REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Utrudnienia i bezpieczeństwo działania systemu „Twój e-PIT”

 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Utrudnienia i bezpieczeństwo działania systemu „Twój e-PIT”
Utrudnienia i bezpieczeństwo działania systemu „Twój e-PIT”

REKLAMA

REKLAMA

„Twój e-PIT” to nowa, szumnie zapowiadana usługa, proponowana podatnikom przez Ministerstwo Finansów. Została uruchomiona od 15 lutego 2019 roku i ma być nowym sposobem rozliczenia rocznych zeznań podatkowych. Zgodnie z koncepcją, dzięki „Twój e-PIT” część obowiązków - do tej pory leżących na podatnikach - miały przejąć organy podatkowe. Docelowym założeniem miała być rezygnacja z obowiązku deklaracyjnego – w praktyce PIT za podatnika ma przygotowywać odpowiedni urząd skarbowy. Czy tak się stało? Jak wyglądają początki działania usługi?

Pierwsze problemy techniczne

Na samym początku działania programu, zaczęły pojawiać się informacje o awarii „Twój e-PIT”. Podatnicy zgłaszali problemy z logowaniem, uruchamianiem oficjalnej strony oraz możliwością sprawdzenia swoich rozliczeń. Wiadomość na ten temat pojawiła się w większości mediów. Ministerstwo uspokajało, że chwilowe problemy wynikają wyłącznie ze zbyt dużego zainteresowania podatników nową usługą, oraz przeciążenia serwerów. Pierwsze problemy techniczne zostały rozwiązane.

REKLAMA

Autopromocja

Zagrożenia bezpieczeństwa

Po naprawieniu awarii podatnicy zaczęli używać programu. Do tego grona dołączyli również specjaliści zainteresowani profesjonalną oceną systemu. Szybko zaczęły pojawiać się informacje oraz zgłoszenia dotyczące potencjalnie kolejnych problemów z „Twój e-PIT”. Chodziło głównie o  ewentualne niebezpieczeństwo zbyt prostego zalogowania się do systemu, a tym samym uzyskania poufnych danych podatników. Również na te zgłoszenia Ministerstwo Finansów zareagowało dość szybko - poprawiając bezpieczeństwo usługi.

Oficjalnym komunikatem z dnia 21 lutego 2019 podatnicy uzyskali informacje, że od tego dnia usługa „Twój e-PIT” została rozszerzona o dodatkowy element autoryzacyjny. Po zalogowaniu się odpowiednimi danymi uwierzytelniającymi, podatnik jest proszony o dodatkowe potwierdzenie swojej tożsamości, poprzez podatnie dodatkowej informacji z PIT za poprzedni rok (czyli PIT 2017) -  dokładnie chodzi o kwotę podatku do zapłaty lub nadpłaty. Dopiero po wprowadzeniu tych danych, użytkownik zobaczy rozliczenie.

Jako element dodatkowego zabezpieczenia oraz ewentualnej weryfikacji, czy do usługi „Twój e-PIT” (na konto danego podatnika) nie doszło do włamania, Ministerstwo zaproponowało rozszerzenie programu o historię logowania. Dzięki niej użytkownik ma możliwość weryfikacji wszystkich prób wejścia do systemu. Lista zawierać ma między innymi dokładne daty oraz dokładny czas, sposób oraz miejsce (region / miasto), z którego to logowanie nastąpiło. Ponadto dla osób zainteresowanych uruchomiono możliwość wskazania, że jedynie zalogowanie przez profil zaufany będzie odpowiednim sposobem do uzyskania dostępu do PIT w „Twój e-PIT”.

Jako potwierdzenie bezpieczeństwa całego systemu Ministerstwo zapewniło, że

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 "Usługa Twój e-PIT przed wdrożeniem przeszła pozytywnie audyt bezpieczeństwa teleinformatycznego danych zgromadzonych w tym systemie. Są one bezpieczne, co zostało potwierdzone przez specjalistyczny podmiot zewnętrzny.".

Wygląd i działanie aplikacji w praktyce

 „Twój e-PIT” został udostępniony dla podatników zeznań podatkowych PIT-37  i/lub PIT-38. Dostępny jest na oficjalnym portalu podatkowym, bezpłatnie dla wszystkich zainteresowanych podatników. Ogólnie do skorzystania z programu wystarczy komputer z dostępem do internetu i garść informacji.

Logowanie

Obecnie do zalogowania się potrzebne są:

  1. PESEL (albo NIP wraz z datą urodzenia);
  2. Kwota przychodu z poprzedniego PIT (PIT 2017);
  3. Jedna z kwot przychodu za 2018 (na przykład z PIT-11);
  4. Kwota nadpłaty / podatku do zapłaty z deklaracji 2017.

Możliwe jest również zalogowanie za pomocą Profilu Zaufanego.

Operacje w systemie

Pojawia się zeznanie, na którym podatnik może wykonać kilka operacji:

  • zaakceptować zeznanie bez zmian;
  • zmienić zeznanie;
  • odrzucić zeznanie;
  • nie robić nic.

REKLAMA

W przypadku zaakceptowania zeznania podatnik jako potwierdzenie złożenia indywidualnej deklaracji podatkowej może pobrać odpowiednie Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO), które stanowi dowód równoważny do potwierdzenia nadania deklaracji listem poleconym Poczty Polskiej.

Automatycznie przygotowany formularz umożliwia wprowadzenie zmian w niektórych zakresach formularza. Na przykład zmianę rozliczenia na wspólnie z małżonkiem lub jako osoba samotnie wychowująca dzieci, zmiany dotyczące przekazywania podatku na rzecz Organizacji Pożytku Publicznego, dane ulg lub dzieci oraz innych. Następnie, po akceptacji użytkownik może wysłać zeznanie i pobrać Urzędowe Poświadczenie Odbioru. 

Jeżeli podatnik odrzuci przygotowany dla niego PIT, powinien rozliczyć się samodzielnie w innej, dowolnej formie. Przygotowany w usłudze „Twój e-PIT” druk uznany zostanie za niebyły.

W ostatnim przypadku - jeżeli podatnik nie zrobi nic, a ma prawo skorzystania z automatycznego PIT- 37 lub PIT-38 w usłudze, wtedy dnia 30 kwietnia 2019 roku rozliczenie znajdujące się w usłudze „Twój e-PIT” zostanie uznane za złożone, właśnie w tym ostatnim dniu terminu.


Podsumowanie i rekomendacje dla podatników

W obecnej sytuacji wiele osób zastanawia się, czy korzystanie z „Twój e-PIT” jest faktycznie wygodne i przede wszystkim - czy jest bezpieczne. W tym miejscu nie da się jednoznacznie ocenić usługi, która dopiero rozpoczyna swoje działanie. Nie wiadomo czy są to tylko początkowe przejściowe i drobne problemy, czy zapowiedzi błędnego działania całego systemu. Warto jednak pamiętać, że skorzystanie z usługi „Twój e-PIT” jest cały czas dobrowolne – nikt nie zmusza podatnika do korzystania z niej. Nadal można złożyć zeznanie w tradycyjnej wersji papierowej oraz w elektronicznej formie e-deklaracji. Jeżeli podatnik życzy sobie skorzystać z innej opcji, nie musi również odrzucać zeznania przygotowanego automatycznie w ramach programu „Twój e-PIT”. Według zapewnień Ministerstwa Finansów (między innymi w odpowiedziach organu na pytania - pytanie numer 16), obowiązujący dla Urzędu Skarbowego będzie ten druk podatkowy, który podatnik przygotuje samodzielnie. 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PIT-11 za 2024 r. - do kiedy, jaka wersja formularza? Jak przesłać do urzędu skarbowego i pracownika?

Cykl obowiązków rozliczeniowych za 2024 rok rozpoczyna wystawienie formularzy PIT-11. Są one sporym wyzwaniem zarówno dla księgowych, jak i płatników – zawierają szereg danych dochodowych istotnych dla prawidłowego rozliczenia podatników, a jednocześnie czas na ich wystawienie jest bardzo krótki. Przedsiębiorcy mają czas na wysłanie ich do urzędu skarbowego tylko do 31 stycznia. Natomiast pracownikowi trzeba dostarczyć do 28 lutego. Na co uważać przy sporządzaniu PIT-11, żeby uniknąć prawnych konsekwencji? Co zrobić, jeśli nie wyrobimy się w terminie?

Podatki w 2025 r.: Co nas czeka? Jakie zmiany?

Miniony rok obfitował w kontrowersyjne zmiany w prawie podatkowym, które znacząco wpłynęły na działalność przedsiębiorców. Czy 2025 rok przyniesie więcej stabilizacji? Eksperci wskazują, że to może być czas refleksji i upraszczania systemu podatkowego, choć kilka istotnych zmian wciąż czeka na realizację.

Webinar: Nowelizacja VAT 2025 + certyfikat gwarantowany

Podczas webinaru „Nowelizacja VAT 2025” omówione zostaną zmiany w przepisach dotyczących podatku VAT wchodzące z początkiem 2025 roku oraz planowane w kolejnych miesiącach. Nowe regulacje wpłyną na działalność przedsiębiorców w różnych branżach, dlatego warto zapoznać się z nimi już na początku roku, aby uniknąć zaskoczenia i zapewnić prawidłowość rozliczeń. Oprócz kompleksowego omówienia, uczestnicy zyskają praktyczne wskazówki, możliwość zadania pytań oraz imienny certyfikat.

Wózki widłowe objęte ubezpieczeniem OC. Wszystkie, czy tylko wprowadzone do ruchu drogowego? Zmiany niedawno weszły w życie

Wózki widłowe również są objęte ubezpieczeniem OC mimo, że nie należą do typowych środków transportu. Do niedawna ten obowiązek dotyczył wyłącznie wózków wprowadzonych do ruchu drogowego, jednak 6 listopada 2024 r. ten stan rzeczy uległ zmianie. Nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych wprowadziła nową definicję ruchu, która istotnie wpływa także na posiadaczy wózków widłowych.

REKLAMA

KSeF odroczony ale nieunikniony: już w 2025 r. trzeba przygotować firmę i biuro rachunkowe na przyszłoroczne zmiany. Jak to zrobić?

W 2025 roku powraca temat obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur, który zacznie obowiązywać przedsiębiorców już w 2026 roku. Reforma wprowadza obowiązek rejestracji faktur w centralnej bazie Ministerstwa Finansów. Przedsiębiorcy i biura rachunkowe mają coraz mniej czasu na analizę procesów oraz poznanie wymogów systemu. Sprawdzamy, jakie największe korzyści i wyzwania wiążą się z planowanymi zmianami.

Dobra wiadomość dla pracowników. MF: zwrot za taxi jest wolny od PIT

Dobra wiadomość dla pracowników korzystających z taksówek w związku z realizacją zadania służbowego. MF jest zdania, że w sytuacji, gdy pracownik z własnych środków poniósł wydatki na realizację zadania służbowego, a następnie pracodawca dokonał ich zwrotu, otrzymany zwrot nie stanowi przychodu w rozumieniu przepisów ustawy PIT.

Stanisław Hońko, prezes SKwP: Bez księgowych kierownik byłby jak kapitan okrętu dryfującego we mgle. Księgowy jest nawigatorem i tłumaczem

Bez księgowych kierownik byłby jak kapitan okrętu dryfującego we mgle. Księgowy jest nawigatorem i tłumaczem. Informuje o tym, w jaki sposób należy czytać liczby oraz jakie są finansowe i prawne konsekwencje podejmowanych decyzji – mówi dr hab. Stanisław Hońko, prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. W komentarzu do najnowszych badań.

Limity podatkowe w 2025 roku - PIT, VAT, ryczałt

Początek roku to dla wielu przedsiębiorców, a także księgowych okazja do zaplanowania kolejnych 12 miesięcy intensywnej pracy. Warto pamiętać o obowiązujących w tym roku limitach podatkowych, po przekroczeniu których zmieniają się niektóre obowiązki właścicieli firm. To od nich zależą także określone przywileje i uprawnienia związane z wybraną formą rozliczeń. Sprawdzamy, jak zmieniły się limity na 2025 rok, które bezpośrednio wpływają na zobowiązania na rzecz Urzędu Skarbowego lub ZUS-u. 

REKLAMA

Składki ZUS w 2025 r.: działalność gospodarcza (duży i mały ZUS). Kwoty składek i podstawy wymiaru

W ślad za wzrostem minimalnego wynagrodzenia oraz prognozowanym przeciętnym miesięcznym wynagrodzeniem, w 2025 roku zwiększyły się także składki na ubezpieczenia społeczne. ZUS podał kwoty tych składek i podstaw ich wymiaru.

Wspólne rozliczenie PIT: Jak zaoszczędzić na podatkach z małżonkiem? Sprawdź, kto może skorzystać!

Wspólne rozliczenie PIT z małżonkiem to możliwość, która znacząco może obniżyć należny podatek, zwłaszcza gdy różnice w dochodach są duże. Aby skorzystać z tego rozwiązania, musisz spełnić kilka warunków, takich jak wspólność majątkowa czy odpowiednia forma opodatkowania. Sprawdź, kto może rozliczać się wspólnie i jakie korzyści przynosi to rozwiązanie!

REKLAMA