REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługa Twój e-PIT – nowość w tegorocznych rozliczeniach PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Twój e-PIT – zmiana w tegorocznych rozliczeniach, o której warto wiedzieć /shutterstock.com
Twój e-PIT – zmiana w tegorocznych rozliczeniach, o której warto wiedzieć /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Na złożenie PIT-11 pracodawcy mieli czas do końca stycznia. Ministerstwo Finansów już 1 lutego potwierdziło, że większość płatników zdążyła na czas, przekazując blisko 22,8 mln dokumentów. Na ich podstawie Krajowa Administracja Skarbowa przygotowała 23 mln deklaracji PIT-37 i 250 tys. PIT-38, dostępnych w usłudze Twój e-PIT. Co warto wiedzieć o nowym systemie składania rocznych zeznań PIT?

Składanie zeznania PIT: wybór należy do podatnika

Według pomysłodawcy projektu, czyli Ministerstwa Finansów, usługa Twój e-PIT, która jest dostępna od 15 lutego, ułatwi rozliczenie podatków milionom Polaków. Największe korzyści, jakie oferuje, to: oszczędność czasu – złożenie zeznania ma zająć kilka minut, bezpieczeństwo składania deklaracji w chronionym systemie, w przeciwieństwie do wielu innych internetowych programów umożliwiających wypełnienie i przesłanie zeznania do Urzędu Skarbowego i pewność poprawności danych, które zostały wprowadzone do formularzy. Co więcej, zgodnie z obietnicą Ministerstwa Finansów, podatnicy, którzy skorzystają z tej formy rozliczenia, szybciej otrzymają zwrot nadpłaty podatku – maksymalnie w ciągu 45 dni, zamiast 3 miesięcy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Fiskus rozliczył PIT-y za ubiegły rok dla podatników wypełniających formularze PIT-37 i PIT-38, czyli obowiązujących wszystkich zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, zlecenie, dzieło lub z przychodów kapitałowych. Uruchomienie usługi Twój e-PIT nie oznacza, że zostały wycofane pozostałe, dotychczasowe sposoby dostarczania zeznań podatkowych do Urzędu Skarbowego. Podatnikom pozostawiono wybór – wciąż mogą wypełnić deklarację samodzielnie i złożyć ją w formie papierowej lub skorzystać z jednego z wielu dostępnych dedykowanych programów komputerowych, za pośrednictwem których można przesłać rozliczenie drogą internetową. – Wszyscy ci, którzy chcą jednak skorzystać z możliwości „automatycznego” rozliczenia, powinni wiedzieć dokładnie, na czym polega ta opcja i czy faktycznie nie wymaga żadnego zaangażowania ze strony podatnika. To ważne, ponieważ usługa Twój e-PIT obowiązuje dopiero od tego roku i wszyscy będziemy przyglądać się temu, czy poprawnie działa. Jak w przypadku każdego takiego nowego rozwiązania, które jest krótki czas na rynku, musimy być ostrożni w korzystaniu z niego – uważa Monika Liszewska, ekspert Intrum.

Twój e-PIT – na czym to polega?

Podatnicy od wielu lat mogą składać PIT-y drogą internetową, jednak to dopiero Twój e-PIT ma zupełnie uprościć proces składania deklaracji podatkowych. Po poprawnym zalogowaniu się do usługi Twój e-PIT, przygotowane przez fiskusa rozliczenie wyświetla się użytkownikowi. Wiele osób nie wie jednak, co dalej zrobić z „automatycznie” wypełnionym zeznaniem. Można zaakceptować deklarację w takiej wersji, w jakiej została opracowana. Po zatwierdzeniu PIT-u zostaje on przesłany drogą elektroniczną do urzędu skarbowego, a podatnikowi wystarczy poczekać na uzyskanie zwrotu podatku, jeżeli mu przysługuje.

– Przed zaakceptowaniem deklaracji, warto jednak dokładnie się jej przyjrzeć. Zeznania są przygotowane dla tych, którzy rozliczają się indywidualnie, dlatego, jeżeli chcemy rozliczyć się z małżonkiem lub jesteśmy osobą samotnie wychowującą dzieci i korzystamy w związku z tym z ulg, lub chcemy skorzystać z innych odliczeń, musimy wprowadzić zmiany w „automatycznym” zeznaniu. Jeżeli w tegorocznej deklaracji chcemy wskazać inną niż rok temu organizację pożytku publicznego, której chcemy przekazać 1% podatku, także musimy dokonać stosownych zmian w gotowym zeznaniu – podpowiada Monika Liszewska.

REKLAMA

Twój e-PIT wykorzystuje jedynie te dane, które posiada administracja skarbowa, czyli informacje od pracodawców, dane z poprzednich zeznań, dotyczące np. ulg na dzieci, czy też te na temat organizacji pożytku publicznego, którą wskazaliśmy rok wcześniej. Dlatego tak ważne jest, by przed zaakceptowaniem zeznania, dokładnie je przejrzeć i uzupełnić. Podatnicy, którzy są rodzicami, chętnie korzystają z odliczeń z tego tytułu. Te osoby powinni wiedzieć, że w zeznaniach automatycznie pojawiły się tylko ulgi na dzieci, które nie ukończyły 18. roku życia. System nie uwzględnił dzieci starszych lub urodzonych w 2018 r., więc trzeba je dopisać do deklaracji samodzielnie. Podobnie jest w przypadku najpopularniejszych ulg, z których korzystają podatnicy. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że jeżeli podatnik chce skorzystać np. z odliczenia darowizny na cele krwiodawstwa, na rzecz kultu religijnego, z tytułu wydatków na cele rehabilitacyjne, użytkowania Internetu czy na Indywidualne Konto Zabezpieczenia Emerytalnego, powinien samodzielnie zmodyfikować swoje rozliczenie na platformie Twój e-PIT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przygotowanej deklaracji powinniśmy się przyjrzeć także z innego powodu. Mimo że Krajowa Administracja Skarbowa odpowiada za błędy w przenoszeniu danych z PIT-11 i PIT-8C na platformę Twój e-PIT, to zadbanie o poprawność informacji w składanej deklaracji podatkowej leży w gestii podatnika. Przykładowo, za niedopisanie dodatkowych źródeł przychodu czy za skorzystanie z ulg, do których w 2018 r. nie miało się prawa, do odpowiedzialności będzie pociągnięta ta osoba, która przesyła zeznanie podatkowe. Takie konsekwencje boleśnie może również odczuć nasz portfel. Dlaczego?

Kosztowne zaniedbania

Każdy podatnik jest zobowiązany do składania zeznań podatkowych za poprzedni rok. Należy pamiętać o tym, że w tym roku musi ono wpłynąć do urzędu skarbowego do północy 30 kwietnia. Niedopełnienie tego obowiązku wiąże się z konsekwencjami. Wobec podatnika, który nie złożył na czas rozliczenia, może zostać wszczęte postępowanie skarbowe dotyczące – zależnie od wysokości zaległości – wykroczenia lub przestępstwa podatkowego. Najbardziej powszechną konsekwencją niedotrzymania wspomnianego terminu jest kara pieniężna, a sankcja minimalna to 225 zł.

Polecamy: PIT 2019. Komentarz

– Długie zwlekanie ze złożeniem rocznego zeznania podatkowego wiąże się z karami finansowymi. Najlepiej nie doprowadzać do takiej sytuacji, bo zaniechanie może obrócić się przeciwko nam i wpłynąć negatywnie na naszą kondycję finansową. Zdecydowanie lepiej jest jednak złożyć PIT z kilkudniowym opóźnieniem niż nie złożyć go wcale, bo wtedy konsekwencje są znacznie poważniejsze, niż w przypadku odkrycia tego faktu przez urząd skarbowy. Chodzi tu o wysokie kary finansowe, na które po prostu nie jest stać przeciętnego Polaka, więc ich zapłata wiązałaby się np. z zaciągnięciem kredytu. Konsekwencje mogą także nas spotkać w przypadku błędnie wypełnionej deklaracji. Pamiętajmy o tym, że jeżeli po czasie zauważymy błąd w dokonanych obliczeniach, PIT możemy korygować nawet 5 lat, licząc od końca roku, w którym należało się rozliczyć. Jednak im szybciej korekta zostanie złożona, tym lepiej – każda niedopłacona kwota automatycznie staje się zaległością, od której zostaną naliczone odsetki. Największy problem może pojawić się w sytuacji kontroli – jeśli błędy nie zostały wcześniej zgłoszone przez podatnika, a odkryte zostaną dopiero przez skarbówkę, może doprowadzić to do poważnych konsekwencji – komentuje Monika Liszewska.

Czy musimy korzystać z „automatycznego” rozliczenia?

Co, jeżeli nie chcemy korzystać z możliwości „automatycznego” rozliczenia się z fiskusem? W takim przypadku możemy z góry odrzucić deklarację, która czeka na nas na platformie Twój e-PIT. Wtedy musimy samodzielnie wypełnić zeznanie w formie papierowej i dostarczyć je do urzędu skarbowego lub przesłać drogą elektroniczną. Należy być świadomym tego, że jeżeli nie wykonamy żadnego ruchu, czyli nie zaakceptujemy, ani nie odrzucimy przygotowanej dla nas deklaracji, urząd potraktuje ją jako zatwierdzoną i 30 kwietnia e-PIT zostanie za nas przesłany automatycznie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Informacja prasowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA