić to w korekcie, jednakże jedynie w maju.

W jaki sposób dokonać korekty PIT-a?

Korekty może dokonać każdy podatnik. Można to zrobić od razu, gdy zauważy się błąd, lub po otrzymaniu pisma z wezwaniem do zapłaty. W drugim przypadku, jeśli urząd wykazał dopłatę, należy ją najpierw uiścić, a później złożyć korektę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Błędy koryguje się poprzez przesłanie deklaracji ze wskazaniem, że jest to korekta. Można ją przesłać elektronicznie, pocztą lub złożyć osobiście w urzędzie. Należy pamiętać, że korekty złożone ponownie z wykorzystaniem Twój e-PIT mogą nie być uznane za prawidłowe.

„Twój e-PIT został stworzony do wysyłania deklaracji w terminie rozliczeń, nie zaś do korygowania ich później. Prawo wymaga, by podpis znajdujący się na korekcie składał się z pięciu danych autoryzujących, natomiast aplikacja Twój e-PIT zakłada podanie jedynie trzech z nich - zaznacza Artur Kaczmarek, ekspert z e-file, dostawcy aplikacji e-pity do rozliczeń PIT-ów online. – Ponadto system nie uwzględnia automatycznie wielu ulg, które prowadzą do obniżenia podatku. Dlatego najlepiej samodzielnie przygotować korektę wykorzystując np. program e-pity” - tłumaczy.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Wakacje i remont ze zwrotu podatku

Z badań przeprowadzonych przez e-file w 2018 roku wynika, że co piąty ankietowany chciałby zwrot podatku przeznaczyć na wakacje. Z drugiej strony, 19% respondentów wskazuje, że pieniądze posłużą na codzienne wydatki, 14% chciałoby zasilić konto oszczędnościowe, a 10% zainwestować w samochód lub remont mieszkania.

Aby jednak mieć możliwość przeznaczenia zwrotu na konkretny cel, najpierw należy zorientować się, czy nasze konto zasiliła odpowiednia wpłata. Jeżeli jest niższa niż oczekiwaliśmy, warto jak najszybciej złożyć korektę.

Źródło informacji: e-file

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Księgowy jako doradca strategiczny – ewolucja zawodu w erze cyfrowej

Badanie fillup k24 „Księgowi jako kluczowi doradcy klienta? Rola, wyzwania i rozwój zawodu okiem księgowych i przedsiębiorców” pokazuje, że przedsiębiorcy chcą widzieć w księgowym osobę, która doradzi, zrozumie ich, pomoże podjąć strategiczne decyzje, a nie tylko wprowadzi dane – mówi Monika Piątkowska, doradca podatkowy fillup. 

Stawka podatku leśnego na 2025 r. Kto zapłaci i ile? Kto będzie zwolniony?

Podatek leśny obejmuje grunty leśne z wyjątkiem lasów wykorzystywanych na działalność inną niż leśna. W 2025 roku stawka podatku wynosi 61,02 zł za hektar, obliczona na podstawie średniej ceny sprzedaży drewna. Dowiedz się, kto jest zobowiązany do płacenia podatku leśnego i jakie przysługują zwolnienia.

E-faktura od 2026 r.: co oznacza KSeF dla dużych i małych przedsiębiorców?

Od 2026 roku Krajowy System e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowy dla wszystkich firm, z pewnymi udogodnieniami dla najmniejszych przedsiębiorców. Michał Sosnowski, Business Development Director w Exorigo-Upos, wyjaśnia, jakie zmiany czekają przedsiębiorstwa oraz z czym wiąże się możliwość stosowania trybu offline.

Prof. Modzelewski: nie będzie faktur ustrukturyzowanych w 2026 roku

Niedawno dowiedzieliśmy się oficjalnie, że odroczony do dnia 1 lutego 2026 r. termin wprowadzenia powszechnego obowiązku wystawiania tzw. faktur ustrukturyzowanych nie będzie już odraczany, mimo że nie powstał jeszcze nawet projekt zasadniczej przebudowy tej koncepcji, co zapowiedział oficjalnie minister finansów. 

REKLAMA

Od strażnika faktur do doradcy biznesowego. Tak zmienić się musi rola księgowego w cyfrowym świecie finansów

Branżę usług księgowych czeka wielka rewolucja, a jej pierwsze sygnały już widać. Obecnie księgowy koncentruje się na porządkowaniu faktur, wpisywaniu ich do systemu księgowego, rozliczaniu należności firm, sprawdzaniu i analizowaniu rachunków oraz innych danych księgowych, a następnie wyliczaniu podatków i sporządzaniu raportów. Wcześniej przedstawiciele tego zawodu postrzegani byli jako “strażnicy faktur”, co oznaczało, że kontrolowali tylko formalny aspekt dokumentacji. Obecnie oczekuje się od nich opieki nad całym obszarem związanym z finansami. Czy cyfryzacja wpłynie na konieczność zmiany kompetencji księgowych? Czy zmieni się postrzeganie tego zawodu?

Od piątku rusza nabór wniosków o wakacje składkowe od ZUS. Gdzie złożyć wniosek? Kto może wystąpić o zwolnienie ze składek na ubezpieczenie społeczne za grudzień?

Od piątku rusza nabór wniosków o wakacje składkowe od ZUS. Gdzie złożyć wniosek? Kto może wystąpić o zwolnienie ze składek na ubezpieczenie społeczne za grudzień? Jakie należy spełniać warunki, by uzyskać zwolnienie?

Księgowi pełnią coraz bardziej złożone role. Są w firmach doradcami, analitykami, a także partnerami biznesowymi

Księgowy przyszłości to nie tylko specjalista od liczb, ale także strategiczny doradca i wsparcie w rozwoju firmy. W obliczu rosnących oczekiwań przedsiębiorców, którzy cenią księgowych za zaangażowanie, komunikatywność i umiejętność zarządzania ryzykiem, profesja ta dynamicznie ewoluuje. Nowoczesne technologie odciążają księgowych od żmudnych zadań, pozwalając im skupić się na doradztwie.

Niższa składka zdrowotna dla niepełnosprawnego przedsiębiorcy przy wspólnym rozliczeniu podatkowym PIT. Jak to obliczyć wyjaśnia Minister Zdrowia

Chęć skorzystania przez małżonków ze wspólnego rozliczenia PIT nie pozbawia małżonka zaliczonego do umiarkowanego lub znacznego stopnia niepełnosprawności z możliwości skorzystania z ulgi w składce zdrowotnej uregulowanej w art. 82 ust. 10 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Jakie są warunki skorzystania z tej ulgi i jak ją liczyć, wyjaśnił 18 października 2024 r. Minister Zdrowia w odpowiedzi na interpelację poselską .

REKLAMA

Minimalna zmiana w składce zdrowotnej od 2025 r. Polska 2050: dodatkowo ulga dla mikroprzedsiębiorców a od 2026 r. korzystniejsze zasady dla MŚP

Rada Ministrów przyjęła 29 października 2024 r. projekt ustawy dotyczący zmian w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców. Zakłada on, że przychody z tytułu zbycia środków trwałych nie będą wchodziły do podstawy naliczania składki zdrowotnej od przedsiębiorców. Polska 2050 poinformowała tego samego dnia, że w przyszłym tygodniu krok drugi zmian w składce zdrowotnej, czyli wprowadzenie: 🔜od 2025 r. ulgi dla mikroprzedsiębiorców, 🔜a od 2026 r. korzystniejszych zasad naliczania składki zdrowotnej dla MŚP.

Podatek od nieruchomości 2025: ważne zmiany przepisów od 1 stycznia. Budynki, budowle, garaże

Głównym powodem planowanych przez Ministerstwo Finansów zmian w podatku od nieruchomości (mają wejść w życie z początkiem 2025 r.) jest orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 4 lipca 2023 r. (sygn. akt: SK 14/21). W wyroku uznano za niekonstytucyjne rozwiązanie polegające na definiowaniu obiektów będących przedmiotem opodatkowania poprzez odesłanie do przepisów prawa budowlanego (czyli nie tylko samej ustawy – Prawo budowlane). O ile orzecznictwo sądów administracyjnych zasadniczo akceptowało dotychczasową konstrukcję, to jednak Trybunał dostrzegł argumenty podatników i nakazał zmienić przedmiotową regulację. Nowelizacja ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (to w niej znajdują się przepisy dotyczące podatku od nieuchronności) zakłada przede wszystkim wprowadzenie autonomicznych definicji na potrzeby opodatkowania tym podatkiem. 

REKLAMA