Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga prorodzinna

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na dziecko (ulga prorodzinna). Nie zmieni się limit dochodów dzieci, którego przekroczenie pozbawia prawa do skorzystania z ulgi na dziecko. Będzie wynosił nadal 3 089 zł. Jego podwyższenie nie byłoby zasadne – poinformowało Ministerstwo Finansów.
Ulga na dziecko a egzekucja komornicza. W polskim prawie podatkowym ulgi podatkowe i wynikające z nich ewentualne zwroty nadpłaconego podatku podlegają egzekucji (zajęciu) komorniczej. Dotyczy to wszystkich ulg podatkowych, także tych, które przysługują rodzicom z tytułu wychowywania dziecka do czasu osiągnięcia przez nie pełnoletności lub do ukończenia 26. roku życia w przypadku kontynuowania nauki (tzw. ulga na dziecko w PIT). W jednej z interpelacji poselskiej do ministra sprawiedliwości posłanka zaapelowała o zmianę przepisów, by ulgi podatkowe przysługujące na dzieci były zwolnione z egzekucji komorniczej. Minister sprawiedliwości stwierdził jednak, że "brak jest dostatecznych podstaw do dodatkowego zwalniania nadpłaty (zwrotu) podatku, z egzekucji komorniczej", także w przypadku ulgi na dziecko.
Ulga dla młodych a ulga na dzieci. Czy podatnik objęty ulgą dla młodych ma prawo do ulgi na dzieci? Czy trzeba składać PIT? Co z limitami w uldze prorodzinnej?
Ulga na dziecko a opieka prawna nad dalszym krewnym. Nie każdy opiekun krewnego ma prawo skorzystać z ulgi prorodzinnej.
Ulga na dziecko. Organy podatkowe uważają, że ulga na dziecko (zwana też ulgą prorodzinną) przysługuje tym rodzicom, którzy faktycznie sprawują pieczę nad osobą i majątkiem dziecka. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje formalnie obojgu rodzicom (np. po rozwodzie, w separacji, w związku partnerskim), a tylko jeden z rodziców faktycznie ją wykonuje, to z odliczenia całości kwoty może skorzystać tylko ten rodzic. Jeżeli rodzic dziecka pomimo posiadania praw rodzicielskich nie zajmuje się dzieckiem albo jego kontakty są sporadyczne należy uznać, że nie wykonuje władzy rodzicielskiej i w związku z tym nie ma prawa do ulgi na dziecko. Czym jest ulga na dziecko? Jak i kto może dokonać odliczenia? Rodzice po rozwodzie, w separacji, w związku partnerskim - kto może odliczyć ulgę na dziecko? Kiedy można odliczyć połowę ulgi na dziecko? Czym jest wykonywanie władzy rodzicielskiej?
Czym jest ulga podatkowa na dziecko? Kto i kiedy może odliczyć ulgę za dziecko? Na które dzieci przysługuje ulga? Jakie są obowiązujące limity dochodu? Ile wynosi ulga na dziecko w 2021 r.? Jak prawidłowo odliczyć i uwzględnić ulgę w zeznaniu rocznym PIT? Na te oraz inne pytania postaramy się odpowiedzieć w artykule.
Nie samo posiadanie władzy rodzicielskiej wobec dziecka, ale faktyczne jej wykonywanie przez rodziców jest okolicznością, która umożliwia im odliczenie ulgi na dzieci. Wobec czego, rodzicom, którzy nie zajmują się dzieckiem i nie wykonują obowiązku alimentacyjnego, co należy rozumieć jako niewykonywanie władzy rodzicielskiej, ulga na dzieci nie przysługuje.
Ulgi prorodzinna (ulga na dziecko) w rozliczeniu rocznym PIT przysługuje także w przypadku dzieci pełnoletnich (do ukończenia przez nie 25. roku życia). Jednym z warunków skorzystania z ulgi na pełnoletnie dziecko jest nauka dziecka w szkole.
Ulga na dziecko (zwana też ulgą prorodzinna) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) jest najpopularniejszą ulgą podatkową. Ministerstwo Finansów przygotowało broszurę informacyjną, dokładnie wyjaśniającą zasady stosowania tej ulgi. Broszura dotyczy rocznych zeznań podatkowych PIT składanych w roku 2020 (za rok 2019). Zasady tej ulgi nie zmieniły się także w 2020 i 2021 roku, zatem informacje te są aktualne także przy rozliczeniu dochodów uzyskanych w tych latach.
Już od 2020 r. skorzystanie z ulgi prorodzinne (ulgi na dziecko) ma być możliwe bez względu na kwotę dochodów osiąganych przez rodziców. Taka możliwość miałaby miejsce w przypadku małoletnich dzieci, posiadających orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności.
Ustawodawca dał rodzicom możliwość wyboru, w jaki sposób dokonają podziału ulgi prorodzinnej (ulgi na dziecko). Przy czym, odliczona kwota nie może przekroczyć rocznego limitu ulgi. W przypadku natomiast braku porozumienia rodziców co do podziału ulgi, odliczenie przysługuje w częściach równych.
Pierwsze formularze podatkowe PIT za 2018 r. zostały już złożone. Do końca stycznia mieli na to czas podatnicy rozliczający się według ryczałtu i karty podatkowej. Pozostali natomiast powinni spełnić ten obowiązek do końca kwietnia. Warto zwrócić uwagę, że w 2019 roku pojawiło się trochę nowości w rozliczaniu podatku dochodowego.
Jak wygląda sprawa ulgi na dziecko w przypadku rodziców pozostających w związku małżeńskim, partnerskim, rozwiedzionych czy będących w separacji? Decydująca jest tutaj kwestia czy w stosunku do dziecka obojgu rodzicom przysługuje władza rodzicielska. Przy czym, co istotne, o prawie do ulgi prorodzinnej decyduje faktyczne sprawowanie władzy rodzicielskiej a nie jedynie jej posiadanie.
Ulga prorodzinna (ulga na dziecko) jest ulgą podatkową, z której korzysta najwięcej podatników. Ministerstwo Finansów przygotowało broszurę informacyjną, szczegółowo wyjaśniającą zasady stosowania tej ulgi. Broszura dotyczy zeznań rocznych PIT składanych w roku 2019 (za rok 2018).
Skargi napływające do Rzecznika Praw Obywatelskich ujawniają istotne problemy przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które regulują korzystanie z tzw. ulgi prorodzinnej oraz z preferencyjnej formy rozliczenia dla rodzica mającego status osoby samotnie wychowującej dziecko. Nie jest jasne, który z rozwiedzionych rodziców ma prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej w PIT. Warunkiem wspólnego rozliczeni z samotnie wychowywanym dzieckiem jest brak jakiegokolwiek wsparcia drugiego rodzica. RPO wystąpił 4 czerwca 2018 r. z pytaniami w tej sprawie do minister finansów Teresy Czerwińskiej.
W przypadku rodziców w separacji ale posiadających władzę rodzicielską nad dzieckiem organy podatkowe podtrzymują swoje stanowisko, że ulga prorodzinna co do zasady przysługuje obojgu w granicach przysługującego na dziecko limitu. Kwotę ulgi tacy rodzice mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. Jednak jeżeli tylko jeden rodzic faktycznie wykonuje władzę rodzicielską, to z prawa odliczenia całości ulgi na dziecko może skorzystać tylko ten rodzic.
Jak prawidłowo rozliczyć ulgę na dziecko w rocznym zeznaniu podatkowym PIT za 2017 rok wyjaśniają eksperci z Ministerstwa Finansów. Kto i ile może odliczyć? Co w sytuacji, gdy brakuje podatku, od którego można odliczyć ulgę? Kiedy traci się prawo do ulgi? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdą Państwo poniżej.
Ulga prorodzinna przysługuje także na każde pełnoletnie dziecko uczące się w szkołach do ukończenia przez nie 25. roku życia. W przypadku podjęcia pracy w kraju lub za granicą przez pełnoletnie dziecko, rodzice mają nadal prawo do tej ulgi ale jest ono uzależnione od wysokości uzyskanego przez to dziecko dochodu. Limit dochodów dziecka, powyżej którego rodzice nie mogą skorzystać z ulgi prorodzinnej wynosi 3089 zł w roku podatkowym. Przy czym zdaniem organów podatkowych należy brać pod uwagę każde zagraniczne zarobki pełnoletniego dziecka (bez względu na rodzaj metody unikania podwójnego opodatkowania) nawet jeżeli nie trzeba ich wykazywać w zeznaniu podatkowym w Polsce.
Podatnicy, którzy pełnią opiekę rodzicielską mają prawo do ulgi prorodzinnej. W niektórych przypadkach ulga przysługuje także ze względu na sprawowanie opieki nad dziećmi pełnoletnimi. Jak dochody uzyskiwane przez pełnoletnie dziecko wpływają na możliwość skorzystania z ulgi?
Zgodnie ze stanowiskiem organów podatkowych, przy określaniu czy limit do zastosowania ulgi prorodzinnej nie został przekroczony uwzględnić trzeba dochody każdego z małżonków uzyskane zarówno w Polsce, jak i za granicą. Nie ma przy tym znaczenia jaka metoda unikania podwójnego opodatkowania ma do nich zastosowanie.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych daje podatnikom prawo do skorzystania z tzw. ulgi prorodzinnej. W przypadku gdy podatnikami są rodzice po rozwodzie, wówczas mogą oni odliczyć od podatku ulgę w częściach równych lub według proporcji ustalonej przez siebie. Brak porozumienia co do proporcji ulgi powoduje zastosowanie ulgi w częściach równych dla każdego z rodziców.
Ulga prorodzinna, zwana powszechnie ulgą "na dziecko" jest najpopularniejszą ulgą w PIT. Resort finansów ocenia, że korzysta z niej blisko 4,5 mln podatników PIT. Warto wiedzieć, że z ulgi mogą korzystać także rodzice po rozwodzie, a także podatnicy, których kwota podatku jest niższa niż wysokość ulgi. W tym ostatnim przypadku o kwocie zwrotu decydują zapłacone składki ZUS i składki zdrowotne.
Jednym z podstawowych warunków umożliwiających skorzystanie z ulgi na dzieci przez rodzica jest wykonywanie w stosunku do dziecka władzy rodzicielskiej. W celu nabycia prawa do ulgi nie wystarczy jednak, że rodzic wykaże, że posiada władzę rodzicielską, konieczne jest faktyczne wychowywanie przez niego dziecka.
Wypełniając zeznanie roczne PIT za 2016 rok, podatnicy mogą skorzystać z rozmaitych ulg w postaci odliczeń od dochodu do opodatkowania, jak też odliczeń od wyliczonego podatku.
Ulga prorodzinna, zwana potocznie „ulgą na dziecko” jest nadal najpowszechniej wykorzystywaną i dającą największą korzyść ulgą podatkową w PIT. Przedstawiamy zasady wykorzystania tej razem z wyjaśnieniami ekspertów z Ministerstwa Finansów.
Planowane przez rząd wprowadzenie jednolitego podatku, które spowoduje likwidację PIT oraz składek na ZUS i NFZ, nie pociągnie za sobą likwidacji ulgi na dzieci - tak zapewnił minister finansów Paweł Szałamacha. Zmiany w tym zakresie mają wejść w życie z początkiem 2018 roku.
Prawo do ulgi prorodzinnej, jak wynika z regulacji zawartych w ustawie o PIT, przysługuje rodzicowi, który w roku podatkowym wykonywał władzę rodzicielską. Dla nabycia praw do ulgi na dziecko nie wystarczy zatem tylko i wyłącznie posiadanie władzy rodzicielskiej, ale prawo takie daje dopiero wykonywanie władzy rodzicielskiej.
Jeżeli w danym roku podatkowym podatnik nie osiągnął dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce wg skali podatkowej (zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o PIT), nie ma obowiązku złożenia „zerowego” zeznania podatkowego za ten rok, a także nie może skorzystać z ulgi prorodzinnej, także poprzez wykazanie zwrotu ulgi na formularzu PIT/UZ. Gdy ponadto żona podatnika nie osiągnęła żadnych dochodów, brak jest podstaw do preferencyjnego (wspólnego) rozliczenia się małżonków.
Podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych korzystających z odliczeń od dochodu (przychodu) lub od podatku muszą dołączyć do swojego rocznego zeznania podatkowego (PIT-28, PIT-36, lub PIT-37) wypełniony załącznik (informację) PIT/O. Wyjątkiem są odliczenia wydatków mieszkaniowych, które trzeba wpisać do innego załącznika – PIT-D.
W przypadku posiadania jednego dziecka, uprawniającego do uzyskania ulgi prorodzinnej (tj. małoletniego albo starszego ale uczącego się do ukończenia 25 lat albo dziecka otrzymującego zasiłek /dodatek/ pielęgnacyjny lub rentę socjalną), wychowywanego w związku nieformalnym rodzic dziecka może skorzystać z ulgi tylko jeżeli jego dochody nie przekroczyły w rozliczanym roku podatkowym kwoty 56 tys. zł. W przypadku małżeństw wychowujących jedno dziecko limit jest wyższy - 112 tys. zł ale dotyczy łącznych zarobków małżonków-rodziców.
Obecnie nie ma planów likwidacji ulg na dzieci, w związku z pomysłem wprowadzenia 500-złotowego dodatku na drugie i kolejne dziecko - poinformował współtwórca programu gospodarczego PiS, poseł Henryk Kowalczyk.
Średnia bezpośredniej pomocy państw Unii Europejskiej w zakresie ulg podatkowych na dzieci i świadczeń rodzinnych wynosi 9 819 zł rocznie, ale w rzeczywistości aż 60 % państw UE nie osiąga tej wartości. W tym zestawieniu Polska plasuje się dopiero na 24. miejscu z kwotą 2 224 zł – wynika z raportu „Ulgi podatkowe i świadczenia rodzinne w UE” przygotowanego przez PwC.
Gdy podatnik może skorzystać z ulgi prorodzinnej w stosunku do więcej niż jednego dziecka (np. dwojga dzieci z różnych związków) - nie zachodzi konieczność zastosowania limitu dochodów (112 tys. zł rocznie), zawartego w art. 27f ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o PIT. Nie ma przy tym znaczenia, czy podatnik skorzysta z ulgi prorodzinnej tylko na jedno z nich czy na obydwoje dzieci.
Aby móc skorzystać z ulgi podatkowej przysługującej na dziecko zgodnie z art. 27 f ustawy o PIT, rodzic w danym roku podatkowym powinien nie tylko posiadać władzę rodzicielską ale także faktycznie zajmować się dzieckiem. Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku wydanym 5 maja 2015 r. o sygn. akt I SA/Gl 609/14.
Pozostały dwa dni na rozliczenie się z fiskusem za 2014 r. Każdy podatnik może obniżyć daninę należną fiskusowi dzięki ulgom podatkowym. Warunkiem skorzystania z ulg jest poniesienie określonych wydatków – np. w przypadku ulgi internetowej - albo posiadanie statusu osoby uprawnionej do skorzystania z ulgi – m.in. w przypadku ulgi dla krwiodawców. Jednak najpopularniejszą ulgą podatkową jest ulga na dziecko. W rozliczeniu za 2014 r. po raz pierwszy rozliczamy ją na nowych zasadach.
Praca dziecka, nawet ta wakacyjna, krótkookresowa może pozbawić rodziców korzyści podatkowych. Rodzice, którzy mają zamiar skorzystać z ulgi na dziecko lub wspólnego opodatkowania z samotnie wychowywanym dzieckiem muszą sprawdzić, czy zarobki ich pełnoletnich (do ukończenia 25 lat), uczących się dzieci nie przekroczyły kwoty 3089 zł netto w skali roku. Zdaniem sądów administracyjnych ustalając, czy przekroczony został ten limit trzeba od dochodów dziecka odjąć koszty uzyskania przychodów, składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne i inne dopuszczalne odliczenia od dochodu.
Duże rodziny, wychowujące trójkę i więcej dzieci, mogą liczyć na szybszy zwrot podatku wynikający z rozliczenia ulgi na dzieci w deklaracji PIT. Na zwrot poczekają najwyżej miesiąc, a nie trzy miesiące.
Przedstawiamy kilka ciekawych pytań z zakresu rozliczania ulgi na dziecko w rocznym zeznaniu podatkowym. Odpowiedzi na pytania podatników udzielili eksperci resortu finansów.
Gdy obydwoje rozwiedzeni rodzice wykonywali władzę rodzicielską (nawet jeżeli wykonywanie władzy zostało ograniczone) przez cały rok, ulga przysługuje każdemu z rodziców w proporcjach przez nich ustalonych. Przy czym łączna kwota odliczeń, dokonanych przez oboje rodziców nie może przekroczyć kwoty odliczeń przysługujących względem danego dziecka. Natomiast, jeżeli rodzice takich proporcji nie ustalili, to należy przyjąć, że ulga przysługuje każdemu z nich w częściach równych.
Z początkiem 2015 r. weszły w życie przepisy rozszerzające zasady przyznawania ulgi podatkowej na dzieci. Nastąpiło m.in. podwyższenie o 20% ulgi na trzecie i każde kolejne dziecko. Przeczytaj, jak odliczyć ulgę na dzieci od podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) i otrzymać kwotę niewykorzystanej ulgi.
Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy Ordynacja podatkowa przewiduje podniesienie o 20% ulgi na trzecie i każde następne dziecko w rodzinie. Ulga na trzecie dziecko ma wzrosnąć do 2.000,04 zł(obecnie jest 1668,12 zł), a ulga na każde kolejne dziecko - do 2.700 zł (obecnie 2224,08 zł).
Podwyższenie o 20 proc. ulg podatkowych na trzecie i kolejne dziecko oraz umożliwienie pełnego wykorzystania ulgi przez najmniej zarabiające rodziny - przewiduje nowela ustawy o PIT, którą w poniedziałek 24. listopada 2014 r. podpisał prezydent Bronisław Komorowski. Ze zmian w ulgach podatkowych na dzieci skorzysta 97 proc. polskich rodzin, które płacą podatek PIT - powiedział minister finansów Mateusz Szczurek.
Senat nie zgłosił poprawek do nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podwyższa ona o 20 proc. ulgi podatkowe na trzecie i kolejne dziecko już od rozliczenia dochodów uzyskanych w 2014 roku.
Minister Finansów wprowadził nowy wzór formularza podatkowego PIT/UZ. Formularz jest przeznaczony dla podatników podatku dochodowego od osób fizycznych, w przypadku których kwota przysługującego odliczenia z tytułu ulgi na dzieci jest wyższa od kwoty odliczonej w zeznaniu podatkowym, z uwagi na zbyt mały podatek. Ci podatnicy otrzymają z budżetu państwa kwotę, której nie mogli odliczyć.
Nowelizacja ustawy o PIT, która obowiązuje od 2015 r., podwyższa wysokość ulgi na dzieci. Już w rozliczeniu za 2014 r. rodzice mogli odpisać o 332 zł więcej w przypadku trzeciego dziecka oraz o prawie 476 zł w przypadku czwartego i każdego kolejnego. W 2016 r. zasady odliczania tej ulgi nie ulegają zmianie.
Podwyższenie o 20 proc. ulg podatkowych na trzecie i kolejne dziecko oraz umożliwienie pełnego wykorzystania ulgi przez najmniej zarabiające rodziny - taki będzie skutek zmian w PIT uchwalonych w czwartek 23 października 2014 r. przez Sejm.
Podczas pierwszego czytania projektu budżetu na 2015 r., Minister finansów Mateusz Szczurek powiedział, że rząd musi zachęcać do posiadania dzieci. Narzędziem do tego mają być zmiany w uldze na dzieci, które będą obowiązywać już w 2015 r.
Rząd na wtorkowym posiedzeniu przyjął projekt podwyższający o 20 proc. ulgę podatkową na trzecie i kolejne dziecko. Oprócz zwiększenia odpisu zmiany pozwolą wykorzystać pełną kwotę ulgi osobom najmniej zarabiającym. Rozliczanie ulgi na dziecko na nowych zasadach będzie możliwe już w zeznaniach podatkowych za 2014 r.
Rodziny z co najmniej tróją dzieci, posiadające Ogólnopolską Kartę Dużej Rodziny, szybciej otrzymają zwrot podatku wynikający z ulgi na dzieci. Na zwrot będą czekać nie więcej niż 30 dni od złożenia zeznania podatkowego. Rodziny składające roczny PIT za pośrednictwem usługi Twój e-PIT mogą również liczyć na szybszy zwrot nadpłaty.
Czy podwyższona ulga na dzieci, która ma obowiązywać już w rozliczeniu PIT za obecny rok podatkowy, powinna być wliczana do dochodu, na podstawie którego wylicza się, czy dana rodzina ma prawo do zasiłków - takie pytanie stawia resort pracy w przesłanych uwagach do przygotowanego przez MF projektu zwiększającego ulgi na dzieci.