REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Utrudnienia i bezpieczeństwo działania systemu „Twój e-PIT”

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Utrudnienia i bezpieczeństwo działania systemu „Twój e-PIT”
Utrudnienia i bezpieczeństwo działania systemu „Twój e-PIT”

REKLAMA

REKLAMA

„Twój e-PIT” to nowa, szumnie zapowiadana usługa, proponowana podatnikom przez Ministerstwo Finansów. Została uruchomiona od 15 lutego 2019 roku i ma być nowym sposobem rozliczenia rocznych zeznań podatkowych. Zgodnie z koncepcją, dzięki „Twój e-PIT” część obowiązków - do tej pory leżących na podatnikach - miały przejąć organy podatkowe. Docelowym założeniem miała być rezygnacja z obowiązku deklaracyjnego – w praktyce PIT za podatnika ma przygotowywać odpowiedni urząd skarbowy. Czy tak się stało? Jak wyglądają początki działania usługi?

Pierwsze problemy techniczne

Na samym początku działania programu, zaczęły pojawiać się informacje o awarii „Twój e-PIT”. Podatnicy zgłaszali problemy z logowaniem, uruchamianiem oficjalnej strony oraz możliwością sprawdzenia swoich rozliczeń. Wiadomość na ten temat pojawiła się w większości mediów. Ministerstwo uspokajało, że chwilowe problemy wynikają wyłącznie ze zbyt dużego zainteresowania podatników nową usługą, oraz przeciążenia serwerów. Pierwsze problemy techniczne zostały rozwiązane.

REKLAMA

Zagrożenia bezpieczeństwa

REKLAMA

Po naprawieniu awarii podatnicy zaczęli używać programu. Do tego grona dołączyli również specjaliści zainteresowani profesjonalną oceną systemu. Szybko zaczęły pojawiać się informacje oraz zgłoszenia dotyczące potencjalnie kolejnych problemów z „Twój e-PIT”. Chodziło głównie o  ewentualne niebezpieczeństwo zbyt prostego zalogowania się do systemu, a tym samym uzyskania poufnych danych podatników. Również na te zgłoszenia Ministerstwo Finansów zareagowało dość szybko - poprawiając bezpieczeństwo usługi.

Oficjalnym komunikatem z dnia 21 lutego 2019 podatnicy uzyskali informacje, że od tego dnia usługa „Twój e-PIT” została rozszerzona o dodatkowy element autoryzacyjny. Po zalogowaniu się odpowiednimi danymi uwierzytelniającymi, podatnik jest proszony o dodatkowe potwierdzenie swojej tożsamości, poprzez podatnie dodatkowej informacji z PIT za poprzedni rok (czyli PIT 2017) -  dokładnie chodzi o kwotę podatku do zapłaty lub nadpłaty. Dopiero po wprowadzeniu tych danych, użytkownik zobaczy rozliczenie.

Jako element dodatkowego zabezpieczenia oraz ewentualnej weryfikacji, czy do usługi „Twój e-PIT” (na konto danego podatnika) nie doszło do włamania, Ministerstwo zaproponowało rozszerzenie programu o historię logowania. Dzięki niej użytkownik ma możliwość weryfikacji wszystkich prób wejścia do systemu. Lista zawierać ma między innymi dokładne daty oraz dokładny czas, sposób oraz miejsce (region / miasto), z którego to logowanie nastąpiło. Ponadto dla osób zainteresowanych uruchomiono możliwość wskazania, że jedynie zalogowanie przez profil zaufany będzie odpowiednim sposobem do uzyskania dostępu do PIT w „Twój e-PIT”.

Jako potwierdzenie bezpieczeństwa całego systemu Ministerstwo zapewniło, że

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 "Usługa Twój e-PIT przed wdrożeniem przeszła pozytywnie audyt bezpieczeństwa teleinformatycznego danych zgromadzonych w tym systemie. Są one bezpieczne, co zostało potwierdzone przez specjalistyczny podmiot zewnętrzny.".

Wygląd i działanie aplikacji w praktyce

 „Twój e-PIT” został udostępniony dla podatników zeznań podatkowych PIT-37  i/lub PIT-38. Dostępny jest na oficjalnym portalu podatkowym, bezpłatnie dla wszystkich zainteresowanych podatników. Ogólnie do skorzystania z programu wystarczy komputer z dostępem do internetu i garść informacji.

Logowanie

Obecnie do zalogowania się potrzebne są:

  1. PESEL (albo NIP wraz z datą urodzenia);
  2. Kwota przychodu z poprzedniego PIT (PIT 2017);
  3. Jedna z kwot przychodu za 2018 (na przykład z PIT-11);
  4. Kwota nadpłaty / podatku do zapłaty z deklaracji 2017.

Możliwe jest również zalogowanie za pomocą Profilu Zaufanego.

Operacje w systemie

Pojawia się zeznanie, na którym podatnik może wykonać kilka operacji:

  • zaakceptować zeznanie bez zmian;
  • zmienić zeznanie;
  • odrzucić zeznanie;
  • nie robić nic.

REKLAMA

W przypadku zaakceptowania zeznania podatnik jako potwierdzenie złożenia indywidualnej deklaracji podatkowej może pobrać odpowiednie Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO), które stanowi dowód równoważny do potwierdzenia nadania deklaracji listem poleconym Poczty Polskiej.

Automatycznie przygotowany formularz umożliwia wprowadzenie zmian w niektórych zakresach formularza. Na przykład zmianę rozliczenia na wspólnie z małżonkiem lub jako osoba samotnie wychowująca dzieci, zmiany dotyczące przekazywania podatku na rzecz Organizacji Pożytku Publicznego, dane ulg lub dzieci oraz innych. Następnie, po akceptacji użytkownik może wysłać zeznanie i pobrać Urzędowe Poświadczenie Odbioru. 

Jeżeli podatnik odrzuci przygotowany dla niego PIT, powinien rozliczyć się samodzielnie w innej, dowolnej formie. Przygotowany w usłudze „Twój e-PIT” druk uznany zostanie za niebyły.

W ostatnim przypadku - jeżeli podatnik nie zrobi nic, a ma prawo skorzystania z automatycznego PIT- 37 lub PIT-38 w usłudze, wtedy dnia 30 kwietnia 2019 roku rozliczenie znajdujące się w usłudze „Twój e-PIT” zostanie uznane za złożone, właśnie w tym ostatnim dniu terminu.


Podsumowanie i rekomendacje dla podatników

W obecnej sytuacji wiele osób zastanawia się, czy korzystanie z „Twój e-PIT” jest faktycznie wygodne i przede wszystkim - czy jest bezpieczne. W tym miejscu nie da się jednoznacznie ocenić usługi, która dopiero rozpoczyna swoje działanie. Nie wiadomo czy są to tylko początkowe przejściowe i drobne problemy, czy zapowiedzi błędnego działania całego systemu. Warto jednak pamiętać, że skorzystanie z usługi „Twój e-PIT” jest cały czas dobrowolne – nikt nie zmusza podatnika do korzystania z niej. Nadal można złożyć zeznanie w tradycyjnej wersji papierowej oraz w elektronicznej formie e-deklaracji. Jeżeli podatnik życzy sobie skorzystać z innej opcji, nie musi również odrzucać zeznania przygotowanego automatycznie w ramach programu „Twój e-PIT”. Według zapewnień Ministerstwa Finansów (między innymi w odpowiedziach organu na pytania - pytanie numer 16), obowiązujący dla Urzędu Skarbowego będzie ten druk podatkowy, który podatnik przygotuje samodzielnie. 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA