REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System "Twój e-PIT" nie wyświetla korekt wykonanych przez urzędy skarbowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Urząd poprawi zeznanie. Podatnik nie zobaczy tego na swoim koncie /fot. Shutterstock
Urząd poprawi zeznanie. Podatnik nie zobaczy tego na swoim koncie /fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów potwierdziło, że system "Twój e-PIT" nie wyświetla korekt wykonanych przez pracowników urzędów skarbowych. Rozliczający się nie zna więc ostatecznej wersji złożonego zeznania PIT.

Resort finansów, w odpowiedzi na pytanie DGP, wyjaśnił, że po zalogowaniu się na Portalu Podatkowym do "Twój e-PIT" dostępne są zeznania złożone bezpośrednio przez tę usługę, przez bramkę e-Deklaracje oraz papierowo, a także korekty wykonane za pośrednictwem tych kanałów przez podatnika. Nie zobaczy on jednak korekt sporządzonych przez urzędników (choć dostanie pocztą informacje o ich dokonaniu).

REKLAMA

Niepewne rozliczenie

Według Krzysztofa Burzyńskiego, doradcy podatkowego, partnera w BTTP, oznacza to, że przygotowany przez MF system jest niepełny.

- Podatnik nie może mieć pewności, że zamieszczone na jego koncie informacje o rozliczeniach za dany rok są prawidłowe - mówi.

Tymczasem po kilku latach podatnik może przecież nie pamiętać, że dostał z urzędu skarbowego papierową korektę, a rozliczenie widniejące na jego koncie w systemie "Twój e-PIT" nie będzie zgodne z rzeczywistością. - Dlatego trzeba jak najszybciej naprawić ten błąd - podkreśla ekspert.

Resort zapewnia, że pracuje nad zmianami w usłudze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zeznania twórców

REKLAMA

Problem uwidocznił się w związku z błędem, który pojawił się we wstępnie wypełnionych przez fiskusa zeznaniach. Spowodowało to, że niektóre urzędy same składały korekty i przesyłały je podatnikom do akceptacji w wersji papierowej. Resort podkreślił, że błąd dotyczył wyłącznie sytuacji, kiedy podatnik miał 50-proc. koszty uzyskania przychodów zarówno z tytułu umowy o pracę, jak i z tytułu działalności wykonywanej osobiście.

Resort informuje, że korekty były incydentalne, bo dotyczyły około tysiąca osób, które z usługi "Twój e-PIT" skorzystały w pierwszych dniach po jej uruchomieniu. MF dodaje, że usunął usterkę od razu po otrzymaniu sygnałów o problemie (bo jak zapewnia, na bieżąco monitoruje funkcjonowanie systemu). Większość podatników nawet więc się o nim nie dowiedziała.

Z osobami, które rozliczyły się z podatku, bazując na błędnej propozycji nieuwzględniającej wszystkich kosztów uzyskania przychodów, kontaktują się pracownicy urzędów skarbowych. Informują, w jaki sposób można złożyć korekty, lub samodzielnie przygotowują taką korektę, przesyłając ją tylko do akceptacji podatnika. Urzędy dostały polecenie, aby załatwić sprawę w sposób możliwie komfortowy dla bezpośrednio zainteresowanych.

Resort przypomina, że w takiej sytuacji złożenie korekty jest korzystne dla każdej osoby, bo finalnie obniża podstawę opodatkowania, co skutkuje niższym podatkiem do zapłaty lub wyższą kwotą zwrotu podatku.

Skarbówka poprawia

REKLAMA

Zdarza się więc, że urzędy same korygują zeznanie i wysyłają do podatnika w tej sprawie pismo. Podstawą jest art. 274 par. 1 pkt 1 ordynacji podatkowej. Umożliwia on organowi wprowadzenie stosownych poprawek w deklaracji, gdy zawiera ona błędy rachunkowe lub inne oczywiste omyłki bądź wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami.

Jest to jednak możliwe tylko wtedy, gdy zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, zwrotu podatku albo nadwyżki podatku do przeniesienia lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza 5 tys. zł.

Polecamy: PIT 2019. Komentarz

W takiej sytuacji podatnik nie musi nic już robić. Jeżeli bowiem w ciągu 14 dni nie wniesie sprzeciwu wobec zmian (sprzeciw anuluje korektę), skutek jest taki, jakby podatnik złożył korektę swojego zeznania. Jest jednak minus tej sytuacji - zmiany nie będą widoczne po zalogowaniu podatnika do usługi "Twój e-PIT".

Samodzielna zmiana

Aby na koncie podatnika widniały aktualne dane, musi on samodzielnie skorygować zeznanie (w jakikolwiek sposób).

Jeżeli wybierze do tego system "Twój e-PIT", musi pamiętać, że zmienił się sposób logowania za pomocą danych weryfikacyjnych. To efekt naszej publikacji "Twój e-PIT umożliwia dostęp do tajemnicy skarbowej" (DGP nr 36/2019). Obecnie wymagany jest dodatkowy element autoryzacyjny - kwota nadpłaty lub podatku do zapłaty z deklaracji za 2017 r. Podatnicy, którzy rozliczali się w pierwszych dniach funkcjonowania usługi, wpisywali tylko: numer PESEL (lub NIP), łączną kwotę przychodów z 2017 r. i jeden przychód z 2018 r.

Nadal, bez zmian, można się zalogować za pomocą profilu zaufanego. Zakłada się go również za pośrednictwem jednego z 10 banków. ©℗

Agnieszka Pokojska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: gazetaprawna.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA