REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługa Twój e-PIT – nowość w tegorocznych rozliczeniach PIT

Twój e-PIT – zmiana w tegorocznych rozliczeniach, o której warto wiedzieć /shutterstock.com
Twój e-PIT – zmiana w tegorocznych rozliczeniach, o której warto wiedzieć /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Na złożenie PIT-11 pracodawcy mieli czas do końca stycznia. Ministerstwo Finansów już 1 lutego potwierdziło, że większość płatników zdążyła na czas, przekazując blisko 22,8 mln dokumentów. Na ich podstawie Krajowa Administracja Skarbowa przygotowała 23 mln deklaracji PIT-37 i 250 tys. PIT-38, dostępnych w usłudze Twój e-PIT. Co warto wiedzieć o nowym systemie składania rocznych zeznań PIT?

Składanie zeznania PIT: wybór należy do podatnika

Według pomysłodawcy projektu, czyli Ministerstwa Finansów, usługa Twój e-PIT, która jest dostępna od 15 lutego, ułatwi rozliczenie podatków milionom Polaków. Największe korzyści, jakie oferuje, to: oszczędność czasu – złożenie zeznania ma zająć kilka minut, bezpieczeństwo składania deklaracji w chronionym systemie, w przeciwieństwie do wielu innych internetowych programów umożliwiających wypełnienie i przesłanie zeznania do Urzędu Skarbowego i pewność poprawności danych, które zostały wprowadzone do formularzy. Co więcej, zgodnie z obietnicą Ministerstwa Finansów, podatnicy, którzy skorzystają z tej formy rozliczenia, szybciej otrzymają zwrot nadpłaty podatku – maksymalnie w ciągu 45 dni, zamiast 3 miesięcy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Fiskus rozliczył PIT-y za ubiegły rok dla podatników wypełniających formularze PIT-37 i PIT-38, czyli obowiązujących wszystkich zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, zlecenie, dzieło lub z przychodów kapitałowych. Uruchomienie usługi Twój e-PIT nie oznacza, że zostały wycofane pozostałe, dotychczasowe sposoby dostarczania zeznań podatkowych do Urzędu Skarbowego. Podatnikom pozostawiono wybór – wciąż mogą wypełnić deklarację samodzielnie i złożyć ją w formie papierowej lub skorzystać z jednego z wielu dostępnych dedykowanych programów komputerowych, za pośrednictwem których można przesłać rozliczenie drogą internetową. – Wszyscy ci, którzy chcą jednak skorzystać z możliwości „automatycznego” rozliczenia, powinni wiedzieć dokładnie, na czym polega ta opcja i czy faktycznie nie wymaga żadnego zaangażowania ze strony podatnika. To ważne, ponieważ usługa Twój e-PIT obowiązuje dopiero od tego roku i wszyscy będziemy przyglądać się temu, czy poprawnie działa. Jak w przypadku każdego takiego nowego rozwiązania, które jest krótki czas na rynku, musimy być ostrożni w korzystaniu z niego – uważa Monika Liszewska, ekspert Intrum.

Twój e-PIT – na czym to polega?

Podatnicy od wielu lat mogą składać PIT-y drogą internetową, jednak to dopiero Twój e-PIT ma zupełnie uprościć proces składania deklaracji podatkowych. Po poprawnym zalogowaniu się do usługi Twój e-PIT, przygotowane przez fiskusa rozliczenie wyświetla się użytkownikowi. Wiele osób nie wie jednak, co dalej zrobić z „automatycznie” wypełnionym zeznaniem. Można zaakceptować deklarację w takiej wersji, w jakiej została opracowana. Po zatwierdzeniu PIT-u zostaje on przesłany drogą elektroniczną do urzędu skarbowego, a podatnikowi wystarczy poczekać na uzyskanie zwrotu podatku, jeżeli mu przysługuje.

– Przed zaakceptowaniem deklaracji, warto jednak dokładnie się jej przyjrzeć. Zeznania są przygotowane dla tych, którzy rozliczają się indywidualnie, dlatego, jeżeli chcemy rozliczyć się z małżonkiem lub jesteśmy osobą samotnie wychowującą dzieci i korzystamy w związku z tym z ulg, lub chcemy skorzystać z innych odliczeń, musimy wprowadzić zmiany w „automatycznym” zeznaniu. Jeżeli w tegorocznej deklaracji chcemy wskazać inną niż rok temu organizację pożytku publicznego, której chcemy przekazać 1% podatku, także musimy dokonać stosownych zmian w gotowym zeznaniu – podpowiada Monika Liszewska.

REKLAMA

Twój e-PIT wykorzystuje jedynie te dane, które posiada administracja skarbowa, czyli informacje od pracodawców, dane z poprzednich zeznań, dotyczące np. ulg na dzieci, czy też te na temat organizacji pożytku publicznego, którą wskazaliśmy rok wcześniej. Dlatego tak ważne jest, by przed zaakceptowaniem zeznania, dokładnie je przejrzeć i uzupełnić. Podatnicy, którzy są rodzicami, chętnie korzystają z odliczeń z tego tytułu. Te osoby powinni wiedzieć, że w zeznaniach automatycznie pojawiły się tylko ulgi na dzieci, które nie ukończyły 18. roku życia. System nie uwzględnił dzieci starszych lub urodzonych w 2018 r., więc trzeba je dopisać do deklaracji samodzielnie. Podobnie jest w przypadku najpopularniejszych ulg, z których korzystają podatnicy. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że jeżeli podatnik chce skorzystać np. z odliczenia darowizny na cele krwiodawstwa, na rzecz kultu religijnego, z tytułu wydatków na cele rehabilitacyjne, użytkowania Internetu czy na Indywidualne Konto Zabezpieczenia Emerytalnego, powinien samodzielnie zmodyfikować swoje rozliczenie na platformie Twój e-PIT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przygotowanej deklaracji powinniśmy się przyjrzeć także z innego powodu. Mimo że Krajowa Administracja Skarbowa odpowiada za błędy w przenoszeniu danych z PIT-11 i PIT-8C na platformę Twój e-PIT, to zadbanie o poprawność informacji w składanej deklaracji podatkowej leży w gestii podatnika. Przykładowo, za niedopisanie dodatkowych źródeł przychodu czy za skorzystanie z ulg, do których w 2018 r. nie miało się prawa, do odpowiedzialności będzie pociągnięta ta osoba, która przesyła zeznanie podatkowe. Takie konsekwencje boleśnie może również odczuć nasz portfel. Dlaczego?

Kosztowne zaniedbania

Każdy podatnik jest zobowiązany do składania zeznań podatkowych za poprzedni rok. Należy pamiętać o tym, że w tym roku musi ono wpłynąć do urzędu skarbowego do północy 30 kwietnia. Niedopełnienie tego obowiązku wiąże się z konsekwencjami. Wobec podatnika, który nie złożył na czas rozliczenia, może zostać wszczęte postępowanie skarbowe dotyczące – zależnie od wysokości zaległości – wykroczenia lub przestępstwa podatkowego. Najbardziej powszechną konsekwencją niedotrzymania wspomnianego terminu jest kara pieniężna, a sankcja minimalna to 225 zł.

Polecamy: PIT 2019. Komentarz

– Długie zwlekanie ze złożeniem rocznego zeznania podatkowego wiąże się z karami finansowymi. Najlepiej nie doprowadzać do takiej sytuacji, bo zaniechanie może obrócić się przeciwko nam i wpłynąć negatywnie na naszą kondycję finansową. Zdecydowanie lepiej jest jednak złożyć PIT z kilkudniowym opóźnieniem niż nie złożyć go wcale, bo wtedy konsekwencje są znacznie poważniejsze, niż w przypadku odkrycia tego faktu przez urząd skarbowy. Chodzi tu o wysokie kary finansowe, na które po prostu nie jest stać przeciętnego Polaka, więc ich zapłata wiązałaby się np. z zaciągnięciem kredytu. Konsekwencje mogą także nas spotkać w przypadku błędnie wypełnionej deklaracji. Pamiętajmy o tym, że jeżeli po czasie zauważymy błąd w dokonanych obliczeniach, PIT możemy korygować nawet 5 lat, licząc od końca roku, w którym należało się rozliczyć. Jednak im szybciej korekta zostanie złożona, tym lepiej – każda niedopłacona kwota automatycznie staje się zaległością, od której zostaną naliczone odsetki. Największy problem może pojawić się w sytuacji kontroli – jeśli błędy nie zostały wcześniej zgłoszone przez podatnika, a odkryte zostaną dopiero przez skarbówkę, może doprowadzić to do poważnych konsekwencji – komentuje Monika Liszewska.

Czy musimy korzystać z „automatycznego” rozliczenia?

Co, jeżeli nie chcemy korzystać z możliwości „automatycznego” rozliczenia się z fiskusem? W takim przypadku możemy z góry odrzucić deklarację, która czeka na nas na platformie Twój e-PIT. Wtedy musimy samodzielnie wypełnić zeznanie w formie papierowej i dostarczyć je do urzędu skarbowego lub przesłać drogą elektroniczną. Należy być świadomym tego, że jeżeli nie wykonamy żadnego ruchu, czyli nie zaakceptujemy, ani nie odrzucimy przygotowanej dla nas deklaracji, urząd potraktuje ją jako zatwierdzoną i 30 kwietnia e-PIT zostanie za nas przesłany automatycznie.

Źródło: Informacja prasowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA