REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System "Twój e-PIT" nie wyświetla korekt wykonanych przez urzędy skarbowe

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Urząd poprawi zeznanie. Podatnik nie zobaczy tego na swoim koncie /fot. Shutterstock
Urząd poprawi zeznanie. Podatnik nie zobaczy tego na swoim koncie /fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów potwierdziło, że system "Twój e-PIT" nie wyświetla korekt wykonanych przez pracowników urzędów skarbowych. Rozliczający się nie zna więc ostatecznej wersji złożonego zeznania PIT.

Resort finansów, w odpowiedzi na pytanie DGP, wyjaśnił, że po zalogowaniu się na Portalu Podatkowym do "Twój e-PIT" dostępne są zeznania złożone bezpośrednio przez tę usługę, przez bramkę e-Deklaracje oraz papierowo, a także korekty wykonane za pośrednictwem tych kanałów przez podatnika. Nie zobaczy on jednak korekt sporządzonych przez urzędników (choć dostanie pocztą informacje o ich dokonaniu).

REKLAMA

Autopromocja

Niepewne rozliczenie

Według Krzysztofa Burzyńskiego, doradcy podatkowego, partnera w BTTP, oznacza to, że przygotowany przez MF system jest niepełny.

- Podatnik nie może mieć pewności, że zamieszczone na jego koncie informacje o rozliczeniach za dany rok są prawidłowe - mówi.

Tymczasem po kilku latach podatnik może przecież nie pamiętać, że dostał z urzędu skarbowego papierową korektę, a rozliczenie widniejące na jego koncie w systemie "Twój e-PIT" nie będzie zgodne z rzeczywistością. - Dlatego trzeba jak najszybciej naprawić ten błąd - podkreśla ekspert.

Resort zapewnia, że pracuje nad zmianami w usłudze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zeznania twórców

Problem uwidocznił się w związku z błędem, który pojawił się we wstępnie wypełnionych przez fiskusa zeznaniach. Spowodowało to, że niektóre urzędy same składały korekty i przesyłały je podatnikom do akceptacji w wersji papierowej. Resort podkreślił, że błąd dotyczył wyłącznie sytuacji, kiedy podatnik miał 50-proc. koszty uzyskania przychodów zarówno z tytułu umowy o pracę, jak i z tytułu działalności wykonywanej osobiście.

Resort informuje, że korekty były incydentalne, bo dotyczyły około tysiąca osób, które z usługi "Twój e-PIT" skorzystały w pierwszych dniach po jej uruchomieniu. MF dodaje, że usunął usterkę od razu po otrzymaniu sygnałów o problemie (bo jak zapewnia, na bieżąco monitoruje funkcjonowanie systemu). Większość podatników nawet więc się o nim nie dowiedziała.

REKLAMA

Z osobami, które rozliczyły się z podatku, bazując na błędnej propozycji nieuwzględniającej wszystkich kosztów uzyskania przychodów, kontaktują się pracownicy urzędów skarbowych. Informują, w jaki sposób można złożyć korekty, lub samodzielnie przygotowują taką korektę, przesyłając ją tylko do akceptacji podatnika. Urzędy dostały polecenie, aby załatwić sprawę w sposób możliwie komfortowy dla bezpośrednio zainteresowanych.

Resort przypomina, że w takiej sytuacji złożenie korekty jest korzystne dla każdej osoby, bo finalnie obniża podstawę opodatkowania, co skutkuje niższym podatkiem do zapłaty lub wyższą kwotą zwrotu podatku.

Skarbówka poprawia

Zdarza się więc, że urzędy same korygują zeznanie i wysyłają do podatnika w tej sprawie pismo. Podstawą jest art. 274 par. 1 pkt 1 ordynacji podatkowej. Umożliwia on organowi wprowadzenie stosownych poprawek w deklaracji, gdy zawiera ona błędy rachunkowe lub inne oczywiste omyłki bądź wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami.

Jest to jednak możliwe tylko wtedy, gdy zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, zwrotu podatku albo nadwyżki podatku do przeniesienia lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza 5 tys. zł.

Polecamy: PIT 2019. Komentarz

W takiej sytuacji podatnik nie musi nic już robić. Jeżeli bowiem w ciągu 14 dni nie wniesie sprzeciwu wobec zmian (sprzeciw anuluje korektę), skutek jest taki, jakby podatnik złożył korektę swojego zeznania. Jest jednak minus tej sytuacji - zmiany nie będą widoczne po zalogowaniu podatnika do usługi "Twój e-PIT".

Samodzielna zmiana

Aby na koncie podatnika widniały aktualne dane, musi on samodzielnie skorygować zeznanie (w jakikolwiek sposób).

Jeżeli wybierze do tego system "Twój e-PIT", musi pamiętać, że zmienił się sposób logowania za pomocą danych weryfikacyjnych. To efekt naszej publikacji "Twój e-PIT umożliwia dostęp do tajemnicy skarbowej" (DGP nr 36/2019). Obecnie wymagany jest dodatkowy element autoryzacyjny - kwota nadpłaty lub podatku do zapłaty z deklaracji za 2017 r. Podatnicy, którzy rozliczali się w pierwszych dniach funkcjonowania usługi, wpisywali tylko: numer PESEL (lub NIP), łączną kwotę przychodów z 2017 r. i jeden przychód z 2018 r.

Nadal, bez zmian, można się zalogować za pomocą profilu zaufanego. Zakłada się go również za pośrednictwem jednego z 10 banków. ©℗

Agnieszka Pokojska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: gazetaprawna.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA