REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta e-PITa rozliczonego automatycznie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Korekta e-PITa rozliczonego automatycznie
Korekta e-PITa rozliczonego automatycznie

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli nie zaglądałeś do swojego rocznego zeznania podatkowego (PIT-37 lub PIT-38) przygotowanego na portalu podatki gov.pl, to 30 kwietnia w ramach usługi "Twój e-PIT" zostałeś rozliczony automatycznie. Warto wiedzieć, że automatycznie złożonego PIT-a można skorygować. Jeżeli np. zapomniałeś skorzystać z ulgi, czy odliczenia, to zdecydowanie trzeba dokonać korekty. Jak to zrobić?

W ramach Twój e-PIT automatycznemu rozliczeniu podatków za 2018 rok poddało się około 2,2 milionów Polaków. Niestety, tysiące osób mogą otrzymać wezwanie do zapłaty podatku, którego nie dostałyby, gdyby rozliczyły się samodzielne i uwzględniły należne ulgi. Ponadto istnieje spora szansa, że zamiast dopłaty otrzymałyby zwrot. Na szczęście możliwe jest złożenie korekty.

REKLAMA

Autopromocja

Jakie informacje można skorygować?

Twój e-PIT automatycznie wprowadza do rozliczenia ulgi, o których prawnie wiadomo, np. składki zdrowotne. Oznacza to, że pozostałe wymagają modyfikacji deklaracji, jak w przypadku ulgi prorodzinnej czy rehabilitacyjnej. Jeżeli nie dopisaliśmy ich do naszego rozliczenia, możemy z powodzeniem zrobić to w korekcie.

Możemy także bez przeszkód zmienić sposób rozliczenia na rozliczenie ze współmałżonkiem, indywidualne lub dla osób samotnie wychowujących dziecko.

Ważną informacją jest też, że w rozliczeniu automatycznym 1% podatku przeznaczono na tę samą OPP, którą wsparliśmy w roku ubiegłym. Jeżeli chcemy przeznaczyć środki na inną organizację, możemy zrobić to w korekcie, jednakże jedynie w maju.

W jaki sposób dokonać korekty PIT-a?

REKLAMA

Korekty może dokonać każdy podatnik. Można to zrobić od razu, gdy zauważy się błąd, lub po otrzymaniu pisma z wezwaniem do zapłaty. W drugim przypadku, jeśli urząd wykazał dopłatę, należy ją najpierw uiścić, a później złożyć korektę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Błędy koryguje się poprzez przesłanie deklaracji ze wskazaniem, że jest to korekta. Można ją przesłać elektronicznie, pocztą lub złożyć osobiście w urzędzie. Należy pamiętać, że korekty złożone ponownie z wykorzystaniem Twój e-PIT mogą nie być uznane za prawidłowe.

„Twój e-PIT został stworzony do wysyłania deklaracji w terminie rozliczeń, nie zaś do korygowania ich później. Prawo wymaga, by podpis znajdujący się na korekcie składał się z pięciu danych autoryzujących, natomiast aplikacja Twój e-PIT zakłada podanie jedynie trzech z nich - zaznacza Artur Kaczmarek, ekspert z e-file, dostawcy aplikacji e-pity do rozliczeń PIT-ów online. – Ponadto system nie uwzględnia automatycznie wielu ulg, które prowadzą do obniżenia podatku. Dlatego najlepiej samodzielnie przygotować korektę wykorzystując np. program e-pity” - tłumaczy.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Wakacje i remont ze zwrotu podatku

Z badań przeprowadzonych przez e-file w 2018 roku wynika, że co piąty ankietowany chciałby zwrot podatku przeznaczyć na wakacje. Z drugiej strony, 19% respondentów wskazuje, że pieniądze posłużą na codzienne wydatki, 14% chciałoby zasilić konto oszczędnościowe, a 10% zainwestować w samochód lub remont mieszkania.

Aby jednak mieć możliwość przeznaczenia zwrotu na konkretny cel, najpierw należy zorientować się, czy nasze konto zasiliła odpowiednia wpłata. Jeżeli jest niższa niż oczekiwaliśmy, warto jak najszybciej złożyć korektę.

Źródło informacji: e-file

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak wystawiać faktury w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

REKLAMA