REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zeznania roczne PIT w 2019 r. - nowości i ciekawostki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Zeznania roczne PIT w 2019 r. - nowości i ciekawostki /shutterstock.com
Zeznania roczne PIT w 2019 r. - nowości i ciekawostki /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Pierwsze formularze podatkowe PIT za 2018 r. zostały już złożone. Do końca stycznia mieli na to czas podatnicy rozliczający się według ryczałtu i karty podatkowej. Pozostali natomiast powinni spełnić ten obowiązek do końca kwietnia. Warto zwrócić uwagę, że w 2019 roku pojawiło się trochę nowości w rozliczaniu podatku dochodowego.

Twój e-PIT zamiast PFR

Zarówno Twój e-PIT, jak i wcześniejszy PFR to nazwy wstępnie przygotowanego zeznania podatkowego. Nazwy te nie funkcjonują równolegle, bo PFR obowiązywało w rozliczeniu za 2017 rok, a Twój e-PIT – za 2018.

REKLAMA

Autopromocja

W rozliczeniu za 2018 r. na portalu podatkowym[1] w terminie 15.02 – 30.04 są dostępne formularze PIT-37 i PIT-38. Podatnik może (ale nie musi) z nich skorzystać. Jeśli w terminie do 30.04.2019 podatnik nie złoży PIT-a samodzielnie lub nie zaakceptuje przygotowanego przez Ministerstwo Finansów, to urząd skarbowy automatycznie zatwierdzi wstępnie przygotowane zeznanie z uwzględnieniem ulg, o których wie – np. ulgi na dzieci. Jeśli podatnik zdecyduje się na skorzystanie z formularza e-PIT, może samodzielnie wskazać organizację pożytku publicznego, której chce przekazać 1% podatku.

Świadczenia dla rodziców a ulga prorodzinna

Świadczenia dla rodziców takie jak 500+, 300+, „becikowe”, „kosiniakowe” czy dopłaty do żłobków są zwolnione z opodatkowania i nie wykazuje się ich w zeznaniu rocznym. Warto przypomnieć, że od wielu lat rodzice mogą korzystać z ulgi na dzieci. Otrzymywanie wyżej wymienionych świadczeń w żaden sposób z nią nie koliduje.

Gdy ulga przysługuje na jedno dziecko, to limit przychodów wynosi:

  • 112 000 zł w przypadku podatnika pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim (dochody podatnika i jego małżonka);
  • 112 000 zł w przypadku podatnika będącego osobą samotnie wychowującą dziecko;
  • 56 000 zł w przypadku podatnika niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku.

Natomiast rodzice wychowujący dwoje i więcej dzieci skorzystają z ulgi bez względu na wysokość uzyskanego dochodu. Kwota podlegająca odliczeniu za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego wynosi:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • w stosunku do jednego dziecka – 92,67 zł (rocznie 1112,04 zł);
  • drugiego dziecka – 92,67 zł (rocznie 1112,04 zł);
  • trzeciego dziecka – 166,67 zł (rocznie 2000,04 zł);
  • czwartego i każdego kolejnego dziecka – 225 zł (rocznie 2700 zł).

REKLAMA

Do liczby dzieci wliczane są tylko te, na które przysługuje ulga – nie są brane pod uwagę dzieci pełnoletnie, takie, które się nie uczą lub których dochód roczny przekroczył 3089 złotych. Jeśli dziecko urodzi się w trakcie roku podatkowego, to wówczas ulga przysługuje począwszy od miesiąca, w którym się urodziło.

Ulga prorodzinna to odliczenie od podatku. Jeśli podatnikowi nie wyliczono takiej kwoty podatku, aby wykorzystać całą kwotę ulgi, to wówczas może on skorzystać ze zwrotu z tytułu ulgi na dzieci. Zwrot jest limitowany składkami na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, podlegającymi odliczeniu (w przypadku składki zdrowotnej jest to 7,75% podstawy wymiaru). W przypadku rozliczania zwrotu należy być ostrożnym. Nie jest obowiązkowy, a można przez niego stracić 500+ na pierwsze dziecko, ponieważ jest wliczany do przychodu.

Karta Dużej Rodziny

Karta Dużej Rodziny wydawana jest na wniosek rodziny 3+. Podatnik, który w zeznaniu rocznym złożonym elektronicznie zaznaczy, że taką kartę posiada, otrzyma zwrot nadpłaconego podatku w terminie do 30 dni od dnia złożenia zeznania. Jak podaje Ministerstwo Finansów, system automatycznie wskaże tych podatników i będą oni obsługiwani preferencyjnie.

Polecamy: PIT 2019. Komentarz

Działalność bez rejestracji

REKLAMA

Od 30 kwietnia 2018 r. istnieje w Polsce możliwość prowadzenia działalności nierejestrowanej. Podatnicy rozliczający się w ten sposób mogą osiągać miesięczne maksymalne przychody w wysokości 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę. W 2018 r. kwota graniczna wynosiła 1050 zł, a w 2019 r. jest to 1125 zł. Warto pamiętać, że zwolnienie z obowiązku rejestracji tych działań nie oznacza zwolnienia z podatku. W trakcie roku można nie wpłacać zaliczek na podatek dochodowy, ale po zakończeniu roku z tych przychodów trzeba się już rozliczyć. Jeśli dana osoba ponosi koszty działalności nierejestrowanej, to może je ująć w zeznaniu rocznym.

Rozliczenia dochodów z działalności bez rejestracji należy dokonać na formularzu PIT-36. W zeznaniu został dodany dedykowany, osobny wiersz do wpisania przychodów i kosztów z działalności nierejestrowanej.

Aneta Socha-Jaworska, ekspert kadrowo-płacowy w firmie inFakt

___________________

[1] https://www.podatki.gov.pl/pit/twoj-e-pit/

Aneta Socha, inFakt
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA